Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 672 totalt)
  • Författare
      Rodder76 wrote:
      Detta gäller inte alltid, men på bilar av tidigt 90tal så är det påfallande ofta importbilar.

MY 1993 räknas väl inte till dessa hoppas jag 🙂

Bilen i fråga kan ju även vara en helt vanlig ”Aero wannabe”

januari 19, 2011 kl. 09:10 #167352

Vad jag kan hitta verkar den inte vara import, första gången i trafik i sverige mars 1992. Men är inte så noga då jag fick bilen väldigt billigt (ej fungerande) men nu rullar den och det e gött mos i den 😉

januari 19, 2011 kl. 11:35 #167364
          Rasmus Carlsson wrote:
          Vad jag kan hitta verkar den inte vara import, första gången i trafik i sverige mars 1992. Men är inte så noga då jag fick bilen väldigt billigt (ej fungerande) men nu rullar den och det e gött mos i den 😉

Det är ju huvudsaken att du är nöjd med bilen och om det är import eller inte spelar mindre roll!

Något lurt är det ändå med att den inte kommit i trafik förrän Mars -92. Det borde inte ha reggats några nya -91:or så sent. De flesta bilar av årsm -91 är inreggade under hösten -90.
          Jag tror att det trots allt är en importbil.

Om du tittar under div paneler på t.ex. dörrar och baklucka borde du hitta fastklistrade papperslappar från produktionen som skvallrar om när bilen är tillverkad.

februari 3, 2011 kl. 20:58 #168253

Hej alla!

Jag trodde jag var enda Tallaägare från Borlänge sen i höstas, men idag hittade jag en till nere på stan.
            Den är mycket finare i plåten än min var innan åtgärd.
            Som framgår på bild är dock bakjusrampen nästan helt vit 🙁 (orginal?)
            På min är den enl fg ägare bytt för <2 år sedan men det orange har redan börjat gulna 🙁 (se bild).
            Har någon förslag på hur man få den mer orange igen? (typ måla med speciell färg på baksidan :confused: )
            Har du Tallan jag dök på i ditt register Rodder?
            Vad tycker ni förresten om att vissa Tallor, typ denna, körs i vinterslasket?
            Själv är jag extremt sugen att ut på vägarna med min fast jag måste nog stå ut ett par månader till innan :wiiiiiieeeehhhhaaww:

Mvh P-E Norman

februari 3, 2011 kl. 21:09 #168254

Trevliga bilar ska man såklart använda men man kanske ska undvika det värsta saltträsket om den ska överleva.

Det enda tips jag kan ge ang reflexrampen är att hålla baken borta från solen när du parkerar. T.ex. ser jag alltid till att ställa baken mot norr när jag parkerar hemma 🙂

februari 3, 2011 kl. 21:10 #168255

Med risk för att få en lusing av cabmange ;)hehe bilar ska köras med.

februari 3, 2011 kl. 21:24 #168256
                  soulmannen wrote:
                  Med risk för att få en lusing av cabmange ;)hehe bilar ska köras med.

Absolut, trivs så bra att bruksa min lightningblue viggen 5 door. Men lite stötigt är det allt med bilstein/HR på dessa dåligt plogade vägar som vi får nu när det börjar töa.

//MH

februari 4, 2011 kl. 09:54 #168273

Min röda Talladega har jag pendlat med till Älvängen hela hösten & vintern.

En så underbar vinterbil det är. Men nu ska det putsas & vårdas & en ny rutram & ruta ska i nu i Mars. (det läcker).

Nu har bilen med en klackspark passerat 26000 mil. Tur för mig att servicen/underhållet är skött av tidigare ägare.

Till & med A/C ’n fungerar eftert vintern.

Nja, om bilen varit helt rostfri & få mil, hade den allt fått bli garagerad under vintern, men min bil är i bruksskick & bra sådant dessutom & då gör det mig inget så länge den tvättas regelbundet.

Ps. Bruksar Volvo 8500 i jobbet. DS

Kör med vällust / Daniel

februari 4, 2011 kl. 17:53 #168302

Ps. Bruksar Volvo 8500 i jobbet. DS

Nästan 9000 !!! Rock on .

februari 6, 2011 kl. 20:01 #168440

hej talladega ägare
                        har precis köpt en 9000 som påståds vara en talladeg
                        den har talladegans kjolar och all utrustning och har lite underligt årsmodell
                        den står som en 90år modell på chassit och i service boken står det 88 med tillläg 90
                        kan det vara en äkta talladega???
                        regnummer aex588
                        chassi ys3cd55l5j1050124
                        på bilens garantisedel står första ägare som saab automobil ab
                        kan någon svara på vad jag har köppt…

februari 7, 2011 kl. 06:52 #168460

Det finns inget i modellbeteckningen om att det är en Talladaga så då är det väl en vanlig turbo som fått lite extra utrustning monterad.

Med Saab som första ägare kan det vara en gammal provbil eller tjänstebil av nått slag. Kan vara intressant att se om det finns några konstigheter under skalet.

Enl bilregistret har den tillägg:
                          FORDONSTYP:SAAB 9000 T16 M5 KAT.
                          MOTORFAMILJ:GB202L-89
                          ÅRSMODELL:1990
                          MOTORNUMMER:B202L4A07L037721
                          T31A MOTORN UTBYTT

Det tolkar jag som att den är omreggad med en nyare motor.
                          Mina 2 aerosar har båda liknande tillägg och på båda dessa är det motorstyrningen som är utbytt till några årsmodeller nyare.
                          Det kan vara kat som tillkommit eller kanske ett nyare LH chip med utökade diagnosmöjligheter eller något annat emissionrelaterat etc. Kan även vara hela motorn som blivit bytt av någon anledning.

Sannolikt ingen äkta Talladega men likväl en trevlig bil!

februari 15, 2011 kl. 20:10 #169034

Hej alla 9000-nostalgiker!

Jag ser Talladegan och CC Aeron-91 som broderbilar och båda har sina förtjänster.
                            Frågan är vilken som kommer att stå sig bäst om 10-talet år?

Min Talla vill gärna ha en Aero som lekkamrat men vad är rimligt att ge för en i bruksskick som gått 31k, behöver en ny framflygel men annars ganska plåtfrisk.
                            Underläppen behöver sys ihop och den mattröda färgen trånar efter kosmetisk behandling 🙂

Vad blir mervärdet om CODE;en till orginal audiosystemet återfinns?
                            Min Talla har förlorat sitt till förmån för nån yngre (o)förmåga 🙁

Mvh Norman

februari 15, 2011 kl. 20:40 #169037
                              norman wrote:
                              Vad blir mervärdet om CODE;en till orginal audiosystemet återfinns?
                              Min Talla har förlorat sitt till förmån för nån yngre (o)förmåga 🙁

Mvh Norman

En fungerande huvudenhet med code brukar kosta 250-500kr på Tradera.
                              Via Saab kan man också få koden för någon hundring.

Vilken av Talla och CC Aero som står sig bäst tror jag kommer att avgöras mer av det specifika exemplaret än modellbeteckningen.
                              Kanske ändå ett övertag för Aeron eftersom Tallan är en dussinbil i jämförelse. Tror även det maskinella övertaget ger ett litet plus för Aeron.

februari 15, 2011 kl. 21:35 #169049

Tack för svar SaabAero 🙂
                                Hoppas fler vaknar trots att vargavintern återkommit åtminstone här i Dalarna.

Ja, beroende hur man räknar är min Talla verkligen en drygt dussin/tjogbil! (en av 13 med taklucka av tot 27st -90:or i register ref. Rodder)
                                Hur många Aero -91 CD resp CC finns kvar? Finns många praktexemplar typ din?

Mvh Norman

februari 16, 2011 kl. 08:46 #169055

Hej.

Dessa siffror på antalet talladegor-90 bör nog tas med en ”nypa salt”.Om man ser totalt på antal Talladegor/Aero-91
                                  så fanns det ursprungligen ca: 4 ggr mer talladegor (88 – 90) än 91 aero´s.
                                  Hur många som finns kvar i skick är nog svårt att exakt veta.
                                  Att antalet -90 talladegor skulle vara så få, tycker jag verkar konstigt,då jag själv letat just efter en sån under 5-6 år och har kollat på minst ett 20tal olika bilar som vart till salu under denna period.

Hur många 91 aero´s som finns kvar är ju svårt att veta,det beror på hur man definerar ”praktexemplar”.Men utav de aero´s 91.or som jag vet om så finns det minst 2 st Praktexemplar.

Hur mycket bilarna är/blir värda ,beror på den enskilda bilens
                                  skick och inte om det står Aero/talladega på bilen.

Mvh
                                  Saab Mogge

Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.