Spikning Og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900
- Detta ämne har 127 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-15 12:03 av
longjohn61.
-
FörfattareInlägg
-
@longjohn61 wrote:
Du har ingen sån 😉
Mvh Nisse
Asså ingen sån rund?
ska jag ha en sån lång sak?? 😛Beställde en bredbandslambda, ska koppla in den när jag får den! 🙂
Mvh Tobbe
juni 13, 2011 kl. 15:30 #185270@Obias wrote:
@longjohn61 wrote:
Du har ingen sån 😉
Mvh Nisse
Asså ingen sån rund?
ska jag ha en sån lång sak?? 😛Beställde en bredbandslambda, ska koppla in den när jag får den! 🙂
Mvh Tobbe
Du har ju tillsatsluftsliden där andra har tomgångsmotorn 😉
Har du gjord nåt mera,provad med andra spridare eller så ❓Mvh Nisse
@longjohn61 wrote:
@Obias wrote:
@longjohn61 wrote:
Du har ingen sån 😉
Mvh Nisse
Asså ingen sån rund?
Mvh Tobbe
Du har ju tillsatsluftsliden där andra har tomgångsmotorn 😉
Har du gjord nåt mera,provad med andra spridare eller så ❓Mvh Nisse
aha okej,
Har monterat bredbandslambdan nu, och bytt luftmassemätare. den visa som att den gick bra och sluta spika ett tag med orginalspridare och chip.
men nu idag bytte jag till 431 orna och (mats chip) och då gick han tok för fett och spika. (men jag fattar inte hur den kan visa spikningar på dioden när den får för mycket soppa) ?? :S
så imorgon ska jag prova att byta BTR till en 2,8 istället för en 3,0 bars.se om den går lite snålare!?
mvh tobbe
@joH900 wrote:
Känns rent spontant som att du har fått ett bränslechip som inte alls funkar som det skall… Eller är det tänkt för 2,5/2,8bars BTR?
MVH
Jo han gjorde chipet för 2,8 bars btr.
Men kan han spika om han går för fett?
Bytte tillbaka till dom svarta spridarna och orginal chipet som jag hade sist, men då spikar han också! :S
sen när man kör och kollar lite på bredbandslambdan så
när man kör med ladd (ca0,6) då går han upp till mellan 11-12 (AFR) lite för mycket soppa?? då spikar han..
sen när jag kör normalt ligger runt (0.. +-0,2 ladd på laddtrycksmätaren) då går bredbandsmätaren ner mot 15-16 (AFR).. Lite för snålt??Tomgången så ligger han runt allt från 13,8-15,3 men han ligger mäst vid 14,6… och 14,7 är väl optimal förbränning?
och tändstiften blir vita, så det ser ju nästan ut som han går för snålt :S
jag fattar inte vad det kan va som strular..
ska jag börja om så som chip mats sa??
ställa tändningen på 20-22 och med fullt ladd 13-15
när jag kör med röda 431 or och hans chip, sen skruva på massemätaren till co blir 1,0-1,5 på tomgång??Kom gärna med lite tipps
Mvh tobbe
kör du 95 oktanig soppa?
Dom flesta lambdamätare är kaliberade på AFR för 95 oktaniigt läste jag nån gång, bästa är att köra lambda visning istället.låter ju som den går snålt. eller att tändningen e totalt cp, är detta med org fördelare eller med en moddad? skulle säga orginal allt och orginal inställd tändning, spikar det då är det inte trimmet som strular.
@M.broberg wrote:
kör du 95 oktanig soppa?
Dom flesta lambdamätare är kaliberade på AFR för 95 oktaniigt läste jag nån gång, bästa är att köra lambda visning istället.låter ju som den går snålt. eller att tändningen e totalt cp, är detta med org fördelare eller med en moddad? skulle säga orginal allt och orginal inställd tändning, spikar det då är det inte trimmet som strular.
http://www.schnitzracing.com/manuals/AEMWBK.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se/Shop/Index.php?sArtModelId=30-4100″ onclick=”window.open(this.href);return false;den mätaren har jag köpt.
Kör på 98 oktan,tändningen står på 16, helt ny fördelare.
om man kör orginal allt, är det soppa pumpen som är dålig då eller?
Fast om jag kör med röda spridare så blir stiften ioförsig sotiga. så då får han ju soppa:SMvh tobbe
@Anderslindh wrote:
om han får för lite av allt decelererar du istället helt enkelt.. 🙂
vad betyder det?? haha
Mvh
juni 26, 2011 kl. 07:41 #185626Det går inte att gissa sig till en lösning!
Uteslutningsmetoden är det som gäller, kontrollera och bocka av,arbeta metodiskt.
APC boxen verkar vara en soppa, byt till annan,prova, bättre? Nej,prova en till osv osv.
Har du haft loss knacksensorn?rengör ytan,dra till rätt moment, testa annan,är kabeln hel? Tändkablar Saab original? testa annan MV?
Tryckgivaren-kontrollerat? Alla slangar hela? Bränsletryck? Bränslefilter här du säkert bytt till nytt innan du trimmar? BTR Ok,test annan?
Är tändningen verkligen på 22 grader? Testa och backa tändningen ett par grader i taget och se om spikningarna upphör.
Är spridarna OK?? Testat så att de flödar rätt? Nya och rätt stift? Har du en AFR (Typ Innovative) 14.7.1 är en teoretisk idealisk AFR den bör inte ha ett högre tal (tunnare) i ditt fall utan snarare lägre tal(fetare) Försök låna en, det är ett bra verktyg.
Vad har du för motortemp? LMM Ok? Luftfilter? Är motorn i bra kondition?? Kompressionstestat? Drar tjuvluft någonstans (bidrar till spikningar)?Min egen felsökning hade börjat med – backa tändning gradvis- byt APC- kontrollera knacksensor och kablage- därefter bränsletillförsel,tryck flöde och spridare.
Lycka till det löser sig om man är metodisk och inte gissar.
@MJ1965 wrote:
Det går inte att gissa sig till en lösning!
Uteslutningsmetoden är det som gäller, kontrollera och bocka av,arbeta metodiskt.
APC boxen verkar vara en soppa, byt till annan,prova, bättre? Nej,prova en till osv osv.
Har du haft loss knacksensorn?rengör ytan,dra till rätt moment, testa annan,är kabeln hel? Tändkablar Saab original? testa annan MV?
Tryckgivaren-kontrollerat? Alla slangar hela? Bränsletryck? Bränslefilter här du säkert bytt till nytt innan du trimmar? BTR Ok,test annan?
Är tändningen verkligen på 22 grader? Testa och backa tändningen ett par grader i taget och se om spikningarna upphör.
Är spridarna OK?? Testat så att de flödar rätt? Nya och rätt stift? Har du en AFR (Typ Innovative) 14.7.1 är en teoretisk idealisk AFR den bör inte ha ett högre tal (tunnare) i ditt fall utan snarare lägre tal(fetare) Försök låna en, det är ett bra verktyg.
Vad har du för motortemp? LMM Ok? Luftfilter? Är motorn i bra kondition?? Kompressionstestat? Drar tjuvluft någonstans (bidrar till spikningar)?Min egen felsökning hade börjat med – backa tändning gradvis- byt APC- kontrollera knacksensor och kablage- därefter bränsletillförsel,tryck flöde och spridare.
Lycka till det löser sig om man är metodisk och inte gissar.
Om du nu hade läst igenom tråden från början –
så hade du supptäckt en del av dina frågor redan är besvarat 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.