Spikning Og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 128 totalt)
  • Författare

Det har du helt rätt i!!!! Ajabaja! Ta upp onödig plats på det där viset! Man borde skämmas!

Talesättet ”För mycket fritid…” stämmer utmärkt i ditt fall. Bra med poliser som håller ordning på oss stygga medborgare 🙂

juni 26, 2011 kl. 08:01 #185632

@MJ1965 wrote:

Det har du helt rätt i!!!! Ajabaja! Ta upp onödig plats på det där viset! Man borde skämmas!

Talesättet ”För mycket fritid…” stämmer utmärkt i ditt fall. Bra med poliser som håller ordning på oss stygga medborgare 🙂

Om du har problem så ta ut det på annat håll va………

”för mycket fritid” är en tittel man får efter antal inlägg här på klubben ifall du inte visst det 🙄

juni 26, 2011 kl. 14:18 #185651

Jag ber om ursäkt att jag var förarglig. Å andra sidan finns det ingen anledning för någon förutom trådskaparen att
          kommentera om jag tog upp saker som det redan fanns svar på. Bättre att göra ett inlägg för mycket än ett för lite 🙂
          Men men , vi är alla olika och tur är väl det!!

juni 27, 2011 kl. 13:09 #185697

@MJ1965 wrote:

Det går inte att gissa sig till en lösning!
            Uteslutningsmetoden är det som gäller, kontrollera och bocka av,arbeta metodiskt.
            APC boxen verkar vara en soppa, byt till annan,prova, bättre? Nej,prova en till osv osv.
            Har du haft loss knacksensorn?rengör ytan,dra till rätt moment, testa annan,är kabeln hel? Tändkablar Saab original? testa annan MV?
            Tryckgivaren-kontrollerat? Alla slangar hela? Bränsletryck? Bränslefilter här du säkert bytt till nytt innan du trimmar? BTR Ok,test annan?
            Är tändningen verkligen på 22 grader? Testa och backa tändningen ett par grader i taget och se om spikningarna upphör.
            Är spridarna OK?? Testat så att de flödar rätt? Nya och rätt stift? Har du en AFR (Typ Innovative) 14.7.1 är en teoretisk idealisk AFR den bör inte ha ett högre tal (tunnare) i ditt fall utan snarare lägre tal(fetare) Försök låna en, det är ett bra verktyg.
            Vad har du för motortemp? LMM Ok? Luftfilter? Är motorn i bra kondition?? Kompressionstestat? Drar tjuvluft någonstans (bidrar till spikningar)?

Min egen felsökning hade börjat med – backa tändning gradvis- byt APC- kontrollera knacksensor och kablage- därefter bränsletillförsel,tryck flöde och spridare.

Lycka till det löser sig om man är metodisk och inte gissar.

Okej..
            Har provat att byta apc box.
            knacksensorn har varit borta, och dragit med rätt nm. (har läst på nått forum att den ska ha en viss vinkel. men vet inte riktigt om min sitter rätt..)
            tändkablarna vet jag inte vad det är för märke.. men magnetventilen har jag bytt..
            Bränsletrycket har jag inte mätt, men filtret är nytt. BTR har jag provat bytt..
            Tändningen är orginal 16.
            spridarna har jag inte kollat men får göra det, stiften är nya. har en bredbandslambda. kör jag med orginalspridare får den högre tal, röda spridare lägre tal.
            motortämpen är bra, kör med 80 graders någontings termostat.

mvh,.

juni 27, 2011 kl. 13:12 #185698

kom på att mitt chip från chip-mats att den var gjord för 2,8 bars BTR istället för 3,0 bar…

och jag har bara 3,0 bars i garaget…. kanske därför den går för fett när jag kör med röda 431;or och chipet???

Vilka saabar sitter det 2,8 BTR??

Någon som har och sälja??

MVH Tobbe

juni 27, 2011 kl. 17:48 #185701

Har ingen 2,8 btr tyvärr 😉

juni 27, 2011 kl. 17:50 #185702

Har du en orörd ecu kvar ❓ och provad med en helt original setup ❓
                  spridare box och alt som tillhör.

Mvh Nisse

juni 27, 2011 kl. 20:53 #185716

@longjohn61 wrote:

Har du en orörd ecu kvar ❓ och provad med en helt original setup ❓
                    spridare box och alt som tillhör.

Mvh Nisse

okej,

ecu??
                    har kört med orginal spridare, box, går för snålt,

tror det bara är en 2,8 Btr som behövs..
                    finns ingen på laga.se heller:S

mvh

juni 30, 2011 kl. 10:51 #185770

Kan man mäta soppatrycket på nått sätt utan att ha en mätare?

juli 1, 2011 kl. 20:45 #185817

Borde du inte kunna skaffa en ställbar BRT?

juli 2, 2011 kl. 10:45 #185821

Någon som vet det där med vinkel och sånt på knacksensorn?
                          Någon som har bild på hur den sitter?

Har läst också att det kan va räkenskaperna som kan stöta ut MV.
                          Men då borde inte knacksensorn/lundgren blinka?

Mvh tobbe

juli 2, 2011 kl. 11:55 #185822

har ingen exakt vinkel i haynes finns en bild men hittar ingen mer där kanske finns men jag läste för snabbt
                            lite snett till vänster och har du dragit rätt moment tittade i Saabs manualer upp till 84 är det endast 8nm 0,8 kg är ju väldigt lite
                            vet inte om det är mera på 85 och uppåt 😉

Mvh Nisse

juli 2, 2011 kl. 13:45 #185823

Den ska vara vinklad 20 grader åt förarsidan om du utgår från 0 grader som rakt fram. Sen ska den dras med 14Nm. Ytorna ska vara skinande och utan smuts emellan såklart 🙂

juli 2, 2011 kl. 14:54 #185824

@longjohn61 wrote:

har ingen exakt vinkel i haynes finns en bild men hittar ingen mer där kanske finns men jag läste för snabbt
                                lite snett till vänster och har du dragit rätt moment tittade i Saabs manualer upp till 84 är det endast 8nm 0,8 kg är ju väldigt lite
                                vet inte om det är mera på 85 och uppåt 😉

Mvh Nisse

Okej man ska dra 20 nm på min har jag för mig.
                                Och det har jag gjort
                                Mvh

juli 2, 2011 kl. 14:57 #185825

Någon som vet om tryckvakten ska pysa vid ladd?
                                  Vet inte om det är den som pyser men det låter som det kommer under panelen.

Någon som vet?

Mvh tobbe

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 128 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.