Undra!!!

Forum / Övrigt / SSR / Undra!!!

Forum / Övrigt / SSR / Undra!!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 28, 2009 at 16:20 #150299

      Fuling, ja svar på tilltal, men sätt off-topic “on”.

        december 28, 2009 at 17:26 #150301

        Truls, ja och nej.

        Ja det dikuterades 95/97hk 2T även 105hk men prinsipen gäller fortfarnde.
        Utan veriferande tester är ett bromspapper/effekt uppgift värdelöst.

        och dessa siffror har varit uppe förut i formet, fick även då fick jag äta ski.. för jag frågasatte riktigheten. Att disutera vetenskap med en saabmupp är som att diskutera relion med en reliskös fanatiker. Gud kan inte ha fel.

        I detta fall vänder jag mig inte mot Trollhättan när jag ber .-)
        Eller dyrkar någon annan säktledare.

          december 28, 2009 at 21:39 #150319

          …och på västfrontet intet nytt.

          Det finns ingen anledning att misstro de effektmätningar som gjordes på 60-talet. Saab var/är givetvis en fullt tillförlitlig organisation vad gäller prestandamätning, idag är man till och med certifierad. Den största skillnaden mellan då och nu torde vara korrektionsfaktorn.

          Problemet med diskussionen kring effektsiffran, 97, är väl att det faktiskt inte finns någon redovisad data att backa upp påståendet med.

          / Magnus

            december 28, 2009 at 21:53 #150322

            Bästa Saabvänner

            Jag har inte sett några hårdafakta angående den sk 97 hästaren. jag hari artikeln bara återgivit vad som berättades för mig och källan är tydligt angiven. Såvitt jag förstod hade inte Bengt Erik några bromsprotokoll el likande sparade.

            Ett intressant inlägg är från 19/12 2001 där Mats Jonsson på denna hemsida ger mycket mycket detaljerade uppgifter om motorn m tex korrektionsfaktor olikande. Även Mats anger 97 hkr vid 7000 rpm. Så vitt jag uppfattade hade Mats funnit detta bromsprotokoll då han hade haft möjlighet att leta i ett Saabarkiv efter Sonett info.

            Hälsningar Ulf G

              december 28, 2009 at 21:57 #150323

              Men för tusan, kan ingen låna motorn och sätta den i en bil och sen bromsa den och köra 201m och 402m och sen behöver man inte gissa mer? Det är ju bara en massa GISSNINGAR om effekter hela tiden, den började på 97hk och är nu uppe i 105hk.

              “Nylonskjorta” Varför ska man inte misstro effektmätningar från 60talet? Du skrev ju själv följande:

              “att det faktiskt inte finns någon redovisad data att backa upp påståendet med.”

                december 28, 2009 at 22:31 #150326

                Hmm allså 97hk kan lika väl då vara 87 e tom 77.
                Ingen som hälst uppbacking så skall man väll ta som en skröna, eller?

                På tal om korrektionsfaktorer, viklen standard använder saab? (idag)
                Tumme pekfinger vad skulle effeket kanske kunna justeras med?
                +-1% e +-5% e +-10%

                  december 28, 2009 at 22:49 #150327

                  Uttryckte mig kanske oklart. I det specifika fallet finns det ju faktiskt ingen effektmätning redovisad, bara ett påstående. Betyder inte att påståendet är osant, bara att det är overifierat.

                  Och man kan givetvis mycket väl misstro effektmätningar både från 60-talet och idag. Men i en verksamhet som hos Saab, eller vilken annan fordonstillverkare för den delen, är det av stor vikt att mätningar görs på ett sätt så att resultat blir jämförbara, både över tid och mellan olika bromsbänkar.

                    december 28, 2009 at 23:03 #150329

                    …idag korrigeras alla effektsiffror enligt ECE. Då användes speciell korrigering för 2T-motorer, vad man kan se ligger korrigeringen generellt inom 4%. Man skall observera att det är det korrigerade värdet som är det användbara. Blir korrigeringsfaktorn för stor är det ofta något som inte stämmer i provcellsmiljön.

                      december 29, 2009 at 16:14 #150347

                      Varför skall 2T-motorer korrigeras annulunda än 4T?

                      Med min ringa kundskap i ämnet så är det för temeratur och lufttryck man korrigerar för.
                      Vad som skiljer i de standader jag sätt är hur detta görs och mot vilken temp och tryck man skall korrigera mot.

                      Overiferat skall man tolka som osant/skröna. Samma sak med orepeterbart är ingen sanning häller.

                        december 29, 2009 at 16:19 #150348
                        Fredrik wrote:
                        Kolla bara vad Niklas har fått göra med sina 100Hk motorer med all erfarenhet som har tillkommmit efter 40år.

                        V4:orna är det samma problem med. Stig Blomqvist själv säger att de gav max 140Hk & det är vad vi tar ut idag med.

                        /Fredrik

                        Intressant,
                        Ja funderar messt hur vrid/effekt kurvorna ser ut gammal vs ny trimmad typ Xp.
                        hur långt register hade dem här 95/97/105hk från 60talet? var varvade dem?

                        Finns det inga som helst pappar oavsett korrigeringsmetod?

                        Inte illa o ta Vm tecken med V4:an o endast 140hk :racesmile:

                          december 29, 2009 at 18:07 #150349

                          Sen kan det vara roligt hur man gjorde vid effekt mätningen.
                          Luftfilter, genrator, avgasrör ?

                          Vad jag sett från 99:a turbon, kördes det utan luftfilter. Troligtvis generator och avgasrör också.

                          Niklas

                            december 29, 2009 at 18:44 #150355

                            Gunnar Fredriksson var på 5:e plats i midnattsolrallyt i år & han har typ 140Hk.
                            Blomqvist Ecort BDA hade 267Hk i somras vill jag minnas. Bäcklunds Ascona C:a 195-200Hk
                            Rotens Escort som även vann 2008 har C:a 180Hk men en väldig högt vridmomentskurva.

                            Betänk att Blomqvist var en super chaufför samt att Saab hade väldigt bra service på sin tid.

                            /Fredrik

                              december 29, 2009 at 20:33 #150358

                              Man måste skilja på “din” och “sae” när det gäller hk, vid bromsning enl sae så tog man bort vattenpump, generator, avgasrör, luftfiler osv, och då får man lite fler hk, dom extra hästarna försvinner ju dock när man monterar på alla effektstjälande saker.
                              Volvo mätte väl med “sae”?

                              Saab mätte väl med “din”, Dvs med allt monterat!?

                                december 29, 2009 at 22:03 #150366

                                Korrekt, om du titta på gamla brochyrer så var effekten alltid angiven i “nettoeffekt efter DIN och bruttoeffekt efter SAE”
                                Nettoeffekten DIN 70020 (eller kanske tillsvarender SIS….) blev mätt vid kopplingen av den kompl. motorn inkl. insug- och avgassystem, tillkopplad vattenpump,bensinpump och kylfläkt, men ubelastat generator. Desutom var omgivning (lufttemperatur- tryck) noggrann speciferat.
                                På grund av ändringen från HK till KW använda man idag standarden EWG 80/1269 / ECR R24

                                Idag bromsar folk (inte fabriken) sina motorar i en modern rullande landsväg. D.v.s att man har friktion mellan däck och rullen (olika däck olika friktion), man har en växellada imellan som ändra verkningsgraden på grund av växelladsolja (temp./viskosität). Jag tror inte, att datorn på den rullande landsväg kann kompensera all detta och visa de korrekta HK/ kW som fabrikens bromsbänk, som bromsar motorn på vevaxeln/koppling.

                                  december 29, 2009 at 22:05 #150367

                                  Ja vad ska man tro? Själv så bromsade jag min sport på rullandeladsväg hos kallepedal
                                  i Hässleholm 91. vad han kom fram var att det var 73hk i motor, på hjulen hade jag 53hk.
                                  där försvann 20hk genom lådan. Det var utan Lanciaförgasre och Lanciaförgasare gör ungefär 5-8hk till eller ??? ( det finns papper på det )

                                  Mvh Anders.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.