Undra!!!

Forum Övrigt SSR Undra!!!

  • Detta ämne har 71 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-04 22:17 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21330
    kalkan
    Deltagare

    På tal om motorn som Erik Ström nämner i senaste Bakrutan (den på 97 hk) UNDRAR VEM SOM ÄGER DEN IDAG?
    Bild 1 Bild 2
    klicka på bilden för att få den mindre.

    #150178
    ulf g andersson
    Deltagare

    Hej Anders
    En minst sagt intressant fråga. Den information jag har, är att motorn finns hos Sigge el Saabmusset, men det är obekräftade uppgifter.
    Så vitt jag förstått var Porscheförgasare inte helt ovanligt, utan fanns även bland privat/halvprivatförare, specielllt efter att V4 kommit.

    Du behöver väl inte vara så hemlighetsfull. Berätta i stället om motorn på bilden

    Hälsningar Ulf G

    #150183
    martin valentin
    Deltagare

    tror att Sigge har den fortfarande tillsammans med allt det underbara från hans fantastiska karriär!!!!!

    #150188
    siksten saabson
    Deltagare
    Kälkan wrote:
    På tal om motorn som Erik Ström nämner i senaste Bakrutan (den på 97 hk) UNDRAR VEM SOM ÄGER DEN IDAG?
    Bild 1 Bild 2
    klicka på bilden för att få den mindre.

    Hej Anders, motorn på bilderna ser ut som den motor du sålde till Saab Bilmuseum för många år sedan. Jag minns speciellt de rödmålade skruvarna på Porscheförgasarna. Den motorn har vi kvar. Är det den du syftar på?

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson AKA

    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

    #150243
    kalkan
    Deltagare

    Ja Peter det är den motorn. Skulle nog inte sålt den, tyvär så missade jag växlådan, den var special till den motorn. Hade den i min bil när vi var på saabs provbana 94-95. vad jag minns så var den svårkörd den gick inte under 4500 rpm. Har en vidioinspelning när jag kör på banan inifrån bilen.

    Mvh Anders.

    #150244
    kontrapunkt
    Deltagare

    Anders,
    det ser ut som ett sportblock, stämmer det?

    / Magnus

    #150256
    siksten saabson
    Deltagare
    Nylonskjorta wrote:
    Anders,
    det ser ut som ett sportblock, stämmer det?

    / Magnus

    Jäpp, det är långnos Sportmotor eller Monte Carlo. Så den har nog inget att göra med den/de sk. 96-97 hästarna. För de var väl baserade på 66:a standardblock om jag är rätt informerad.

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

    #150266
    kalkan
    Deltagare

    Den jag köpte motorn av sa om jag minns rätt ( det är snart 20 års sedan, år dom går fort när man har roligt eller hur ?? )
    Att den har varit en fabriksmotor som Sigge körde bana med, och att dom behövde en special växellåda, med en låg etta för att komma igång. Och att det skulle vara 97Hk
    i motorn. Jag och min kusin vi byggde en sådan låda bara för att jag skulle kunna komma igång. Vi han lyckades få ihop en, den lådan har jag liggade någon stanns i minna gömmor.
    Om det är sport eller M-C det ser man väl bara om man särar den.
    MVH Anders.

    #150269
    kalkan
    Deltagare

    Nu när jag har funderat, så sa mannen jag köpte denna motor av att han köpte hela bilen av Saab.Och han körde bana några år mad den. Bilen finns inte kvar i livet. Har försökt att ringa honom men inget svar.

    Mvh Anders.

    #150274
    hubbe
    Deltagare

    Hej Anders,

    jag kommar ihåg att Bengt-Erik Sröm sa till Niklas Enander och Johan Josefsson att denna motorn hade 105hk med sonett förgasare.

    Mvh. Hubert

    #150278
    fredrik
    Deltagare

    Jag måste säga att jag tar dessa effekt uppgifter med en stor nypa salt!
    Vore kul att bromsa motorn i en modern bänk & se hur många pållar där finnes i verkligheten.

    /Fredrik

    #150285
    hubbe
    Deltagare

    Frederik,så måste ju alla Saabs effektuppgifter från 1966 vara en stor nypa salt. Effektprotokollet är ju från Saabs motorlaboratoriet i 1966.

    Hubbe

    #150286
    fredrik
    Deltagare

    Ja jag tar dessa med en rejäl nypa salt. Även de siffror som har angetts på V4:orna.

    Jag har själv en del rätt trimmade 2Taktare samt V4:or & 97-105Hk med konventionell trimmning i 2T motorn känns långt borta! Kolla bara vad Niklas har fått göra med sina 100Hk motorer med all erfarenhet som har tillkommmit efter 40år.

    V4:orna är det samma problem med. Stig Blomqvist själv säger att de gav max 140Hk & det är vad vi tar ut idag med. Med mordernare utförda toppar vilket ingen har tyvärr så går det nog att få ut lite mer men 165Hk ur 1815cc är svårt med de grejer som användes då.

    Ja ja ”Fuling” du har bromsat lite högre siffror men det får alla som kör i den bromsbänken där du har kört.

    /Fredrik

    #150292
    truls herland
    Deltagare

    Håller inte riktigt med dig Fredrik.

    Ska man ge en rättvis bedömning av om motorn verkligen kan ge 100 hästar map dåtidens bromspapper så får man göra en utförlig uppmätning av portningen på motorn, eller bromsa den igen.

    Jag skulle gissa på att man inte ville ge dessa uppgifter i från sig på tiden det begav sig utav förståliga skäl.

    En grupp 2 filning ger fortfarande 65-70 hästar vilket den också gav på 60-talet.

    mvh

    Truls

    #150297
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Ja ja ”Fuling” du har bromsat lite högre siffror men det får alla som kör i den bromsbänken där du har kört.

    Ja kanske, men diffen mellan bromspappert och verkligheten är inte så stor.
    Då jag har veriiferat effekten genom 201m och 402m köringar + toppfartstest.
    Ovasätt bromspapper är det INGEN än som åkt ifrån mig på 201 och 402m.
    Detta med sugis V4a med std tjänstevikt.
    201m 10,16s och 402m 15,67s
    Och ja 201m är körd både med 6:35 sp2 och 9:38 sp1 med mycket liten diff på tiden.

    Har även simululerat 2T på 201m, även där med rätt presis tider uppmätta i verkligheten.

    Så skall man öppna truten BÖR man ha något konkret vetenskapligt, repeterbart, att komma med.

    Och ja alla effektsiffror utan någon veriferande test skall man mycket riktig ta med en stor nypa salt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng