V4/ Weber 40 DFI
- Detta ämne har 53 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2002-01-25 08:53 av mats jonsson.
-
FörfattareInlägg
-
januari 17, 2002 at 19:47 #80190
I Opel Kadett 1900 Rally satt det 2 stk 40DFO. Det er kun toppdelen som skiller fra en 40DFI. Jeg har en 40DFO med DFI toppdel. Den ser helt identisk ut.
januari 19, 2002 at 17:36 #80194Det är korrekt att de satt i vassa Ferarri-modeller. En italiensk ferarriklubb har övertalat Weber att nytillverka ett 100-tal. Det är 20 år sedan man slutade med 40DFI. Och jag har blivit lovad att få köpa ett 10-tal… Tyvärr har jag väntat i 18 månader… 😡
40DFI:n har den nackdelen, liksom de dubbla Solex-förgasarna på “dubbelinsuget” att det är hopplöst att svänga vänster med bilarna. Ett problem man får leva med. Ska man köra “Autocross” mellan konor på någon parkering måste man leta andra alternativ. 36/36DCD tex. Saabs tävlingsavdelning uppmärksammade problemet men fann aldrig någon lösning. På Solex-förgasarna plastade man skvalpskott i flottörhuset vilket förbättrade det hela. I dag finns det kanske bättre material att laborera med än epoxi. PÅ 40DFI:n är problemet att emulsionsmunsröret blir fyllt med bensin. På väg så funkar det dock bättre…
Hej Allihop!!
Jag måste få leka lite besserwisser här. Det satt två st Weber 40 DFO på Kadett Rallye SPRINT och Rekord Sprint, ej på vanliga Rallyekadetten. Är det ingen som provat Weber 38 DGAS som satt på Ford Granada V6? Jag tror att den har samma bultmönster som övriga stående Webrar och bör väl kunna mata på så det räcker.
M.V.H “Tobbe”januari 19, 2002 at 21:15 #80196ingen som prövat med 4 st Bing 10 mm fullflödes
sachs förgasare??
hört att det ska bli liv i luckan då..
mvh åke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.