Vart tog krängningshämmaren vägen?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vart tog krängningshämmaren vägen?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vart tog krängningshämmaren vägen?
- Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-15 21:51 av mikael jardstam.
-
FörfattareInlägg
-
september 8, 2003 at 22:41 #9807
:rolleyes: Upptäckte något lustigt. Varför har inte min Saab 96 från 1979 nån krängningshämmare? Brorsans 96 som är från 1970 har krängningshämmare, varför tog man bort den sen? :confused:
En 96 V4 utan krängningshämmare fram är redan ganska understyrd. Med krängningshämmare bliver krängningen under kurvtagning visserligen mindre, men tyvärr ökas understyrningen samtidigt, och detta är troligen orsaken att krängningshämmare togs bort på de senare modeller.
Mvh Mikael H.
Anonymseptember 9, 2003 at 05:58 #70668Bilen blir ju lättare utan hämmaren också = den går fortare!!
september 9, 2003 at 12:01 #70669Så med andra ord blir det lite hämmande (på styrnignen) att köra med hämmare.
september 9, 2003 at 23:15 #70671…så slipper man hämn(d)-aktioner.
/Rasmus, som förnärvarande har den lägsta humor…
Krängande eller inte är vi Saabdårar lätt hämmade…
Borttagna (kr-h) bra men hämma bäst!
Nä, fy fan så onyttigt det är att ordvitsa trött.
Seriöst, vilket år försvann hämmaren? Skillnadstabellen här på siten ger inget svar, men bottenplattan konstruerades ju om till 75B, var det då?
Satt hämmare både fram och bak och i så fall vilka år? Min 74 känns ju inte direkt styv i kurvorna alltid, men jag har inget att jämföra med…
Mvh Petter
september 10, 2003 at 09:58 #70674Jag tror faktiskt att det var under 1972. Skrotade nyss en tidig 95 72:a (hopplöst objekt!) Denna hade både smörjbara kulbultar och krängningshämmare. Däremot har pappas 95 72:a vare sig krängningshämmare eller smörjbara kulbultar. Likaså har borsans 96 72 inte heller detta.
Vad säger du nurå Fredrik?
///Harald
Hej!
Harald, om det är som du säger hör alltså hämmaren samman med kulbultarna? För när jag enligt verkstadshandboken jag lånat febrilt letade smörjpunkter fick jag veta av en gammal Saab-mek att kullederna blev underhållsfria till årsmodell 74…möjligen sa han 73, men definitivt inte 72… :confused:
Men då lär väl i alla fall inte Einar, uttagen i december 73, ha hämmare…
Mvh Petter
september 10, 2003 at 12:01 #70676Bara att bända på ryggen och kolla. Hämmaren sitter fast nästan längst ut på undre bärarm, vid kulbulten. När jag tänker efter så är det faktiskt lite sämre styrrespons i brorsans 70:a än min 79 men den ligger liksom lite stabilare på vägen, i vilket fall så är skillnaden så liten (hämmaren är ju smal jämfört med på andra bilar) så det är nog mest en smaksak. Läste på nån sida att k-hämmaren mest är en komfort-pryl, att samma effekt kan uppnås genom en rätt avstämd fjädring och dämpare.
Det finns hål i bottenplåten för Krängningshämmaren. Den skall träs igenom från sida till sida nere i motorrummet. I bottenplåten finns också skruvhål för de överfall som håller krängningshämmaren. Till undre länkarmarna fästs k-hämmaren med bultarna till undre kulbultarna. Fästena i ändan av av länkarmarna ersätter ett av de mellanlögg som skall finnas under bultskallar och mutter på nämnda fästbultar.
Klart som korvspad eller? 😮 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.