Vart tog krängningshämmaren vägen?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vart tog krängningshämmaren vägen?

  • Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-15 21:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9807

    :rolleyes: Upptäckte något lustigt. Varför har inte min Saab 96 från 1979 nån krängningshämmare? Brorsans 96 som är från 1970 har krängningshämmare, varför tog man bort den sen? :confused:

    #70667
    mikael_h
    Deltagare

    En 96 V4 utan krängningshämmare fram är redan ganska understyrd. Med krängningshämmare bliver krängningen under kurvtagning visserligen mindre, men tyvärr ökas understyrningen samtidigt, och detta är troligen orsaken att krängningshämmare togs bort på de senare modeller.

    Mvh Mikael H.

    #70668
    anonymous
    Deltagare

    Bilen blir ju lättare utan hämmaren också = den går fortare!!

    #70669

    Så med andra ord blir det lite hämmande (på styrnignen) att köra med hämmare.

    #70670
    Martin
    Deltagare

    Det måste väl också bli lättare att sälja bilen utan krängningshämmare? :confused:

    Eller skall jag kanske förtydliga mig och skriva att bilen blir lättare att kränga om inte krängningshämmarna sitter på.

    #70671

    …så slipper man hämn(d)-aktioner.

    /Rasmus, som förnärvarande har den lägsta humor…

    #70672
    petter
    Deltagare

    Krängande eller inte är vi Saabdårar lätt hämmade…

    Borttagna (kr-h) bra men hämma bäst!

    Nä, fy fan så onyttigt det är att ordvitsa trött.

    Seriöst, vilket år försvann hämmaren? Skillnadstabellen här på siten ger inget svar, men bottenplattan konstruerades ju om till 75B, var det då?

    Satt hämmare både fram och bak och i så fall vilka år? Min 74 känns ju inte direkt styv i kurvorna alltid, men jag har inget att jämföra med…

    Mvh Petter

    #70673
    fredrik
    Deltagare

    74 slopades kränghämmarn.
    Jag tycker dock att Saabarna går betydligt bättre på vägen med hämmaren monterad! Okej då kanske inte på min Dubbelblås rallybil med diffadlåda vid körning på lösgrus men annars så föredrar jag den monterad!

    /Fredrik

    #70674
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag tror faktiskt att det var under 1972. Skrotade nyss en tidig 95 72:a (hopplöst objekt!) Denna hade både smörjbara kulbultar och krängningshämmare. Däremot har pappas 95 72:a vare sig krängningshämmare eller smörjbara kulbultar. Likaså har borsans 96 72 inte heller detta.

    Vad säger du nurå Fredrik?

    ///Harald

    #70675
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Harald, om det är som du säger hör alltså hämmaren samman med kulbultarna? För när jag enligt verkstadshandboken jag lånat febrilt letade smörjpunkter fick jag veta av en gammal Saab-mek att kullederna blev underhållsfria till årsmodell 74…möjligen sa han 73, men definitivt inte 72… :confused:

    Men då lär väl i alla fall inte Einar, uttagen i december 73, ha hämmare…

    Mvh Petter

    #70676

    Bara att bända på ryggen och kolla. Hämmaren sitter fast nästan längst ut på undre bärarm, vid kulbulten. När jag tänker efter så är det faktiskt lite sämre styrrespons i brorsans 70:a än min 79 men den ligger liksom lite stabilare på vägen, i vilket fall så är skillnaden så liten (hämmaren är ju smal jämfört med på andra bilar) så det är nog mest en smaksak. Läste på nån sida att k-hämmaren mest är en komfort-pryl, att samma effekt kan uppnås genom en rätt avstämd fjädring och dämpare.

    #70677
    petter
    Deltagare

    Det är ju nu inte så bara eftersom Einar är 38 mil härifrån. Men han har ingen, för vid kulbulten sitter det inget.

    Mvh Petter

    #70678
    sunke
    Deltagare

    Krängningshämmaren försvann -73. Min orginalare från det året saknar krängningshämmare. Däremot fanns det en sådan fram på den -72:a jag nyligen skrotat.

    #70679
    terje
    Deltagare

    Finnes det noen skisse/ritning over k:hämmaren og dens innfesting/montering noe sted, tro?
    I så fall skulle man jo kunne rekonstruere den, eller hur?

    #70680
    sunke
    Deltagare

    Det finns hål i bottenplåten för Krängningshämmaren. Den skall träs igenom från sida till sida nere i motorrummet. I bottenplåten finns också skruvhål för de överfall som håller krängningshämmaren. Till undre länkarmarna fästs k-hämmaren med bultarna till undre kulbultarna. Fästena i ändan av av länkarmarna ersätter ett av de mellanlögg som skall finnas under bultskallar och mutter på nämnda fästbultar.
    Klart som korvspad eller? 😮

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng