Vart tog krängningshämmaren vägen?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vart tog krängningshämmaren vägen?

  • Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-15 21:51 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70681
    roger96
    Deltagare

    Krängningshämmaren och smörjnipplarna försvann efter ca halva årsmodell 72 (96722013535 är sista med dessa enligt reservdelskatalogen).

    #70682
    fuling
    Deltagare

    Vill man bli av med(minska)understyringen skall man ej skruva dit krägningsfjädern fram utan bak.
    Detta kan också lösas med att sätt dit hårdare bakfjädrar.
    Min 95a är ca 30% hårdare bak än fram.
    Fördelen med att inte ha k-fjäder är att man inte binder ihopp hjulen utan att de kan ta upp ogämnheter i vägbanan inviduelt.

    #70683
    sven nymoen
    Deltagare

    Hei
    Jeg kjøpte en ” gjør del selv bok for V4 ” på Gistad marknaden og i den står det at Krangningshammeren er dær t.o.m chr 96722013535 og for 96726002768 og for Saab 95 t.o.m 95722004645 . Dette ble mye tall så nå er det bare å sjekk Ch. numre.

    Jeg har selv en original 72 og det har også min Saab kamerat, Begge Saabene har mellanblå lakk , men ch. nr er det lagt i mellom hans er 3500 eller noe mens min er 16535. Min venns 72 har kregningshammere og smøre nippler , men jeg har det ikke….

    #70684
    porsche944
    Deltagare

    Okey, nu klarar vi ut detta engång för alla, Roger har helt rätt, under modelåret 1972 plockades krängaren bort. Alla de 72 r som har krängare har också luftrenare i plåt, de bilar som saknar krängare har luftrenare i plast.
    De första bilarna utan krängare har inte hålen igensatta. Lätt att komma ihåg eller hur?

    MVH Michael

    #70685
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Michael, två frågor bara:

    1. Man bytte alltså till plastluftburk exakt samtidigt som hämmaren försvann?

    2. Byttes kulbultarna vid samma exemplar?

    Vore skoj att hitta en av ”the turn-overs”…

    Mvh Petter

    #70686
    porsche944
    Deltagare

    Ja, helt rätt, krängare, luftburk, kulbultar ändrades samtidigt.

    #70687
    petter
    Deltagare

    Ok… Tänk att ha den sista med smörjnipplar, är allt lite GT 750 över det!

    Mvh Petter

    #70688

    Ingen som vet vad Saab hade för (officiell) motivering till att slopa k-hämmaren? Det måste väl ha stått i nån brochyr från 70-talet eller?

    #70689
    fuling
    Deltagare

    Citat:
    Ingen som vet vad Saab hade för (officiell) motivering till att slopa k-hämmaren? Det måste väl ha stått i nån brochyr från 70-talet eller?

    Kan bara komma på 2st saker(inofficiell).
    1. Mindre skit att montera + ett antal saker mindre = biligare.
    2. Varför göra en bil som redan är understyr ännu mer understyr med krängningsfjäder i fel ända.

    #70690
    enor
    Deltagare

    Okej, fråga till alla rally-/busåkare på detta forum:

    Bil: 96 ’62

    Behålla eller plocka bort krängningshämmaren? Jag har alltid uppskattat överstyrning mer än understyrning, av rent nöjesmässiga skäl plus för att jag tycker det känns tryggare att få lite släng på baken i en hal kurva än att gå rakt fram ner i ett dike…

    /Magnus

    #70691

    Alltså var det rätt korkat eller ogenomtänkt av Saab att sätta dit den i första taget.

    #70692
    fuling
    Deltagare

    Rally= ingen krängningsfjäder man vill ha så mycket hjul i backen som möligt. Varför knyta ihopp hjulen med en stålpinne då???????

    bana= kanske, hälsta då justerbar.
    Åker man utan diffbroms så är det också en nackdel när det då medför att innerhjulet får mindre markkontakt.

    #70693
    Martin
    Deltagare

    Vid sidan av eventuella ”produktionsanpassningsskäl”…
    Kan inte däck- och eventuellt stötdämparutvecklingen under knappt 15 år påverkat beslutet att slopa k-hämmaren?
    Det lär väl ha hänt en del på den fronten sedan den 93:an utrustades med k-hämmare modellår 1956. Som lök på laxen ökade den tyngre V4-motorn understyrningen.

    #70694
    fuling
    Deltagare

    En sak jag glömde, std bilar brukar vara understyrda för det är lättare för Ture Svendom att fixa att köra då. Han skiter knäck om baken kommer farande, med andra ord överstyrd, och grips av panik. Mindre lyckat.
    Personligen hatar jag understyrda bilar och stävar efter att de skall varna lite överstyrda.
    Obs då LITE.
    Martins teori om 4Van mera vikt framför fram hjulen gjorde ju 95/96 understyrd gämnfört med 2T. I 2T fallet så kanske k-fjäden behövs för att Svenne skulle få en säker åktur. Men i V4 fallet vart det för mycket av det goda.
    Stötdämpare för gata, rally och bana är 3st helt skilda ting. Gata har ca lika mycket dämpning åt begge håll.Hmm nu lär jag mig aldrig vilket hålle som dämpningen skall vara störst i bana kontra rally

    däck:
    Dagens lågprofil ostar är mycket mer känsliga för cambern än vad gamla diagonaldäck är.

    #70695
    mikael jardstam
    Deltagare

    Om man vill hålla cambervinklarna i schack så kan det vara fördelaktigt att minska bilens krängning. Då kan kanske krängaren vara till nytta, jag vet ej själv. Man kanske ska prova på nån bankörningskväll?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng