Vart tog krängningshämmaren vägen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vart tog krängningshämmaren vägen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vart tog krängningshämmaren vägen?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 10, 2003 at 22:21 #70681

      Krängningshämmaren och smörjnipplarna försvann efter ca halva årsmodell 72 (96722013535 är sista med dessa enligt reservdelskatalogen).

        september 11, 2003 at 06:29 #70682

        Vill man bli av med(minska)understyringen skall man ej skruva dit krägningsfjädern fram utan bak.
        Detta kan också lösas med att sätt dit hårdare bakfjädrar.
        Min 95a är ca 30% hårdare bak än fram.
        Fördelen med att inte ha k-fjäder är att man inte binder ihopp hjulen utan att de kan ta upp ogämnheter i vägbanan inviduelt.

          september 11, 2003 at 13:40 #70683

          Hei
          Jeg kjøpte en ” gjør del selv bok for V4 ” på Gistad marknaden og i den står det at Krangningshammeren er dær t.o.m chr 96722013535 og for 96726002768 og for Saab 95 t.o.m 95722004645 . Dette ble mye tall så nå er det bare å sjekk Ch. numre.

          Jeg har selv en original 72 og det har også min Saab kamerat, Begge Saabene har mellanblå lakk , men ch. nr er det lagt i mellom hans er 3500 eller noe mens min er 16535. Min venns 72 har kregningshammere og smøre nippler , men jeg har det ikke….

            september 11, 2003 at 20:43 #70684

            Okey, nu klarar vi ut detta engång för alla, Roger har helt rätt, under modelåret 1972 plockades krängaren bort. Alla de 72 r som har krängare har också luftrenare i plåt, de bilar som saknar krängare har luftrenare i plast.
            De första bilarna utan krängare har inte hålen igensatta. Lätt att komma ihåg eller hur?

            MVH Michael

              september 11, 2003 at 21:28 #70685

              Hej!

              Michael, två frågor bara:

              1. Man bytte alltså till plastluftburk exakt samtidigt som hämmaren försvann?

              2. Byttes kulbultarna vid samma exemplar?

              Vore skoj att hitta en av “the turn-overs”…

              Mvh Petter

                september 12, 2003 at 07:06 #70686

                Ja, helt rätt, krängare, luftburk, kulbultar ändrades samtidigt.

                  september 12, 2003 at 09:08 #70687

                  Ok… Tänk att ha den sista med smörjnipplar, är allt lite GT 750 över det!

                  Mvh Petter

                    september 12, 2003 at 17:09 #70688

                    Ingen som vet vad Saab hade för (officiell) motivering till att slopa k-hämmaren? Det måste väl ha stått i nån brochyr från 70-talet eller?

                      september 12, 2003 at 17:35 #70689

                      Citat:
                      Ingen som vet vad Saab hade för (officiell) motivering till att slopa k-hämmaren? Det måste väl ha stått i nån brochyr från 70-talet eller?

                      Kan bara komma på 2st saker(inofficiell).
                      1. Mindre skit att montera + ett antal saker mindre = biligare.
                      2. Varför göra en bil som redan är understyr ännu mer understyr med krängningsfjäder i fel ända.

                        september 12, 2003 at 18:21 #70690

                        Okej, fråga till alla rally-/busåkare på detta forum:

                        Bil: 96 ’62

                        Behålla eller plocka bort krängningshämmaren? Jag har alltid uppskattat överstyrning mer än understyrning, av rent nöjesmässiga skäl plus för att jag tycker det känns tryggare att få lite släng på baken i en hal kurva än att gå rakt fram ner i ett dike…

                        /Magnus

                          september 12, 2003 at 18:25 #70691

                          Alltså var det rätt korkat eller ogenomtänkt av Saab att sätta dit den i första taget.

                            september 12, 2003 at 19:08 #70692

                            Rally= ingen krängningsfjäder man vill ha så mycket hjul i backen som möligt. Varför knyta ihopp hjulen med en stålpinne då???????

                            bana= kanske, hälsta då justerbar.
                            Åker man utan diffbroms så är det också en nackdel när det då medför att innerhjulet får mindre markkontakt.

                              september 12, 2003 at 19:16 #70693

                              Vid sidan av eventuella “produktionsanpassningsskäl”…
                              Kan inte däck- och eventuellt stötdämparutvecklingen under knappt 15 år påverkat beslutet att slopa k-hämmaren?
                              Det lär väl ha hänt en del på den fronten sedan den 93:an utrustades med k-hämmare modellår 1956. Som lök på laxen ökade den tyngre V4-motorn understyrningen.

                                september 12, 2003 at 20:12 #70694

                                En sak jag glömde, std bilar brukar vara understyrda för det är lättare för Ture Svendom att fixa att köra då. Han skiter knäck om baken kommer farande, med andra ord överstyrd, och grips av panik. Mindre lyckat.
                                Personligen hatar jag understyrda bilar och stävar efter att de skall varna lite överstyrda.
                                Obs då LITE.
                                Martins teori om 4Van mera vikt framför fram hjulen gjorde ju 95/96 understyrd gämnfört med 2T. I 2T fallet så kanske k-fjäden behövs för att Svenne skulle få en säker åktur. Men i V4 fallet vart det för mycket av det goda.
                                Stötdämpare för gata, rally och bana är 3st helt skilda ting. Gata har ca lika mycket dämpning åt begge håll.Hmm nu lär jag mig aldrig vilket hålle som dämpningen skall vara störst i bana kontra rally

                                däck:
                                Dagens lågprofil ostar är mycket mer känsliga för cambern än vad gamla diagonaldäck är.

                                  september 12, 2003 at 22:21 #70695

                                  Om man vill hålla cambervinklarna i schack så kan det vara fördelaktigt att minska bilens krängning. Då kan kanske krängaren vara till nytta, jag vet ej själv. Man kanske ska prova på nån bankörningskväll?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.