Vilken billig 900? Förgasare eller insprutning?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vilken billig 900? Förgasare eller insprutning?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare

Hej!

Jag är en ung Saab-nörd som funderar på att köpa min första bil, helst en Saab 90 eller 900 (OG). Som student vill jag hålla det så billigt som möjligt och har tittat på bilar upp till 10 000 kr. Det jag funderar på är vilken modell som är mest pålitlig och minst felbenägen, och således billigast att äga? Jag är intresserad av att skruva själv, men kan inte så mycket ännu och saknar garage.

Bör jag satsa mot en snikutrustad modell med så lite el-utrustning som möjligt, eller är de nyare mer pålitliga trots mer el? Vilken motor är att föredra, förgasare eller insprutning? Någonstans läste jag att 2.0 99 hk med förgasare var pålitligast, någon annan skrev att 128 hk i16 med katalysator var bäst. Bör jag satsa på en 900 med nya fronten (88-) för att få nya bromssystemet med handbroms bak?

Många frågor blev det, men förhoppningsvis finns det många här som kan ge svar. Tack på förhand! 🙂

Mvh Johan

februari 6, 2014 kl. 22:08 #75312

Jag kan bara svara efter egen erfarenhet, Har under många år haft en 900 från 1985 med förgasare. Har aldrig krånglat. Hällt ner lite förgasarolja i den emellanåt men om det gjort någon skillnad vet jag inte. En mycket problemfri bil.

Har nu köpt en 900i med insprutning. Har alltid trott att insprutning är att föredra men denna bil krånglar. Svår att starta när den är kall. Har fortfarande inte hitta felet. Kanske är det så att dessa tidiga insprutningssystem inte är speciellt tillförlitliga. Senare system med elektronik är nog bättre. Hur som helst en förgasarmotor har mindre delar som kan gå fel enligt min erfarenhet i alla fall. Dessutom förmodligen lättare att laga själv om det skulle uppstå problem.

SAAB 900i från 1987
        Har ägt:
        SAAB 900 från 1985
        SAAB 600
        SAAB 96 från 1961

februari 6, 2014 kl. 22:12 #75311

Hej Johan, varmt välkommen till Saabklubbens forum! :CH

Om det ska vara så billigt som möjligt så ska du försöka hitta en 90/99/900 t om -85. Dvs, en skattebefriad bil. Om du är ung så är det väl även fördelaktigt, sett till försäkringskostnad, med en bil med lite färre hästkrafter (även om det inte bör skilja så mycket i kostnad mellan förgasare/insprut). Om möjligt, välj en bil med 5-petad låda (för lägre förbrukning i högre hastigheter).

Vad gäller driftsäkerhet så är förgasare, enligt min erfarenhet, väldigt pålitliga. De kan vara lite kinkiga, spotta och fräsa, när det är kallt men de startar i princip alltid. Det gäller bara att hantera choken rätt.

februari 6, 2014 kl. 22:24 #75310

Tack för svaren och välkomnandet! 🙂

Jag har haft ögonen på en 900 AL35C från som finns till salu här i närheten. En 85:a som rullat lite drygt 20 000 mil. Den har 99 hk förgasarmotor och visst står femman i ”AL35C” för att den även har femstegad låda? Man kanske borde undersöka den närmare… Egentligen har jag inget stort behov av bil, men Saab-nörden inom mig suktar efter en gammal 900. 😉

Mvh Johan

februari 7, 2014 kl. 05:16 #75308

Allting blir bättre med en gammal Saab 😉

februari 7, 2014 kl. 11:02 #75958

Hej

Körde en 100 Hk -83:a från 5.000-20.000 mil utan några som helst problem. Det enda jag gjorde var att renovera frambromsarna. Avsaknad av styrservo kändes i armarna vid långresor. Detta var familjens enda bil, och kördes ganska mycket. Också med husvagn. Sen kände jag för att skaffa en nyare bil med katalysator. Kopplingsbyte är rätt enkelt också.

Lycka till!………. 😎

februari 7, 2014 kl. 15:22 #72035

A&O är egentligen skicket. Satsar du på en bil med H-motor är det troligen en förgasare du får, helt enkelt för att dem är vanligast. H-motorn har 8v, och är i min mening en väldigt solid motor som mer eller mindre är skottsäker. Lyssna bara efter rassel på kamkedjan. Rasslar den, så pruta rejält, eller leta efter en annan bil.

Förgasarna brukar ofta ha problem med förgasarmembranen och förgasarnålarna när de strular, vilket är väldigt väldigt sällan, vad jag upplevt.

För 10 000kr bör du få en väldigt fin 99/90 eller og900:a. Miltalet skall du inte stirra dig blind på, utan gå på skicket och magkänslan. 99:orna är trevliga bilar tycker jag personligen. 90 har sin tjusning men är ganska slätstruken i mitt tycke, men går att få riktigt fina bilar för småpengar.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                  Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                  Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                  Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

februari 7, 2014 kl. 16:22 #75957

Håller med skaran. Förgasarvarianten är skottsäker.
                    Membram o nål är det som kan spöka, kostar nån tjuga för nytt membram.
                    Lite törstigare dock.
                    Hade satsat på en bra saab 90 pga lättast att hitta som välskött lågmilad enägaresbil för bra pengar.
                    Årsmodell 84 är skattebefriad nu och dom flesta försäkringsbolag har veteranavdrag.
                    Betalar 17-1800 i helförsäkring på min 90 med t16.sen att man bara bes vartannat år är ju inte negativt.
                    Första bilen var en 900 förgasare från 83
                    Denna sålde jag för jag aldrig behövde pilla med den.. Ha ha jävla idiot man var.

februari 7, 2014 kl. 17:21 #75956

Jag säger nog också skattebefriad förgasarbil. BLir ju som bra bruksbil och hobbybil i ett. Men hitta en fin, är inge kul att köra 30 år gammal bil som är slut.

Alternativ 2 är årsm 90-93 med 16 ventilsmotor. Finns 2,0i, 2,1i eller varför inte en 900S med lättrycksturbo. Bränsleinsprutningen på dessa är skulle jag säga väldigt pålitlig, inte mycket som kan gå sönder egentligen. Dessa bilar har dessutom lite mer ljudisolering i golvet, uppdaterade framstolar och lite förfinad känsla i växelspaken bl.a.

Har haft både en 99a och en 900S och gillade båda på olika sätt. :CH

februari 8, 2014 kl. 00:08 #76642

Tack för alla svar! 🙂

De flesta verkar alltså anse att förgasarmotorerna är pålitliga, och det var ju trevligt att höra. Hittar jag ”rätt” bil kanske jag slår till! Det går ju alltid att byta upp sig till en med vassare motor senare. En annan fundering som dök upp är förresten vilka 99/90/900 som har styrservo? Det var väl extrautrustning ganska länge?

Mvh Johan

februari 8, 2014 kl. 01:05 #76643

Vad jag vill minnas är det bara 900 i och ems, turbo som hade servo.
                          Så hitta en 99 el 90 förgasare blir nog svårt.
                          Går ju att eftermontera.

februari 8, 2014 kl. 04:31 #76640

99/90 har i regel inte servo, vissa modeller har det, vissa har även monterat det i efterhand.
                            I og900 fanns även servo på förgasarmotorerna, dock var det ett tillval, som ungefär 1/4 valde.

Fördelarna med ett servo har du bara i låg fart, väldigt låg fart. I högre hastigheter märker man ingen större skilland. Sen även en mindre sak som kan gå sönder, dock går dem sällan sönder på og900. Går dem sönder är det oftast för att man missat att underhålla servot, bytt olja och dylikt.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                            Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                            Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                            Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

februari 9, 2014 kl. 00:33 #72486

Kör själv utan servo, med mindre sportratt o 205 breda däck.
                              Jobbigt o vrida när man står stilla men anser att känslan e trevligare vid körning än med servo.
                              Nästa plus är att sambon ej klarar vrida ratten vilket gör att jag får ha bilen ifred.
                              Nu är jag van o vrider automatiskt ej på hjulen utan att bilen är i rullning.
                              Så det är inte döden om servo saknas.
                              Att det fanns som tillval på 900 gl visste jag men har aldrig någonsin sett nån.

februari 9, 2014 kl. 08:30 #72482

Vad har du för kunskaper i bekanntskapskretsen? Om du aldrig meckat förut så kanske du kommer behöva hjälp? Känner du nån som kan förgasarmotorer? Dessa bilar har ju även det gamla broms-systemet och det är lite mer krävande. All respekt till er som håller liv i förgasarmaskiner men blir det inte törstigt och ganska trött? Jag har pysslat med og900 sen 2003 nu men en förgasarbil utan servo anser jag som bilhistoria och att ha den som bruksbil finns inte på kartan. Men jag har ingen historia med såna bilar utan hoppade på tåget med 900i 80-talare, så det är väl mest därför jag inte gillar dom äldre.

Min röst är som Williams alternativ 2. En lågmilad 900i 16V 1988-, gubbkörd/lågmil. Den drar mindre soppa, går hyfsat och har servo. Jag ser att ni diskuterat servo och här är det nog läge att testa innan man drar för stora slutsatser. Jag är väl klen förmodligen, men att köra en bil utan servo finns inte heller på kartan för mig. Jag provade Karls 99a i somras, en superfin lågmilare men det var ju stört omöjligt att svänga? Jag trodde faktiskt det var ett skämt, min flickvän tex skulle aldrig ha kunnat kört den ut från parkering ens… Så testa en sån bil innan du funderar djupare. Har du gymmat i några år är det ett icke-problem. Tänk även på att förgasar saab med gamla bromsarna endast går att sälja i entusiast-sammanhang, ingen utanför Saab entusiastkretsen köper en sån bil 2014.
                                Obs jag vill inte kasta grus på er med gamla bilar som sagt, och kanske att en dylik enkel bil trots allt är rätt för trådskaparen. Men jag tror fortfarande mer på en 16v i-bil med servo, det känns lite mer 2014 och lättmeckat samt att mkt delar fortfarande finns trots allt!

Och vad du än köper för bil – glöm 8V med KAT som fanns 1987-1989 ungefär, det är ett uselt system som bara skapar dig huvudbry när den inte går som den skall. 16V med kat är helt problemlöst, och 16v utan kat också såklart.

februari 9, 2014 kl. 08:44 #72480

Att testa en bil utan servo är helt rätt. Jag kör 9-5 till vardags och 99, utan servo, så ofta det bara går. 99:an kräver mer, men ger samtidigt mer tillbaka i min mening.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.