flaset
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
@milex – Jag skickade PM till dig ang. bilen..
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag tror att du tänker på att bygla bränslepumpsreläets 30 -> 87/87b.
Vad man också kan göra är att ta ur säkringen i elcentralen och där mata in +12V från valfri spänningsförande punkt. (Batteriet? )9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hej Mattias,
Vet inte exakt vad du behöver för information längre, men för att få igång bromsvarningslampans funktion på MY89-instrumentet behövs;
PIN 8 – +15-spänning / +12V
PIN 11- Jord från givaren på vätskebehållaren.För att indikeringen för bakre dimljus skall fungera;
PIN 5 – +12V från knappen i instrumentet.
PIN 13 – Jord.Instrumenthuset du håller i handen på bilden BÖR ha följande pinout, med början underifrån;
1 – Bränslevarningslampa – jord från givare i tank
2 – Ej ansluten
3 – Motortemp – jord från givare fram på topplocket
4 – Körriktningsvisare
5 – Dimljus – +12 in
6 – Ej ansluten (SRS/Bälte)
7 – Sammankoppling med andra halvans PIN9
8 – +15 (+12V in)
9 – Parkeringsbroms – Jord från brytare på spaken
10 – ANTI LOCK – Jord från ABS styrenheten
11 – Bromsvarning – Jord från givare på behållare
12 – Strålkastare indikering – 12V in, från ljusvred
13 – Jord
14 – Signal tankmätare.Mvh
EDIT;
Ah, nu ser jag ju, ditt problem är att äldre elsystemet/instrumentet får +12V från givaren på behållaren, medans den nyare varianten får jord…
Blir att koppla om lite på fri hand där. 😉9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
-
Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av
flaset.
Pinouten mellan bilens kabelmatta och instrumenthuset skiljer.
Det går att stifta om, men man behöver båda varianternas schemor och ha god förståelse för instrumentets funktion.9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hej Jerker,
Du har all information du behöver för att komma vidare i tråden på stcs forum här;
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/162685-SAAB-900-T8-1982-vill-inte-starta-med-r%C3%A4tt-rel%C3%A4-i!?p=1542246&viewfull=1#post1542246Där påstår du dessutom att det inte funkar med ett konventionellt relä heller, hur skall du ha det?
Mvh
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
En turbomotor bygger på att man trycksätter insugssidan av motorn.
Konventionell styrning av turbons grundladdtryck bygger på att wastegateventilen som släpper avgaser förbi turbinen öppnar något när önskat övertryck uppnås i kompressorhuset.Får den alltså övertryck via slangen?
Ja.
Och den slangens andra ände skall anslutas antingen direkt på kompressorhuset om det är en bil utan elektronisk laddtrycksstyrning…Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kollat vacuumklockan och den rör sig inte om man pumpar undertryck i den.
Den skall röra sig utåt vid övertryck….
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag får inget turbotryck på min 900S….
Hej!
Hur mäter du, har du satt in tryckmätare?
Vad innebär det, noll, alltså atmosfärstryck?Du är inne på membranet som manövrerar wastegaten, det är inte helt ovanligt att , på en ”oskruvad” bil, låspinnen rostar bort/ slits ut och stången hoppar av wgns arm.
Det skulle kunna resultera i liknande symptom.Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Passar ett turbo avgassystem efter kat på en 2.1 då….?
Borde det göra, kan skilja lite i längd runt katalysatormontaget..?
Sen hur stor skillnad det är på dem (2.1/Turbo) skall jag låta vara osagt.…jag trodde främre rören var samma på alla i16 men då stämmer ju inte det om det är annan anslutning till katen….
2.1:ans är något grövre och går ihop från två till 1 rör lite tidigare om jag inte minns fel..
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av
flaset.
Gymt jobb som vanligt!
Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar.
// Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nu har jag gjort följande:
Justerat tändningen
Provat olika fördelare
Provat 2 uppsättningar org tändkablar
Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
Bytt bränslepump.
Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.Hej,
Grymt jobb du utfört, svårt att fatta att det är samma bil så som den såg ut i ursprungsläget!Konstant blinkande spikdiod är ju irriterande.
Nästan alla gånger jag själv har råkat ut för detta har det visat sig vara dåliga/slitna/lågkvalitativa tänddelar.
Försök att dra tändkablarna så långt från magnetventilen du bara kan.
Sitter knacksensorn korrekt monterad? (20nm / 20-22 grader vinklad bort från svänghjul)
Alla jordpunkter är OK, både på motor och i chassi. (Ingen resistans mellan motor->chassi o.s.v)Ventiltiming ok, hur är det med ventilsmatter, funkar hydraullyftarna som dom ska?
Hoppas mina tankar kan hjälpa dig vidare i felsökningen. 🙂
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Otroligt underhållande att följa, som vanligt Jasper!
Snyggt jobbat!// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Also wichs size and preassure of rims and tyres do you recomend for a 900 110HP.
Hi,
Most common factory setups for classic 900 is 15 by 5,5 inch rims with 185/65 R15 tyres.
I guess this is the way to go for correct balance between performance and comfort/driveability.// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kanonsnyggt, imponerande hantverk!
Kan man beställa en uppsättning..? 😉
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kanonsnyggt som vanligt, du är GRYM! 😀
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
-
Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
