flaset

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 11, 2022 kl. 10:03 #491403

      @milex – Jag skickade PM till dig ang. bilen..

      // Andreas

      9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

        juni 22, 2021 kl. 12:37 #485529

        Jag tror att du tänker på att bygla bränslepumpsreläets 30 -> 87/87b.
        Vad man också kan göra är att ta ur säkringen i elcentralen och där mata in +12V från valfri spänningsförande punkt. (Batteriet? )

        9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

          juni 8, 2021 kl. 14:11 #485151

          Hej Mattias,

          Vet inte exakt vad du behöver för information längre, men för att få igång bromsvarningslampans funktion på MY89-instrumentet behövs;

          PIN 8 – +15-spänning / +12V
          PIN 11- Jord från givaren på vätskebehållaren.

          För att indikeringen för bakre dimljus skall fungera;

          PIN 5 – +12V från knappen i instrumentet.
          PIN 13 – Jord.

          Instrumenthuset du håller i handen på bilden BÖR ha följande pinout, med början underifrån;

          1 – Bränslevarningslampa – jord från givare i tank
          2 – Ej ansluten
          3 – Motortemp – jord från givare fram på topplocket
          4 – Körriktningsvisare
          5 – Dimljus – +12 in
          6 – Ej ansluten (SRS/Bälte)
          7 – Sammankoppling med andra halvans PIN9
          8 – +15 (+12V in)
          9 – Parkeringsbroms – Jord från brytare på spaken
          10 – ANTI LOCK – Jord från ABS styrenheten
          11 – Bromsvarning – Jord från givare på behållare
          12 – Strålkastare indikering – 12V in, från ljusvred
          13 – Jord
          14 – Signal tankmätare.

          Mvh

          EDIT;

          Ah, nu ser jag ju, ditt problem är att äldre elsystemet/instrumentet får +12V från givaren på behållaren, medans den nyare varianten får jord…
          Blir att koppla om lite på fri hand där. 😉

          9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

          • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av flaset.
            april 30, 2021 kl. 11:22 #483871

            Pinouten mellan bilens kabelmatta och instrumenthuset skiljer.
            Det går att stifta om, men man behöver båda varianternas schemor och ha god förståelse för instrumentets funktion.

            9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

              februari 3, 2021 kl. 10:53 #481409

              Hej Jerker,

              Du har all information du behöver för att komma vidare i tråden på stcs forum här;
              http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/162685-SAAB-900-T8-1982-vill-inte-starta-med-r%C3%A4tt-rel%C3%A4-i!?p=1542246&viewfull=1#post1542246

              Där påstår du dessutom att det inte funkar med ett konventionellt relä heller, hur skall du ha det?

              Mvh
              Andreas

              9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                oktober 23, 2019 kl. 08:38 #464352

                En turbomotor bygger på att man trycksätter insugssidan av motorn.
                Konventionell styrning av turbons grundladdtryck bygger på att wastegateventilen som släpper avgaser förbi turbinen öppnar något när önskat övertryck uppnås i kompressorhuset.

                Får den alltså övertryck via slangen?

                Ja.
                Och den slangens andra ände skall anslutas antingen direkt på kompressorhuset om det är en bil utan elektronisk laddtrycksstyrning…

                Mvh

                9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                  oktober 2, 2019 kl. 07:59 #463625

                  Kollat vacuumklockan och den rör sig inte om man pumpar undertryck i den.

                  Den skall röra sig utåt vid övertryck….

                  9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                    september 19, 2019 kl. 20:30 #463131

                    Jag får inget turbotryck på min 900S….

                    Hej!
                    Hur mäter du, har du satt in tryckmätare?
                    Vad innebär det, noll, alltså atmosfärstryck?

                    Du är inne på membranet som manövrerar wastegaten, det är inte helt ovanligt att , på en ”oskruvad” bil, låspinnen rostar bort/ slits ut och stången hoppar av wgns arm.
                    Det skulle kunna resultera i liknande symptom.

                    Mvh

                    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                      juli 16, 2019 kl. 09:27 #461220

                      Passar ett turbo avgassystem efter kat på en 2.1 då….?

                      Borde det göra, kan skilja lite i längd runt katalysatormontaget..?
                      Sen hur stor skillnad det är på dem (2.1/Turbo) skall jag låta vara osagt.

                      …jag trodde främre rören var samma på alla i16 men då stämmer ju inte det om det är annan anslutning till katen….

                      2.1:ans är något grövre och går ihop från två till 1 rör lite tidigare om jag inte minns fel..

                      9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                      • Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av flaset.
                        juli 16, 2019 kl. 09:17 #461217

                        Gymt jobb som vanligt!
                        Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar.
                        // Andreas

                        9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                          juni 28, 2019 kl. 15:34 #460471

                          Nu har jag gjort följande:
                          Justerat tändningen
                          Provat olika fördelare
                          Provat 2 uppsättningar org tändkablar
                          Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
                          Bytt bränslepump.
                          Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.

                          Hej,
                          Grymt jobb du utfört, svårt att fatta att det är samma bil så som den såg ut i ursprungsläget!

                          Konstant blinkande spikdiod är ju irriterande.
                          Nästan alla gånger jag själv har råkat ut för detta har det visat sig vara dåliga/slitna/lågkvalitativa tänddelar.
                          Försök att dra tändkablarna så långt från magnetventilen du bara kan.
                          Sitter knacksensorn korrekt monterad? (20nm / 20-22 grader vinklad bort från svänghjul)
                          Alla jordpunkter är OK, både på motor och i chassi. (Ingen resistans mellan motor->chassi o.s.v)

                          Ventiltiming ok, hur är det med ventilsmatter, funkar hydraullyftarna som dom ska?

                          Hoppas mina tankar kan hjälpa dig vidare i felsökningen. 🙂

                          // Andreas

                          9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                            juni 27, 2019 kl. 09:59 #460400

                            Otroligt underhållande att följa, som vanligt Jasper!
                            Snyggt jobbat!

                            // Andreas

                            9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                              juni 26, 2019 kl. 10:18 #460366

                              Also wichs size and preassure of rims and tyres do you recomend for a 900 110HP.

                              Hi,

                              Most common factory setups for classic 900 is 15 by 5,5 inch rims with 185/65 R15 tyres.
                              I guess this is the way to go for correct balance between performance and comfort/driveability.

                              // Andreas

                              9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                                maj 23, 2019 kl. 09:22 #459283

                                Kanonsnyggt, imponerande hantverk!

                                Kan man beställa en uppsättning..? 😉

                                9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                                  mars 13, 2019 kl. 15:50 #456741

                                  Kanonsnyggt som vanligt, du är GRYM! 😀

                                  // Andreas

                                  9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 100 totalt)