kontrapunkt
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
januari 6, 2012 kl. 11:10 #37286
Hej Roger,
jag tittade på ritningen för en Grupp A kolv till 900T16 (från 1987), där anger Mahle ett kolvspel på 0,120mm (vid kolvens referenshöjd, 10mm från kolvskörtets underkant).
Tyvärr har jag ingen ritning på Mahle-kolven till V4an.Hälsning / Magnus
januari 5, 2012 kl. 23:22 #37262Jag skulle just föreslå ett samtal till Ström men Hubbe hann före.
Rent generellt är det så att märkningen på kolven, 90.92, är kolvens diameter mätt på sin referenshöjd. Referenshöjden beror av kolvens slipkurva men vanligtvis är referenshöjden den punkt på kolvskörtet som har störst diameter, referenshöjden anges alltid på ritning. Som säkert de flesta känner till är kolvskörtet inte cylindrisk utan har en elliptisk form för att kompensera för temperaturgradienten över kolven vid drift, (som beror av förbränningstemperaturen snarare än kylvätsketemperaturen). Baserat på kolvens diameter henar man cylindern till rätt kolvspel (om man inte är en biltillverkare med skåpen fulla av kolvar, då väljer man rätt kolv till en cylinder).
Rätt kolvspel är en fråga om kolvensegenskaper (materialval, slipkurva osv) och cylinder/förbrännings egenskaper. En erfaren motorbyggare kan säkert ge ett bra riktvärde annars kan man alltid kontakta Mahle.
När man mäter in kolvspelet skall cylinder och kolv ha samma temperatur, exvis 20grC (håller man för länge i kolven ändras temperaturen och då även diametern (hundradels mm här).
Dvs kolvens mått plus rekommenderat kolvspel ger rätt cylindermått.Hälsning / Magnus
december 9, 2011 kl. 19:24 #36034Det var verkligen tråkigt att höra. En stor innovatörer och en trevlig man.
Till listan kan man lägga dubbelbåstoppar, unik remspänningsprovare och karting-förgasare.Mina tankar går till familjen.
/ Magnusoktober 22, 2011 kl. 08:14 #34202Hej Ulf,
bara en kommentar kring insugningsrör. Det är troligen inte Lanciaförgasarens insugningsrör på Kims motor.De insugningsrör som använts ihop med 40PI (Porsche) -förgasarna har varit bearbetade standard insugningsrör i samtliga fall jag sett.
40PI passar helt enkelt inte på det grova Lanciainsugningsröret (provade för en timme sedan). Och det grova insugningsröret var ej heller klassat till någon av långnosvarianterna (sport, MC eller -66 blandsmord), dvs kunde ej lagligt användas i grupp 2.
Detta skrivs med all respekt för Nils-Gunnar, som jag känt i +20 år och jobbat ihop med i över 10.Bifogar en bild på ett ”standard”-insugningsrör till 40PI, bearbetning i den högre skolan kan man säga.
Förgasarhälsningar / Magnus
september 26, 2011 kl. 20:25 #32940Kim, Ulf,
Intressant diskussion.
Bifogar bild på den bil K Hansen köpte av Saab 1967. Detta är samma bil som Sigge vann med på karlskoga 1966.
Bilen gick till Danmark, Kjeld Hansen (Kongevejen 109-111, Birekeröd) 1/6 1967 enligt registreringsbeviset.
Motorn som satt i när den vann i Sverige finns fortfarande i Sverige och den var blandsmord (ej Sport).
Det blir intressant att läsa intervjun med Sigge. Bra jobbat Ulf.Hälsning / Magnus
september 21, 2011 kl. 22:05 #32631Intressanta bilder.
Förgasarna ser helt rätt ut. Jag ser även en justerbar oljepump, dessa användes ofta av tävlingsavdelningen.
Även luftfiltret stämmer med de som byggdes till dessa förgasare (fast de användes ofta utan filter).
Motorn har helt klart rätt delar, men om den är byggd av tävlingsavdelning eller någon med bra kontakter är svårt att säga.
De 85hk som nämns ovan stämmer bra med vad saab angav vid tiden.Hälsning / Magnus
september 19, 2011 kl. 19:59 #32510Hej igen Kim,
det är korrekt, 40PI användes på de första 911orna (6st). Det har gjort dessa förgasare ganska eftersökta idag då många tidiga 911or byggdes om till weberförgasare och de byggs ofta tillbaks till solex idag.
När 40PI användes på saab-motorerna gjordes ett antal modifieringar i förgasaren. (Vilket gör att de inte längre funkar så bra på en Porsche)
Jag vill inte gissa på historien men det låter som du har en fin motor i garaget.Hälsning / Magnus
september 18, 2011 kl. 18:06 #32423Hej Kim,
Saabs tävlingsavdelning använde Solex 40PI under 1966.
Hälsning / Magnus Nilsson
maj 18, 2011 kl. 22:03 #27941Det är snygg körning, som sagt, med det tempot kunde man tro att det redan var V4 under huven.
Projektet väntar på kaross- och burjobb, växellådan är i princip komplett men gjutjärnshuset skall bytas mot ett al-hus. Motorn blir en resa för sig, jag startar från noll. Men klart är att det blir kortslag och enkelblås. Kort sagt, det är just nu en del jobb kvar…
/ Magnus
mars 18, 2011 kl. 18:18 #170703Roterande filar från tyska Pferd har använts för att bearbeta mina motorer.
Jag filar inte själv men resultatet har alltid varit mycket bra, men det är antagligen mer beroende på 40 års erfarenhet hos han som håller i filmaskinen./ Magnus
mars 1, 2011 kl. 20:09 #169900Roger:
– Läs appendix K, först paragraf 1.1 och 1.2. Därefter läser du hela paragraf 3.3. Där hittar du svar.
– Ralf P är mycket kunnig på rallybilar (inte Saab Sport då…) men jag kan inte svara för honom.
Klart är att denna bil ej skulle få ok som rallybil:
Fuling: I bilsport är det lätt, FIA bestämmer. Det har alla som löser ut sin licens accepterat. I andra sammanhang är det svårare, och ibland sluter det med krig.
Nu sätter jag punkt, denna tråd har skevat iväg tillräckligt.
/ Magnus
februari 28, 2011 kl. 21:39 #169852Men så är det inte, och det vet även Ralf.
Och det har inte med Grp2 att göra. Återkommer igen till periodspecifikationen.Häls / Magnus
februari 28, 2011 kl. 08:20 #169793Med trög styrning hjälper det med en stor ratt.
Titta på Sigges bil, överst. Är inte det en träratt?/ Magnus
februari 27, 2011 kl. 17:36 #169757Roger,
En berättigad fråga.
En grundprincip i Appendix k är att man får bygga en replika av en befintlig tävlingsbil. Detta betyder att oavsett typ av bil får man bygga en kopia med exakt teknisk specifikation (en replika).
För standardbilar är detta det vanliga då få kvarvarande ”riktiga” tävlingsbilar finns kvar.På HTPn bestämmer man sedan om en bil kan tävla i rally, racing och/eller hill-climb (uppe till höger på 1a-sidan). Vanligast är att en bil möter kraven för alla tre kategorierna (när det gäller standardbilar). Men det händer att racing-bilar ej kan deltaga i rallyn pga att det ej går att montera stötfångare. Men det finns också fall där bilar aldrig tävlat i rally- eller racing sammanhang och dessa kan inte heller idag ”byta” klass. Detta är långt ifrån klart och tydligt och man bedömmer fall för fall och det är sällsynt med problem.
Om man vill klia sig i huvudet kan man börja titta på tävlingar som Tour de France som var både rally och racing i en och samma tävling. Dvs återigen, det är svårt att ge hårda gränser utan det är från fall till fall och det är sällan problem.
Häls / Magnus
-
FörfattareInlägg
