900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 8, 2012 at 14:50 #192185

      @Pershav wrote:

      Alltid kul med långresor i saaben, ett tillfälle att lära känna bilen lite extra och skapa gemensamma minnen 😉 Har själv kört ner till Nice i södra Frankrike två år i rad och det är riktigt kul! 🙂

      Håller med att långresor är kul faktiskt 🙂 känns som att man har betydligt mer att se än bara flygplatserna när man flyger, och tar man färja och bilar så hinner man se mycket mer än bara flygplatsen och sitta och kolla på massa jävla moln…

      Bilar:
      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

        augusti 8, 2012 at 15:21 #192187

        Tågresa bokas i veckan eller nästa vecka, avresa uppåt vid månadsskiftet om det går vägen!

        Anledning: Nytt projekt på väg mot Göteborg och ni får gissa vad det är som köps då 😎

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          augusti 8, 2012 at 16:51 #192191

          En LUX såklart. Klart kul! Då blir summan LUX i götet plus minus noll. Fasen att jag säljer min nu när du får hem en…. Jaja, kul med en og i alla fall. Ser fram emot mer detaljer.

          Jo, dom kör på FEL SIDA av vägen i Irland. Det suger. Tänk på det.

          😛

            augusti 12, 2012 at 19:40 #192350

            Martin du är på rätt väg att veta vilket nya projektet är 😆

            Men inte mycket kommentarer här inte på vad som hända skall 🙁

            Känner ni igen denna då? 😉

            Ni som ser bilden och känner igen denna så får ni veta en sak, från 1a September är den MIN 😀 :king

            Bilen ifråga är en Saab 900 T16 LUX i tvåfärgat, dessutom är det en 4D sedan! 2008 så skulle det tydligen endast finnas 3st 4D sedaner kvar i den färgkombinationen… Undra hur många det finns idag? 🙄 Men känns skönt att ha fått nyp på en av dessa iaf!

            Och får jag hem den till GBG snabbt nog gärna innan kl 02:00 så kanske jag gör en galen idé och åker till träffen i Båstad den 2/9 😛

            Bilar:
            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

              augusti 13, 2012 at 09:10 #192359

              Blir en bit o köra 🙂

              har du garage osv? hört att det e knepigt med det i Götet.

              O det va la en del o göra med den? 🙂

              kul äre iaf!

                augusti 13, 2012 at 09:26 #192360

                @M.Broberg wrote:

                Blir en bit o köra 🙂

                har du garage osv? hört att det e knepigt med det i Götet.

                O det va la en del o göra med den? 🙂

                kul äre iaf!

                Det finns litegrann o göra med den som du säger, alla skärmkanter ska bytas bl.a, dörrar bytas mot rostfria, hela bilen måste tyvärr lackas om i samband med detta, sen måste elsystemet o inredningen ses över men när det blir gjort så har man en OG i rulla i till slut 😀

                Garageplats kan lösas till den på nåt sätt 🙂

                Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                  augusti 13, 2012 at 12:32 #192347

                  Är det någon som vet om denna WG-klockan kan användas på en 84as T16?

                  http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/wastegatedetaljer/55918340.html

                  Behöver en då nuvarande tydligen är slut… 🙄

                  Bilar:
                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                    augusti 13, 2012 at 12:36 #189914

                    Nej, den är till Mitsuturbon på og900 1990-. Passar ej!

                    Kul med bilen annars, klart udda! Hoppas du inte får mkt jobb med rosten. Ska du göra allt själv? Jag håller ju mig ifrån det där själv men skulle gärna vilja kunna det ibland….

                      augusti 13, 2012 at 13:02 #192345

                      Det är en Garret Turbo, jag kommer inte ihåg exakt namnet, men troligen en TB0339 eller nåt sånt…. Jag har kanske en ny sån klocka liggande, original, men får leta hemma…

                        augusti 14, 2012 at 07:15 #192280

                        Glömde nämna att besiktningen görs samma dag som jag ska hämta bilen för att den ska kunna köras ner till Göteborg, och förhoppningsvis så har man en bra WG-klocka hemma snart så man kan ha med en upp till Umeå så man kan göra bytet på plats där och därmed slippa köra på bara GLT…

                        Röda NG900an: Till våren nu så ska jag förhoppningsvis få tummen ur o byta kam och balansaxelkedjorna och kanske samtidigt topplockspackningen även då man har isär motorn, ACn bör nog få en ny kompressor då den låter rätt illa, dessutom har den börjat läcka så det måste hittas plus fylla den så har man en iskall bil. LUXen prioriteras först för att få den i fint körbart skick till sommaren förhoppningsvis.

                        Bilar:
                        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                          augusti 14, 2012 at 07:41 #192281

                          Roligt att du äntligen har skaffat dig en og!
                          Blir riktigt avundsjuk på dig, en T16 lux två-ton!! Hoppas att det inte blir allt förmycket rostlagning för dig nu då;)

                            augusti 14, 2012 at 07:55 #192282

                            @Fidde-92 wrote:

                            Roligt att du äntligen har skaffat dig en og!
                            Blir riktigt avundsjuk på dig, en T16 lux två-ton!! Hoppas att det inte blir allt förmycket rostlagning för dig nu då;)

                            Lite blir det i hjulhus med men tydligen ska den vara bra under iaf 🙂 Men sak samma, skärmkanter, dörrar, måste ju också fixas men när det blir gjort så är det lite småfix kvar men sen är vi där 😀

                            Men det bästa är ju att den dessutom har AC men kan ju säkert behöva renoveras och skinnklädsel som ska fixas, ColorGlo får väl uppdraget antar jag :king Jag lovar bilder när den ska hämtas och så vidare!!

                            Ska ändå bli skönt att få växla från NG till OG och så vidare beroende på humör och så vidare 😛

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              augusti 14, 2012 at 09:46 #192284

                              Okej med det blir ett stort projekt förstår jag 😀 bilder är ett måste!:) ser fram imot att följa projektet:)

                                augusti 14, 2012 at 09:58 #192285

                                @Fidde-92 wrote:

                                Okej med det blir ett stort projekt förstår jag 😀 bilder är ett måste!:) ser fram imot att följa projektet:)

                                Inte megastort som Peters Pearlvita blir det inte utan endast den värsta rosten i hjulhus och skärmar blir det när det gäller svetsandet, ska anlita en plåtverkstad i Kungälv eventuellt som ska sköta det åt mig, när det blir klart så ska hela bilen lackas om pga av allt detta, liter mer som Sjöans TurboS med lättare rostlagning kan man väl säga, uppfräschning av inredningen och lite elpyssel.

                                Vore roligare med en med originallack och helt utan rost osv men hellre en original omlack än en som ska skrotas… Värt att nämna är att jag nu har 2 st bilar som gått 34000+ mil, både OGn och NGn asså 🙄 Nästa OG och NG får bli en lågmilare om man hittar en…

                                Bilar:
                                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                  augusti 14, 2012 at 10:06 #192286

                                  @TurboLamko wrote:

                                  …det inte utan endast den värsta rosten i hjulhus och skärmar blir det när det gäller svetsandet … lättare rostlagning kan man väl säga, uppfräschning av inredningen och lite elpyssel.

                                  haha dom tankarna känner man igen 😀

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 379 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.