900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #192578
    turbolamko
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    http://www.streetfire.net/video/wheeler-dealers-saab-93-turbo-convertible_2249601.htm

    Ahh tack fan va gött att du hitta detta 😀 <3 tydligen är ju klippen från youtube borta dessutom nu…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192581
    turbolamko
    Deltagare

    Var tusan ska man få tag på en liten såg alternativt en bågfil för att såga bort skiten?? 🙄

    Kom ett litet steg framåt då jag lossat backspärren från plastbiten iaf så där borde jag kunna såga bort utan att skada spaken. Får väl skaffa mig en bågfil samt tvåkomponents epoxylim för att bli klar med en med detta, inte så roligt att köra utan knopp och backspärr då 5an får lirkas in…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192589
    turbolamko
    Deltagare

    Knoppen bytt utan att såga osv, bara lite tålamod o styrka behöves 😉

    Behöver bara köpa epoxylim så att man kan limma fast den helt o hållet då den snurrar när man växlar, men gamla plastbiten fick bort iaf! Lite för stor nyansskillnad mellan knoppen o träpanelen men kan leva med det, jävla stor skillnad att växla nu när man inte har skinn som håller på att lossna och som stör handen.

    Vad tycks?

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192621
    turbolamko
    Deltagare

    Taggad till tusen nu, inte långt kvar nu!! 😀

    Oj, glömde även säga att MEKPLATS samt varmgarage för 2x bilar dessutom har hittats, känns som att en rejäl sten ramlat av kroppen och till lämpligt pris med. Det stället renoveras upp för tillfället med ny isolering och nya taklampor med.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192623
    esak
    Deltagare

    Skönt att det närmar sig!

    Angående stereos, min polare Hugo har 970, Saab sålde bara 950. Denna har inbyggd yttertemp samt voltmeter. Rätt fränt! Står visserligen inte Saab på hans, but still. Finns en knapp med ”APC” på. Rätt kult. Ska hålla utkik ifall jag dyker på nåt liknande.

    /Isak.

    #192624
    turbolamko
    Deltagare

    @Esak wrote:

    Skönt att det närmar sig!

    Angående stereos, min polare Hugo har 970, Saab sålde bara 950. Denna har inbyggd yttertemp samt voltmeter. Rätt fränt! Står visserligen inte Saab på hans, but still. Finns en knapp med ”APC” på. Rätt kult. Ska hålla utkik ifall jag dyker på nåt liknande.

    /Isak.

    Helst vill man ju ha en S950 men ändå som du säger är det ju rätt ballt 🙂

    Grymt det hade varit om du också kan hjälpa till o hålla utkik 😀 :king

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192683
    turbolamko
    Deltagare

    Då sitter man på tåget upp mot norr, väntar på avgång nu och bilder och storyn kommer på söndag eller nästa vecka 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192684
    peter
    Deltagare

    @TurboLamko wrote:

    Då sitter man på tåget upp mot norr, väntar på avgång nu och bilder och storyn kommer på söndag eller nästa vecka 🙂

    Spännande!:) Lycka till!

    #192730
    turbolamko
    Deltagare

    Så då kör vi igång resan så får ni en liten upplevelse på hur helgen såg ut även om jag inte varit den bästa på att ta bilder i slutet speciellt 🙂

    Dag 1:

    Närmar mig Centralstationen för att gå på tåget som ska ta mig upp mot norr

    Ombord på tåget, säger bara en sak om komforten, KATASTROF!! Asdålig komfort, hade ont i hela kroppen av att sitta och ligga och det gick knappt att somna 👿

    Skymningen börjar komma

    Allt mörkare ute

    Mörkt nu, bild tagen när vi passerar Södertälje

    Åker igenom en av många tunnlar under resan 😛

    Här närmar vi oss Stockholms innerstad eller snarare Stockholm Central då 🙂


    Framme vid Stockholms Central, sista bilden innan jag gick och försökte sova för kvällen!

    Dag 2:

    Gått upp och första fotot för dagen är när det är ljust ute och vi närmar oss Umeå

    Framme i Umeå, går över till bussterminalen för vidare transport mer söderut ner till Nordmaling

    På bussen på väg mot Nordmaling

    Här närmar vi oss Nordmaling 😀

    Innan det blev iväg till ladan så blev det en liten frukost hos Konrad! TACK SÅ MYCKET KONRAD 🙂

    Fick även se hans PEARL AERO 1984, vill ni veta nåt om den eller hur tror ni den ser ut? Det får nog han svara på för att veta mer men jag kan bara säga en sak om den, REJÄLT ROSTIG 😉 🙁

    Och efter ett tag så åker vi iväg mot ladan!

    Står det traktorer där inne på ladan? NEJ!! Vad finns där inne? JO det ska jag säga:

    EN SAAB 900 T16 4D SEDAN 1984!!!

    Här står den dammig osv, regn gjorde den renare och finare iaf 🙂 stått där inne i ca 2 år och startade på första försöker trots att den var lite tveksam i början men det gick bra ändå!

    Är det en rosthög? NEJ, den är helt rostfri under skalet som te.x reservhjulsbalja, golv osv, bakaxeln är i riktigt bra skick, men skulle gärna vilja blästa den och måla den svart för att den ska förbli ännu finare! Hjulhusen bak, speciellt höger sida ser lite värre ut dock och behöver lite kärlek och skärmkanterna med, huven däremot är helt rostfri(!!!) ingen tendens till bubblor ute och inifrån heller 😀 😀 , ingen rost vid vindrutans nedre del och inga tendenser till bubblor där heller! Bakluckan är bytt till en i rostfri i ljusblå, och ett väldigt bevarat ”SAAB SCANIA” emblem utan flagningar som ska sparas när det plockats bort från luckan.

    Efter ett tag så började en liten körning ut igen efter långvilan för att tanka bilen

    Sen ut mot Örnsköldsvik för att besiktiga bilen innan hemresan med stopp i Stockholm för ägarbyte, som ni ser, skitväder också 🙁

    Hur gick detta med besiktningen då?

    1. Färdbroms hjulbroms, bak, båda sidor, anliggning
    2 (EG: 3.5) Vindrutespolare, ur funktion(det var jag som glömde fylla på spolarbehållaren vilket innebär att det felet är löst då jag fyllt på med vatten 😉 )

    En riktigt trevlig kille som tyckte om bilen väldigt mycket och gav beröm för skicket trots sina miltal och åldern

    Hur såg avgasvärdena ut då?

    CO 0,1(4,5)

    Här blev jag sämre på att fotografera då jag var fullt koncentrerad på att komma hem så fort det gick eftersom jag skulle göra ett stopp i Stockholm, här kommer skymningen och lämnar Södertälje för att med full fart bege mig mot Göteborg

    Här är det kolsvart igen då och på sista vägen på väg mot Göteborg

    Så då är man hemma efter en LÅÅÅNG resa på 90 mil som gick perfekt trots ett avgassystem som inte var det tystaste 🙂 inga bra bilder dock men hoppas de duger!

    Så! Frågor? Åsikter 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192741
    henrikg
    Deltagare

    Grattis till köpet! Vi vill ha bilder på bilen i dagsljus 🙂

    #192747
    turbocab
    Deltagare

    Grattis till bilen och lät som en kul resa hemåt! Men de där mörkerbilderna hade du kunnat spara, ge oss lite daylight istället! Hur är inredningen i den? Annars kanske Colorglo kan fixa till den?

    Kommer gärna och kikar som sagt, men det får bli om en vecka eller nåt sånt. Hur var det med GLT förresten, laddade den nåt eller?

    #192753
    turbolamko
    Deltagare

    Äsch varför låta er vänta på att se bilder på bilen i dagsljus så här kommer en drös med bilder 😉











    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192755
    Christian.S
    Deltagare

    Härligt att du äntligen fått hem Projektet!:) Ser ut som att det är ett riktigt bra utgångsprojekt och speciellt roligt att den är väldigt ovanligt nu! :smile Lycka till nu och fortsätt uppdatera:)

    #192757
    dea
    Deltagare

    Ser ju helt klart ok ut!

    #192762
    turbolamko
    Deltagare

    Tack alla!

    Trodde aldrig att den skulle vara i så bra skick som den är trots en del elpyssel, rostlagning och så långt som den gått osv som måste göras med den 🙂 Och att den endast hade bakbromsar som låg an på besiktningen och spolare som inte funkade eftersom behållaren var tom då 😉

    Detta är en originalrenovering som ska ske då dessa verkligen inte växer på träd!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 379 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng