900 T16

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 9, 2011 at 16:38 #25468

      Hej gott folk, haft projekttråd på garaget ett tag nu men tänkte att det kanske var dags att ha en här med.

      Det hela började med att jag köpte bilen då min vinterpulka rasade och jag snabbt behövde en bil. Valet föll självklart på en og900 men en i8 p.g.a. budget. Körde med den över julhelgen då vinterhäcken fick ny motor, när det väl var dags att göra sig av med den igen så blev det istället projektbil av den. Den har numer gått från i8 till t16 och är reggad samt används dagligen. Efter hand har det som det bör trillat in lite nya delar i den så som exempelvis apc system som jag efter lite problem fick att funka (används inte då ingen ic är inkopplad) och 9000 ic (dock inga tryckrör, men på gång) är väl det stora.

      För dem som eventuellt vill se vad som hänt finns projeketet från start här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205838&p=1

      Kort sammanfattning i bilder:

      Precis innan projektet drar igång

      Ungefär som det ser ut nu:

      Stereon nedflyttad, nu sitter det sp laddmätare och spikdiod i övre facket

      Inkoppling av apc

      9000 ic har jag hört gör sig bra

      Batteriet på sin plats

      Och sen senaste uppdateringen

      Jag ska försöka hålla denna tråden uppdaterad. Allt för första gången.

        augusti 9, 2011 at 18:14 #186642

        följer dig på garaget.org. riktigt bra jobb du gör…

          augusti 9, 2011 at 19:39 #186648

          @svempus wrote:

          följer dig på garaget.org. riktigt bra jobb du gör…

          Jasså, trevligt att du följer 🙂 Får man tacka för.

            augusti 10, 2011 at 06:03 #186658

            Har läst igenom din tråd på garaget! Mycket jobb du lägger ner, vilket är kul att se 🙂 Läser inte ofta där, men kommer följa det här om du skriver här också.
            Verkar vara en bra kaross du har valt? och rost nere vid pedalerna/Z-balken är ju ganska vanligt på våra favoritbilar, även på lågmilare.

            Fick du ordning på APC-systemet? Jag gjorde en guide en gång när jag kopplade in APC-systemet i en 900S, du kan ju mäta enligt dom instruktionerna om du vill. Men borde vara
            det du redan gjort:

            viewtopic.php?f=27&t=62

            Mvh
            Henrik

              augusti 10, 2011 at 10:51 #186666

              @henrikg wrote:

              Har läst igenom din tråd på garaget! Mycket jobb du lägger ner, vilket är kul att se 🙂 Läser inte ofta där, men kommer följa det här om du skriver här också.
              Verkar vara en bra kaross du har valt? och rost nere vid pedalerna/Z-balken är ju ganska vanligt på våra favoritbilar, även på lågmilare.

              Fick du ordning på APC-systemet? Jag gjorde en guide en gång när jag kopplade in APC-systemet i en 900S, du kan ju mäta enligt dom instruktionerna om du vill. Men borde vara
              det du redan gjort:

              viewtopic.php?f=27&t=62

              Mvh
              Henrik

              Kul att du läst tråden och kommer följa 🙂 Ska allt försöka hålla detta uppdaterat med, känns som det kan vara lättare att få hjälp här. Även om jag har fått mycket bra hjälp av vissa på garaget. Nån som känner sig träffad? 😛
              Karrossens skick var det som fick mig att vilja behålla den, där var ju rosten i golvet. Sen är bakdörrarna trötta, speciellt höger bakdörr är totalslut. Lite rost i tröskeln som jag tänkt lösa i höst/vinter och sen lite småställen i övrigt. Så inte så farligt med rost i mitt tycke, är iof van vid gammel ford som vinterbil 😆

              Efter mycket letande hittade jag felkällan till allt. Vakuumslangen till btr:n läckte och när jag bytte den så jobbade boxen som den skall, så passade på att byta resterande slangar med. Väldigt bra att du hade med vad man ska få fram när man mäter kablaget, hade jag behövt då. Men bra att veta var sidan finns för kommande apc monteringar. Så nu ska jag bara jaga fatt i lite tryckrör så åker jag ftt sen 😎

                augusti 11, 2011 at 21:12 #186756

                Fin var den!

                Är det Rosenkvartsmetallic? 🙂

                Och vad är det för fälgar?

                  augusti 12, 2011 at 15:49 #186774

                  @Praedator wrote:

                  Fin var den!

                  Är det Rosenkvartsmetallic? 🙂

                  Och vad är det för fälgar?

                  Tack 🙂

                  Har ingen aning om vad färgen heter, kan kolla färgkoden. Men den är lila/brun metallic, verkar inte allt för vanlig. Tror inte jag sett en enda med denna färgen ute på vägarna i sommar.

                  Dem är Qaulifier 100+ (eventuellt felstavat).

                    augusti 12, 2011 at 16:59 #186777

                    @Praedator wrote:

                    Fin var den!
                    Är det Rosenkvartsmetallic? 🙂

                    Isåfall skall den ha färgkod 129H (My 85/86)
                    eller 202 (My 87/88)

                    Min bil har 129H:

                    Dock tror jag du har en annan färgkod på din bil 🙄

                      augusti 12, 2011 at 17:02 #186778

                      Japp, jag har en annan. 212B är färgkoden på min.

                        augusti 12, 2011 at 17:06 #186780

                        @Juvakka wrote:

                        Japp, jag har en annan. 212B är färgkoden på min.

                        = 212 Magenta 1988-

                          augusti 16, 2011 at 20:56 #186965

                          Har fått erbjudande av en kompis att få ta hans elhärva och allt därtill ur en 9000 2,3i. Den ska ha tändkasett så då borde det väl innebära t5? Så undrar jag om nån vet om det skilljer nåt mellan sugmotor och turbomotorns system mer än boxen? Funderar nämligen på att t5 konvertera.

                          Sen en annan fråga, hur är smartast att göra med bromsar. Jag har haft planen att uppdatera med 9000 ok och skivor fram. Då sport skivor och klossar. Men sen fick jag ett möjligt erbjudande till. Nämligen 9-3 aero ss skivor, ok och klossar för överkomliga pengar. Så frågan är om det är onödigt med mer än 9000 bromsar? För pallar dem riktigt bra så känns det som att det inte är värt det extra jobbet det blir med 9-3 bromsar.

                            augusti 16, 2011 at 21:51 #186966

                            Testa gärna med 9-3 SS bromsarna, så vet vi hur mycket jobb det är sen för att få dit dem 🙂

                            MVH

                              augusti 16, 2011 at 22:17 #186967

                              @joH900 wrote:

                              Testa gärna med 9-3 SS bromsarna, så vet vi hur mycket jobb det är sen för att få dit dem 🙂

                              MVH

                              Skulle gärna göra det men det som bekymrar mig lite är omborrningen av skivan, hört att risken för obalans finns. Hur vida det stämmer vet jag inte, nån annan som vet?

                                augusti 17, 2011 at 09:04 #186973

                                Peter kör 9-3ss Aero skivor och så som jag fattar det har han aldrig haft problem, dock lämnar han bort det till mekanisk verkstad, står du hemma med skruvdragaren är det klart det lättare blir fel 😉

                                Det är monteringen av OKen som kommer va det helvetiska 🙂 men det hade vart intressanta att se hur mycket som diffar, spånat lite på detta sj.

                                  augusti 18, 2011 at 16:40 #186993

                                  Framsteg har gjorts. Ic är numera monterad och inkopplad, gick åt två uppsättningar 9000 tryckrör. Så här blev det.

                                  Motorrummet i helhet som det ser ut nu.

                                  Sen testade jag hur det kommer bli med dem bredare skärmlisterna, däcket kommer hamna innanför kanten då 🙂 Riktigt gött att det inte var nån rost på nån skärmkant.

                                  Smala

                                  Breda, dock på andra sidan.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.