900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

  • Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187658
    juvakka
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    tycker personligen inte du ska göra nått med lyktorna/blinkersen 🙂 blir i 9 av 10 fall hemskt.

    Men vad tror du i övrigt? Med lycktorna tänkte jag isf köpa toningsfilm så jag kan ta bort om det blir kasst.

    #187664
    joh900
    Deltagare

    Gul toningsfilm och orange blinkers kanske skulle funka?

    #187665
    M.Broberg
    Deltagare

    ja gör du det snyggt så 🙂 jag gillar den looken.
    bara kolla Widdes bil

    #187666
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Gul toningsfilm och orange blinkers kanske skulle funka?

    Menar du original orange blinkers med toning på?

    @M.broberg wrote:

    ja gör du det snyggt så 🙂 jag gillar den looken.
    bara kolla Widdes bil

    Ja du, den såg inte dålig ut. Funderar bara på hur man ska göra så inte krockbalken och skummet mellan syns.

    #187667
    joh900
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    @joH900 wrote:

    Gul toningsfilm och orange blinkers kanske skulle funka?

    Menar du original orange blinkers med toning på?

    Jag tänkte orginalblinkers och sedan gul film på strålkastarna bara, men det kanske skulle se konstigt ut… Vet inte 🙂

    MVH

    #187726
    juvakka
    Deltagare

    Då vart dem nya däcken monterade. Det tog 1,5h att lägga över däcken, dem sa att det var hård stomme och låg profil som gjorde det. Dem hade tre man på att lyckas kränga på däcken 🙄

    Men nu skaver det inte nån stans, testade ställa mig så att det var mycket belastning på ett hjul och det var precis jag kunde få in fingret och känna att det inte tog i, dessutom blev den märkbart lägre 😀 Men vad är en uppdatering utan bilder, om än kassa så här är några.

    Det var allt för idag.

    #187734
    joh900
    Deltagare

    Gött med nya däck, skulle behöva en omgång jag också (igen…) 🙄
    Lite mer negativ camber fram nu bara så kommer det bli riktigt gött stuk 🙂

    MVH

    #187736
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Gött med nya däck, skulle behöva en omgång jag också (igen…) 🙄
    Lite mer negativ camber fram nu bara så kommer det bli riktigt gött stuk 🙂

    MVH

    Jasså, har dem slitits fort?
    Det kommer, du kan vara lugn 😀 Men blir nog först i vinter/vår. Skulle villja ha lite mer i bak med men det verkar bli svårt att lösa.

    #187752
    joh900
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    @joH900 wrote:

    Gött med nya däck, skulle behöva en omgång jag också (igen…) 🙄
    Lite mer negativ camber fram nu bara så kommer det bli riktigt gött stuk 🙂

    MVH

    Jasså, har dem slitits fort?
    Det kommer, du kan vara lugn 😀 Men blir nog först i vinter/vår. Skulle villja ha lite mer i bak med men det verkar bli svårt att lösa.

    Nja, behöver däremot en extra omgång däck nu när jag plötsligt har en cab också… :mrgreen:

    Ja camber bak är ju lite mer pyssel, vet att Schwartz har modifierat en bakaxel för lite mer negativ camber bak, så hör med honom för lite mer info. Behöver dock kapas och svetsas lite, så helt lätt är det ju inte. Sen så blir det inte direkt justerbart heller, om man inte slipar upp och svetsar om hela axeln… 😀

    MVH

    #187753
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Nja, behöver däremot en extra omgång däck nu när jag plötsligt har en cab också… :mrgreen:

    Ja camber bak är ju lite mer pyssel, vet att Schwartz har modifierat en bakaxel för lite mer negativ camber bak, så hör med honom för lite mer info. Behöver dock kapas och svetsas lite, så helt lätt är det ju inte. Sen så blir det inte direkt justerbart heller, om man inte slipar upp och svetsar om hela axeln… 😀

    MVH

    Jaha, grattis till caben 🙂

    Har följt hans projekttråd där han gjorde det. Tror bara han kapade med vinkelslip, böjde upp och svetsade. Det jag inte är säker på är så jag inte sabbar hjulinställningen bak totalt, men en annan axel kan ju inte vara svår att få tag i så kanske värt att testa.

    #188236
    juvakka
    Deltagare

    En liten skriftlig uppdatering då. Var hos en polare och hämtade 9000 framok och hållare idag så dem ska jag försöka montera i vinter 🙂 Funderar lite på sportbromsar i vinter, skilljer det på 900oken bak och 9000oken bak? Tänkte om man får komponera eget eller kan köpa 9000 kit rakt av.

    En annan fråga med, hur får man mest bromsar för pengarna? Om jag skaffar sportbromspaketet rakt av från speedparts eller borde jag direkt satsa på bättre belägg. Nån som vet hur tarox skivorna är jämfört med dem vanliga slitsade, kanske är lite overkill med dem?

    #188237
    M.Broberg
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Funderar lite på sportbromsar i vinter, skilljer det på 900oken bak och 9000oken bak? .

    Nope.

    @Juvakka wrote:

    En annan fråga med, hur får man mest bromsar för pengarna? Om jag skaffar sportbromspaketet rakt av från speedparts eller borde jag direkt satsa på bättre belägg. Nån som vet hur tarox skivorna är jämfört med dem vanliga slitsade, kanske är lite overkill med dem?

    beror på vad du menar med ”mest bromsar”.

    saab orginal funkar utmärkt, både skiva + belägg. Finns en kille på rejsa so körde 100+ varv på gotland ring med en tirmmad 900s, R-däck och 100% standard bromsar

    Annars så äre Värstingbelägg och bromskylning som är mest för pengarna, men antar att du inte sa köra bana te 1000 🙂

    Finns lika många olika sorters bromsar som det finns olika däck, kombinationen av dessa 2 är det viktiga.

    Spontant så spricker borrade skivor lättare + du får mindre skivarea. Skulle satsa på slitsade eller orginal.

    #188297
    juvakka
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @Juvakka wrote:

    Funderar lite på sportbromsar i vinter, skilljer det på 900oken bak och 9000oken bak? .

    Nope.

    Detta innebär att jag kan skaffa 9000 kittet som speedpart säljer då?

    @M.broberg wrote:

    @Juvakka wrote:

    En annan fråga med, hur får man mest bromsar för pengarna? Om jag skaffar sportbromspaketet rakt av från speedparts eller borde jag direkt satsa på bättre belägg. Nån som vet hur tarox skivorna är jämfört med dem vanliga slitsade, kanske är lite overkill med dem?

    beror på vad du menar med ”mest bromsar”.

    saab orginal funkar utmärkt, både skiva + belägg. Finns en kille på rejsa so körde 100+ varv på gotland ring med en tirmmad 900s, R-däck och 100% standard bromsar

    Annars så äre Värstingbelägg och bromskylning som är mest för pengarna, men antar att du inte sa köra bana te 1000 🙂

    Finns lika många olika sorters bromsar som det finns olika däck, kombinationen av dessa 2 är det viktiga.

    Spontant så spricker borrade skivor lättare + du får mindre skivarea. Skulle satsa på slitsade eller orginal.

    Det jag tänkte är väl bankörningar liknande stcs och sedan vanlig bruksbilskörning därimellan. Så nåt som fungerar bra på gata men klarar bana utan att ta slut för fort, har okej bett och inte riskerar att fadea (stavning) för mycket. Som jag förstått det ska greenstuff beläggen som väl följer med i sportbromskittet inte vara så mycket att ha, men jag har ingen erfarenhet alls om olika typer av bromsar.

    #188292
    M.Broberg
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Det jag tänkte är väl bankörningar liknande stcs och sedan vanlig bruksbilskörning därimellan. Så nåt som fungerar bra på gata men klarar bana utan att ta slut för fort, har okej bett och inte riskerar att fadea (stavning) för mycket. Som jag förstått det ska greenstuff beläggen som väl följer med i sportbromskittet inte vara så mycket att ha, men jag har ingen erfarenhet alls om olika typer av bromsar.

    det finns tyvärr bara ett sätt att ta reda p vad som passar dig bäst och det är att testa. Sj skulle jga testa Green stuff och speedparts sportbromskitt eller så skulle jag köra saab orginal 🙂 tror inte det skilljer mycket mellan dessa 2 alternativ

    #183812
    juvakka
    Deltagare

    Dags för en liten uppdatering nu. Bilen är avställd sen ett par veckor tillbaks och jag håller nu på att förbereda den inför en eventuell vinter 😛 Såhär långt är den avtvättad och så har jag gått på den med vax, tycker resultatet blev helt okej. Ska städa ur den invändigt och sätta in en torrboll så är den redo. Försök gärna bortse från dem otroligt fräcka hjulsidorna 🙄

    Försökte piffa upp vingen lite med, inte lika grådassig längre 🙂

    Tycker ändå glansen i lacken blev hyffsad.

    Har nog fått tag i ett aeropaket med utsläppskåpor som jag kanske ska köpa också. Får se om det löser sig med frakt bara 🙂

    Det var alles, nu ska det beställas delar inför vinterns och vårens uppdateringar .

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng