900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

• Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 328 totalt)
  • Författare
    esak
    Deltagare

Ser bra ut med de fetare stolarna. Vill minnas från tiden med farsans Aero att man satt riktigt gött. Gjorde ju en liknande montering i min, fast med stolar från en 9-3 aero coupe. De är kanske lite smalare. Men själv operationen gick väldigt lätt faktiskt.

Spontant tips : byt till 91-> mittkonsoll, den är ju smalare och tillåter att du får mer justermån i sidled vid monteringen. Lycka till!

turbo4ever
    Deltagare

Behåll 9-5 stolarnas bälte, tag snarare bort mittkonsolens bakre del inkl original bälteslås.

juvakka
    Deltagare

@joH900 wrote:

Ser fint ut det där, synd att bältesrullen sitter där den sitter bara. På en tredörrarsbil lär de ju dock funka helt utan problem? Om man bortser från att det blir lite meck när man ska till baksätet… 🙂

MVH

Är inte riktigt säker på vart bältesrullen sitter på en 3-dörrars, men b-stolpen hamnar ju längre bak så det borde gå utan några problem förrutom som sagt när man ska in i baksätet. Men har man inte folk där så ofta är det ju lungt 🙂

@Esak wrote:

Ser bra ut med de fetare stolarna. Vill minnas från tiden med farsans Aero att man satt riktigt gött. Gjorde ju en liknande montering i min, fast med stolar från en 9-3 aero coupe. De är kanske lite smalare. Men själv operationen gick väldigt lätt faktiskt.

Spontant tips : byt till 91-> mittkonsoll, den är ju smalare och tillåter att du får mer justermån i sidled vid monteringen. Lycka till!

Dem är sjukt fina att sitta i tycker jag. Tror 9-3:ans stolar är lite smalare, dina är äl monterade i en 3-dörrars bil med? Blir ju inte lika trångt vid b-stolpen då.

Vet inte hur man ska lösa det med den mittkonsolen, dem nyare stolarna hade ju bälteslåsen i sätet medan mina har dem i golvet så nyare konsolen passade inte. Kanske kan sätta dit en nyare konsol och sätta bälteslåsen från dem nyare sätena i 9-5 stolarna.

Funderar lite på att sänka infästningen till stolarna lite så att dem kanske kan gå under bältesrullarna, ska kolla lite mer på lösningar i helgen.

juvakka
    Deltagare

@turbo4ever wrote:

Behåll 9-5 stolarnas bälte, tag snarare bort mittkonsolens bakre del inkl original bälteslås.

Men 9-5:ans bältesrulle passar väl inte i 900:an gissar jag. Annars hade ju det vart lättaste lösningen, eller jag kanske inte är riktigt med på hur du tänker?

turbo4ever
    Deltagare

Hej, bälteslåsen på 9-5 stolarna skall passa med de gamla 900 bältena. Förlåt om jag var otydlig. Lycka till.

juvakka
    Deltagare

@turbo4ever wrote:

Hej, bälteslåsen på 9-5 stolarna skall passa med de gamla 900 bältena. Förlåt om jag var otydlig. Lycka till.

Det låter mystiskt, testade det när jag hade den i och den låsten då inte. Har inte 9-5 en rektangulär låsbricka med ett rektangulärt uttag i på låsbrickan (eller vad den metallbiten man sticker ner i bärletslåset kan tänkas heta), medans min 900:a har en låsbricka som ser ut som ett ankare om du förstår hur jag menar.

Att tänka på är ju att min inredning är av den gamla modellen om det skilljer på bälteslåsen mot dem nyare?

Tack, det lär behövas 😛

turbo4ever
    Deltagare

För mig funkade 9-3 coupé stolar (inkl bälteslåsen) med original bälten i en 1990 Saab 900. Så jag antog ovan att detsamma skulle gälla med 9-5.

joh900
    Deltagare

1990 har andra bälteslås än tidigare årsmodeller, ett lås som bara sitter på just 1990. 1991 blev det 9000-stolar och då sitter låsen i stolen istället. Jag har inte tänkt på om bältet är är samma 1990 och 1991-1993, men det skulle ju inte vara så svårt att testa nån gång.

MVH

reino
    Deltagare

Årsmodell -90 hade nya låsen men gamla fästena. Därför är dom årsmodellspecifika om man vill byta. 😛

turbo4ever
    Deltagare

Byt rullbältena (om du har möjlighet). Tror det blir snyggast så.

juvakka
    Deltagare

@turbo4ever wrote:

Byt rullbältena (om du har möjlighet). Tror det blir snyggast så.

Tänkte göra det, har ju en 91:a som står så då borde bälten från den passa i stolarna.

juvakka
    Deltagare

Vart inne hos sbp i veckan och fick anmärkning på glapp i en spindelled, i övrigt fick bilen inga anmärkningar så jag tog tag i det i helgen. Utgick från detta.

Och nåt sånt här kommer det bli, passade på att montera 9000 oken i samband med spindelledsbytet så det åkte på lite färg på dem. Får se hur bra färgen håller, var för kallt i garget för att färgen riktigt skulle härda. Fick fixa lite med bromskölden för att okhållarna skulle passa med.

Sen har jag fått tag i en komplett 2,1 topp i veckan dessutom som enligt uppgift endast ska ha gått 14000 mil 🙂

Det vart allt som jag hann med idag, fortsätter imorn.

juvakka
    Deltagare

Då har det hänt lite till med bilen, jag har monterat dem frästa spindellederna. Fick först tillverka distanser i 5 mm plåt. Har även monterat 9000 oken med skivor och belägg när jag ändå vart i farten, passade på att dra på en snygg färg innan montering. Sjukt snyggt med fingeravtryck och smetet på skivorna 😉

Hade jätteproblem att få på bygeln på högra oket, men efter lite våldsam övertalning slank den dit 🙂
    Sen så när jag nu ändå är i garaget passade jag på att montera krägningshämmaren fram. Tog ett tag innan jag fick den rätt, men när man vet hur man ska göra gick det hur lätt som helst att montera med motorn i.

Allt för nu, härnäst ska det göras samma operation bak. Men först ska jag dra på ett varv färg till på oken fram.

juvakka
    Deltagare

Fixat lite till dem senaste dagarna och nu ser det likadant ut bak, började med att lacka skivorna.

Sen montering med lackade ok och okhållare.

Monterade även bort bakre krägningshämmaren från reservdelsbilen.

Tyvärr krävs lite lagning innan montering.

Får se om jag hinner laga och montera den imorn (idag), annars blir det senare då bilen ska ut ur garaget på söndag.

juvakka
    Deltagare

Då är bilen färdig för nu, målat bromsarna bak en sista gång och svetsat bakre krägningshämmaren samt moterat den. Tog bilen på en liten runda och det är mycket bättre att köra nu 😀

Liten bild på min lagning.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng