900 T16

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 328 totalt)
  • Författare

EGENTLIGEN (beroende på hur kräsen man är) så ska man undvika att svetsa i tex krängningshämmare då krängningshämmarens karaktär ligger i dess materialegenskaper vilka kan ändras om man hettar upp den mkt vid svetsning.

Men det är ju teorin, i praktiken tror jag inte det ger ett skit 🙂

Sen tror jag tu kmr åka på problem med den svetsen om den sitter inåt länkarmen, det finns inte plats så du får slipa mkt. Svetsen ser inte riktigt ut att ha bränt igenom ordentligt så då kan du tappa stabilitet i svetsen.

februari 25, 2012 kl. 20:49 #189385

@M.Broberg wrote:

EGENTLIGEN (beroende på hur kräsen man är) så ska man undvika att svetsa i tex krängningshämmare då krängningshämmarens karaktär ligger i dess materialegenskaper vilka kan ändras om man hettar upp den mkt vid svetsning.

Men det är ju teorin, i praktiken tror jag inte det ger ett skit 🙂

Sen tror jag tu kmr åka på problem med den svetsen om den sitter inåt länkarmen, det finns inte plats så du får slipa mkt. Svetsen ser inte riktigt ut att ha bränt igenom ordentligt så då kan du tappa stabilitet i svetsen.

Vet att man inte borde svetsa i den egentligen, men den vart ganska tunn just där och jag har inga fler på lager så det får funka 😛

Den svetsen som bilden är på är ut från länkarmen så den är oslipad, sen svetsade jag insidan med och slipade ner den. Tror det kommer funka även om den som du säger inte riktigt har bränt så djupt som den borde.

februari 26, 2012 kl. 12:52 #189395

Om svetsen är så bra utförd som den ser ut att vara behöver du inte bekymra dig ett dugg…

Något annat om du svetsat på rundstålet som jämnar ut kraften mellan hjulen; DET ska man nog passa sig för om man inte trär över ett rör eller liknande.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

februari 29, 2012 kl. 22:07 #189036

Främre krängningshämmaren: Jag fick loss den från min Special donator med motor i och allt annat på plats, men nu bråkar jag med att få i densamma i min LUX. Har du några tips hur man får dit den? Vinkla, vrida, vända etc fattar jag, men det är alltid nåt som tar i!

mars 1, 2012 kl. 07:50 #188997

@Turbocab wrote:

Främre krängningshämmaren: Jag fick loss den från min Special donator med motor i och allt annat på plats, men nu bråkar jag med att få i densamma i min LUX. Har du några tips hur man får dit den? Vinkla, vrida, vända etc fattar jag, men det är alltid nåt som tar i!

Jag plockade loss dämparna och lossade styrstagen från spindlarna, sen var det bara att stoppa in den på samma håll som den ska sitta och hålla på och vinkla lite fram och tillbaks så satt min på plats. Fick vrida ratten till maxläget åt ett håll när styrstage på motstående sida skulle förbi krängningshämmaren.

mars 4, 2012 kl. 14:37 #189246

Har kört in bromsarna nu, men när jag tog av fälgen vänster fram igår så jag detta på skivan.

Är detta något att oroa sig för så jag får lösa ny skiva?

Bilen har gått igenom besiktningen, så nu går den ett år till 🙂

mars 4, 2012 kl. 20:31 #189257

Jag tycker inte det ser ut som en spricka som kommer från värme i alla fall, är den djup? Tror knappast det är någon fara… Jag brukar få små små sprickor som ser ut som små maskar ungefär i mina skivor efter några hundra mil, de syns men känns inte. När sprickorna börjar kännas med nageln och skivorna är skeva som faaa… då brukar jag byta. 😎

Ser mer ut som en ”mekanisk” reva i ytan, som om nått tagit i vid montering kanske?

MVH

mars 4, 2012 kl. 21:13 #189259

@joH900 wrote:

Jag tycker inte det ser ut som en spricka som kommer från värme i alla fall, är den djup? Tror knappast det är någon fara… Jag brukar få små små sprickor som ser ut som små maskar ungefär i mina skivor efter några hundra mil, de syns men känns inte. När sprickorna börjar kännas med nageln och skivorna är skeva som faaa… då brukar jag byta. 😎

Ser mer ut som en ”mekanisk” reva i ytan, som om nått tagit i vid montering kanske?

MVH

Svårt att säga hur djup den är men den känns med nageln, tänkte om det är nåt som kan uppkomma utan att det är nån fara. Vad jag vet har inget tagit i vid montering men kan ju ha hänt nåt jag inte tänkt på. Skivorna är iaf inte skeva.

Är det liknande denna som du menar att kommit på dina skivor?

mars 4, 2012 kl. 22:01 #189234

Nej tycker inte det är värmesprickor, dem jag har fått har börjat som små små strimmor från mitten av skivan och utåt ungefär, och då är det inte bara en om vi säger så utan hundratals mikroskåpiska småsprickor typ 🙂

MVH

mars 6, 2012 kl. 18:44 #189604

Mailade speedparts angående skivan och dem sa att det är ett gjutmärke och att det med största sannolikhet inte kommer orsaka några problem. Men om nåt händer så fick jag förlängd garanti. Har även skickat iväg en beställning på nya skyltar till bilen.

Fick hämtat ut mercafjädrar idag, dessa ska monteras fram på min bil tillsammans med avo dämparna. Här ligger dem i all sin prakt.

Jämförelse mellan kilen mercafjädern och kilen sänkning till og900.

Mercafjäder på plats med avo dämpare, testade med sommarhjulen. Ser högre ut på bilden än vad den är. Fick kapa lite i genomslagsgummit med.

Tänk detta med lite mer camber, kommer nog sitta fint 😎

Finns potential till fint i hjulhusen, här med allt monterat.

Just nu står fjädrarna och torkar efter att jag målade där jag kapat, men imorn ska det monteras. Förhoppningsvis hinner jag med allt annars tar jag bakdämparna i helgen.
                        Angående hjulinställning, är det någon som vet ungefär hur mycket camber man kan ha innan man bottar drivaxlarna?
                        Vad är en bra grundinställning på framvagnen?

mars 6, 2012 kl. 20:14 #189605

Hur mycket kapade du fjädrarna ?
                          Är det Biltemafjädrar ? Art nr?
                          Vad kör du med bak ?

Ser ut som du har fått in mycket klet från bromsarna i slitsarna på skivorna.
                          Har sett nån rekommendation om att försöka hålla slitzarna rena så jag brukar skrapa rent när hjlen är av.
                          Tror inte märket i skivan är någon fara.

Ang cambern har jag inget bra svar men det beror ju lite på hur du gör. Använder du bara shims på övre fästet når du inte riktigt ända fram innan det bottnar 🙁
                          Kan alltså vara lämpligt att försöka flytta ut nedre fästet lite också. Man borde kunna fila lite i hålen på både bärarm och spindelled. Även om man tar bara 1mm gör det skillnad.
                          Sen kan man alltid fundera över lämplig hjulvinkel utifrån hur bilen ska användas. Mycket camber har ju nackdelar också.

mars 6, 2012 kl. 20:44 #189609

Kapade precis under tre varv.
                            Biltema har ju tyvärr inte längre, har för mig det var 67-317 när dem fanns dock. Dessa är mekonomens, art.nr. kan jag kolla på förpackningen imorn om det också är av intresse.
                            Bak har jag og900 lastfjädrar och så ska jag montera avo dämpare där med.

Jag lackade i slitsarna för att slippa rost, men när bromsarna blev varma reste sig lacken. Kan lika gärna skrapa bort det nu när det inte fyller någon funktion längre.

Hade tänkt nöja mig med att shimsa in övre länkarmen till en början, kan man få 1,5 grader utan några stora problem tror du?
                            Tanken är att den ska gå en del på banträffarna med exempelvis stcs, men även rulla till vardags utan allt för extremt däckslitage. Du har inget bra grunrecept till den typen av användning , både toe och camber?

mars 6, 2012 kl. 20:54 #189613

@SaabAero wrote:

Ang cambern har jag inget bra svar men det beror ju lite på hur du gör. Använder du bara shims på övre fästet når du inte riktigt ända fram innan det bottnar 🙁

Hur mkt camber tror du det ligger på inann det bottnar?
                              Sen kan du la fräscha upp minnet på nackdelarna, minskad kontaktyta som är problemet?

@Juvakka

Finns ett gäng folk med 1.5~ grader camber med bara shims så det ska gå.

mars 6, 2012 kl. 21:08 #189615

Fixar en firma som vianor en sån hjulinställning tror ni? Tänker om jag säger vad jag vill ha i hjulvinklar och dem kan fixa det eller om dem bara kör någon form av grundinställning.

mars 6, 2012 kl. 22:23 #189619

@Juvakka wrote:

Fixar en firma som vianor en sån hjulinställning tror ni? Tänker om jag säger vad jag vill ha i hjulvinklar och dem kan fixa det eller om dem bara kör någon form av grundinställning.

Som i alla tillfällen i livet finns det sura idioter som bara ska gå efter ett protokoll, men i övrigt ska det nog inte vara nått problem, bara ringa o fråga 🙂

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.