900 T16

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 328 totalt)
  • Författare

@M.Broberg wrote:

Hur mkt camber tror du det ligger på inann det bottnar?
      Sen kan du la fräscha upp minnet på nackdelarna, minskad kontaktyta som är problemet?

Jag tror Google ger mer hjälp än vad jag gör :dope

@Juvakka wrote:

Hade tänkt nöja mig med att shimsa in övre länkarmen till en början, kan man få 1,5 grader utan några stora problem tror du?
      Tanken är att den ska gå en del på banträffarna med exempelvis stcs, men även rulla till vardags utan allt för extremt däckslitage. Du har inget bra grunrecept till den typen av användning , både toe och camber?

Återigen – Google
      Jag tänkte hämta fakta från denna tråd :mrgreen:

Vad jag fått fram är att ökad camber är possitivt både på bana och för riktningsstabiliteten vid högre hastighet rakt fram.
      Det är nog svårt att säga hur mycket man kan shimsa då det varierar mellan olika bilar men ska man enbart köra bana har jag förstått att man vill ha mer camber än shimsningen klarar av utan att bottna drivaxlarna.

mars 7, 2012 kl. 22:00 #189649

Monterade allt idag men tyvärr verkar den blivit aningens låg. Bak får jag fixa nya fjädrar men fram tror jag att det går att lösa, ska kika lite på hur det ser ut fram i helgen.

Nya plåtar dök upp idag iaf.

mars 9, 2012 kl. 06:37 #189670

@Juvakka wrote:

Kapade precis under tre varv.
          Biltema har ju tyvärr inte längre, har för mig det var 67-317 när dem fanns dock. Dessa är mekonomens, art.nr. kan jag kolla på förpackningen imorn om det också är av intresse.
          Bak har jag og900 lastfjädrar och så ska jag montera avo dämpare där med.

Tack för infon!
          Surt om det blev för mycket kapat 🙁 Bra info för andra så man vet att man ska kapa mindre.

Vad är det för modell/årsmodell av Mercedes som får släppa till fjädrarna?

Ang hjulinställning kan man komma ganska långt med att mäta själv också.
          Toe in kan mäta mha två brädor mot fälgkanterna + några plastdunkar för att komma i rätt höjd och sedan mäta framför bilen.
          Camber kan mätas med vattenpass + tumstock men det blir nog lite grovt så en laser med vertikalt streck + tumstock är nog bättre.

mars 10, 2012 kl. 16:56 #189687

@SaabAero wrote:

Tack för infon!
              Surt om det blev för mycket kapat 🙁 Bra info för andra så man vet att man ska kapa mindre.

Vad är det för modell/årsmodell av Mercedes som får släppa till fjädrarna?

Ang hjulinställning kan man komma ganska långt med att mäta själv också.
              Toe in kan mäta mha två brädor mot fälgkanterna + några plastdunkar för att komma i rätt höjd och sedan mäta framför bilen.
              Camber kan mätas med vattenpass + tumstock men det blir nog lite grovt så en laser med vertikalt streck + tumstock är nog bättre.

Blev en liten läxa, har fått köpt nya fjädrar fram och bak nu som jag ska ta det lite mer lugnt med. Ta lite efter hand och låta dem sätta sig ordentligt emellan så det inte blir för mycket igen.

Fjädrar från mercedes w123. På mekonomen har dem Artikelnr: 11-57050.

mars 12, 2012 kl. 16:27 #189710

Dags för en uppdatering. Fick fixat en till uppsättning fjädrar som jag ska ta det lite lugnare med. Nu har jag kapat dem första gången och så ska jag köra med bilen denna veckan och se hur mycket fjädrarna sätter sig. Får se om jag hinner med att kapa mer nästa helg. Knäppte lite bilder idag så ni kan se hur högt jag rullar runt just nu.

Var lite kortare fjädringsväg på dem nya framdämparna, med monroe dämparna tog däcket precis i marken.

Måste få bakre genomslagsgummit lite längre ner, just nu kommer däcket ta i skärmen innan bakaxeln träffar genomslagsgummit.

mars 12, 2012 kl. 17:32 #189713

Stiligt! ang bakdäcket, du Har genomslagsgummi på båda sidor då? inte ovanligt att dom försvinner.

annars går det ju fixa på en miljon olika sätt, mkt nöjje 🙂

mars 12, 2012 kl. 17:59 #189714

@M.Broberg wrote:

Stiligt! ang bakdäcket, du Har genomslagsgummi på båda sidor då? inte ovanligt att dom försvinner.

Jo då, köpte alldeles nya och fina förra veckan. Bara att dem är aningens korta, däcket tar i när där är en bit kvar till genomslaget. Tänkte att man kanske kan använda den gamla metalldelen från dem förra genomslagen som distans och ha en längre skruv till det.

mars 12, 2012 kl. 18:16 #189716

@Juvakka wrote:

@M.Broberg wrote:

Jo då, köpte alldeles nya och fina förra veckan. Bara att dem är aningens korta, däcket tar i när där är en bit kvar till genomslaget. Tänkte att man kanske kan använda den gamla metalldelen från dem förra genomslagen som distans och ha en längre skruv till det.

Fanns dom nya på Saab?

ja alla sätt är ju bra utom dom dåliga, gäller ju att vara kreativ.

Ett tips kan vara att kolla där genomslagsgummit tar emot på bakaxeln, det händer att fästet spricker där.

mars 12, 2012 kl. 19:52 #189721

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

@M.Broberg wrote:

Fanns dom nya på Saab?

ja alla sätt är ju bra utom dom dåliga, gäller ju att vara kreativ.

Ett tips kan vara att kolla där genomslagsgummit tar emot på bakaxeln, det händer att fästet spricker där.

Speedparts köpte jag från, 70 kr nåt kostar dem.

Mina är spruckna men sitter kvar, går dem att byta ut?

mars 12, 2012 kl. 20:05 #189722

@Juvakka wrote:

Fästena som håller fast bakaxeln? Dom går att svetsa, är ju bara stål 🙂 sålänge man får till en bra svets så.

mars 12, 2012 kl. 20:17 #189724

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

Fästena som håller fast bakaxeln? Dom går att svetsa, är ju bara stål 🙂 sålänge man får till en bra svets så.

Så dem som genomslagsgummina slår i på bakaxeln är bakaxelinfästningen till länkarmen? Isf bör detta nog ses över snarast känns det som 😛

mars 16, 2012 kl. 17:49 #189799

Då vart äntligen batteriböjen monterad.

Sen testade jag att lite snabbt slipa ner och lacka en backspegel från reservdelsbilen. Inte helt säker på om jag ska köra med det då nyansskillnaden blir så stor. Lite bilder på det iaf.

Utan maskering

mars 17, 2012 kl. 12:01 #178001

Ska man ha lackade backspeglar så är det precis sådär de ska lackas, annars ser det ”plastigt” ut 🙂

MVH

mars 17, 2012 kl. 12:54 #178002

@joH900 wrote:

Ska man ha lackade backspeglar så är det precis sådär de ska lackas, annars ser det ”plastigt” ut 🙂

MVH

Tycker likadant, såg en vit tror jag det var med backspeglar lackade såhär och det var riktigt snyggt. Hoppas det går att få till mindre nyanskillnad så ska jag köra lackade 🙂

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.