900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

• Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 328 totalt)
  • Författare
    juvakka
    Deltagare

Nu har jag bestämt mig för att det blir toppbyte till 2,1 topp i helgen. Så har jag fixat lite inför detta under veckan.

Införskaffade en sotningssats, topplocksbultar och nytt oljefilter.

Nyplanad topp.

Fixade till nya insuget lite.

Samma visa med toppen, det vart sjukt svårt att få bra täckning utan att det rann på denna. Tog bort maskeringen lite senare och jag tror nog detta kan blir ganska snygg färg om jag bara lyckas hålla den ren.

Och så ett litet test med insug och topp på samma bild.

Ska lacka ventilkåpan i samma färg som insuget och sen kåpan över tändstifften i blanksvart. Texten på ventilkåpan kommer vara olackad.
    Nån som har tipps inför toppbytet, nåt man ska tänka på? Kamaxlar och fördelare ska jag väl ha dem som sitter i nu?

Har dessutom kapat fjädrarna lite mer, tycker den ligger hyffsat fram nu men lite hög bak.

M.Broberg
    Deltagare

snyggt! samma modell jag kör med 🙂

juvakka
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

snyggt! samma modell jag kör med 🙂

Där jag fick ideén 😛 Får väl se om jag lyckas hålla den ren hela sommaren bara.

juvakka
    Deltagare

Fick gjort lite i garaget idag, allt utom topplock och ventilkåpa är loss. Passade på att slänga lite färg på blocket, det blev ju ingen davinci men kanske ser lite roligare ut nästa gång jag lyfter på huven. Så lite bilder då 🙂

Observera att detta skulle vara mörkröd 😆

juvakka
    Deltagare

Blev lite sent igår så kör uppdateringen idag istället. Fick av den gamla toppen och monterat den nya plus lite runt om kring. Tror det jag har kvar är: flytta över fördelaren, skruva fast servopumpen, montera övre kylarslangen, koppla in elen och montera insugrör samt tryckrör. Måste köpa lite nya slangklämmor också.

Toppen av

Nya toppen på

juvakka
    Deltagare

@Sc24 wrote:

Du har monterad kylarslangarne fel på ansl till värmekranen:
    http://forumbilder.se/images/8f2012123735Peb11.jpg
    Skall vara tvärtom

Tack för det, fixar till det idag 🙂

juvakka
    Deltagare

Bilen blev klar igår och idag vart jag ute och åkte lite, allt verkar vara som det ska 🙂 Nu hoppas jag bara jag lyckas ta mig ner till knutstorp med den 😀

Men ska man inte efterdra topplocksbultarna på dessa, stod inget om det i verkstadshandboken 😕

saabaero
    Deltagare

@Juvakka wrote:

Men ska man inte efterdra topplocksbultarna på dessa, stod inget om det i verkstadshandboken 😕

Det beror på vilka bultar du använt

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=74131

juvakka
    Deltagare

@SaabAero wrote:

@Juvakka wrote:

Det beror på vilka bultar du använt

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=74131

Jag köpte på speedparts vilka skulle vara dem nya bultarna enligt din länk, så om jag fattat det rätt ska jag efterdra mina bultar efter 100 timmar.

Beeos
    Deltagare

Hur gick det här då?
    Det kördes väl en hel del varv på banan? 😉

juvakka
    Deltagare

@Beeos wrote:

Hur gick det här då?
    Det kördes väl en hel del varv på banan? 😉

Hela vägen ner och hela bankörningen gick utan problem, sjukt roligt var det på banan. Blev ett antal varv ja 😀 Men när jag kom tillbaks till e6:an på vägen hem så damp kopplingspedalen i bott vid en växling. Tror det var röret till slaven som sa upp sig så får ta och kika på det idag. Kan ju bjuda på ett par bilder, tack till Christian för bilderna.

juvakka
    Deltagare

Bilen lagad och felet var mycket riktigt röret till slaven. Hade sprungit läck precis innan övergången från rör till slang. Funderar på att köpa ett helt nytt sånt rör med stålombunden slang på speedparts, nån här som testat det?

@Beeos wrote:

Glömde skriva det förut men din bil var sjukt snygg ju 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Tog det i med R-däcken? 🙂 såg bilen men kopplade inte 😳

juvakka
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

Tog det i med R-däcken? 🙂 såg bilen men kopplade inte 😳

Inte en enda gång faktiskt 😀 Men jag har en känsla av att det inte var mycket att spela på efter att ha kollat på bilderna 😛

M.Broberg
    Deltagare

har kört 205/55-16 på gatdäck och det var inte mkt tvekan om att det tog i.. gött att du har lite styvare grejjer än Kilen och org dämpare 🙂

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng