900 T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16
- Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Hela 50-60 mil orkade den turbon leva livet. Idag började det blåryka riktigt fint efter bilen och när jag kollade så var det mer glapp i denna turbon än i den gamla som satt original. Aldrig mer att jag testar en kinakopia, läst om många som säger att dem fungerat felfritt i flera tusen mil. Jaja, hade lite problem när jag köpte min turbo så lyckades få två för priset av en, dock var den ena begagnad. Men monterade dit den idag så får jag se hur länge den vill vara aktiv, det var iaf inte mycket glapp i den.
Men packar denna kinaskiten också ihop så blir det en riktig TD04. Är det någon skillnad utvändigt på en 16t och en 19t? Tänker mest att om jag ändå byter så blir det nog den större om jag inte måste bygga om mer då.
Tog en liten testrunda nu efter bytet av turbon, kom ca: 2 mil innan bilen dog i ett korse. Lyckades få igång den igen men batteriet blev inte laddat och laddlampan lös inte. Fick köra hem utan lyset påslaget, får tacka brorsan för att han ryckte ut och hjälpte mig hitta hem i mörkret 🙂 Imorn får jag se om jag hittar laddningsfelet, några tips på vart jag bör börja leta?
50-60mil låter jävligt illa även för en kinaturbo, har du kollat så du har olja till/från turbo så den inte går utan smörjning? Har hört om vissa som behövt köra reducering på olja in på kinaturbos för att de ska hålla nån längre stund… Varför vet jag inte, men det orkar väl kanske trycka sönder tätningarna i aggregaten? 😀
Det kan vara laddregulatorn/kolen som inte har kontakt med stiften inne i generatorn också, har jag vart ute för en gång på en bil då hjälpte det med och ta lös regulatorn och putsa bort lite oxid från stiften så funka det
@joH900 wrote:
50-60mil låter jävligt illa även för en kinaturbo, har du kollat så du har olja till/från turbo så den inte går utan smörjning? Har hört om vissa som behövt köra reducering på olja in på kinaturbos för att de ska hålla nån längre stund… Varför vet jag inte, men det orkar väl kanske trycka sönder tätningarna i aggregaten? 😀
Det kan vara laddregulatorn/kolen som inte har kontakt med stiften inne i generatorn också, har jag vart ute för en gång på en bil då hjälpte det med och ta lös regulatorn och putsa bort lite oxid från stiften så funka det
Olja får den allt, kollat både in och ut och det rinner på som det ska. Reducering känns ju lite sådär att sätta dit 😛 Tror bara jag testar med denna och om det inte håller köper jag nog en begagnad riktig istället.
Får kika på det också då :smile
Efter att jorden fixades så kom jag ca: 2 mil innan jag fick mer problem, fick hjälp av brorsan att lösa det och sen gick bilen problemfritt ca: 10 mil under gårdagen. Laddet var inte som det skulle så jag tänkte ge mig ut och skruva lite på det idag, men det gick ju såklart inte som tänkt. Jag har max laddtryck först vid 3500 varv vilket är rätt tråkigt, den börjar ladda runt 2000 varv. Tänkte testa skruva lite på grundladdet och se om det hjälper, testar nog att rycka wastegateslangen med för att se så det inte är nåt fel på turbon.
Ju längre jag körde idag desto längre ner tog kopplingen så jag letade mig hem. Väl hemma tog kopplingen först nästan ända nere vid golvet. Efter att bilen fått stå en stund (ca:10 minuter) så tog kopplingen lite längre upp igen. Så jag testade att lufta kopplingssystemet och det höll sig bra i 2 tryck sen började dragläget flytta sig neråt igen. Jag kan inte se att den läcker direkt mycket genom att kolla nivån i behållaren, men det är lite fuktigt under kopplingen. Så det jag funderar på är om det kan vara packningarna i urkopplingscylindern som gett sig nu? Några andra bra förslag på vad som kan vara fel?
@M.Broberg wrote:
kanske inte är en dum idé att byta slavcylindern?
Vet att Niklas säljer saab org sjukt billigt. 500 vill han ha. kostade en bit över 1000 på saab när jag köpte i höstas.
Funkar det inte att bara byta packningarna i den, eller är det svårt att få det bra?
Det funkar bra och renovera slaven också så länge inte kolven är rostig eller repig, jag har renoverat två som blev bra och en som inte blev bra.
Kolla om det är bromsvätska vid slaven så det inte är motorolja som har läckt från packboxen bakom svänghjulet, det brukar hänga droppar på slaven om den läcker ordentligt. Om du tar bort kopplingskåpan så kan du be nån trampa pedalen och se om det verkar läcka, ser du inget så skulle jag nästan gissa att du har en dålig huvudkopplingscylinder. Huvudkopplingscylindern tror jag kan läcka internt, jag märkte då inget att det försvann nån vätska när min va helt kass.
Har fått renovera huvudkopplingscylindern på två bilar och det har blivit bra på båda.
Vid slaven är det lite svårt att se, men jag tycker det ser ut som det har runnit från uppe vid slaven och ner till under svänghjulet. Men tanken är att jag ändå ska byta urkopplingslager så då kanske det är lika bra att renovera båda. Dem renoveringssatserna var ju inte hiskeligt dyra :smile
Då var huvudkopplingscylindern och slaven renoverad samt bytt bromsvätska i hela systemet. Monterade dit ett nytt urkopplingslager med och nu verkar det fungera. Tyvärr vill inte laddet infinna sig på låga varv, får kika mer på detta framöver. Men den rullar iaf 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.