900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

• Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 13 inlägg - 316 till 328 (av 328 totalt)
  • Författare
    M.Broberg
    Deltagare

@Juvakka wrote:

Då vart den klar, men jag tycker lådan låter en del. Har för mig den gjorde det redan innan jag lyfte ur den för motorbytet. Någon som vet om dem äldre lådorna lät mer?

Har du bytt olja i den eller är det samma gamla olja från 80-talet?

annars funkar min gamla devis rätt bra (tills dess att den inte funkar)

gasar till det rasar!

juvakka
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

Då vart den klar, men jag tycker lådan låter en del. Har för mig den gjorde det redan innan jag lyfte ur den för motorbytet. Någon som vet om dem äldre lådorna lät mer?

Har du bytt olja i den eller är det samma gamla olja från 80-talet?

annars funkar min gamla devis rätt bra (tills dess att den inte funkar)

gasar till det rasar!

Inte hunnit byta oljan än, tänkte kika på det imorn. Men tänkte om dem kanske lät mer ändå, oljan i denna vart ju fräschare än i lådan som rasade och den lät inget nämnvärt.

juvakka
    Deltagare

Bytte olja idag och körde 2 mil men märkte ingen skillnad på den sträckan.

Sen är det nåt som låter lite om kopplingen nu också, när jag trycker ner kopplingen fullt så känner jag även små vibrationer i pedalen. Den läcker ingen vätska och kopplingen tar som den ska.

Dessutom så har turbon gått nu också, alltså den andra kinaturbon. Börjat glappa och låta på maxladd så jag ska köra på glt och hoppas den håller över helgen iaf. Finns det någon annan rimlig förklaring till turborasen än att kvaliteten är kass på dem? Jag har oljetryck, tillräckligt med olja och oljan rinner igenom returen om jag kör på startmotorn med den urkopplad.

juvakka
    Deltagare

Idag bestämde jag mig för att det fick bli en begagnad 16t så jag åkte iväg och hämtade en som fanns i närheten. Blev montering idag och turbon verkar lira men med ett grundladd på bortåt 1,5 bar så får nog skruva ner den lite. Sen har det blivit nåt vajsing med tändningen så på mer än halvgas så misständer den väldigt illa, blir att byta lite tänddelar och stifft så snart som möjligt.

Sen har den ett annat lite jobbigt problem som jag skulle behöva lite hjälp med. Tempmätaren fungerar som den ska upp till arbetstemperatur men sen börjar den hoppa omkring lite som den vill, ibland är den väldigt svårstartad, men då har tempmätaren visat utanför skalan så jag antar att det har med startsvårigheterna att göra. Jag har testat byta givaren på insuget till en som jag inte vet funktion på men problemet var kvar. Nån som har tips på vart jag ska börja leta fel?

Blev att jag skaffade en bruksbil tidigare i somras och den är väl en stor orsak till att det inte hänt så mycket med 900:an, bjuder på en liten bild 🙂

joh900
    Deltagare

Tempgivaren i insuget har inget med instrumentet och göra, den givaren sitter i termostathuset. Oftast är det dålig kontakt antingen vid givaren eller på baksidan instrumentet. Har för mig att tempmätaren ska slå i taket om du jordar kabeln som sitter på givaren (flatstift med gul/vit kabel har jag för mig).

juvakka
    Deltagare

Fick ordning på det sista nu i helgen så den varken misständer eller blåryker. Jag åkte en sväng för att kolla lite 100-150 och 100-200 tider, men det känns som den är lite slö mot hur den borde gå. Någon med liknande spec som skulle våga sig på ett uttalande? Eller har jag kanske bara för höga förväntningar på bilen 😛

Har fått problem med att jag blåser av tryckröret precis efter turbon hela tiden så det får jag ta och kika lite på. Det är tryckröret som hoppar i slutet på filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=VaKcwUp6w5M&feature=youtu.

juvakka
    Deltagare

Körde slut på etanolen och gick över på bensin för att se om det blev någon skillnad. Den trycker på klart mycket bättre nu och det höll primären med om så den stämplade ut. Blev bogserad av en kompis in till trollhättan där bilen får stå över natten. Så jag ska åka upp imorn och se hur illa det blev, risken är väl att kedjorna har dragit sönder nåt i huset.

juvakka
    Deltagare

Tog 9-5:an upp till Trollhättan idag och fick hjälp av farsan att dra hem 900:an. Väl hemma så fick det bli att kolla på 900:an direkt även om jag var mitt i ett byte av handbroms och avgas på föräldrarnas Volvo 850.

Eftersom jag tappade drivningen på alla växlarna så tänkte jag att det borde vart primären som hade sagt sitt, men samtidigt kändes det som den borde ha levt om mer. Men det är ju en ganska smal sak att kolla läget med primären så jag rev ner bilen så jag kom åt kåpan för primärhuset. Plockade av den och insåg att allt var som det skulle där inne. Så då kollade jag lite på kopplingen, när jag rullade bilen så snurrade det inne bakom solfjädern men svänghjulet stod still. Det fanns inget annat val än att ta en titt, och nog hade kopplingen sagt upp sig alltid.

Som tur var har ju brorsan sin gamla 900:a som bara står och samlar mossa, och i den satt det ju såklart en helt okej koppling vad vi båda mindes. Så jag började plocka isär hans bil också, men mitt i allt så sa slaven upp sig i den innan jag hade fått dit mellanlägget för att hålla spänn på kopplingen. Efter mycket jobb fick jag så till slut ut hans koppling och monterat den i min bil. Monterade ihop allt och nu rullar vi igen, och den trycker på riktigt fint nu 😀

joh900
    Deltagare

Jävlar så snyggt ras!

Lär ju va bra grepp i lamellen när de är tillräckligt för och slita lös centrumet… :mrgreen:

juvakka
    Deltagare

@joH900 wrote:

Jävlar så snyggt ras!

Lär ju va bra grepp i lamellen när de är tillräckligt för och slita lös centrumet… :mrgreen:

Är det nog ändå ett av dem roligare rasen om man kan säga så 😛

Måste vara gott grepp ja, och då är detta ändå en original lamell 🙂

joh900
    Deltagare

Å andra sidan var det inte direkt grov plåt som lamellcentrumet va nitat med…. Men kul när det är enkla fel 😛

juvakka
    Deltagare

@joH900 wrote:

Å andra sidan var det inte direkt grov plåt som lamellcentrumet va nitat med…. Men kul när det är enkla fel 😛

Det är sant, men jag trodde nog ändå att det skulle börja slira innan metallen gav upp. Kanske ska kika mot en lite bättre lamell framöver.

saabaero
    Deltagare

Intressant haveri !
    Skönt med billiga haverier

Visar 13 inlägg - 316 till 328 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng