900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

  • Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194066
    M.Broberg
    Deltagare

    det där va svårt du.. dom där 16″ var ju Riktigt snygga. finns ju dock många snygga 17″.

    fördelen med 16″ är ju däckkostnaden

    #194068
    juvakka
    Deltagare

    Jo, dem är ju det. En till fördel är ju att jag kan åka lite lägre 😀

    Har letat en del efter fälgar, men såna som jag vill ha brukar vara lite väl dyra i 17 tum.

    #194080
    joh900
    Deltagare

    Prisskillnaden mellan 16″ och 17″ gatdäck är väääldigt liten, vissa däck har t om samma pris eller är nästan billigare i 17″.

    Har kollat på 195/50/16 och 205/45/16 samt 215/40/17. 16″ blir nog billigare kanske om man går på mer ”vanliga” dimensioner, typ 205/50 eller framförallt 205/55, men det blir lite för mycket däck, speciellt 205/55 som gärna skrapar.

    Pratar vi rena R-däck/slicks däremot så är prisskillnaden nog lite större 😉

    #194958
    juvakka
    Deltagare

    Har fortfarande inte hänt speciellt mycket med bilen förutom att jag har sålt mina gamla stolar och att tejpen på lamporna är borta nu. Så nu ska jag leta upp en kromgrill och så blir det aeropaket till sommaren 🙂

    Det som har hänt är att jag har samlat lite mer delar, köpte en annan T5 härva då den jag hade var lite sliten och dessutom är denna från en ng900/og9-3. Har skaffat alla givare och har lyckats få dubbletter av vissa 😎

    Idag tog jag en sväng till trollhättan för att hämta hem triggerskivan som jag hade beställt, men den visade sig vara fel när jag kom hem. När jag ändå var i stan så svängde jag förbi gamla sdcc och skulle köpa mig en lambda till trionic. När brorsan gick och spekulerade i plockhagen medan jag skruvade hittade han lite intressanta delar i en gammal 900 i8 som stod i ett hörn. Nämligen ett fräscht expansionskärl och en fräsch kylare som jag också köpte 🙂

    Bild på detta måste ju såklart in också.

    Sen har jag införskaffat mig kittet för att montera triggerskiva på motorn.

    En liten låda blev det också.

    Sen tog jag lite bilder på varför det inte hänt nåt med min bil i vinter. Det är farsans og900 2,1:a som det har behövts grejas lite med. Gjort snyggt i motorrummet med lite ny färg och en jävla massa lagad rost plus bytt länkarmsinfästning på höger sida, stortvätt av motor och låda, monterat mitt gamla kitt med monroedämpare och kilen sänkning, bytt avgassystem, bytt bromsar med rör och slangar och sen en helrekond invändigt och utvändigt. Det tog en stund.

    Så lite bilder på det, så ni inte tror att jag ljuger.

    Ja, listen ska limmas tillbaka :ninja

    Och sen har jag hjälpt brorsan med att byta koppling och fräschat upp motorrummet lite på hans golf 2:a.
    Har också bytt chassi på morsans gamla 850 samt bytt växellådsolja och gjort storservice på den. Men detta är ju lite offtopic här i tråden.

    Så nu är det slut på ursäkter, nu ska jag äntligen ta tag i min 900:a!

    Så fort jag är klar med examensarbetet.

    #194960
    juvakka
    Deltagare

    Glömde skriva att nya däck beställdes förra veckan, blir Hankook Ventus S1 evo K107 195/40 R17. Får se hur det funkar 🙂

    #194964
    M.Broberg
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Glömde skriva att nya däck beställdes förra veckan, blir Hankook Ventus S1 evo K107 195/40 R17. Får se hur det funkar 🙂

    kommer bli lågt med så smala däck!

    köpte sj nya hankook ventus v12 evo k110 215/40-17 förra veckan 🙂

    #194967
    juvakka
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @Juvakka wrote:

    Glömde skriva att nya däck beställdes förra veckan, blir Hankook Ventus S1 evo K107 195/40 R17. Får se hur det funkar 🙂

    kommer bli lågt med så smala däck!

    köpte sj nya hankook ventus v12 evo k110 215/40-17 förra veckan 🙂

    Japp,ska ge mig någon cm lägre bil. Så det blir nog riktigt lågt och fint, frågan är väl om däcken blir för tunna så det ser dumt ut eller om stretchen ser dum ut. Kommer inte bli så mycket stretch dock.

    Dem du har köpt är den allra senaste utgåvan av det däcket om jag förstod saken rätt?

    #194969
    M.Broberg
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Dem du har köpt är den allra senaste utgåvan av det däcket om jag förstod saken rätt?

    Nja, nya däck från 2011 tror jag det var, korrekt lagrade osv så gummit är färskt

    #194975
    joh900
    Deltagare

    Enda som jag ser som ”problem” är om de blir för mycket utrymme mellan skärmen i fram och bakkant, då kan det se tomt ut. Gapet mellan skärm och däck på höjden löser man ju enkelt i värsta fall. :mrgreen:

    #194977
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Enda som jag ser som ”problem” är om de blir för mycket utrymme mellan skärmen i fram och bakkant, då kan det se tomt ut. Gapet mellan skärm och däck på höjden löser man ju enkelt i värsta fall. :mrgreen:

    Sedär, det har jag ju glömt att tänka på. Men håller med dig om att det inte är snyggt när det inte fyller ut framför och bakom hjulet, i värsta fall får jag köpa större däck nästa gång. Det jag tänkte på var så det inte ser ut som man kör runt med fyra varv eltejp på fälgen, det är inte heller så snyggt.

    Men den kommer få sänkas mer ja 😎

    #195247
    juvakka
    Deltagare

    Inga stordåd har skett men lite har det rullat på. Har bytt ventilkåpan till en mycket fräsch från en 9000, köpte mig plastkåpan ovanför momentomvandlaren från en automatare, köpt en uppsättning fräscha breda skärmkantslister, en fräsch reflexramp och monterat gråa innerklädseln som ska sitta ovanför där bakre originalhögtalarna sitter.

    Lyckades smita in i garaget lite snabbt och fick bytt fjädrarna till mina besiktningsfjädrar, jag fick även bytt bromsoket höger bak och luftat hela systemet. Slängde på vinterhjulen igen och i tisdags gick den igenom besiktningen så när som på utan anmärkning. Blinkerslampan i vänster skärmblinkers hade slocknat på vägen till stationen. En snabb bild på den sorgliga besiktninglooken.

    1,5 timme efter att jag kommit hem från besiktningen så satt rätt fjädrar på plats tillsammans med sommarhjulen. Jag byggde sen fästen för mina nya stolar och skickade in dem i bilen. Ska lackera fästena gråa men vill känna in körpositionen lite först.

    Jag gick sedan på att bygga om avgaset lite så jag skulle få mer markfrigång. Nu tar den sig över små fartgupp, måste fixa lite till innan jag kan sänka mer. Bakre ljuddämparen måste bytas till en mindre och klämman som sitter i ljuddämparens främre skarv måste lösas på något sätt. Så om någon har tips på små smidiga avgasklämmor så uppskattas det :smile

    Bytte även ratt till en lite trevligare som kommer ifrån brorsans donator för hans 99 projekt. I den satt även en skindamask som jag stoppade i min. Fick plocka nedre platskulan på min växelspak och sätta på hans men nu är det inget glapp alls i växelspaken och känslan e fin 😀

    Sen fick bilen sig en invändig städning och tvätt, så lite kort på det då.

    Blev även en kort film, missade 5:an lite lätt vilket jag tror hörs på slutet 🙄

    https://www.youtube.com/watch?v=9gkUVuGBQPc&feature=youtu.be

    #195256
    joh900
    Deltagare

    Jävla gött stuk!

    Främre avgasklämman på min svarta skippade jag och svetsade katten i framröret istället, det sparar man mycket frigång på faktiskt. Den DPn som jag har är delad ”mitt på” så man kan ta isär den innan katt om man vill också. Däremot så vill det gärna glida isär där så jag skulle gärna ha det svetsat där också… men då går det nog inte så bra och få ner DPn om katten sitter fast också kanske, har inte provat faktiskt.

    #195257
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Jävla gött stuk!

    Främre avgasklämman på min svarta skippade jag och svetsade katten i framröret istället, det sparar man mycket frigång på faktiskt. Den DPn som jag har är delad ”mitt på” så man kan ta isär den innan katt om man vill också. Däremot så vill det gärna glida isär där så jag skulle gärna ha det svetsat där också… men då går det nog inte så bra och få ner DPn om katten sitter fast också kanske, har inte provat faktiskt.

    Min downpipe är också delad så det är rätt gött, har inga problem med att det delar sig i den skarven. Växellådsklämman håller ihop det där för mig. Den klämman framför katten har jag vänt uppåt så det är inga problem, den främre till ljuddämparen däremot får inte plats att vändas. Vill inte svetsa där heller om jag ska byta dämpare så kanske jag måste byta tillbaks innan besiktning.

    Har funderat lite på om en sån bred klämma vissa har till tryckrören skulle kunna funka. Men dem tål kanske inte värme så bra.

    #195258
    M.Broberg
    Deltagare

    http://www.streetpower.se/177-rostfria-bandklammer-avgasklammer

    dessa kanske skulle funka? Annars tar V-band inte mycket plats, men det kanske är överkurs?

    kommer bli sjukt gött stuk på den sen, men hur blir körbarheten med så låg fjädringsväg?

    #195152
    juvakka
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    http://www.streetpower.se/177-rostfria-bandklammer-avgasklammer

    dessa kanske skulle funka? Annars tar V-band inte mycket plats, men det kanske är överkurs?

    kommer bli sjukt gött stuk på den sen, men hur blir körbarheten med så låg fjädringsväg?

    Precis sån jag menade, borde ju kunna fungera känns det som. Tror v-band blir lite väl just nu.

    Körbarheten är helt okej tycker jag, som den är nu har jag ju mer fjädringsväg än förra året. Med camber bak kommer ju bakhjulen slinka in i hjulhusen mer innan dem skaver i också.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng