900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16

  • Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187033
    joh900
    Deltagare

    Blir kalas med 100+ Qualifers, kan tipsa om lite negativ camber fram så kommer de innanför skärmarna ännu lättare (i ovankant då alltså) 🙂

    Görs genom att lägga schims vid övre bärarmarna. På min röda och svarta har jag ungefär 1,5-1,6 graders negativ camber.

    MVH

    #187037
    9k94
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Har fått erbjudande av en kompis att få ta hans elhärva och allt därtill ur en 9000 2,3i. Den ska ha tändkasett så då borde det väl innebära t5? Så undrar jag om nån vet om det skilljer nåt mellan sugmotor och turbomotorns system mer än boxen? Funderar nämligen på att t5 konvertera.

    Är bilen från 1994-1998 så har 2.3 sugmotorn Trionic5. Har inte kollat så mycket men jag tror inte det är några skillnader mellan motorhärvorna på sug och turbomotorerna.

    Mvh Turbo4

    #187054
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Blir kalas med 100+ Qualifers, kan tipsa om lite negativ camber fram så kommer de innanför skärmarna ännu lättare (i ovankant då alltså) 🙂

    Görs genom att lägga schims vid övre bärarmarna. På min röda och svarta har jag ungefär 1,5-1,6 graders negativ camber.

    MVH

    Dem sitter riktigt fint på og faktiskt 🙂 Har tänkt att fixa det i vinter, men ska på mercafjädrar fram och troligen nya hårdare dämpare med. Sen blir det troligen även nya bussningar i hela bilen i vinter dessutom så tänkte ta en hjulinställning till våren. Däcken som sitter på är 225 så med 215 blir det nog lite skillnad med.

    Lite orolig över hur mycket man kan schimsa bara, läste lite om det och om jag förstod det rätt ska det finnas risk att ”botta ur” tripoderna i drivklockorna om man schimsar för mycket?

    #187055
    juvakka
    Deltagare

    @Turbo4 wrote:

    @Juvakka wrote:

    Har fått erbjudande av en kompis att få ta hans elhärva och allt därtill ur en 9000 2,3i. Den ska ha tändkasett så då borde det väl innebära t5? Så undrar jag om nån vet om det skilljer nåt mellan sugmotor och turbomotorns system mer än boxen? Funderar nämligen på att t5 konvertera.

    Är bilen från 1994-1998 så har 2.3 sugmotorn Trionic5. Har inte kollat så mycket men jag tror inte det är några skillnader mellan motorhärvorna på sug och turbomotorerna.

    Mvh Turbo4

    Kanon, då blir det en t5 härva med allt.

    #187075
    dresen
    Deltagare

    Det är väll fördelare på de tidiga sugmotorerna?

    #187077
    9k94
    Deltagare

    @dresen wrote:

    Det är väll fördelare på de tidiga sugmotorerna?

    Inte från 1994-98 då är det T5.

    Sen var det bara 2.0i som hade fördelare. 2.3i hade tändkassett. 2.0i hade med andra ord bara LH system, medan 2.3 hade DI/LH.

    #187381
    juvakka
    Deltagare

    Då var det dags för lite update. Monterade mina lastfjädrar idag, gick utan större problem och jag kapade dem ett halvt varv. Jag tycker den la sig ganska lagom med det. Men jag är riktigt besviken på deras styvhet, skaver fortfarande. Är ungefär lika hårda som mina kilen var med 6st gummidistanser i varje fjäder så imorn ska jag sätta i några distanser i varje fjäder. Måste verkligen skaffa smalare däck snart.

    Sen vart det en fotorunda med brorsan dessutom, på bilderna sitter lastfjädrarna monterade.

    Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.

    Allt för nu.

    #187403
    plankan
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.

    Gamla OG’s är bäst :mrgreen:

    #187404
    juvakka
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @Juvakka wrote:

    Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.

    Gamla OG’s är bäst :mrgreen:

    Klart dem är, nämner det varje gång hans rasar. Han brukar inte ta det så bra 😆

    #187601
    juvakka
    Deltagare

    Fick mina nya däck idag, nu ska jag bara få dem monterade och så får jag ju så klart bjuda på nån bild 🙂

    #187603
    joh900
    Deltagare

    Fina däck det där, vad blev det för profil/bredd?

    MVH

    #187607
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Fina däck det där, vad blev det för profil/bredd?

    MVH

    Blev 215/40 R17, hoppas att det funkar med det nu.

    #187654
    juvakka
    Deltagare

    Har gått lite i funderingarna att ändra bilens utseende så tänkte höra vad ni tror skulle passa bäst.

    Lackade backspegelkåpor, nedflyttad plåt, effektfullt ic-uttag och gråtonade lampor.

    Eller lackade backspegelkåpor, nedflyttad plåt, effektfullt ic-uttag och ljusgult tonade lampor.

    Eller lackade kåpor och tonade lampor men plåten kvar på originalplats. Funderar även lite på om jag ska testa ta bort mittenribban på grillen och dem tunna platsribborna bakom, isf monterar jag ett svart nät i grillen med.

    Funderar på om jag skall rödtona blinkers bak med.

    Så vad tror folket?

    Tack till ehedman på garaget.org som hjälpte mig med bilderna.

    #187655
    juvakka
    Deltagare

    Fick ytterligare en ideé, får tacka Neos34 på garaget.org för den. Tänkte om jag skulle göra dessa hålen i läppen för bromskylningsluft med nåt av det som var på tidigare bilder.

    #187657
    M.Broberg
    Deltagare

    tycker personligen inte du ska göra nått med lyktorna/blinkersen 🙂 blir i 9 av 10 fall hemskt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 328 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng