900 T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16
- Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Blir kalas med 100+ Qualifers, kan tipsa om lite negativ camber fram så kommer de innanför skärmarna ännu lättare (i ovankant då alltså) 🙂
Görs genom att lägga schims vid övre bärarmarna. På min röda och svarta har jag ungefär 1,5-1,6 graders negativ camber.
MVH
@Juvakka wrote:
Har fått erbjudande av en kompis att få ta hans elhärva och allt därtill ur en 9000 2,3i. Den ska ha tändkasett så då borde det väl innebära t5? Så undrar jag om nån vet om det skilljer nåt mellan sugmotor och turbomotorns system mer än boxen? Funderar nämligen på att t5 konvertera.
Är bilen från 1994-1998 så har 2.3 sugmotorn Trionic5. Har inte kollat så mycket men jag tror inte det är några skillnader mellan motorhärvorna på sug och turbomotorerna.
Mvh Turbo4
@joH900 wrote:
Blir kalas med 100+ Qualifers, kan tipsa om lite negativ camber fram så kommer de innanför skärmarna ännu lättare (i ovankant då alltså) 🙂
Görs genom att lägga schims vid övre bärarmarna. På min röda och svarta har jag ungefär 1,5-1,6 graders negativ camber.
MVH
Dem sitter riktigt fint på og faktiskt 🙂 Har tänkt att fixa det i vinter, men ska på mercafjädrar fram och troligen nya hårdare dämpare med. Sen blir det troligen även nya bussningar i hela bilen i vinter dessutom så tänkte ta en hjulinställning till våren. Däcken som sitter på är 225 så med 215 blir det nog lite skillnad med.
Lite orolig över hur mycket man kan schimsa bara, läste lite om det och om jag förstod det rätt ska det finnas risk att “botta ur” tripoderna i drivklockorna om man schimsar för mycket?
@Turbo4 wrote:
@Juvakka wrote:
Har fått erbjudande av en kompis att få ta hans elhärva och allt därtill ur en 9000 2,3i. Den ska ha tändkasett så då borde det väl innebära t5? Så undrar jag om nån vet om det skilljer nåt mellan sugmotor och turbomotorns system mer än boxen? Funderar nämligen på att t5 konvertera.
Är bilen från 1994-1998 så har 2.3 sugmotorn Trionic5. Har inte kollat så mycket men jag tror inte det är några skillnader mellan motorhärvorna på sug och turbomotorerna.
Mvh Turbo4
Kanon, då blir det en t5 härva med allt.
Då var det dags för lite update. Monterade mina lastfjädrar idag, gick utan större problem och jag kapade dem ett halvt varv. Jag tycker den la sig ganska lagom med det. Men jag är riktigt besviken på deras styvhet, skaver fortfarande. Är ungefär lika hårda som mina kilen var med 6st gummidistanser i varje fjäder så imorn ska jag sätta i några distanser i varje fjäder. Måste verkligen skaffa smalare däck snart.
Sen vart det en fotorunda med brorsan dessutom, på bilderna sitter lastfjädrarna monterade.
Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.
Allt för nu.
@Juvakka wrote:
Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.
Gamla OG’s är bäst
@plankan wrote:
@Juvakka wrote:
Sen la brorsans bil av, detta är andra gången av tre på dem tre senaste dagarna. På bilden fungerade inte kopplingsvajern. Senare på vägen hem knäckte han sitt motorfäste och sammtidigt gick hans drivrem av så fick bogsera hem honom.
Gamla OG’s är bäst
Klart dem är, nämner det varje gång hans rasar. Han brukar inte ta det så bra 😆
Har gått lite i funderingarna att ändra bilens utseende så tänkte höra vad ni tror skulle passa bäst.
Lackade backspegelkåpor, nedflyttad plåt, effektfullt ic-uttag och gråtonade lampor.
Eller lackade backspegelkåpor, nedflyttad plåt, effektfullt ic-uttag och ljusgult tonade lampor.
Eller lackade kåpor och tonade lampor men plåten kvar på originalplats. Funderar även lite på om jag ska testa ta bort mittenribban på grillen och dem tunna platsribborna bakom, isf monterar jag ett svart nät i grillen med.
Funderar på om jag skall rödtona blinkers bak med.
Så vad tror folket?
Tack till ehedman på garaget.org som hjälpte mig med bilderna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.