900 T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16
- Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
om jag minns rätt fins det 2 skruvhål i bakluckan, deta gör att du kan kapa bort dom gammla skruvarna och skruva i skruvar i dom andra hålen.
annars går det ju alltid att kapa bort samt slipa ner skruvarna och sedan tejpa fast plåten med stark dubbelhäftande tejp.
Dags för en liten uppdatering såhär efter en shoppingtur. Inhandlade ett 2,1 insug och ett aeropaket i fredags så det är dags för lite bilder 🙂
Här är då insuget.

Och så bild på aeropaketet som så vitt jag kan se är i princip så komplett det kan bli med alla gummiflärpar i hjulhus osv som man behöver. Det enda som jag såg att saknas är dem där metallbitarna som man fäster i hjulhuset med men dem är väl inte helt ovanliga att dem går sönder med åren. Kanon nöjd över köpet 🙂 (Ingick även front och bak men dem glömde jag ta bild på)

Tack till Schwartz och Dahlhjelm för smidiga affärer.
@M.broberg wrote:
Stiligt!
men.. vad ska du med ett aeropaket till på en 5d? ska du bygga om det så det funkar?
Jag hade en tanke på det först men tror jag behåller det och sätter på den kommande 3-dörrars som jag vill ha i framtiden, känns lite dumt att förstöra detta med risk att det aldrig blir riktigt bra. Kan ju använda skölden framför framhjulen och skölden bakom bakhjulen samt utsläppskåporna, tycker bara det ger bilen ett snyggare utseende 🙂
@Juvakka wrote:
@M.broberg wrote:
Stiligt!
men.. vad ska du med ett aeropaket till på en 5d? ska du bygga om det så det funkar?
Jag hade en tanke på det först men tror jag behåller det och sätter på den kommande 3-dörrars som jag vill ha i framtiden, känns lite dumt att förstöra detta med risk att det aldrig blir riktigt bra. Kan ju använda skölden framför framhjulen och skölden bakom bakhjulen samt utsläppskåporna, tycker bara det ger bilen ett snyggare utseende 🙂
javisst!
Det var ett tag sen senaste uppdateringen, har haft fullt upp med att svetsa länkarmsinfästning på farsans 900 -93:a. Men jag har letat delar och även köpt lite under tiden. Så här kommer uppdatering 🙂
Mikael hjälpte mig få tag i röda spridare, tack för hjälpen.

Sen lyckades jag faktiskt hitta lite delar till bilen på ana begegnade bildelar. Dem hade fått in en 900 med original stänkskydd och när jag ändå vart dit och skruvad av dem så såg jag att den hade fina glas till baklamporna så jag tog dem med eftersom mina inte är så fräscha.


Igår åkte jag till speedparts och tänkte beställa bränslechip samt bromsar. Hade lite tur så dem löste chippet direkt och hade bromsar hemma.


Idag kunde jag inte hålla mig så jag monterade chipet. Började med att plocka fram boxen.

Öppnade upp den.


Under täckkåpan hittade jag originalchipet.

Monterade speedparts chipet.

Skruvade ihop boxen, satte in den i bilen och kopplade på batteriet igen. Sen bar det av ut på en kort testrunda och bilen går kanonfint med det nya chipet 😀
Provmonterade även aero utsläppskåporna och blev sjukt taggad på att fixa resten av aeropaketet som ska sitta på bilen men jag har ingen stans att vara så det får nog vänta till våren. Bromsarna får vänta tills jag har möjlighet att köra in dem riktigt.

Det var allt för nu.
Dags för uppdatering, köpte en uppsättning AVO ställbara dämpare av pershav.


Sen var jag en runda till speedparts och skulle ha spindelleder till bilen, när jag ändå var där blev det olje tryck och olje tempsmätare med. Efter mycket pill med att löda ihop elen till dem med en iso-kontakt på baksidan så satt dem på plats fungerande 🙂 Fixade även till mätarhållaren så den får numer plats inne i stereofacket.


Blev ganska trevlig kvällsbelysning på köpet.

Som sagt blev det även spindelleder som jag hoppas kunna få frästa för ökad caster till våren.

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
