900 T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16
- Detta ämne har 327 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-02 08:31 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Efter en del pyssel med oljerör och vattenrör så sitter nu turbon på plats. Ska snyggas till lite och avgasbandage ska på, tror nästan jag måste skaffa en turbomössa med så inte fördelarlocket riskerar att gå sönder. Monterade även det något fräschare expansionskärlet.
Nästa steg blir byte av primär, sen tänkte jag byta sida på drivklockorna och se om det hjälper mot dem hejdlösa vibrationerna som har dykt upp. Nya kylet åker på sen också såklart :smile

Inte mycket att ta bilder på men nu är primären bytt. Plockade loss drivklockorna och tyckte den på förarsidan såg fin ut så den monterade jag tillbaks. Den på passagerarsidan såg däremot väldigt sliten så den plockade jag från en reservlåda som gått 14500 mil. Hoppas vibrationerna ska släppa nu.
Nu ska bara framvagnen byggas ihop igen, turbo med grenrör och downpipe monteras och lindas, svetsmuttrar till lambda ska dit (tänkte dra dit en för framtida bredbandare också) samt front och huv monteras. Hoppas det går smidigt :smile
@SaabAero wrote:
Du hade kunnat skifta sida på medbringarna så du fått nya slitytor där.
Sånna här klämmor funkar ypperligt som smidiga avgasklammer
Har använt sånna i 15år nu. Finns med en eller två skruvar och även i rostfrittTänkte göra så först men det krävdes en låsringstång som är större än den jag har hemma så jag hoppas detta funkar. Om det inte löser sig köper jag rätt verktyg innan jag gör det igen.
Köpte något liknande det, funkar som sagt väldigt bra och tar mycket mindre plats.
@Big Nyz wrote:
Är det sparco Sprint V? Vad tycker du om dom?
Så heter dem nog ja, tycker dem fungerar helt okej med tanke på pris. Har hört en del att man ska passa sig för rörstolar, dels för att rören känns och är obekväma och delas för att dem inte ska vara lika säkra som skalstolar. Men rören har jag inte ont av alls och mina är fia-godkända så känns inte som säkerheten kan vara ett speciellt stort problem då heller. Enda är väl att det blir rätt mycket träsmak om man ska åka långt, är inte så bra svankstöd. Men tror det finns kuddar man kan köpa och sätta dit.
Funderar du på sådana?
@Juvakka wrote:
@Big Nyz wrote:
Så heter dem nog ja, tycker dem fungerar helt okej med tanke på pris. Har hört en del att man ska passa sig för rörstolar, dels för att rören känns och är obekväma och delas för att dem inte ska vara lika säkra som skalstolar. Men rören har jag inte ont av alls och mina är fia-godkända så känns inte som säkerheten kan vara ett speciellt stort problem då heller. Enda är väl att det blir rätt mycket träsmak om man ska åka långt, är inte så bra svankstöd. Men tror det finns kuddar man kan köpa och sätta dit.
Funderar du på sådana?
Jo jag är på jakt efter något till bimmern och de är ju som du säger helt ok prissatta. Skalstolar blir ju dyrare. Men man borde ju få tillfälle att provsitta nånstans innan man beställer. Jag är rätt lätt i kroppen så jag tror inte jag kommer igenom stoppningen till rören så snabbt… Hur fungerar de med vanliga bälten?
@Big Nyz wrote:
@Juvakka wrote:
@Big Nyz wrote:
Funderar du på sådana?
Jo jag är på jakt efter något till bimmern och de är ju som du säger helt ok prissatta. Skalstolar blir ju dyrare. Men man borde ju få tillfälle att provsitta nånstans innan man beställer. Jag är rätt lätt i kroppen så jag tror inte jag kommer igenom stoppningen till rören så snabbt… Hur fungerar de med vanliga bälten?
Går inte igenom till rören i mina, enda stället jag känner dem är i sidostöden i sitsen och det är inget som stör mig. En stol som man sitter bra i, oavsett rör eller skal, så lär man känna av sidostöden
Inga problem med mina bälten och då sitter min stol väldigt lågt, enda jag funderat på är att skaffa nåt som skyddar så inte tyget slits sönder där bältet löper mot stolen.
Men det bästa är ju att provsitta en innan man köper så man vet att det passar bra för en själv.
Nu är den klar, bara front och huv kvar. Men har fått lite problem med att motorn läcker olja ur oljepluggen. Det har spruckit i godset precis ovanför oljepluggen men hur det kan ha hänt fattar jag inte då den inte läckte innan jag tömde ut oljan. Ska försöka fixa det lite tillfälligt på något sätt så får det väl bli lådbyte med tiden.
Sen har jag ett annat problem med växlarna går inte i. Den växlar utan problem när motorn är avstängd, slavcylindern pressar på solfjädern som den ska tycker jag, inga läckage, luftning hjälper inte och startar jag med växel i och koppling nedtryckt så rullar bilen. Har bara bytt primär och hällt på ny växellådsolja. Kan det vara så att slaven lägligt nog har sagt upp sig precis i samband med detta? Någon med några tips på vad felet kan vara?
Här är iaf lite snabba bilder på hur den står just nu :smile

Nu fungerar den 😀
Sprickan fick jag tät med kemisk metall och det läcker inte en droppe :smile Efter mycket funderande, två luftningar och lite kollande inne i primärhuset så löste sig kopplingsproblemet. Visade sig vara lamellen som på något sätt hade fastnat, medan en höll nere koppling lyckades jag lirka lös lamellen och sen vart det inte några problem. Så nu är dem 10 första milen avklarade :smile
Ska linda downpipen senare, ska fundera över vart man bäst sätter en bredbandslambda först så kan jag få dit svetsmuttern för den.
Bredbandaren gillar inte för hög temp så därför ska den sättas en bit ner på DP
Den är även känslig för vatten/kondens så den ska monteras så att den inte kan hamna i vatten, lämpligtvis på ovansidan röret.Jag har satt min ända nere vid växellådan och det funkar bra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.