900 T16

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 328 totalt)
  • Författare

@M.Broberg wrote:

Så du köpte nissan oken 😀 lär funka kanoners, har du funderat på vad du ska köra för skivor?

Japp, kommer nog funka alldeles utmärkt och lätta var dem också 🙂 Ska testa dem nån dag snart och se hur svårt det blir att få dit dem.

Jag måste först kolla upp vilken bil dem verkligen kommer ifrån. För som jag förstod det skulle dem vara till 280mm skivor. Men om dem verkligen kommer från en r32 gtr som det stod i annonsen så har jag förstått det som att det är 296 mm skivor på dem. Men det blir antingen original eller ett par skivor runt 300 mm, bara hoppas att 16″ fälgarna går på med oken monterade.

augusti 11, 2012 kl. 18:57 #192266

@Juvakka wrote:

@M.Broberg wrote:

Så du köpte nissan oken 😀 lär funka kanoners, har du funderat på vad du ska köra för skivor?

Japp, kommer nog funka alldeles utmärkt och lätta var dem också 🙂 Ska testa dem nån dag snart och se hur svårt det blir att få dit dem.

Jag måste först kolla upp vilken bil dem verkligen kommer ifrån. För som jag förstod det skulle dem vara till 280mm skivor. Men om dem verkligen kommer från en r32 gtr som det stod i annonsen så har jag förstått det som att det är 296 mm skivor på dem. Men det blir antingen original eller ett par skivor runt 300 mm, bara hoppas att 16″ fälgarna går på med oken monterade.

Glöm inte kolla tjockleken med 🙂

augusti 11, 2012 kl. 19:42 #192264

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

@M.Broberg wrote:

Glöm inte kolla tjockleken med 🙂

Självklart, men en påminnelse är aldrig fel ändå 🙂

augusti 11, 2012 kl. 23:31 #192265

Hur löser man monteringen av oken i spindeln? Adapterplatta eller passar det rakt på?

augusti 12, 2012 kl. 06:46 #192257

Najs bromsok!
              Ser ut som det saknas tätningar på kolvarna 😕
              Ska det vara så på dom oken eller behövs det lite översyn ?

augusti 12, 2012 kl. 08:38 #192262

@SaabAero wrote:

Najs bromsok!
                Ser ut som det saknas tätningar på kolvarna 😕
                Ska det vara så på dom oken eller behövs det lite översyn ?

Tätningarna sitter där men inte damaskerna. Följde med en renoveringssats så oken ska plockas isär och gås igenom innan jag monterar dem.

augusti 12, 2012 kl. 08:46 #192263

@joH900 wrote:

Hur löser man monteringen av oken i spindeln? Adapterplatta eller passar det rakt på?

C-C måttet på dessa är 100 mm och om jag läst rätt så är C-C måttet på 900:an 90 mm. Så jag hoppas på att det ska gå att vrida detta oket lite och sätta det ena örat ifrån oket mellan öronen i spindeln, borde vara ganska enkelt att fixa en sån adapterplatta. Ska kika mer på detta längre fram

augusti 19, 2012 kl. 17:34 #192417

Hade lite tråkigt idag så jag tog och lindade avgasröret ner till katen. Skulle köpt en rulle till för det räckte inte riktigt till grenröret, men det får jag lösa nån dag i veckan hoppas jag…eller innan knutstorp :so

Försök se förbi det skabbiga och bara titta på bandaget :ninja

augusti 19, 2012 kl. 19:27 #192419

I jakten på skivor kan jag tipsa om denna sida
                      http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Search.aspx?SearchMode=Size

@Juvakka wrote:

C-C måttet på dessa är 100 mm och om jag läst rätt så är C-C måttet på 900:an 90 mm. Så jag hoppas på att det ska gå att vrida detta oket lite och sätta det ena örat ifrån oket mellan öronen i spindeln, borde vara ganska enkelt att fixa en sån adapterplatta. Ska kika mer på detta längre fram

Väntar med spänning på resultatet 😉
                      Tänk även på skivans ET mått när du börjar snickra adapter och letar skivor. Det blir ju ganska många mått som måste stämma för att det ska bli bra.

augusti 19, 2012 kl. 19:34 #192420

@SaabAero wrote:

I jakten på skivor kan jag tipsa om denna sida
                        http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Search.aspx?SearchMode=Size

@Juvakka wrote:

Väntar med spänning på resultatet 😉
                        Tänk även på skivans ET mått när du börjar snickra adapter och letar skivor. Det blir ju ganska många mått som måste stämma för att det ska bli bra.

Den sidan är bra ja 🙂

Tänkte börja med att skaffa mig en uppsättning originalbelägg till oken och utgå därifrån med resten. Jag testade med en av dem gamla klossarna som följde med oken och den verkade vara till 280 skiva faktiskt. Vet inte riktigt vilket som är bäst egentligen, att åka större skivor med 4 kolvs ok eller om det räcker med original 280 skivor med 4 kolvs ok och dra in bromskylning med?

augusti 19, 2012 kl. 19:39 #192422

@Juvakka wrote:

Tänkte börja med att skaffa mig en uppsättning originalbelägg till oken och utgå därifrån med resten. Jag testade med en av dem gamla klossarna som följde med oken och den verkade vara till 280 skiva faktiskt. Vet inte riktigt vilket som är bäst egentligen, att åka större skivor med 4 kolvs ok eller om det räcker med original 280 skivor med 4 kolvs ok och dra in bromskylning med?

Vrid kör ju orginalskivor med 9000 OK och bromsskylning och där går det ju undan iaf 🙂

augusti 19, 2012 kl. 19:48 #192423

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

Vrid kör ju orginalskivor med 9000 OK och bromsskylning och där går det ju undan iaf 🙂

Räck gör det väl, men känns väl inte som den hade mått dåligt av lite mer av bromskraften fram om en säger så. Känns väl ändå som att 280 skivor borde räcka, men en större skiva blir ju inte heller lika varm och borde ju ge lite mer hävarm.

Hur stora kolvar var det i dina nya ok förresten?

augusti 19, 2012 kl. 20:05 #192424

@Juvakka wrote:

Bra fråga du..

googlande ger ett svar på ”enligt ryktet ca 40mm” vilket är tämligen diffust. men det är det bästa jag kan komma med.

Funkar bra på og900 gör dom iaf, det e smidigt att kopiera ett fungerande recept 🙂

har du koll på diametern på orginaloken?

augusti 19, 2012 kl. 20:28 #192426

@M.Broberg wrote:

@Juvakka wrote:

Bra fråga du..

googlande ger ett svar på ”enligt ryktet ca 40mm” vilket är tämligen diffust. men det är det bästa jag kan komma med.

Funkar bra på og900 gör dom iaf, det e smidigt att kopiera ett fungerande recept 🙂

har du koll på diametern på orginaloken?

Har för mig att det är 54 mm i diameter på 9000 oken och aningen mindre på 900. så runt 50 mm kanske?

augusti 19, 2012 kl. 20:46 #192429

9000 turbo 1988> och 9000i 1990> har 57mm kolv, 9000 1985-1987 och 900 1988-1993 har 54mm kolv. Det var längesen jag mätte men det är siffrorna jag kommer ihåg så de stämmer nog med lite tur… :mrgreen:

Mycket mer beläggyta med 9000 ok/belägg så där tjänar man väl endel också, och 1,5mm tjockare skivor… Men det gör nog knappast stor skillnad.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.