Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

  • Detta ämne har 135 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-07 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379652
    andersson__
    Deltagare

    Gör den så om du står still och varvar eller är det bara när du kör? Har du provat med en annan bränslebox?

    #379654
    tuborg
    Deltagare

    Har inte provat med annan bränslebox. Det gäller ju att få tag i en som man vet fungerar också annars lurar man sig själv i kubik. Tankarna går ibland åt det hållet, men som sagt man måste hitta en hel.

    #379655
    tuborg
    Deltagare

    Jag kan inte hitta samma box på bildelsbasen men det finns kanske identiska med samma andra nummer.

    #379657
    e larsson
    Deltagare

    Vad är det för nummer på din box?

    #379671
    tuborg
    Deltagare

    Bosch 0 280 000 517

    #379683
    tuborg
    Deltagare

    Kollade vakuum idag på insugssidan. En enkel biltemamätare gav följande vid handen:
    16 Hg med lite ryck åt 17 Hg.
    Vad kan detta tyda på?
    Tändningen står som den ska. Då återstår av vad jag jagat runt efter på nätet följande:
    Dålig eller smutsig motorolja, Jag har visserligen inte bytt men oljan som finns i är fin i färg och konsistens.
    Läckande slang, läckande packning mellan insug och spjällhus.
    Finns det annat som någon kan föreställa sig?

    #379711
    97sonett
    Deltagare

    Gick bilen riktigt när den ställdes undan?
    Säker på att tryckslangar mm är täta? Inga hål, sprickor? Intercooler är hel?
    Kabelhärvan till motor, haft flera som isoleringen runt kopparn har blivit till pulver,= kortis lite överallt. Mät o kolla.
    Låter även som kass LMM, eller jordfel vid kylarbalk, men det är ju kollat.
    Även kass bränslebox har jag haft.
    Tändmodul, är den ok.
    Några ideer iaf.
    //Anders

    #379713
    tuborg
    Deltagare

    Jag tror den gick halvt ok i alla fall. Jag har inget minne av att den gick så här risigt i alla fall.
    Jag testade rören från luftfiltret upp till spjällhuset med en bakvänd dammsugare. Det verkade tätt det var bara en skarv som bubblade lite när jag sprayade diskmedelsvatten på den.
    Intercoolern hade jag av liksom alla rör och besiktade dem okulärt och blåste i dem och allt ser helt och tätt ut.
    Tändmodulen inbillar jag mig är hel. De gånger jag har varit med om att de pajat har de blivit heldöda – ingen gnista över huvud taget.
    LMM har jag bonntestat genom att dra ut kontakten: Bilen går om möjligt sämre då.
    Testade med en LMM från skroten – den gick sämre. Det är detta som är kruxet, jag skulle kunna köpa tio begagnade LMM tex, alla kan ju vara sönder utan att jag vet det och går vidare med något annat i felsökningen.
    Därför hade det varit kul att testa med en bil som funkar och låna delar från den när man vet att det fungerar.
    Bränsleboxen verkar oavsett vad hopplös att hitta, den finns inte på bildelsbasen i alla fall. Då får man kanske byta en massa grejer, de är väl inte likadana någon av dem?

    #379726
    tuborg
    Deltagare

    Tittade på spjällhuset. Spjället sluter inte helt tätt. När jag håller det mot ljuset kan jag se en ljusstrimma. Ska det vara helt tätt? Vad finns det för toleranser?

    #379729
    97sonett
    Deltagare

    många bilar kan gå väldigt dåligt om lmm är kass, drar man ur kontakten så är det inte alltid det visar nått, hade en bil jag bytte till en beg, gick lika illa, drog ur kontakt, gick om möjligt ännu sämre, tillslut gick den på 2cyl, köpte ny lmm, går perfekt, därför lurigt med fel på lmm.

    #379730
    97sonett
    Deltagare

    spjället ska väll vara justerad med bladmått om jag minns rätt, kommer inte ihåg hur mycket öppet det ska vara.
    du kan ju öppna bränsleboxen, inte ovanligt med oxidation där i, då vet du ju om den ser bra ut iaf.
    tändmoduler kan även vara trasiga o bil går, haft ett par som gjort så.

    inte bytt toppackning? kan även vara timingen som felar.

    #379734
    tuborg
    Deltagare

    Nu har jag bytt o-ringen på spjällhuset och vevaxelkontakten. I samma veva passade jag på att plugga igen EGR-ventilen med en aluminiumplåt, bilen lär ju inte gå sämre om den får ren luft, dessutom eliminerar jag läckage därifrån och det ormbo av slangar och ventiler som hör till den.
    Jag har ännu inte provkört den och inbillar mig inte att den går bättre men har väl betat av den biten bland tänkbara fel.
    LMM måste man ha en bevisligt hel enhet för att prova, jag köpte en på skroten men den gjorde ingen skillnad, det blev till och med lite sämre.
    Detsamma gäller alla elektronikdelar, att lita på att skrotarna har testat dem ger jag inte mycket för: -Bilen gick bra när vi körde den!
    Det gjorde min också – innan.
    En ny LMM kostar en förmögenhet. Sedan om det visar sig inte vara det felet, ja, då har man en reservdel som man kanske aldrig får nytta av.
    Sedan kan det vara styrenheten och den är sjukt dyr även om den bara innehåller Flintateknik.
    Jag har en ny tändförstärkare liggandes och ska testa den i helgen om jag får tid.

    #379735
    tuborg
    Deltagare

    Tack för uppslagen förresten, det är alltid välkommet.

    #379736
    tuborg
    Deltagare

    Jag smackade dit spjället igen, den smala springan kan inte påverka gången annat än att den gasar en smula extra, det är ju ändå luft som kommer från ett kontrollerat håll. O-ringarna var å andra sidan helt platta och hårda.
    Nej, jag har inte haft isär motorn så kamaxlarna står nog rätt.
    Bränsleboxen tittade jag i för en dryg månad sedan, inget som fick mig att lyfta på ögonbrynen. De är väl heller inte kända för dålig lödningar?

    #379740
    andersson__
    Deltagare

    Om du står still utan växel i och varvar motorn, går den lika illa då? Eller gör den bara det när den belastas?

    De saker jag tänker på:

    -Bränsleboxen.

    -Tändmodul eller kanske tändspolen? Kollat kablar osv där? provat med en annan spole?

    – Vacuumklockan på fördelaren, den har inte hängt sig eller fastnat så tändningen blir fel?

    – Tändstift har du bytt? NGK skall det vara.

    – Gammal bensin?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 136 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng