Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

  • Detta ämne har 135 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-07 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379741
    97sonett
    Deltagare

    vad har du för nr på bränsleboxen?
    har några liggandes

    tänkte på fördelaren, inget glapp eller oljeläckage in i den?

    #379750
    tuborg
    Deltagare

    Om jag börjar baklänges.
    Bränsleboxen heter: 0280000517

    #379751
    tuborg
    Deltagare

    Deltagare
    Ämnen: 38
    Svar: 507
    Om du står still utan växel i och varvar motorn, går den lika illa då? Eller gör den bara det när den belastas?

    De saker jag tänker på:

    -Bränsleboxen.

    Kablarna är bytta, Biltema. Jag har kört på sådana förr och de har fungerat utmärkt. Hade Bosch tidigare, de fungerade också bra. Ingen skillnad sedan jag bytte. Jag vet att många säger att det måste vara oroginal och att Saabarna är känsliga. Jag har kört minst 50000 mil gammelturbobilar och det mesta med icke originaltänddelar utan minsta bekymmer.
    Spolen har jag inte bytt men den genererar gnistor.
    Tändstiften är ställda på 0.8 mm. Där har jag alltid kört denna bilen på inrådan av flera Saabnissar för länge sedan det står visserligen 0.6 – 0.7mm.

    Tändmodulen har jag inte bytt. De gånger jag bytt har den lagt av tvärt så det inte har blivit någon gnista överhuvud taget. Kan den påverka timingen?

    Vakuumklockan röe på sig. Jag hade isär hela fördelaren och kollade över den. Inga oljeläckage heller.

    Tändstift: NGK BCP7ES

    Ny bensin,

    #379752
    tuborg
    Deltagare

    Jag upprepar följande om gången.
    Den går ok på tomgång.
    Gasar jag misständer den, går på färre cylindrar låter det som. Jag har gjort ett riktigt amatörtest och dragit ut en tändkabel i taget ingen skillnad den enda som den reagerade på var när jag drog ut 4:ans tändkabel.
    Sedan gjorde jag detsamma med spridarkontakterna ingen speciell reaktion där heller.
    Det är som om den får sådär lagom med bränsle och gnista så att den håller näsan över vattenytan på tomgång. När jag gasar misständer den.
    Kör jag bilen går den ok på 1:ans växel och 2:ans. Då behöver den inget speciellt laddtryck för att köra normalt.
    Men om jag kör i trean eller högre måste den jobba hårdare.
    Så fort den kommer in på det gula fältet misständer den svårt och dör om jag inte släpper gasen. Totalt orkeslös.
    Jag har lyckats få upp den i 60-70 km/h under gynsamma förhållanden rak väg utan uppförsbackar men det är allt den pallar.
    Det första jag tänkte på var ”Limp-home”. Nu har jag aldrig kört en bil som jag vet definitivt befinner sig i limp-home, då hade det varit lätt att avgöra.
    Min första tanke som jag tror många andra skulle gissa på är då LMM.
    Men då jag testade med en LMM från skroten var det ingen skillnad.

    #379753
    andersson__
    Deltagare

    Hur ser stiften ut nu då när du försökt köra med den, sotiga eller vita?

    Vi måste försöka reda ut om det bränslet eller tändningen först annars kommer vi nog aldrig lösa detta…

    #379754
    tuborg
    Deltagare

    Helt sotiga!

    #379755
    tuborg
    Deltagare

    MenNär jag kör den står den mest och tuggar på tomgången. Det är inte alla gånger jag kör den varm heller, den luktar så mycket avgaser och jag har grannar.

    #379756
    andersson__
    Deltagare

    Tempgivaren till insprutningen, som sitter på insuget mellan 2an och 3ans insugsrör, provat med en annan sådan? För det sitter väl en sådan på äldre t16 med?

    #379757
    tuborg
    Deltagare

    Det sitter en sådani denna bilen också. Jag har haft ut den och testat så gott det gick att mäta resistansen vid olika temperaturer och funktionen verkar vara ok.

    #379758
    andersson__
    Deltagare

    Den går med full Choke hela tiden låter det som, känns som nåt givarfel, hur funkar kallstartfunktionen på Bosch, sitter den någon kallstartsspridare på huset som på 8v motorerna eller fettar bränsleboxen på bränslet med dom ordinarie spridarna?

    #379759
    tuborg
    Deltagare

    Nej det är ingen extra ventil bara tillsatsluftsliden som reglerar lufttillförsel.

    #379761
    andersson__
    Deltagare

    Okej, har själv aldrig haft en t16 med Bosch därför jag har lite dålig koll.
    Men dem komponenterna som påverkar och styr bränsleblandningen är ju tempgivaren och lmm i huvudsak, sedan styrboxen då, de 2 först nämnda har du provmätt/bytt så min enda vettiga gissning med den Info jag har nu är att bränsleboxen kanske är kass, det har hänt förut och dom kan vara trasiga utan att man ser det invändigt.

    #379762
    tuborg
    Deltagare

    Jag har vissa aningar ditåt också men marknaden är inte översvämmad av dessa och dyra är de tillika. Så det gäller att få tag i en som fungerar och testa med den först annars är det pengarna i sjön. Hur som helst är jag nog inte beredd att lägga så mycket som boxen kostar.

    #379765
    andersson__
    Deltagare

    Okej, förstår.

    Jag utgår ifrån att du gått över jordpunkterna, den på kylarbalken och på lyftöglan på toppen, kabelhärvan jordas väl delvis där. Sitter det någon spjäll lägesgivare på själlhuset? Kollat så inte den typ hängt sig på ” full gas” och därmed lurar insprutningen?

    #379766
    tuborg
    Deltagare

    Alla jorpunketer är ok. Det är ingen spjllägesgivare bara spjällägeskontakt med två switchar, den är genomgången.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 136 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng