E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 422 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2014 kl. 09:36 #197744

      Trist, men troligtvis per styck.
      En liten varning, något som sällan kommer fram när det gäller E85-konvertering. Bränslepumpen kan komma att ge upp. Jag tog ut min sommarbil i lördags, startade fint och drog iväg, men plötsligt hostade den bara till och lade av, nu heldöd. Har inte undersökt det närmare, men vad annars kan orsaka ett sånt stopp tänker jag. Vad jag förstått är jag inte den förste som råkar ut för detta efter etanolkonvertering… Någon som har bra tips på bränslepumpar?

        mars 31, 2014 kl. 17:01 #197746

        Biltemas håller nån säsong och lite till; annars får man köpa direkt från Kina, går det också; inget fel på de pumparna.

        Kör med en sån just nu i min S, dock med moderat kraftuttag så…

        Har inga illusioner om att det ska vara bättre pumpar som säljs via blocket så.

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          april 1, 2014 kl. 13:05 #197755

          Ok, tack för tips!

            april 11, 2014 kl. 08:08 #197814

            Tro det eller ej, men nu verkar även den ANDRA bilen givit upp av samma orsak. Ah TVÅ saab-lik av två möjliga. Den har ändå bara gått på 20 % E85 nu ett tag. I vilket fall som – jag undrar det här med bränslepumpar, är det två pumpar på dessa bilarna? I manulen står något om ejektorpump och huvudpump. Vilken ska bytas tro?

              april 11, 2014 kl. 08:35 #197815

              Bilar med Walbro har endast en pump. Sitter i en armatur i tanken, finns två modeller antingen med 6mm anslutning eller 8mm anslutning. De jag har skruvat på har haft 8mm anslutning så det borde nog dina också ha.

              Walbro originalpump har gått att köpa billigt från Skruvat förut, ca 700kr har jag för mig.

                april 11, 2014 kl. 08:54 #197816

                Ok tack, läste nu att Lucasmaualen var för modell 1990- och Walbropumpen från Skruvat var för modell 1991-. Det kan förklara saken kanske.

                  april 11, 2014 kl. 09:05 #197817

                  Det sitter Walbro redan 1990, tror t om det finns vissa 1989 som har Walbro

                    april 11, 2014 kl. 10:11 #197818

                    900I 16v -89 har Wallbro fast ett annat lock på tanken; JÄTTEKUL var det sist jag höll på; tätningen där ser ut som en fönsterlist…

                    Tror bara det var på 9000 de hade två pumpar; har en sån armatur liggande här.

                    Undrar om det inte hade varit bäst att montera en Bosch pump, för hållbarhetens skull; de är tåligare än Wallbro.

                    Fast då får man ju bygga om det hela lite.

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      april 11, 2014 kl. 13:15 #197820

                      Ok, många varianter alltså. För snabb fix funkar pumpen som Biltema har alltså inte eller? Står att det är förpump, 0.1 bar.

                        april 15, 2014 kl. 21:14 #197889

                        Jaha, det var väl tur jag köpte ”Walbropumpen” på Biltema på öppet köp då. Väl ur bilen är det en Bosch 0580453945. Den är grövre än Walbro och har 6 mm anslutning.

                        En liten sökning gav bla:
                        http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/78530-Fel-bränslepump-Väldigt-skumt

                        En tråd som avslutas med ett ”Grattis”. Verkar lovande … :-/

                          juli 16, 2014 kl. 09:57 #198532

                          Ja, jag kan väl uppdatera lite, då det verkar som det var ett infall av paranoia som drabbade mig tidigare. Problemen med den svarta kunde härledas till en dålig tempgivare. Kall motor gav rätt värden, men halvvarm gav den nog sken av att vara helvarm så den svarade lite dåligt på gas – ungefär som med för dåligt bränsletryck. Så jag flyttade över pumpen till den vita med etanol i och tro det eller ej, så gick den lika pissigt. Tvekar på gas och spottar vatten även helt genomvarm. Topp-packning verkar inte vara problem, då den behåller vatten och inga bubblor (eller olja) syns i expansionskärlet.

                          Nu har jag då etanolkonverterat den svarte, med spridarna från den vita och även dess bränslepump (tänkte skona den ena från etanolen) och den går fint, peppar peppar. Min teori är helt enkelt att etanolen tagit upp för mycket vatten under vinterförvaringen och därför inte får tillräckligt med kraft. Det kunde kanske också förklara mängden vatten i avgaserna. Man har ju hört att full tank är bra när man ställer undan bilen, men nu känns det väldigt jobbigt att bli av med 65 l E85 från en bil som inte är körbar. Några tankar?

                            augusti 21, 2014 kl. 19:04 #184521

                            Gammal men otrolig intressant tråd :AP

                            Jag har nu kört några månader med E85 och bilen (900S -91) går jättebra :CE
                            Faktiskt lättstartad hittills också….

                            Men då är det en sak till
                            ”Etanolskador” på pump mm. Efter att ha läst igenom alla 26 😯 sidorna i denna tråd har jag lärt mig att Redlineoil har en tillsats SI-ALCOHOL som kan vara bra ELLER tar man ”Morsoles” hemkokta brygd med diesel och lacknafta (fr 7/6 -12). Fråga bara här till Johannes ( jag är känd för att vara lite petig 😳 ): Är det vanlig diesel-bränsle från macken du menar ❓

                              augusti 21, 2014 kl. 20:35 #183158

                              Svar ja…

                              Det är nog som med motorolja; det kan diskuteras i många år vad som är bäst…Men det finns många vägar att gå.

                              Huvudsaken är att man smörjer pumpen och spridarna lite; kör nu med andra tillsatser, men har nu en turbo, så det är LITE knepigare då den skiter ner spridarna varannan månad ungefär.

                              Kör med röda spridare, men antagligen blir det krock mellan oljedimman från vevhuset och spritdimman, då spridarna slaggar igen och får rengöras mycket effektivt, för att funka igen.

                              Har införskaffat ultraljudstvätt; MEN det som sitter runt de 4 spridarhålen får tas med aceton och snaggad konstnärspensel.

                              Kör numera med Triboron bränsletillsats, och även lite Triboron tvåtaktsoljeersättning.

                              Bilen drar runt 1.1 l milen med min stundom inspirerade körning.

                              Har monterad 9-5 oljefälla, men vete f.. om det räcker!

                              Mvh Johannes

                              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                juli 25, 2023 kl. 14:37 #509209

                                Detta verkar vara en gammal tråd, men väldigt mycket nyttig info så det känns rätt att fortsätta här ist. för att börja på en ny…

                                Jag funderar sådär svagt på E85 konvertering nån gång i framtiden till min T16. Men om man går den ”enkla” vägen och bara byter spridare (chippa är valbart men inte nödvändigt förstår jag) så då tappar man förmågan att köra på bensin visst?

                                Det finns ju nuförtiden konverteringskitt i Finland där en dator med sensor känner av bränslemixen och istället för större spridare förlänger den tiden som spridaren injekterar bränsle. Skulle det vara något? Verkar vara ganska plug & pray.

                                Det talas om EZK ofta här och jag förstår det är nåt annat tändningssystem??? Låter mest som en massa problem baserat på vad jag läst, så jag hoppas jag inte har det på min 1990 T16, som annars bör ha Lucas LH 2.4.

                                  juli 25, 2023 kl. 21:35 #509214

                                  this brings me back 😀

                                  denna metoden är one-way,bensin eller e85 sensor osv låter ju bra tycker jag. mycket har hänt på 10 år.

                                  EZK är tändsystemet på 16v utan turbo, båda 2.0 och 2.1

                                Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 422 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.