E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
- Detta ämne har 421 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-06 15:53 av
DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
Trist, men troligtvis per styck.
En liten varning, något som sällan kommer fram när det gäller E85-konvertering. Bränslepumpen kan komma att ge upp. Jag tog ut min sommarbil i lördags, startade fint och drog iväg, men plötsligt hostade den bara till och lade av, nu heldöd. Har inte undersökt det närmare, men vad annars kan orsaka ett sånt stopp tänker jag. Vad jag förstått är jag inte den förste som råkar ut för detta efter etanolkonvertering… Någon som har bra tips på bränslepumpar?Biltemas håller nån säsong och lite till; annars får man köpa direkt från Kina, går det också; inget fel på de pumparna.
Kör med en sån just nu i min S, dock med moderat kraftuttag så…
Har inga illusioner om att det ska vara bättre pumpar som säljs via blocket så.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Tro det eller ej, men nu verkar även den ANDRA bilen givit upp av samma orsak. Ah TVÅ saab-lik av två möjliga. Den har ändå bara gått på 20 % E85 nu ett tag. I vilket fall som – jag undrar det här med bränslepumpar, är det två pumpar på dessa bilarna? I manulen står något om ejektorpump och huvudpump. Vilken ska bytas tro?
Bilar med Walbro har endast en pump. Sitter i en armatur i tanken, finns två modeller antingen med 6mm anslutning eller 8mm anslutning. De jag har skruvat på har haft 8mm anslutning så det borde nog dina också ha.
Walbro originalpump har gått att köpa billigt från Skruvat förut, ca 700kr har jag för mig.
900I 16v -89 har Wallbro fast ett annat lock på tanken; JÄTTEKUL var det sist jag höll på; tätningen där ser ut som en fönsterlist…
Tror bara det var på 9000 de hade två pumpar; har en sån armatur liggande här.
Undrar om det inte hade varit bäst att montera en Bosch pump, för hållbarhetens skull; de är tåligare än Wallbro.
Fast då får man ju bygga om det hela lite.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Jaha, det var väl tur jag köpte ”Walbropumpen” på Biltema på öppet köp då. Väl ur bilen är det en Bosch 0580453945. Den är grövre än Walbro och har 6 mm anslutning.
En liten sökning gav bla:
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/78530-Fel-bränslepump-Väldigt-skumtEn tråd som avslutas med ett ”Grattis”. Verkar lovande … :-/
Ja, jag kan väl uppdatera lite, då det verkar som det var ett infall av paranoia som drabbade mig tidigare. Problemen med den svarta kunde härledas till en dålig tempgivare. Kall motor gav rätt värden, men halvvarm gav den nog sken av att vara helvarm så den svarade lite dåligt på gas – ungefär som med för dåligt bränsletryck. Så jag flyttade över pumpen till den vita med etanol i och tro det eller ej, så gick den lika pissigt. Tvekar på gas och spottar vatten även helt genomvarm. Topp-packning verkar inte vara problem, då den behåller vatten och inga bubblor (eller olja) syns i expansionskärlet.
Nu har jag då etanolkonverterat den svarte, med spridarna från den vita och även dess bränslepump (tänkte skona den ena från etanolen) och den går fint, peppar peppar. Min teori är helt enkelt att etanolen tagit upp för mycket vatten under vinterförvaringen och därför inte får tillräckligt med kraft. Det kunde kanske också förklara mängden vatten i avgaserna. Man har ju hört att full tank är bra när man ställer undan bilen, men nu känns det väldigt jobbigt att bli av med 65 l E85 från en bil som inte är körbar. Några tankar?
Gammal men otrolig intressant tråd :AP
Jag har nu kört några månader med E85 och bilen (900S -91) går jättebra :CE
Faktiskt lättstartad hittills också….Men då är det en sak till
”Etanolskador” på pump mm. Efter att ha läst igenom alla 26 😯 sidorna i denna tråd har jag lärt mig att Redlineoil har en tillsats SI-ALCOHOL som kan vara bra ELLER tar man ”Morsoles” hemkokta brygd med diesel och lacknafta (fr 7/6 -12). Fråga bara här till Johannes ( jag är känd för att vara lite petig 😳 ): Är det vanlig diesel-bränsle från macken du menar ❓Svar ja…
Det är nog som med motorolja; det kan diskuteras i många år vad som är bäst…Men det finns många vägar att gå.
Huvudsaken är att man smörjer pumpen och spridarna lite; kör nu med andra tillsatser, men har nu en turbo, så det är LITE knepigare då den skiter ner spridarna varannan månad ungefär.
Kör med röda spridare, men antagligen blir det krock mellan oljedimman från vevhuset och spritdimman, då spridarna slaggar igen och får rengöras mycket effektivt, för att funka igen.
Har införskaffat ultraljudstvätt; MEN det som sitter runt de 4 spridarhålen får tas med aceton och snaggad konstnärspensel.
Kör numera med Triboron bränsletillsats, och även lite Triboron tvåtaktsoljeersättning.
Bilen drar runt 1.1 l milen med min stundom inspirerade körning.
Har monterad 9-5 oljefälla, men vete f.. om det räcker!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Detta verkar vara en gammal tråd, men väldigt mycket nyttig info så det känns rätt att fortsätta här ist. för att börja på en ny…
Jag funderar sådär svagt på E85 konvertering nån gång i framtiden till min T16. Men om man går den ”enkla” vägen och bara byter spridare (chippa är valbart men inte nödvändigt förstår jag) så då tappar man förmågan att köra på bensin visst?
Det finns ju nuförtiden konverteringskitt i Finland där en dator med sensor känner av bränslemixen och istället för större spridare förlänger den tiden som spridaren injekterar bränsle. Skulle det vara något? Verkar vara ganska plug & pray.
Det talas om EZK ofta här och jag förstår det är nåt annat tändningssystem??? Låter mest som en massa problem baserat på vad jag läst, så jag hoppas jag inte har det på min 1990 T16, som annars bör ha Lucas LH 2.4.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
