E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ?

  • Detta ämne har 387 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-21 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 388 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184695
    M.Broberg
    Deltagare

    Johannes; har du fixat kabeln till batteriet? 🙄

    #184696
    plankan
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Vad faa….? Tips mottages!
    MVH

    Lite långsökt kanske –
    men om jag inte minns fel skall det sitta ett relä sidan om soppa reläet ovan för styrboxen på höger sida i kupén som är till LH……… 🙄

    #184699
    joh900
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Märkligt att du skall behöva detta ändå, något annat måste vara tokigt tycker jag. Har du testat med -91 box?

    Har testat med två 1991-1993 boxar (en helt orginal, en med Speedparts bränslechip)

    @M.broberg wrote:

    Johannes; har du fixat kabeln till batteriet? 🙄

    Det är åtgärdat… eller ja, batteripolen hade nästan hoppat av så det var därför den betedde sig som den gjorde. 😀 Bilen vart stendöd när jag skulle starta den vid en mack utanför Götene på hemvägen..

    Kan tillägga att jag har provat köra med ett batteri monterat fram istället, just för att utesluta att ev spänningsfall skulle påverka det hela.

    @plankan wrote:

    @joH900 wrote:

    Vad faa….? Tips mottages!
    MVH

    Lite långsökt kanske –
    men om jag inte minns fel skall det sitta ett relä sidan om soppa reläet ovan för styrboxen på höger sida i kupén som är till LH……… 🙄

    Nu är jag inte med riktigt, förstår nog vilka relän du menar, men skall detta relä även sitta på bilar med Lucas? Jag har inte monterat dit något, och inte monterat bort något, så jag har ingen aning om vad som sitter där faktiskt.

    Mer info? 😉

    MVH

    #184704
    plankan
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Mer info? 😉

    MVH

    Där:

    Sitter det 2 relä

    #184705
    prostreet
    Deltagare

    Har felsökt min bil lite vidare.

    Vid kallstart startar den perfekt.
    Vid arbetstempratur startar den svårare. Max 5 sekunder får man veva. Hoppar igång lättare med gas.
    Svårast att starta är den mellan 1-5 minuter efter körning. Då hjälper inte ens att gasa. Den hoppar igång mellan 5-10 sekunders vevande.

    Inget av gårdagens problem med att den inte startar har märkts. Detta är med den gamla temp.givaren.
    Jag ska byta temp.givare och se hur bilen beter sig.

    #184825
    turbocab
    Deltagare

    Första tankningen gjord! 51 liter på 46 mil, 1,1 liter milen = 10,60 milen cirka.
    Jmf med bensin så kan man säga att den drar 0,8 ca och då kostar det i nuläget ca 11,6 kronor milen. Ca 1 krona sparad mao. Inte tokmkt, men alltid nåt?
    Denna ynka krona innebär att jag nu har råd att öka trycket lite så igår bottnade jag APC boxen F pot igen och nu djävlar går den fint alltså med stabil ladd. Upp till 1,2 bar på Biltema-mätaren har jag sett, det får räcka. Man vill ju inte ha sönder nåt. 🙄

    #184826
    joh900
    Deltagare

    De tre senaste tankarna för min del har hamnat på 1,16lit/mil, 1,5lit/mil (Sviestad…. :mrgreen:) och 1,17lit/mil.

    Är det någon som har märkt av ökat tryck i kylsystemet efter byte till E85 + ökad tändningt? En jag pratade med sa att det inte var helt ovanligt i och med den lite mer aggressiva tändningen. Enklaste sättet är väl att känna på hur hård den övre kylarslangen mellan kylare och termostathus blir.

    MVH

    #184834
    prostreet
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    De tre senaste tankarna för min del har hamnat på 1,16lit/mil, 1,5lit/mil (Sviestad…. :mrgreen:) och 1,17lit/mil.

    Är det någon som har märkt av ökat tryck i kylsystemet efter byte till E85 + ökad tändningt? En jag pratade med sa att det inte var helt ovanligt i och med den lite mer aggressiva tändningen. Enklaste sättet är väl att känna på hur hård den övre kylarslangen mellan kylare och termostathus blir.

    MVH

    Mitt verkar helt normalt. Har uppskattningsvis kört 1 tank etanol nu.
    Kör ni E85 hela tiden, eller tankar ni bensin ibland för att rensa systemet? Sägs ju man skall göra det på biopower bilarna.

    #184866
    Beeos
    Deltagare

    Numera är Grålle med en E85 bil. Tändningen på 20* och annan box med SP chip monterat. Han går som ett skott!
    Har några mil till innan han är 100% E85

    #184867
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    De tre senaste tankarna för min del har hamnat på 1,16lit/mil, 1,5lit/mil (Sviestad…. :mrgreen:) och 1,17lit/mil.

    Då har du väl inte kört bana väl ?
    Jag brukar ligga på ca 2,3-2,4 l/mil på bana med BF98 😮

    @joH900 wrote:

    Är det någon som har märkt av ökat tryck i kylsystemet efter byte till E85 + ökad tändningt? En jag pratade med sa att det inte var helt ovanligt i och med den lite mer aggressiva tändningen. Enklaste sättet är väl att känna på hur hård den övre kylarslangen mellan kylare och termostathus blir.

    Har man ökat tryck är det nog läge att byta locket till expansionstanken eftersom det sitter en övertrycksventil där som ska se till att trycket inte blir för högt.

    #184873
    joh900
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @joH900 wrote:

    De tre senaste tankarna för min del har hamnat på 1,16lit/mil, 1,5lit/mil (Sviestad…. :mrgreen:) och 1,17lit/mil.

    Då har du väl inte kört bana väl ?
    Jag brukar ligga på ca 2,3-2,4 l/mil på bana med BF98 😮

    Nu är det i och för sig den totala förbrukningen på hela tanken, gick väl ca en halvtank på banan och resten kom jag (nästan) hem på, så under själva körningen på bana så går det nog betydligt mer än 1,5lit/mil 😀

    @Beeos wrote:

    Numera är Grålle med en E85 bil. Tändningen på 20* och annan box med SP chip monterat. Han går som ett skott!
    Har några mil till innan han är 100% E85

    Allt verkar funka gött? Vad kör du med för laddtryck ungefär?

    MVH

    #184875
    Beeos
    Deltagare

    Jadå.. peppar peppar. Skall ut och provstarta han kall nu efter jobbet. Tändningen står på 20* och han laddar ca 1.2bar

    #184881
    Beeos
    Deltagare

    Jodå han startade direkt. Inga problem.
    Dock är det lite bensin kvar i tanken.

    #184958
    mattem
    Deltagare

    Kul att intresset för E85 har ökat här på forumet och visst är de gamle Saabarna extremt lätta att ställa om :mrgreen:

    Som en intressant jämförelse så kan jag säga att jag mätte upp en förbrukning på 0.88l/mil igår på blandad körning. ”Normal” körstil och ingen extrem försiktig körning. Men ett par tankar till får ge utslag på hur stabil nuvarande justering av styrtryck och tändning är, men det går som ett skott i natten (och då har jag ändå bara en 8v mekanisk insprutare).

    Räknar man då baklänges på schablonen att E85 innebär en ökning på ca tre deciliter per mil så innebär det att nuvarande förbrukning motsvarar ca 0.58l/mil med bensin. Vilket är helt otroligt på en så gammal bil och framförallt en Saab 900 som är svår nog att få ner till 0.88l/mil ens på bensin.

    Eftersom jag för körjournal så kan jag konstatera att på de ca 1 400 mil jag kört med bilen har haft en snittförbrukning på ca 1.09l/mil och då har jag hela tiden laborerat med olika värden för bränsle och tändning och haft förbrukning på allt kring 1.3l/mil till 0.97l/mil tidigare. Större delen av vintern låg jag stabilt på runt ca 1.1 l/mil, mestadels körning till och i Malmö från Sjöbo.

    #184972
    henrietta
    Deltagare

    @mattem wrote:

    Kul att intresset för E85 har ökat här på forumet och visst är de gamle Saabarna extremt lätta att ställa om :mrgreen:

    Som en intressant jämförelse så kan jag säga att jag mätte upp en förbrukning på 0.88l/mil igår på blandad körning. ”Normal” körstil och ingen extrem försiktig körning. Men ett par tankar till får ge utslag på hur stabil nuvarande justering av styrtryck och tändning är, men det går som ett skott i natten (och då har jag ändå bara en 8v mekanisk insprutare).

    Räknar man då baklänges på schablonen att E85 innebär en ökning på ca tre deciliter per mil så innebär det att nuvarande förbrukning motsvarar ca 0.58l/mil med bensin. Vilket är helt otroligt på en så gammal bil och framförallt en Saab 900 som är svår nog att få ner till 0.88l/mil ens på bensin.

    Eftersom jag för körjournal så kan jag konstatera att på de ca 1 400 mil jag kört med bilen har haft en snittförbrukning på ca 1.09l/mil och då har jag hela tiden laborerat med olika värden för bränsle och tändning och haft förbrukning på allt kring 1.3l/mil till 0.97l/mil tidigare. Större delen av vintern låg jag stabilt på runt ca 1.1 l/mil, mestadels körning till och i Malmö från Sjöbo.

    Jag har kört E85 i tre år utan bekymmer, bara fått dumma kommentarer på forum. Men kul att andra fattat.
    Alla bilar kan köra på etanol.
    Första bilen gick på etanolM när T Forden kom fanns ingen bensin. Bensinen uppfanns när bilen var uppfunnen!

    Mattias bil går så tyst i motorn att man tror den inte är i gång.

    Kör nu min 3 bil på E85, en 900S -91, den går som ett skott med röda spridare och E85, lite högre tändning, inget annat, ingen ic, ingen oljekylare.

    Men fort går det!

    Har en 900S till; meningen är att köra med 1 mms planing och normalt ltt tryck, dvs 0,45 bar, då min 900 S är en automatare, så ska det bli intressant att se hur förbrukningen blir då. Numera ligger den på 1,4 l / mil på etanol.

    När man kör lite lugnt och lite ”inspirerad”…

    Glada sommarhälsningar Johannes

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 388 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng