E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ?

  • Detta ämne har 387 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-21 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 388 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184643
    M.Broberg
    Deltagare

    har för mig att LH har annan spärr på mängd soppa den leverrar vs lucas. chip är måste på LH har jag för mig.

    #184647
    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    har för mig att LH har annan spärr på mängd soppa den leverrar vs lucas. chip är måste på LH har jag för mig.

    Nu är jag inte med på hur menar riktig 😕
    Vitsen med större spridare är att LH ska kunna fortsätta jobba som om det vore bensin i tanken.
    Det som jag tror kan vara boven är att just små tjuvluftläckor eller andra små problem (t.ex. lambda) redan börjat knapra på reglermarginalen som i sin tur gör att reglermarginalen inte räcker till när man tankar E85.

    I fallet med min 9000i så pekar felkoden på att den går magert med 2,3i spridarna. En anledning är förmodligen att spridarna är i lite i underkant för att nå 30% ökning så det blir nog så att regleringen bottnar och lampan tänds.

    När jag körde min 900T16 med LH2.4 på E85 med röda spridare hade jag inga problem med detta

    #184648
    peter engqvist
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @M.broberg wrote:

    har för mig att LH har annan spärr på mängd soppa den leverrar vs lucas. chip är måste på LH har jag för mig.

    Nu är jag inte med på hur menar riktig 😕
    Vitsen med större spridare är att LH ska kunna fortsätta jobba som om det vore bensin i tanken.
    Det som jag tror kan vara boven är att just små tjuvluftläckor eller andra små problem (t.ex. lambda) redan börjat knapra på reglermarginalen som i sin tur gör att reglermarginalen inte räcker till när man tankar E85.

    I fallet med min 9000i så pekar felkoden på att den går magert med 2,3i spridarna. En anledning är förmodligen att spridarna är i lite i underkant för att nå 30% ökning så det blir nog så att regleringen bottnar och lampan tänds.

    När jag körde min 900T16 med LH2.4 på E85 med röda spridare hade jag inga problem med detta

    har du några sifror på hur mycket mer 2,3 spridarna flödar jämfört med 2,0?

    har letat och det enda jag hittat är att dom har samma flöde. kan det verkligen stämma?

    körde med spridare från tidig t16 i 99an innan jag bytte till 431or.
    150712 som flödar 213,9cc @ 2,5 bar.(orginal) dom ska flöda 234cc @3bar enligt en formel jag hitta.
    var lite trögstartad kall men fungera kanon annars. hadde en förbrukning på 0,9

    #184649
    jesprut
    Deltagare

    0-280-150-712 flödar 234,3 cc/min@3bar
    0-280-150-431 flödar 350 cc/min@3bar

    Enligt min lista, någon mer spridare du vill ha data så skriv bara art.nr. så kan jag kolla upp det.

    #184657
    longjohn61
    Deltagare

    Lite OT skulle vara kul att veta vilka spridare sitter i vilka saabar eller vart det struligt nu 😉

    Mvh Nisse

    #184658
    saabaero
    Deltagare

    En lista som jag kopierat från STCS

    Saabs spridare
    Boschnummer, statisk kapacitet 100% DC (g/min@3bar), resistans (ohm), stråltyp

    0280 150 431 260,0 12,0 E (Röda, 9000 94-98 )
    0280 150 432 187,0 14,5 E
    0280 150 711 150,0 15,9 A
    0280 150 712 186,7 15,9 A (B202t)
    0280 150 760 150,0 15,9 A (B202i)
    0280 150 761 186,7 15,9 A
    0280 155 002 195,0 15,4 A (B234i)
    0280 155 009 237,0 15,4 A (Svarta, B234T 91-92)
    0280 155 748 150,0 15,95 C Li
    0280 155 749 261,0 15,95 E Li (Gröna, 9-5)
    0280 155 750 187,0 15,95 E Li
    0280 156 022 213,0 15,95 E
    0280 156 023 261,0 15,95 ES (Tegelbruna, 9-5 Aero bla)

    A = Kägelstråle
    C = Kägelstråle (sammansatt från 4 munstycken)
    E = Dubbelstråle (för 4-ventilsmotorer)
    Li = Luftomspolade

    Kom ihåg att flödet är angivet i g/min (n-heptan) så för att få ut cc/min (ml) måste du dela med n-heptanets densitet, 0,684. Sen är kapaciteten uppgiven vid 100% duty cycle (statisk kapacitet) och att bilproducenternas data ofta är vid 90% dc.

    Använder 0280155749 som exempel.

    261,0/0,684*0,9 = 343,4cc/min.

    1cc = 1ml

    #184669
    prostreet
    Deltagare

    Joh900: Jag har troligtvis samma problem.
    Jag håller på och provar lite nu, ska ut strax och se. Den startade, men de var f*n inte lätt ska jag säga.

    Edit: Har provat nu igen, med olika tider. Nu startar han ganska fint, får mala lite mer ibland.
    Jag ska undersöka detta mera. Ska byta den där på insuget med.
    Men nu ska jag ägna tiden åt mitt klassiska problem som återkommit. Trycker ut olja genom oljereturen till turbon. Underbart.

    #184672
    exlssn
    Deltagare

    Var någon som undrade över bränsleförbrukningen. Tankade 47liter och hade då kört 41landsvägsmil=1.15liter/mil. Lugna pendlingsmil ska jag kanske nämna.
    E85 9.59kr/liter=451kr
    hade sannolikt med 98oktan kostat 41mil x 0.85= 34.85liter x 14.28kr/liter = 498kr
    priser från bensinpriser.nu östergötland

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #184674
    prostreet
    Deltagare

    http://www.autokatalogen.se/afw/motala/view_article_info.do?articleIdNo=533721&nodeIdNo=297500” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Är det den där temp.givaren ni pratar om förresten? Så jag inte beställer fel.

    #184676
    plankan
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    http://www.autokatalogen.se/afw/motala/view_article_info.do?articleIdNo=533721&nodeIdNo=297500

    Är det den där temp.givaren ni pratar om förresten? Så jag inte beställer fel.

    Japp –
    fast den skall vara svart till din bil då du har Lucas 😉

    #184681
    prostreet
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @Glader9991 wrote:

    http://www.autokatalogen.se/afw/motala/view_article_info.do?articleIdNo=533721&nodeIdNo=297500

    Är det den där temp.givaren ni pratar om förresten? Så jag inte beställer fel.

    Japp –
    fast den skall vara svart till din bil då du har Lucas 😉

    Tack.

    Ni som kör E85, kollat till era stift något?
    Mina är vita med lite svart beläggning på.

    #184684
    joh900
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Joh900: Jag har troligtvis samma problem.
    Jag håller på och provar lite nu, ska ut strax och se. Den startade, men de var f*n inte lätt ska jag säga.

    Edit: Har provat nu igen, med olika tider. Nu startar han ganska fint, får mala lite mer ibland.
    Jag ska undersöka detta mera. Ska byta den där på insuget med.
    Men nu ska jag ägna tiden åt mitt klassiska problem som återkommit. Trycker ut olja genom oljereturen till turbon. Underbart.

    Hej!

    Låter bekant, jag fick min och starta nån enstaka gång när den var varm faktiskt, men man fick köra på starten bra länge. Jag provade även byta LMM och soppafilter, mest i desperat försök, utan att det gjorde nån skillnad.

    Jag ohm-mätte även tempgivaren vid varm motor och jämförde med värdena ur en tabell ur verkstadshandboken och den visade inga konstiga värden, mätte även direkt i handsken inne i boxen för att utesluta dålig kontakt/kabelfel och där var det inte heller några problem.

    Jag har pratat med lite folk och ingen har kunnat komma på nått mer som skulle kunna spela in som jag inte provat byta eller kontrollerat.

    Här är värdena som tempgivaren för sprutet skall hålla sig inom (temperaturerna som anges är vattentemperaturen)

    Verkar helt enkelt som vissa bilar behöver lite fetare blandning vid varmstart helt enkelt, varför är ju en bra fråga dock. Det är en sak jag inte ännu provat, det är att testa en annan uppsättning spridare, skall testas imorgon tänkte jag, tvivlar dock på att det gör någon skillnad eftersom den går helt perfekt när den är igång. När den väl är igång kvittar motortemp eller last, den går alltid lika bra.. Bevisat med en provtur på ungefär 28mil i lördags eftermiddag…. :mrgreen:

    En ”lösning” på startproblemet vid varm motor skulle kunna vara att koppla tempgivaren via ett relä som drar när solenoiden till startmotorn slår till, och sedan montera ett motstånd på ”utgången” som motsvarar en kallstart, bonnlösning? Ja, jag vet… Går att jämföra med Microsofts säkerhetspatchar 😉 Skall ju dock gå över till motorns verkliga temperatur när den väl är igång, och just nu orkar jag inte klura ut hur man borde koppla detta för att få det att funka som det skall, men nått i stil med ovan borde ju gå lösa. 😀

    MVH

    #184685
    turbocab
    Deltagare

    Kollade mina stift nu – BCP7ES sitter där, NGK alltså. Såg jättefina ut, men jag har för lite mil än för att kunna säga nåt. Bilen stått ute i fukten nu i 3 dagar. 4 varv på starten, sen gick den igång och gick tokrent och fint. Galet nöjd är jag! Peppar peppar….

    Joh900: Startar den med tempgivaren ur vid varmstart? En lösning kan ju vara att koppla ena kabeln till tändgivaren via en brytare i kupen och bara öppna den vid varmstart. Då simulerar ju bilen en temp och startar lite kallare så att säga. Tattarlösning? Tja, funkar det så funkar det. Men om din bil inte startar med tempgivaren ur vid varmt så hjälper ju inte detta.

    #184687
    joh900
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Kollade mina stift nu – BCP7ES sitter där, NGK alltså. Såg jättefina ut, men jag har för lite mil än för att kunna säga nåt. Bilen stått ute i fukten nu i 3 dagar. 4 varv på starten, sen gick den igång och gick tokrent och fint. Galet nöjd är jag! Peppar peppar….

    Joh900: Startar den med tempgivaren ur vid varmstart? En lösning kan ju vara att koppla ena kabeln till tändgivaren via en brytare i kupen och bara öppna den vid varmstart. Då simulerar ju bilen en temp och startar lite kallare så att säga. Tattarlösning? Tja, funkar det så funkar det. Men om din bil inte startar med tempgivaren ur vid varmt så hjälper ju inte detta.

    Samma stift som jag kör med då med andra ord (har provat två uppsättningar t om).

    Jo, den startar med så fint så med tempgivaren urkopplad, och den ”lösningen” som du är inne på är ju helt klart enklast. Krävs dock att man håller full gas vid start för att den ska hoppa igång samt att det ger lysande CE (tills man kopplar in tempgivaren tillbaka, släcker sig då efter ca 20sek). Skulle man simulera en kallstart med ett lämpligt motstånd istället så skulle man slippa CE samt att man slipper fippla med en brytare. Däremot vore kanske en brytare lämpligt ändå ifall man vill starta när det är kallt på riktigt, runt nollan eller så, så att man då kan koppla förbi kretsen helt och gå på det riktiga värdet från tempgivaren.

    MVH

    #184694
    turbocab
    Deltagare

    Märkligt att du skall behöva detta ändå, något annat måste vara tokigt tycker jag. Har du testat med -91 box?

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 388 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng