Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)
  • Författare

Hej!

Jag är inte så motorkunnig så jag skulle vilja ha lite hjälp om följande projekt. Jag håller på att bygga en trimmad motor med följande godis:

1815cc block + kolvar
      Toppar med portat utblås, större ventiler, hårdare ventilfjädrar samt rally-vippställ (saabs aluminium)
      8,3 kamaxel (enl uppgift, troligt?!)
      Portat insug
      36/36 Weber

Frågor:
      1. Jag har en sprillans ny original oljepump. Frågan är om oljetrycket ändå räcker… Hur mycket oljetryck/flöde behöver jag och hur fixar jag det?

2. Om jag behöver högre oljetryck, behöver jag också oljekylare? Var/hur får man tag på en lämplig sådan?

3. Vad är lämplig bestyckning på Webern?

4. Klarar jag mig med original topplockspackning?

5. Jag väger fram och tillbaka hur jag ska göra med balansering av vev, stakar och kolvar… Det var ruskigt dyrt (6000:-) på lokala Motorslip så det är inte ett alternativ. Hur stor effekt har det och finns det andra alternativ? Åsikter och tips om balansering mottages tacksamt!

Tja, det var väl allt tror jag…

Tack på förhand!

juli 28, 2004 kl. 13:01 #82274

[image]http://www.akesson-motorsport.se/v4/motor.jpg[/image]

Lite tips om det hela kan du få på sidan: http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html Här hittar du bl.a modifiering av oljepump.

8.3 kamaxel hade jag i min rallymotor 1815 dubbelblås och ”älghorn” (var egentligen ursprungligen menat till rallycross) och den var rätt svårkörd på rallysträckor. Bytte till en 7.6 kamaxel och bilen blev körbar även på lägre varv.

För att få riktigt flås så kanske du skulle byta till en något större förgasare Weber 40 men de växer knappast på träd.

Bestyckningen av mina Weber 45 gjorde en förgasarguru i samband med att vi körde motorn i rullande landsväg. Hittade bl.a 10 hkr genom att byta luftfilter till ”himmagjorda” burkar.

Oljekylare kan du köpa lite varstans. En adapter till oljefiltret, kanske med termostat, gör att oljan cirkulerar via oljekylaren genom ett par slangar. Sedan är det bara att placera oljekylaren på ett lämpligt ställe där den får luft.

Lycka till! :tumme:

/B

bengt@akesson-motorsport.se

juli 28, 2004 kl. 13:08 #82275

1. Hmm jag skulle byta oljetrycksreduseingsfjädern. Hmm tror Ström kan ha. Om jag minns rätt så lämnar std pumpen ca 3,5bar. Och med saab S&R fjädern ca 6-7bar.
          Jag har ca 4-5bar konstant, varmt som kall motor och från tomgång till fult. Men hela mitt oljesystem är rätt moddat.
          2. Enligt mig är oljekylare ett måste på V4-roten om den vässas.
          Tex KG-trim har vad du behöver vad käller, adaptrar, oljekylare,slangar, oljetrmostater mm.
          (det är samma gänga på oljefiltert på V4an som volvo B20)
          3. Ingen aning. Jag skulle åka till typ en rullande landsväg ock få bilen bestyckad.
          Det brukar vara värt pengarna. Det är ett JÄ…. labbande själv för att få det att funka annras.
          4.Svar nej, hmm jag har hört att det skall gå men inget jag rekomenderar. Det är kopparringar som gäller. Ström har kopparringar och topp-packingar till detta. OBS blockat måste ha spår frästa.
          5.Beror på hur seriös man vill vara. Jag skulle göra det. Hmm finns väll en firma som heter Custom som gör sådant har jag för mig.
          Om jag mins rätt så betalde jag ca 3500kr för balanseringen(inte Custom), en det är ett par år sen.
          6. Vad skall du åka med för koppling?
          7. Vad hadde du tänkt åka med för kam och balansaxeldrev?
          8. Vad hadde du tänkt att använda för vevstaksbult?
          9. Vad skruvar du fast svänghjulet med för bult?
          10. Vad har du för lyftare? och om kammen är begangnad hur ser lyftarna ut?

ps jag var väll också tvungen att ha en liten bild .-)
          [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/motor_rum_åvan.JPG[/image]

juli 28, 2004 kl. 13:38 #82276

Ojoj, ni var inte så lite snabba! =)

Bengt Akesson:
            Trodde inte 8,3 kam fanns, har aldrig hört talas om den tidigare… Motorn byggs för gata så jag har mina funderingar om kammen inte är lite väl vass. Kanske ska försöka hitta nån som vill byta den mot en 7,6 istället. Fast jag ska ju inte köra bilen så ofta så det kan ju vara roligt att ha en ”toppig” motor också.

Trimmet beror ju mycket på vad man får tag på för grejor. Både förgasare och kamaxel. Har två st 7,2 kamaxlar men ingen 7,6 tex… Jag ska prova med 36/36 först så får vi se sen. Vill inte hålla på och ändra för mycket, jag vill bli ”klar” någon gång också!

Vad betalade du för bestyckning medelst rullande landsväg och vad kan det kosta idag? Jag är student, need I say more?

fuling:
            1. Enligt mätaren har jag 8-9 bar oljetryck på V4:an jag kör med och den har även oljekylare. Det är mindre trim på den (1700, 7,2 kam, portad, större ventiler etc) så det kanske är smartast att ta det systemet till 1815-motorn och ta nya oljepumpen med fjäder från ström samt ny oljekylare till 1700-motorn.

2. Oljekylare ska fixas alltså. Jag vill ju gärna ha lite hållbarhet också… =)

3. Vad kostar bestyckning med rullande landsväg?

4. Jag köpte 1815-motorn monterad efter den gått en säsong folkrace. Då satt det original topp-packningar på och det är inga frästa spår i blocket. Jag kör helst med original packning om det går, men hävdar du bestämt koppar så ska jag fundera närmare.

5. Frågan är om jag har råd riktigt på en gång, det kommer kosta en del ändå. Vilken effekt och vilka fördelar blir det av balansering?

6. Jag har införskaffat en förstärkt tryckplatta från Din Rallybutique som får gå med ny original lamell samt urtrampningslager. Ska lämna in svänghjulet för modifiering, men tänkte få färdigt motorn först.

7. Väger om kammen, se ovan. 8,3 eller 7,6. Balansaxeldrev är nytt original, finns det alternativ?

8. Vevstaksbult har jag inte funderat det minsta på? Dom som sitter på hade jag tänkt, som sagt motorn var monterad när jag köpte den. Alternativ?

9. Inte kollat närmare på lyftarna, får återkomma om detta.

TACK FÖR ALLA SVAR SÅ LÅNGT! =) Hoppas ni har tålamod att fortsätta svara.

juli 28, 2004 kl. 13:57 #82277

Här är motorn. Jag var bara tvungen att sätta ihop den hjälpligt efter lackningen…

[image]http://www.umehus9.ac.se/lgh35/SaabV4/Team%20Tommy01%20resize.jpg[/image]

juli 28, 2004 kl. 14:22 #82278

1.Hmm när du säger 8-9bar så käns detta igen från min gamla snurra när den var kall. När oljan vart varm sjönk den ett par bar.

2. Se till att oljan häst ligger på max lite över 100grd, men den skall inte vara för kall häller.
                Mäter man i tråget, givaren brukar sitta i oljepluggen, så är väll ca 80grd ok. Oljetermostaterna om jag minns rätt öppnar vid 87grd.

3.Tummepekfinger ca 1000-2000kr, ring och kolla med någon firma i närheten av dig. Mycket beror på hur lång tid det tar.

4. Som jag sa skall det tydligen funka med std packingen men den är avsädd för max borr 91mm. Det sägs att man skall gå på kopparringar om kompförhållandet överstiger 10:1(hmm eller var det 10,5:1)
                Vad har du för kompförhållande?

5. Balanseringen gör att motorn går mycket gämnare och det sägs att den skall hålla bättre också.
                Men som vanligt är det plånboken som avgör.

6. ok då har du inga problem där

7. Vad gäller 8.3 kamen finns det 2st.
                En bara 8.3 och en 8.3S
                8.3:en skall tydligen vara helt okörbar på lägre varv med 8.3S är bytydligt bättre.
                Jag åker med en kam som är värre än 8.3 vad gäller duration men med lika mycket lyft.
                Min maskin gå snält hela vägen men det finns igen vidare ork under 3500. Vid 4500-5000 börjar det det hända grejor och den drar duktigt till 8000. Max effekten ligger på 7500.
                Så mycket hänger på hur allt lirar ihopp, kam, toppar, avgassystem, tänding, förgasre mm.
                Jag har inte åkt med saabs 7.6kam utan med en NH7.6 och den var snäll att köra. Ingen puckel i effektkurvan.

8. ARP säljer vevstaksskruvar till ford V6, det är samma som till V4an, som är mycket bättre än std skruvarna.

9. Är det std lyftare eller den lätta varianten?

ps fråga på du bara.
                Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar

juli 28, 2004 kl. 14:36 #82279

1. Tror inte trycket sjunker under 8 bar när den är varm, när den är kall ligger det på 9. Dock tror jag min motor går aningen kallare än standard, tempmätaren går inte riktigt ända upp till mitten. Har nyligt bytt till ny sommartermostat, så det beror troligen på oljekylaren. Förutsatt att det inte bara är tempgivaren som spökar…

4. Inte säker på kompförhållandet, men jag tror inte det är ändrat något där. Visst går det att mäta? Vad är standard? 9,0:1?

6. Har du nån koll på vad det kostade att modifiera svänghjulet för den förstärkta tryckplattan?

7. Enligt kvittot så har jag en 8,3s. Bara den går snällt så är jag nöjd.

8. ARP – länk eller telefonnr till dom?

9. Förmodligen standard, hur ser jag skillnad? Vad är att föredra? Pris och åtkomst på lätta lyftare?

10. Skulle också vara roligt att höra vad ni har för effekt i era maskiner, samt vad som är rimligt att förvänta sig av min!

juli 28, 2004 kl. 15:08 #82280

4. Kompförhållandet är förhållandet mellan volymen som finns åvan för kolven, när kolven står i botten kontra top. Så det är bara att börja räkna .-) Jag kan hjälpa dig men jag behöver ett antal mått.
                    4.1 Borr=?
                    4.2 slag=?
                    4.3 Mått från topp-plan till kolven när den står i topp(kolven vänder förmodligen under)
                    4.4 Topplockspackeninegn tjocklek=?
                    4.5 Förbräningsrumets volym=?

6. Ingen aning, jag har gjort min modding själv.

8. se http://www.arp-bolts.com/

9. std väger lite ca 105gram och de lätta ca 85gram. Låter inte mycket men det gör mycket på de axelerationkrafter som finns i ventilmekanismen. Jag återkommer med en bild på skilnaderna. Nya lätta lyftare går att få tag på, pris ca 1000kr för 8st.

10. Min snurra lämnar ca 145-150hk vid 7500r/min och max vrid ca 150Nm vid 6000r/min.
                    Vild gissning på din surra, 1815, 8,3S-kam, 36DCD, mm. Kanske mellan 100 till 130hk, går inte att gissa utan det är en fråga hur sakerna lirar ihopp.

juli 28, 2004 kl. 15:37 #82281

Tack för alla svar, jag återkommer med måtten samt kollar upp lyftarna. Jag har inte motorn här där jag bor, så det kommer dock dröja ett par dagar.

Vad var det du menade angående balansaxeldrev förresten? Jag tror jag har en sats drev i plast (i stället för bakelit) någonstans…

juli 28, 2004 kl. 15:56 #82282

Std är balansaxeldrevet i bakelit. Detta bör bytas mot ett ståldrev enligt saab S&R, exakt varför detta går sönder eller om det gör det vet jag inte. Gamla snurran har gått med bakelit drev i många år. Nu åker jag med ståldrev på balansaxen och Al på kambrevet.

juli 28, 2004 kl. 16:26 #82283

Citat:

Ursprungligen postat av fuling:
                          [qb] ps jag var väll också tvungen att ha en liten bild .-)
                          [/qb]

Som gammal vapensmed så är det inte utan att man klämmer fram en liten glädjetår när det ligger både skjutmått och bladmått bland verktygen! :tumme:

/B

bengt@akesson-motorsport.se

juli 28, 2004 kl. 18:41 #82284

Sådana precisionsverktyg ska väl hänga på verktygstavlan, inte ligga på golvet! . Jag har monterat oljekylare från en Golf GTI. Dessutom har jag på oljekylarfästet satt en plastskiva som styr luften mot oljekylaren, så att luften inte rusar vid sidan om. Arrangemanget anas nere till höger på denna bild över MITT (vid det här laget ganska dammiga) motorrum.

[image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/motor1.jpg[/image]

juli 29, 2004 kl. 08:19 #82285

Hej, Gammsaaben om du behöver en oljekylare så har jag en för 200:-. Den är helt OK men som vanligt samlar man på sig en extra grej då och då (den kan ju vara bra att ha…)

När det gäller 8.3S kam så har jag provkört en motor med en sådan kam och den hade riktigt bra körbarhet. Enligt Ström skall det vara en Volvokurva som man slipade på en V4:a kam som funkade mycket bra.

Motorn med 8.3S => Visst skall den plågas lite för att gå bra men samtidigt gick den rent och snuggt i lågvarvsområdet vilket gör att den går att köra till vardags.

Fuling => vevstaksbultar ARP => artrnr eller liknande, när du nu redan har varit och letat?

Fråga till alla => Är det ngn som har använt vipparmar med annan utväxling än standard?

juli 29, 2004 kl. 08:42 #82286

ARP:
                                Vevstake:
                                153-6001 Ford V6 2,8-2,9L
                                Svänghjul:
                                151-2801 Ford Pinto

vipparmar:
                                Jag har titta lite på ämnet men inte hittat något passande ÄN. Skulle kännas könt att bli av med lagringen stål/stål.

juli 29, 2004 kl. 09:20 #82287

Hmmmm, ser att KG-Trimning har rullvippor med 1.6 i utväxling till B18/B20/B30.

Finns det inget från V8-världen som skulle kunna moddas?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.