Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 76 totalt)
  • Författare

Citat:

Ursprungligen postat av fuling:
      [qb]
      vipparmar:
      Jag har titta lite på ämnet men inte hittat något passande ÄN. Skulle kännas könt att bli av med lagringen stål/stål. [/qb]

Det fanns ju nållagrade vippor men tydligen så säljs inte dessa numera men som information så kanske det kan vara av intresse. Hemsidan fanns kvar lite dold.
      http://www.wmsbrg.com/saab/celedinas/rollerrockersarenolongeravailable.html

/B

bengt@akesson-motorsport.se

juli 29, 2004 kl. 11:07 #82289

8-9 bars oljetryck kan väl inte vara särskilt hälsosamt för pumpen? Det blir knappast bättre hållbarhet med högre tryck snarare tvärtom med dessa värden?
        / Stefan

juli 29, 2004 kl. 13:09 #82290

Oljepumpen tar inte styk av höga oljetryck.
          Blir de för höga så kan man tex spräcka oljefilter eller tätningen av filtret. Eller så spräcker man oljekylaren, jag har provat 😡

Men jag håller med 8-9bar vid varm motor är mycket. Jag kollade precis 6-6,5bar sa saab att det skulle bli med deras hårdare fjäder vid varm motor. Nu är varm motor lite flummigt, oljan eller motorn?
          De skrev även om oljetrycket sjunker under 4 skall man göra något åt det.

juli 29, 2004 kl. 15:50 #82291

Nu har jag spanat in oljetrycket lite noggrannare… Med varm motor så ligger trycket på 4,5-5 bar på tomgång, men så fort det blir mer varv än tomgång så har jag raskt 8-9 bar och snarare 9 bar än 8. Jag har dock svårt att tro att det skulle vara skadligt. Förra ägaren till bilen har haft den sedan 1980. Den här motorn med 8-9 bars oljetryck har varit monterad hela tiden och gått 20.000 mil. Hmm, undras om han bytt lager nån gång under den tiden, måste fråga… Motorn är trimmad med större ventiler, rally-vippställ, hårdare ventilfjädrar, 1700cc, högeffekts tändsystem, Weber 36/36 DCD etc. Och den går bra än, kan jag intyga!

Andreas, angående oljekylaren så verkar jag onekligen behöva en. Kontakta mig per mail och skriv måtten samt om du har några tillbehör till den osv..

Bra att höra fler synpunkter på 8,3s-kammen, det har varit en sak som har bekymrat mig… :tumme:

[image]http://www.umehus9.ac.se/lgh35/SaabV4/Vippst%e4ll.jpg[/image]

Eftersom ni frågar om vippställ, jag har Saabs egna vippställ i aluminium (se bilden). Killen jag köpte bilen av surrade om att dom var så väldigt dyrbara och eftertraktade men vad vet jag? Vad kostar dom egentligen? Dom ska vara renoverade tämligen nyligen och bara gått i en andrabil (ej folkrace!). Vad är fördelen med dessa vippställ framför standard?

juli 29, 2004 kl. 23:05 #82292

Vipparmarna dansar i kangkang lika mycket pluss att man stagar upp vipparmaaxen en hel del.

Lite mer tugg om lyftare/vipparmar/bryggor mm.
              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/231.html#000001
              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/179/2.html

Ström säljer(solde, vet ej) nya bryggor för ett par 1000kr. Kommer inte ihåg priset exakt men det var inte så man trilla av stolen.

juli 30, 2004 kl. 08:22 #82293

Nä jag tror heller inte att det är skadligt men pumpen och tillhörande drev torde slitas avsevärt mycket mer än vid lägre tryck. Det finns liksom ingen anledning att ha så högt tryck för det är ju inte trycket i sig som gör att det smörjer bättre.
                / Stefan

juli 30, 2004 kl. 08:45 #82294

Fult rätt det är inte trycket som fixar smörningen utan flödet, men med högre tryck får man mer flöde.

Hmm det finns lite mer att läsa, tex här
                  http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?/topic/1/2146.html#000000
                  http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/251.html#000003

juli 30, 2004 kl. 10:19 #82295

Fuling, läste diskussionen du länkade till ovan om lyftare. Får jag fråga vilka lyftare du köpte i slutändan, vartifrån du köpte dem och vad de kostade? Är du dessutom nöjd med lyftarna?

juli 30, 2004 kl. 13:18 #82296

Jag åker med ihålig ca 55gram lyftare, allså stötstången står i botten på lyftaren.
                      Jag köpte mina från en firma i USA MSS, mail mss@madbbs.com. Pris ca 1000kr för 8st ink frakt, tull och annat junk.
                      Det är samma pris på lyftarna, ca 80gram som ser ut som Saab S&R.
                      Mina lyftare har än så länge funkat perfekt, men jag vet inte hur de ser ut.

juli 30, 2004 kl. 14:46 #82297

jo men flödet torde väl inte öka linjärt med trycket? Till slut kommer man väl till en gräns och då blir det som sagt bara mer värme och slitage. Visst fungerar det men det ökar väl bara sannolikheten för att nåt ska gå sönder. Ingen ide att älta det här just i det här fallet men faktum kvarstår att 9 av 10 tror att högt oljetryck ger bättre smörjning.
                        / Stefan

juli 30, 2004 kl. 17:34 #82298

Förstår inte riktigt, dina lyftare är 55 gram men dom du pratar om från MSS väger 80 gram? Har du moddat lyftarna? Använder du original stötstänger till dessa lyftare eller har du modifierat dem?

augusti 1, 2004 kl. 17:05 #82299

Med 80gramarna så åker man med std stötstänger och med 55gramrna längre, hälst då rörstötstänger.

augusti 1, 2004 kl. 22:23 #82300

Intressant länk om oljetryck. Det tycks råda delade meningar om hurvida man behöver höja oljetrycket eller ej med dagens moderna oljor. När jag byggde min 1815-motor till min Sonett III så förde jag en diskussion med tekniker både på Saab och på Scanias motoravdelningar. Precis som vad som skrivs här så är det flödet som är det viktiga. Inte trycket i sig. Det svar jag fick både från Saab och från Scania löd att det inte var nödvändigt att höja trycket även om en oljekylare var monterad på en gatmotor på ca 120hk under förutsättning att man körde på en modern syntetolja. Jag kör på Castrol 5W-40. Magnatec tror jag att den heter.

Oljekylaren jag har är en Setrab 13 eller 14 raders, en sådan som SS&R sålde en gång i tiden. Sedan har jag en slagadapter med inbyggd termostat vilken är monterad på blocket. Slangarna fixade en hydraulfirma mot en tårta. Observera att jag har pressade kopplingar för att undvika eventuella problem som slangklammor kan orsaka.

Oljepumpen är en standard av senare typ. Samma som i V6:an. Vill minnas att den originalmonterades från 1971 eller 1972 i Saab V4. Det fanns en fjäder att köpa som höjde bypassventilens öppningstryckk men de hade en föråga att mattas ganska snabbt. Efter 100 timmar hade öppningstrycket sjunkit markant.

Det finns en vedbovariant och denna går ut på att man med en 4mm borr eller dylikt borrar ett hål i täcklocket till fjädern, demonterar locket och därefter lägger in en eller fler distansbrickor innan man återmmonterar locket. Det borrda hålet behöver man inte fylla igen. Vipps så har man ett ökat oljetryck.

Man ska komma ihåg att alla sätt för att öka oljetrycket medför ett annat problem: Ett markant större slitage på kamaxelns transmissionsdrev. Pumpen drivs av en pumpaxel Via fördelaren och kraften kommer från kamaxeln.

När det gäller lyftarna från Hollow så finns de att köpa i USA som sagt och de är nästan identiska med Saabs lyftare. Skillnaden som har varit genom åren är att kulskålen ligger några mm högre upp än på de som Saab använde. Detta kan i vissa sammanhang ge en dålig utväxlingsgeometri. Saab uppmärksammae problemet tidigt och Hollow tog fram nya lyftare för Saab. Jag har använt de som MSS säljer i några motorer och för mig har de fungerat bra. Man bllir så snål. Jag har några nya satser av SS&R-lyftarna men jag ids inte använda dem.

Va gäller kamaxlar så fanns det en tid även en 8.1-kam att köpa från SAAB. En 8.3-kam kanske fungerar i en banmotor mer korsinsug/insprutning i kombination med dubbelblåstoppar. Inte med en 36/36DCD. Det kommer inte heller en 8.3S-kam att göra.Ska man kunna använda en 8.3S måste motorn andas bra och jag vet att det finns ett par Sonetter i Sverige med 8.3S-kammar och det är väl bara en av dem som går någorlunda. Det finns nyslipade 7.6-kammar att tillgå idag som har en något annorlunda slipning än originalet. Men som kommer från samma slipare. Dessa har en något förbättrat vridmoment men man ska komma ihåg att det är minst lika viktigt att topparna är rätt portade.

När det gälller kopparringar så angav väl Saab ett c/r på 10.5:1 vill jag minnas. Och man behöver nog upp till 11.5:1 för att kunna nyttja en 8.3S-kam.

När man skriver oljetryck på 9 bar så blir jag tveksam. Scania har runt 7 bar i 16-litersmotorerna. Jag har sett ett antal V4-motorer genom åren där man har höjt oljetrycket och där lagren har gått i hjäl. Oljan ”slipar” upp rännilar från hålen och tillslut så har rännilen gått över kanten och vips så har man dåligt oljetryck. När man i dessa motorer sedan har monterat oljekylare så har problemet försvunnit. När det gäller min egen motor så misstänker jag att oljetrycket har varit för lågt på tomgång och att detta har orsakat lagerskador. Det är så trist att riva av huven på en Sonett III. Speciellt när den har AC. Jag ska mäta upp trycket med kalibrerade instrument innan jag gör något. Det kanske är så att trycket måste höjas i den motorn trots de råd jag har fått från motorexpertis.

Avslutningsvis vill jag påtala vikte av att använa kalibrerade instrument. Att skruva dit en oljetrycksmätare från Biltema är helt förkastligt. Man kan lika gärna sätta fingret i hålet och gissa. I en certifierad verkstad måste man ha kalibrerade instrument och nnär vi möter tryck i en 16 liters V8:a så finns det inga alternativ. En ny motor kostar över 300000:- att plocka i. Däremot kan man självklart ha en Biltema-mätare i bilen. Den ger ju trots allt viss information även om den kanske inte visar korrekt. Man ser ju vad som är normalt över tiden och förändrar sig detta så har det ju hänt något.

augusti 2, 2004 kl. 00:03 #82301

Kan ju medela att olje trycket sjunker duktitigt när oljan blir varm. Och den oljekylare saab använde är för liten.
                                Att kolla en oljetrycksmätare är inte så svårt.
                                Och vet man att man har lite missvisning så spelar det ingen roll. Oljetryckamäterens största uppgift är att se om något är fel.
                                Jag skulle inte åka med std reduseringsfjäder i en trimmad motor pga att när oljan blir riktigt varm så kommer oljetrycket sunka drastiskt.

Exp från helgens leksstuga. start kall motor oljetryck ca 4,5-5bar tomgång som varv. Effter ss1 så var oljetrycket ca 3-3,5bar på varv och 2bar på tomgång. På transporen steg oljetrycket snabbt upp till normal nivå 4-4,5bar. Std så öppnar reduseringsventilen vid 3,5bar. ger ca 2,5 i motorn. Drar vi bort 1-2bar från detta vid RIKTIGT varm olja så blir det 0,5-1,5bar på tomgång och kanske lite över 2bar med varv. Jag säger bara huaaa.

Och sen har kompet inget med om/hur en kam skall funka eller ej. Därimot så är toppar och insugnings rör viktiga. Mina motor har 10,8:1 i grundkomp och högre än 11:1 skulle jag inte ha enligt den guru jag hadde att göra med.

Sen vart jag lite kunfenderad Mats, tidigare har du hävdat att man inte skulle hälla synetolja i en V4 motor. Vad har fått dig att ändra dig???

gammsaaben:
                                Ta och kolla dit oljetryck med en annan oljetrycksmätare för att få referänsmarila.

Jag har gjort det sensat för ett par veckor sen i min bil pga att jag inte trodde min stämde.
                                Det gjorde den ongefär.

augusti 2, 2004 kl. 00:10 #82302

Mats,

tack for ditt långa inlägg. De där SS&R-lyftarna som du har, har de vikt 80 gram eller lättare? Skulle jag kunna använda original stötstänger utan problem med dessa? Om svaret på bägge frågorna är ”ja” så får du gärna skicka mig ett PM med vilket pris du skulle sälja en sats för, eftersom du ändå inte ids använda dem…

Angående min bruks-V4:a och högt oljetryck: Det är möjligt att mitt faktiska oljetryck är mindre än 9 bar. Mätaren i bilen är mycket riktigt från Biltema och deras kvaliteé är ju erkänt ojämn. Men lika glad för det är jag, motorn har gått väldigt långt som den är byggd idag så det tryck jag har är bevisligen inte skadligt – snarare tvärtom! Dock ingen dålig idé att kolla trycket med en annan mätare. Better safe than sorry… :tumme:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 76 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.