Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc
- Detta ämne har 75 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2006-08-02 07:58 av
sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 2, 2004 kl. 01:04 #82303
Fuling,
Hur stor ska oljekylaren vara enligt dig? För vilka omständigheter då? Jag kommer trots allt inte köra rally, mer ”inspirerad gatukörning”…

Jag har nämligen en oljekylare på gång som är 13-raders och har måtten 285*97mm.
En 25radig är inte fel, för stor spelar ingen roll om man har oljetermostat.
Sen även om man åker på gatan och börjar hissa riält en längre tid så blir oljan varm.
Skaffa en oljetempmätare och kolla vad du får för värden. Men tänk på att olje tempen mäts i tråget och i motorn är det ett helt gäng grd varmare.augusti 2, 2004 kl. 08:47 #82306SS&R-lyftarna ligger runt dryga 80 gram. Och mina är inte till salu. Har ett par nya kammar liggandes för dem också. Ja man använder original stötstänger.
När det gäller oljekylaren så räcker en 13 raders ganska väl. Speciellt för gatbruk. Märk väl att Saab använde dessa för tävlingsbruk och hade man behövt en 25-radig så hae man klassat en sådan. Det finns lathundar för hur man grunddimensionerar storleken på en oljekylare.
Det är möjligt att en 8.3S-kam fungerar för Fuling. Han tycks ju få allt att fungera. Även sådant som inte Saabs tävlingsavdelning fick att fungera. En 8.3S-kam går säkert att få att fungera bra i en gatmotor men en tvåportsförgasare men man kan förmodligen få ut ungefär samma effekt men en 7.6-kam. Och bättre körbarhet. Det är så att kompressionen har en roll. En avancerad kamprofil med mycket överlapp gör att en del av kompressionstrycket försvinner och därför kan man behöva fundera på att höja kompressionsförhållandet. För den som enkelt vill ha lite tips om motorbyggande rekommenderas Wheels Magazine 8/04
citat:
När det gäller oljekylaren så räcker en 13 raders ganska väl. Speciellt för gatbruk. Märk väl att Saab använde dessa för tävlingsbruk och hade man behövt en 25-radig så hae man klassat en sådan. Det finns lathundar för hur man grunddimensionerar storleken på en oljekylare.Och vad har du för oljetemp då da????
Vad även saab sa att en oljetemp på 120-140grd var ingen panik under stäckorna. Följer man denna rekomendation så räcker en 13radig långt och man får en viss förklaring till det höga oljetrycket.Jag har aldrig påstått att 8.3S är opimal med 2-portsinsug men det kommer funka.
Varför köpa annat när man har grunkorna??
Med en 7.6 och en motor som lirar just så är bilen nästan trågig. Vist lättkört, men trågig.
Typ rally så är detta konsept toppen.
Så allt är som vanligt frågan vad grejorna skall användas till och tycke och smak.Angående grundkompet så är det helt korrekt att med vassa kammar kan man åka med högre kompförhållnde. Men en höjing från till 10 till 11 i kompförhållande ger ca ca max någon procent i effekt ökning. Så frågna är om man vill ha ut max eller ej, eller om man vill ha lite större marginaler.
augusti 2, 2004 kl. 11:19 #82308Ifall det inte har framgått så är min bilsituation följande: Jag har två Saab 96.
1. En vit -75A som jag kör som bruksbil. Den har den trimmade 1700-motorn med det höga oljetrycket. Tanken är att den ska förfinas åt det sportiga hållet med bibehållen driftsekonomi och gärna förbättrad komfort, brukskaraktären ska finnas kvar med andra ord.
2. En mörkblå -74 som ska bli sportig utan att hänsyn tas till driftsekonomi eller komfort, men med bibehållet yttre originalskick. Det är till denna som jag bygger den här 1815-motorn. Att motorn skulle bli toppig till karaktären eller aningen svårkörd är helt ok, så länge den är snabb.
Däremot har jag inte tänkt pruta mer än nödvändigt på hållbarheten, därför har jag till exempel inte velat plana topparna för att höja kompförhållandet.augusti 2, 2004 kl. 11:51 #82309Ska ta och fixa hem lite grejor nu så det händer nåt…

Vevstaksbultarna från ARP (153-6001), måste jag beställa dom via http://www.arp-bolts.com eller finns det nån återförsäljare i Sverige? Ungefärligt pris?
Oljetrycksreduceringsfjädern (långt ord!) som Ström skulle ha… Hur får jag kontakt med Ström så jag kan beställa denna?
Är också lur på ståldrev till balansaxeln och eventuellt ett i aluminium till kamaxeln, för att följa Fulings koncept…
Hur får man tag på dessa och vad kostar det?1 Tyvärr vet jag inte var man får tag på ARP-skruvar i sverige. Pris ca 500-1000kr om jag mins rätt. OBS en riäl gissning som kan vara uppåt väggarna.
Men köp även nya svänghjulsbult.2.
Ströms Trimservice
Viksängen
TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-197463.Gå med i saabklubben om du inte redan är det och köp därifrån, se
http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssrspares/svensk/motor/sida_motor.htmaugusti 5, 2004 kl. 16:47 #82311Åter till lyftarna:
Vad rekommenderas för lyftare, var får jag tag på dem och vad är priset? Detta gäller även stötstänger om lyftarna inte är kompatibla med standardstängerna.
Hmm, håller på att fundera ut hur tusan jag ska rymma allt i min budget… :confused:
Jag behöver nog hjälp att prioritera lite! Det jag är osäker på är:
1. Kamdrevsatsen (1815:- + frakt)
2. ARP-skruvar enligt ovan.
3. Lyftare och stötstänger (1000-?? kr)Jag har beställt min reduceringsfjäder från Ström. Jag har fixat oljekylare (tack Andreas!), tillbehören till den kommer gå löst på dryga tusingen. Tillkommer också modifieringen av svänghjulet för den förstärkta kopplingen. Det kommer kosta mer än vad jag har råd med hur som helst, frågan är bara: Vad kan jag snåla in på? Några förslag?
augusti 5, 2004 kl. 17:44 #82312Om du absolut måste så skulle jag personligen vänta med kamdrevsatsen.
Köp ”beggade” grejer till oljekylare.
Allt nytt till kopplingen, Arp, har du inte fungerande lyftare med tillhörande kam ?
Kör med den ett tag isåfall, annars köp nytt eller av någon seriös ”beggade” grejer.Per/Haninge
augusti 5, 2004 kl. 22:44 #82315Angående ARP-bultarna, när jag beställde fjädern från Ström så frågade jag om dessa. Han sa att han veterligen så hade vare sig bultarna till svänghjulet eller vevstakarna nånsin gått av och att de nästan uteslutande använde begagnade standardbultar. Känns som att jag kan spara in lite här, eller vad säger ni?
Per,
Låter sunt om drevsatsen. Det var mycket pengar och jag har för mig jag har en ny sats i plast någonstans i gömmorna.
Nya grejor till kopplingen har jag faktiskt redan (förutom bultar), det är bara att leja bort modifieringen av svänghjulet som återstår.
Jo, jag har fungerande lyftare men de är standard och jag är sugen på lite lättare.
Andreas,
Standardlyftarna du pratar om, de har samma vikt som dom som sitter original i V4:an?
Stämmer in i Fulings fråga: Vart får jag tag på S&R lyftarna??augusti 5, 2004 kl. 22:55 #82316Standard-bultar är jäkligare att byta pga att de måste värmas/kylas/pressas, därför (antar jag) gillas inte såna när man bygger trimmat.
gammsaaben:
Allt är en balansgång mellan ekonomi och vad man vill.
Kopplingen skall du inte välja bort enligt min mening.
Kamdrivningen funkar faktiskt med bakelitdrev på balansaxen, min gamla snurra gick i många år med detta. Så igentligen varför man skall ha ståldrev på balansaxen kan jag inte svara på.
Vevstaksbulten, hmm aldrig gått av, jag vill gärna ha hängslen och livrem på kritiska saker.
Och enligt S&R skall vevstaksbultarna alltid bytas, varför kan man ju fråga sig om man skall tro på Ströms.
Svänghjulsbultarna:
Bultcirken är liten på V4an och svänghjuelt skall sitta fast med friktionen, allså skruvarna skall inte utsättas för tjuvning. Med ARP skruvarna så kan man öka momentet med andra ord så sitter svänghjuelt bätter fast. Så om dessa är NÖDVÄNDIGA eller ej. Men jag tycker de är värda pengarna.Hmm nu vet jag inte om jag är petig men plockar man ut 150-230% mer effekt ur en motor så behövs det förbättringar för att få en viss form av tillförlitenhet.
Rasmus:
citat:
Standard-bultar är jäkligare att byta pga att de måste värmas/kylas/pressas, därför (antar jag) gillas inte såna när man bygger trimmat.Om det är vevstaksbultarna du menar så har jag aldrig värm, bara knakat in och ur dessa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.