Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om motorbygge, trimmad 1815cc

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 76 totalt)
  • Författare

Om det är vevstaksbultarna du menar så har jag aldrig värm, bara knakat in och ur dessa.

Detsamma för mig, tror inte att jag har skadat något med denna metod!?

Per/Haninge

augusti 6, 2004 kl. 19:05 #82319

Ska inte spara på kopplingen, inte heller oljetryck/kylning.

Det jag är osäker på är bultarna, lyftare samt kamdrevsatsen.

Ström verkade så stensäker på att det skulle funka med standarsbultar att jag blev tveksam. Han har ju byggt en hel del motorer. Mitt effektuttag kommer i bästa fall hamna på ca 120-130hk, alltså 100% mer effekt, vilket iofs är nog så mycket! Jag har iaf skickat ett mail till ARP för offert. Det kanske inte är så blodigt att jag ens behöver fundera på saken. *håller tummen*

Kamdrevsatsen går bort. 1815kr och osäker nytta… Det är nog allt jag behöver veta just nu.

Om en sats S&R-lyftare går att få tag på för 1000kr så är det nåt jag ska överväga. Annars kör jag på mina standardlyftare.

Rasmus:
        Vilka bultar måste värmas/kylas/pressas?!?

augusti 6, 2004 kl. 21:33 #82320

Hmmm, när det gäller Compcams #833 så vill jag minnas att detta är Ford 302 lyftare, väger som standard V4-lyftare.

När det gäller S&R lyftare så har Karl-Anders Carlsson, Frändefors haft sådana. Jag talade med honom på telefon idag och han hade nu tyvärr endast 4st kvar och han visste inte om eller när han skulle kunna få tag på fler.

augusti 6, 2004 kl. 21:50 #82321

citat:
            Om en sats S&R-lyftare går att få tag på för 1000kr så är det nåt jag ska överväga. Annars kör jag på mina standardlyftare.

Om du såg i ett av mina tidigare inlägg så hänvisade jag till en firma i USA som säljer lyftare.
            De har 2st varanter, en som ser ut som S&R och en som stötstången står i botten på.
            Firman är seriös tror jag, jag har bestält lyftare 2st gånger tot 6 satser utan problem.
            Hmm det kan ta lite tid innan de svarar på mial bara. Jag tror det landar på ca 1000kr för 8st lyftare, med farkt och tull ock annan dynga.

augusti 7, 2004 kl. 10:15 #82322

fuling,

Dom där lyftarna som stötstängerna står i botten på hade en attraktiv vikt på typ 55 gram, men då behöver jag nya stötstänger också så då blir det väl dyrare, eller?
              Annars är ju dom andra som ser ut som S&R ett alternativ om jag inte kan få tag på från nämnde K-A Carlsson.

augusti 7, 2004 kl. 15:05 #82323

gammsaaben:
                Krångla inte till det åk men typ S&R, pga att rör stötstänger med rätt kola/skål i ändarna kostar ca 1000-2000kr. Och dessutom måste man fila på topparna för att stötstängeran skall gå fria.

Anonym
                  juni 15, 2005 kl. 18:22 #82324

Jag skruvade isär en lätt trimmad V4motor som hade andra än orginallyftare. Är det någon som vet vad det är för något? Ser ut som hydrauliska.

Anonym
                    juni 15, 2005 kl. 18:23 #82325

En bild till. Beklagar kvalitén, fotat med mobilen.

juni 15, 2005 kl. 21:46 #82326

SSR lättad lyftare

/Fredrik

Anonym
                        juni 16, 2005 kl. 12:36 #82327

SSR lättad lyftare

/Fredrik

OK, tack!
                        Vad skiljer mellan SSR och S&R?

juni 16, 2005 kl. 13:14 #82328

Skyldig:
                          Vad väger din lyftare?

Anonym
                            juni 16, 2005 kl. 15:03 #82329

Jag vägde dem för något år sedan och minns att de var lättare än orginal. Jag skall väga dem igen ikväll eller imorgon.

juli 11, 2005 kl. 19:32 #82330

Hei. Du kan få kjøpe et ferdig kit hos meg som gir det nevnte oljetrykket. Det er ”obegagnad” og produsert i Tyskland for Ford V4 motorer. Det passer altså i Saab V4 oljepumpe. Prisen er kroner 700,- Bytte i Sport – og rallyparts vurderes. Hilsen Ola.

juli 15, 2005 kl. 15:00 #82331

ARP-bultarna till en Golf kostar 1800 kr/sats. Inhandlade hos Ultra Motor i Södertälje. Det borde vara ungefär samma för en SAAB. För en motor på mindre än 150 hk låter det som helt onödigt.

/Ulf

juli 15, 2005 kl. 20:44 #82332

Det är inte effekten som tar dö på bultarna/vevstakarna utan varvtalet.
                                  Bygger man en riktig snurra så är det bara snålheten som gör att inte stoppa in ARP-bult.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 76 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.