Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 26, 2008 at 22:02 #120813

      Ahh trevligt trevligt:D

        april 30, 2008 at 15:38 #120924

        Skam den som ger sig, del II

        Radialtätningar och O-ringar bytta i fördelarhuset, fettet i den lille tuben skall användas till att smörja tätningarna vid montering av delarna samt att det skall ligga i utrymmet mellan dammläpp och själva tätläppen, det sistnämnda såklart mycket viktigt.

        Det finns lite olika rekomendationer om det där med dammläppar på tätningar, behövs de inte så bör de tas bort. Orsaken är onödig värmeutveckling som även skadar själva tätläppen. De två radialtätningarna i inre locket har om man tittar i mitten som synes dammläppar.

        Jag ska testa att köra med dessa kvar men jag ska smörja ordentligt med fettet så får jag se vad som händer. Javisst….tvärt emot rekomendationen men jag får väl byta igen då om det går åt he***vete, nåt måste man väl våga testa i alla fall.

          april 30, 2008 at 16:53 #120925

          Dammläppar?, är de inte bara vanliga 2-läpps packboxar?

            april 30, 2008 at 19:31 #120929

            Nja..beställer man “vanlig 2-läpps packbox” så får man nog ingenting alls. Det finns en del att välja på, både utförande och material men visst kan man kalla dem så.
            Hur som helst så kollade jag squishen eller om man vill kalla det klämspalten spelar roll ingen. Jag använde vanligt lödtenn och stack ner två stumpar på motstående sidor längs kolvbulten och vred motorn runt så tennet plattades till i ÖD, sen mätte jag.

            Det minsta måttet var 0,33 mm och det största 0,42. Ingen toppackning var monterad så då borde en 0,7 mm mässingpackning bli bra. Det skulle ge min ca 1 mm klämspalt och det skulle vara lagom.
            Men nu var det ju som så att jag tycker tennet var lite väl tjockt och motståndet i ÖD för stort. Kort sagt jag litar inte riktigt på mätningen eftersom jag anar att motordelarna kan ha flexat lite av belastningen. Jag ska göra om mätningen med tunnare lödtråd sedan och se vad skillnaden blir.
            Jag ska köra oplanad topp under inkörningen och skicka en annan topp på planing under tiden, sen gör jag om mätningen och skaffar ev ny packning.

            Fördelardrevet ja… enklast var att beställa nytt, jag beställde på söndag och på tisdag vid 1000 tiden rasslade det till i brevlådan. Tack Matthias Roswall för väldigt snabb leverans av en del jag trodde skulle bli svår att få tag på.
            De två översta är mina befintliga och de understa är nyinköpta, stor skillnad och de “nya” är så gott som oslitna :applause:

              april 30, 2008 at 19:41 #120930

              Okej, köpte du p-boxarna hos swedol / momentum?, när jag köpte nya till min motor fick jag exakt likadana som satt där orginal.

              Har de fettet du har köpt någon speciell egenskap?

                april 30, 2008 at 19:44 #120931

                Dom är köpta hos momentum liksom fettet, jag vet ingen speciell egenskap mer än att de rekomenderade detta.

                  maj 1, 2008 at 20:12 #120988

                  Idag blev det lite rumphugget. Det enda jag gjort är att skruva i topplocksbultarna i blocket och mäta den fria längden mellan block och undersida bricka. Denna låg mellan 50,3 och 51,9. Bultpelaren i topplocket låg på ca 57 mm – 57,3 mm. Man tycker ju att det skulle vara lika överallt men sånt ska man aldrig ge sig fan på…bättre då att kolla.

                  Detta gjorde jag bara för att få klart för mig att inte nån bult skulle bottna efter att topplocket är planat. Det känns som att det ligger lite på gränsen eftersom jag först ska plana bultplanen och sen själva tätytan. Om sen det gör tillsammans 3 mm vilket det lätt kan bli, samt att bulten sträcker sig vid åtdragningen så ligger man illa till utan att kanske märka det. I mitt fall så är det ju som sämst bara 5,1 mm att spela på. Anta sen att jag planar 1 mm på bultplanet och 2,5 på tätytan, det ger 1,6 mm marginal och då har jag inte räknat med nån bultsträckning….brrr

                  Det lutar åt kortare bultar, eller hur.

                    maj 2, 2008 at 08:07 #120997
                    Stefan W wrote:
                    Det lutar åt kortare bultar, eller hur.

                    Ja, bara dumt att chansa.

                      maj 3, 2008 at 06:59 #121041
                      ake svantesson wrote:
                      2 taktsnicke
                      här kommer en ide..
                      använder denna + en lika liten rak sen när överströmmaren är stor nog kan man gå in med den luftdriva bandputsen bandet är 10 mm brett
                      mvh Åke

                      http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/3762.jpg
                      En sån slip har jag letat efter till spolkanalerna, håller åxå på att vässar en -66 motor till 95:an.
                      Vet någon var man får tag i en sådan??

                        maj 7, 2008 at 19:56 #121268

                        Appropå mätningen av klämspalten… jag antydde i tidigare inlägget att mina mätningar inte var trovärdiga. Dom var inte det heller. Igår gjorde jag om mätningen med tunn ca 1mm lödtråd, nu blev värdena helt anorlunda, det jag lade märke till är att värdena varierade mellan sidorna i förbränningsrummet men jag väljer att låta det minsta värdet vara bestämmande.
                        cyl 1 0,23 mm
                        cyl 2 0,33 mm
                        cyl 3 0,25 mm

                        Om jag vore seriös så skulle jag bearbeta förbränningsrummet så måtten blev samma på båda sidor men där går gränsen. Så seriös är jag inte. Tittar man på måtten så ger en 0,8 mm mässingtoppackning en klämspalt på runt 1 mm, jag är nöjd så.

                        Det lustiga är att jag också mätte med en annan topp monterad, då fick jag om jag anger båda måtten:

                        cyl 1 0,27 resp 0,47mm
                        cyl 2 0,37 resp 0,48mm
                        cyl 3 0,39 resp 0,50mm

                        Det är tydligen ingen särskild precision i tillverkningen utan skiljer en hel del. Om man har anpassat klämspalten så byter man nog inte topp hursomhelst, man bör mäta klämspalten för att slippa riskera obehagliga överaskningar, eller också väljer man en toppackning typ std eller så tjock att man slipper bry sig i detta, det fungerar ju ändå, jag undrar varje dag om mitt trulande egentligen kommer att ge nåt som ens märks.

                        Inschimsningen av locket till fördelarhuset blev ett storfiasko, jag grävde fram alla schims jag hade…… och alla var 0,5 mm….inte ett enda 0,3 mm, hur fan kan det bli så?
                        0,3 mm schims är nu på väg med post som tur är.

                            maj 10, 2008 at 06:49 #121377

                            Jo man måste ju mäta med toppen liggande där den sen ligger när man monterat ihop annars är det inget vidare. Jag har styrhylsorna att lita på när jag lägger toppen på plats.
                            Det var ett bra trick med rullade plåtar Pelle :applause:

                              juni 25, 2008 at 21:51 #123301

                              Idag var jag och handlade lite nyttoprylar

                              -Syrafasta insexbultar att fästa grenröret mot blocket, det är så ledsamt med dessa alltid rostiga bultar som så lätt går av när man ska demontera grenröret.
                              -Räfflade brickor med mellanlager av silicon, sitter som fan när man dragit åt förbandet, kan återanvändas några gånger men ska kasseras sedan. Ska användas till att fästa svänghjulet med, samt remskivan/svängningsdämparen.
                              Det finns en liten risk att de blir för tjocka för svänghjulsförbandet, jag ska kolla det bättre vid monteringen.

                              Jäklar!! 😡 Vad har jag gjort, troligen haft blocket stående upp o ner och hasat det på arbetsbänken och då har nåt metallspån skadat tätningsytan. Nu är frågan om det blir tätt. Såklart att skadans riktning skulle vara sämsta tänkbara, alltså mellan förbränningsrum och kylmanteln. Spännande!

                              Anliggningsytan för tjockbrickan på topplocksbultarna är inte riktigt raka, troligen går det att fixa med en fil om man s.a.s filar över två anliggningsytor/bulthål samtidigt, då bör det bli skapligt om man är försiktig. Den andra delen på skjutmåttet ligger plan med tätytan på topplocket.

                              0,8 mm XP-mässingpackning

                              Lite “Flytande packning” från Volvo blir nog bra som komplement till mässingpackningen

                              Rollat och klart, jag gjorde likadant på blocket samt packningens båda sidor, det verkar fastna riktigt bra.

                              Vi får väl se hur det sitter, när motorn är inkörd så har jag förhoppningsvis planat min andra topp, då ska denna oplanade topp bytas mot den planade.

                              Såja, nu är det momentdragningen kvar, blir 60 Nm bra tro? Det får vänta tills imorgon, tätningsmedlet är inte den typen som stelnar så det bör inte vara nåt problem.

                              Och vad är nu detta? Jo jag ska köra med elektrisk kylfläkt och 71 graders termostat. Termogivaren, en Facet art.nr 7.5125 slår till vid 72 grader och slår ifrån vid 67 grader, syns på fotot, kommer att sitta på slangen mellan kylaren och vattenpumpen…alltså efter kylaren…om det blir bra? vet inte men jag ska prova. Men vad har jag tänkt mig med trycksluftkopplingen?

                              Jo,de har samma gänga. Jag ska kapa denna och svetsa fast den på en passande rörbit så jag kan gå in på returslangen från/efter kylaren, sen är det bara att koppla in och prova.

                              Det var allt för ikväll, inget mussel-smussel här inte, det kommer mer sen.

                                juni 29, 2008 at 20:02 #123419
                                Stefan W wrote:
                                Termogivaren, en Facet art.nr 7.5125 slår till vid 72 grader och slår ifrån vid 67 grader,

                                Va har du fått tag på denne?
                                kör du den över relä?

                                  juni 29, 2008 at 20:48 #123423
                                  B-400 wrote:
                                  Stefan W wrote:
                                  Termogivaren, en Facet art.nr 7.5125 slår till vid 72 grader och slår ifrån vid 67 grader,

                                  Va har du fått tag på denne?
                                  kör du den över relä?

                                  Jag köpte den här http://www.motordelar.nu/ och jag ska använda relä, på sikt ska jag in med ytterligare en termokontakt med något högre temperaturintervall. Då skall denna givare kopplas via en halvljusreducering för att man vid lättare körning ska få ner fläktens varvtal och därigenom ljudnivån, räcker inte det till för att hålla ner motortempen så slår den andra givaren till och fläkten går då för fullt. En strömbrytare i kupen för tvångskörning ska dock monteras nu så snart som jag hinner.

                                  Det finns dubbelkontakter som slår till vid olika temperaturer men jag fann ingen som hade lämpliga temperaturområden, jag har monterat en sådan på en av V4orna men jag har inte provkört ännu.

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.