Långnosmotor -66 Lätt trimning.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.
- Detta ämne har 194 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-03 09:09 av benny.
-
FörfattareInlägg
-
Loctite flänstätning från VOLVO. Uppnår full härdning efter 24h.
Volvo använder enbart detta som tätning mellan flera aluminiumdetaljer bl.a block- mellandel där huvudoljekanalen ligger i delningsplanet.
Känsligt för feta ytor som skall tvättas med sprit för rollning.Se Loctite’s hemsida för ytterligare info.
Sabbe
Det är inte silicon i denna loctite som har beteckning 5102. Den är ljusröd, undvik hudkontakt. Tvärtemot silicon härdar denna inte om man rollar på en yta.
Den härdar först när det blir syrefritt mellan två ytor. Koppar är en katalysator som sätter igång härdningen. Mässing borde därför vara ett bra material.
För släta/blanka ytor är däremot inte bra, borde ruggas upp med slipduk.
Normalt finns det lite koppar i aluminiumgods.
Vet inte om den fungerar på stålytor.Sabbe
Jag ska köra med elkylfläkt och den vill jag ha på baksidan kylaren. Det jag vill och det som går är ibland två skilda saker. Defrosterfläktmotorn är ivägen. Jag har grunnat ett tag på detta och tror att jag hittat ett sätt. Man bygger om defrosterfläkten.
Men hur??
Jo, jag ska prova att ta en elektroluxfläkt från en Volvo 140, (V4ans är för stor) i detta fall från en 71a. Jag behåller skölden och öppnar upp ett hål i mitten. En 20 mm bit av ett 3 tums avgasrör svetsas fast på skölden, sen tar jag upp hålet mot rörets insida och svetsar på ett lock av 1,5 mm plåt. Allt så rakt som möjligt såklart. Jag har provar att mäta och 20 mm ska fungera hoppas jag.
Jag ska testa montera sedan i veckan och fota så får vi se om det fungerar eller om det är fiasko. Den sitter ju på “fel” sida värmepaketet så den kommer att jobba i den värmda luften, återstår att se om den tål det eller om den brinner upp pga dålig kylning.
juli 6, 2008 at 11:48 #123636Ett annat sätt att frigöra utrymme för kylarfläkten är att ersätta defrosterfläkten med en som hör hemma på VW Golf/Jetta. Den är lite kortare än trubbnosens originlafläkt vilket gör att en Spalfläkt för motorkylningen går att trycka dit med millimeterpassning.
Bifogar ett par bilder från min 63:ajuli 6, 2008 at 19:11 #123652Om det är mej du frågar så är diametern på min Spalfläkt ca 250 mm, som gjord för kortnoskylaren
Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att VW-fläkten har tre hastigheter, dessvärre har bilens strömställare för fläkt bara två lägen, jag valde då läge 1 och 3.
En annan sak att tänka på med VW-fläkten är att den ska matas med ständig plus, minus dras via strömställaren i kupén.Jag har kopplat in ett motstånd från en VW jetta på en av V4orna som ger mig 3 hastigheter på defrosterfläkten. Jag kopplade in alla 3 hastigheterna på så sätt att helt avslagen fläkt på strömbrytaren så är det lägsta hastighet på fläkten. Den går alltså inte att slå av men lägsta hastighet är så låg att det gör inget.
Jag har trasslat med att tillverka lämplig kylfläkt idag, receptet är själva kylfläkten från saab 99 och hållaren/fläktkåpan kommer från en Simca. Arbetet avbröts pga att jag blev jätteless, till helgen tar jag nya tag med den. Visst… man kan köpa en fläkt men det är en del tjusning med att ta vad man har och få till nåt som fungerar. Jag har en SPAL liggande men den ska användas på en V4 där utrymmet är mkt snålare.
Ja.. åter till defrosterfläkten, viss skillnad är det.
Jag har najat fast en SPAL-fläkt för att få lite begrepp och det är som synes gott om plats.
Fläkten blåser bra, bättre än originalet och går mycket tystare, det blev en bra modifiering. SPAL- fläkten ska bort på sikt för den ska in i en V4, en kylfläkt från saab 99 ska dit istället.
Det drar ihop sig för ilyftning av motor, först ska koppling monteras men det blir en annan dag.
Nu drar det ihop sig.
Kopplingen är på plats…efter lite möda
Sen undrar jag hur dom tänkt här, att öppna förgasarna är inte lätt.
1ans förgasare går bra men 2an och 3an… det är ruggigt svårt att öppna skruven som sitter underifrån i framkant utan rätt verktyg. En ringnyckel är för tjock. Det blev till att skruva loss mittenförgasaren helt från spjällhuset… och då rök ju packningen såklart. Gissa vem som ska se till att han slipper det i fortsättningen.Så var det löst, alla skruvarna är bytta till syrafasta insex M6 x 20.
Nu kan man enkelt skruva loss förgasarlocken med en insexnyckel, funkar kanon.Sen… nåt så ynkligt!!..
Hålen i huvudmunstyckshållaren är löjligt små, dessa säkerhetsbyter jag bums ut mot hållare med mycket större hål. Visst, det är ju munstyckena som är flaskhalsen men varför chansa. Jag kanske behöver bestycka upp en dag.Jag har bestyckat förgasarna 135/150/135 på huvudmunstyckena och 200 på luftmunstyckena. Lågfart 60. Flottörnivån är satt till 26,5 mm från flottörhusplanet…med bensin som media. Jag börjar så, sen får jag provköra och se.
juli 20, 2008 at 20:08 #124325Jag har slipat en ringnyckel så att jag kan skruva av den tredje skuven underifrån.
Enligt trimningsanvisningen ska man borra upp bränslehålen i mustyclshållarna till… 3.5mm? har jag för mig. Men det går ju att byta till enkelförgasarhållare med.
Nu har jag inte läst hur mycket filad och planad maskinen är. Men du kan nog bestycka alla förgasarna lika. Var beredd på att gå ner i luftmunstycke.
Men provkör du. Försiktigt till en början.. Luftburken har stor inverkan på bestyckningen, kom ihåg det.Lycka till! 🙂
Ja, jag slipade också en nyckel, tyvärr brast den och då bestämde jag att byta ut skruvarna.
Att borra fungerar nog, frågan är bara varför trimanvisningen vill ha 3,5 mm hål. 3 sådana i hållaren ger samma area som ett 600 munstycke… men man behöver ju inte kanske ifrågasätta det alls utan bara vara glad åt att ha marginalerna på sin sida 😀Bestycka lika… tja varför inte, det kanske är känsligare på en std maskin som är bestyckad för så låg bränsleförbrukning som möjligt.
Jag har funderat på det där med stiften och färgen. Man får ju ingen info om hur fett eller magert den går i resp register eller varvtal utan det är ju nån form av medelvärde eller vad man ska kalla det som man får.
Jag har sett att det finns tempgivare som man monterar under tändstiftet, en sådan på varje cylinder skulle vara bra för då kan man ha koll på cylindertemperaturen individuellt, är det överkurs kanske?Min luftburk är std 66a med nån form av rör inuti ovan förgasarna, vad dessa gör har jag ingen koll på.. är det nån som vet?
Tack för det 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.