Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 7, 2008 at 15:29 #125106

      De där rören styr luft mot emulsionsmunstyckena. Varför vet jag inte riktigt.
      Har för mig att trimningsanvisningen säger att allt det där ska kapas bort, ska kolla sen.

        augusti 7, 2008 at 23:19 #125124

        Jaha.. då var den monterad, inte ett dugg utan vedermödor. Att byta ut en kortnosmotor mot en långnosmotor med original vattenpump o.s.v. gör man inte ostraffat. Jag har rätta garaget 6 mil härifrån och trodde lite enfaldigt att jag skulle kunna byta motorn i lilla garaget där jag bor. Nu får jag glömma allt annat än att få bilen körbar, finlira får jag göra sedan när allt fungerar.

        Här lossas batteriflätan

        Fallgrop 1. mitt eget fel att det gick snett. Växelströmsgenerator från V4 -80 skulle monteras i originalfästet. JoHejsan..remskivorna hamnade inte mitt för varandra, jag hade totalt glömt det sen sist. Det blev till att ta bort pumphjulet ur vattenpumpen på originalgeneratorn och köra med denna tills jag gjort ett nytt fäste.

        Fallgrop 2. Generatorstaget passar inte längre, fästena sitter på helt olika ställen, det hade jag också glömt.

        Löstes genom att bocka om staget något och borra ett nytt hål, och så slapp jag förstöra staget genom att kapa sönder det, ett nytt ska tillverkas tillsammans med generatorfäste. Hålet är ju bara att svetsa igen och slipa till så är det som nytt igen.

        Klar att lyfta i

        Där hänger den, packboxen på ingående axel i växellådan byttes också

        När motorn skulle sänkas så flippade spaktaljan ur 😮 så att motorn rasade ända ner och vart hängande 5 cm från motorumsgolvet när det tvärkuggade i igen. Och jag som hängt taljan i den lille 2×5 tums takbjälken med plåtbitar och träskruv… tur inte taket kom ner :sick:

        Fallgrop 3 konflikt mellan tändkabel och remmen

        Fick åka och köpa en lite smalare mjukare kabel som kunde böjas ner ifrån remmen, ska skaffa andra kablar sen.

        Ett egentillverkat vatten rör monterat, sen när jag får i en annan kylare så ska röret bytas ut mot grövre slang för bättre flöde…. eventuellt

        Här hamnar termokontakten till kylfläkten

        Slangen mellan motor och kylaren kommer från en Saab 9000 -90, lite för stor diameter men det fungerar. Behövdes bara lite smörjmedel mellan klammer och slang så gick det att få det att smita åt bra.

        En lätt provstart vågade jag mig på innan jag gav upp, den startade efter lite puffande men jag hade oljat in motorn rejält vid monteringen så tyvärr la jag halva radhuslängan i tjock rök. Jag satt med stängd garagedörr ett bra tag innan jag vågade mig ut och in i skydd av mörkret. Imorron när de flesta är på jobbet ska jag starta igen. Den lät bra men lite seg, tändningen ska ställas och ev så måste jag bestycka ner men det får jag se imorgon….återkommer

          augusti 8, 2008 at 07:07 #125126

          Hurra hurra! :applause: Äntligen på G efter alla vedermödor och olyckor! Den ser potent ut tycker jag. Väntar med spänning på resultatet!

          När motorn skulle sänkas så flippade spaktaljan ur 😮 så att motorn rasade ända ner och vart hängande 5 cm från motorumsgolvet när det tvärkuggade i igen. Och jag som hängt taljan i den lille 2×5 tums takbjälken med plåtbitar och träskruv… tur inte taket kom ner :sick:

          Block och talja? Med de där överarmarna lär du ju kunna lyfta i och ur drivpaketet med en hand och prata i mobilen samtidigt…

            augusti 8, 2008 at 12:41 #125134

            Än är det inte över.. tyckte igår att den kändes seg så jag kollade lite idag. Startade och ryckte några snabba i gasreglaget, i 3 ans förgasare kom inget bränsle alls samtidigt kom ett smattrande ljud som inte lät bra. Det visade sig att huvudmunstycket satt igen..?? nåja det bytte jag och sen fungerade det.
            Smattret var läckage vid grenrörspackningarna. Efter en halvtimme med stor fil så hade jag planat till grenröret så det såg bra ut och var rakt. Sen var det tätt.

            Skyddet på insidan grillen fick tas bort eftersom det krockade med remmen och vattenpumpsremskivan men en lösning är på gång där…

            Provkörningen gav att den fyrtaktade direkt på lite högre varv. Emulsionsmunstyckena byttes från 200 till 220 sen blev det lite bättre, nu går den rent på jämn gas men drar jag på så går den över i fyrtakt. På jämn gas runt 3000 varv vill den gärna fyrtakta.
            Jag tror att ett nerbyte av huvudmunstyckena 5 enheter och att sätta tillbaka 200as emulsionsmunstyckena kanske gör saken bättre, kanske ev behålla 220 munstyckena..
            Rätt som det var så rätade den upp sig lite och drog iväg rätt bra så det ser lovande ut men den är mycket klenare på lägre varv än std kortnosmotorn som jag tagit ur, jag fattar nu hur bra den gick egentligen, 130 knyck var inget problem och stark i backarna, jag ska kolla på den sedan och se om nån pillat på den..

            Nu är frågan om jag ska stå emot frestelsen att labba tills motorn är inkörd, lite fet blandning blir motorn inte ledsen av i nuläget…

            Tändningen är inte optimerad utan jag kör vakumreglerat och med fungerande centrifugalförtändning. När det är dags att börja gasa ska jag fundera på detta. Hur jag ska ställa tändningen vet jag inte än, det får jag prova ut för att bara ta nån inställning lär inte fungera, den resan kan bli väldigt lång innan allt lirar med bränsle och tändning. Toppen är ju heller inte planad så jag tror motorn tål lite förtändning, det kanske blir bortkastat att plana toppen och tvingas ställa ner tändningen tack vare det. Jag ska kolla på det när motorn är inkörd.

            Sen termogivaren till kylfläkten…är typen som bryter vid uppnådd temperatur, tvärt emot mina planer. Lurad alltså… det ska jag fixa genom att köpa ett dubbelfunktionsrelä och koppla så att fläkten startar när reläet släpper, alltså när termokontakten bryter. Då får jag ta ett relä till som bryter matningen till fläkten när tändningen vrids av annars går fläkten så snart jag vrider av tändningen, vilket stök bara för en sån löjlig grej.
            Jag har kopplat som så att reläet jordar via termokontakten till motorn, det behövdes bara en kabel och blir det kortslutning av nån anledning händer inget annat än att fläkten startar så det är ett rätt säkert arrangemang.
            Strömmen till relät är taget från samma säkring som bränslemätaren så då stannar fläkten när tändningen slås av och jag vet också att så länge bränslemätaren fungerar så bör jag ha ström till reläet.

            Sen höll jag på att braka rakt in i en poliskontroll men såg lysmaskvästarna i sista stund och vek av in på en grusväg, det ska fan åka in i en kontroll med en jätteblårykande smattrande bil, om dom kom efter eller inte vet jag inte men jag såg inte till dom. Annars räds jag inte sådana kontroller, men just nu känndes det olämpligt. Jag vägrar sitta och hålla koll efter poliser och vara halvskraj jämt, då får dom hellre ta mig och släppa mig eller säga åt mig att fixa det som dom tycker är fel… och så gör jag bara det och kör glatt vidare.

              augusti 8, 2008 at 16:39 #125147

              Ja nu fungerar kylningen, verkar fungera bra och inga tendenser till varmgång…än.
              Den är skapligt körbar men klen på låga varv, samtidigt som jag ser att det blåryker kraftigt då, verkar gå på gränsen till fyrtakt då.

              På högre varv när den går in i pipans avstämda område går den direkt in i fyrtakt och blåryker rejält men det lovar gott, det känns att den vill.
              Det får vara så ett tag till, jag ska ju inte varva än.

              Kopplingen hugger… det hamnar på minuskontot, växellådan slår också i torpeden då, den måste ligga nära. Fenomenet kom sen jag bytte till V4ans växellådskudde och utslagsbegränsare…. fattar inte varför..

              Nu ska jag ut på långtur mot hemtrakterna, få se om jag lägger lite mil på mätaren.

                augusti 9, 2008 at 10:00 #125171

                66:a motorer är i allmänhet bra trötta under 2000varv. trimmar man så flyttas gränsen uppåt.
                Skulle tro att det har att göra med för dålig gashastighet eftersom Enkelförgasar motorer inte har samma problem förrän man trimmar dem.

                /Fredrik

                  augusti 10, 2008 at 12:39 #125236

                  Ja den är väldigt trött upp till sådär 2500 varv men den går ändå snällt och utan surbludder.
                  Kortnosmotorn som jag bytte mot är mycket starkare och backtester på 4ans växel som jag gjorde före och efter bytet ger att i backe där kortnosmotorn ökar från 50 till 80 så håller den här motorn precis 60 uppför backen så visst är det skillnad.

                  Nu tror jag att den går väl fett runt 2000 varv för den blåryker friskt och lättar jag gasen känns den lite bättre.
                  Över 3500 varv ca så vinner den här motorn kampen, en snabb toppfartstest gav ca 140 kmh när jag släppte av för den gick då in i fyrtakt…??

                  Jag har haft bestyr med bestyckningen 135/150/135 huvud, och 200 emulsion blev för fett, det var nästan omöjligt att inte åka på fyrtakt. Nu har jag 130/145/130 och 220 emulsion och stiften är hyfsat chokladbruna..

                  Jag undrar om 250 emulsion tar bort fyrtaktningen på högvarv tro??

                  Jag skulle vilja ha 132,5/145/132,5 egentligen för stiften på 1ans och 3ans cylinder är lite ljusare än på mittencylindern. Håller jag jämn fart och lättar lite på gasen så fyrtaktar den så det känns väl bra i det här läget. Vid 100 jämn fart så vill den snudda vid fyrtakt så den går i alla fall inte för magert.

                  Tändningen står på 20 grader eller 2,74 mm föd vid 3000 varv, jag kör fortfarande med originalfördelaren och vacumklockan i drift….

                  Är det nån nackdel?

                  Jag kan inte känna nåt som tyder på det än, kanske kommer sen när jag ska gasa.

                  Jag har lagt 25 mil på mätaren nu och mer ska det bli.

                  EDIT: Sent nu på kvällen så har jag kört ca 40 mil totalt och jag kom just ihåg nån rekomendation att plugga två av hålen i spridarrören, det har inte jag gjort… kan det ge problem med bestyckningen…??

                    augusti 12, 2008 at 16:39 #125347

                    En liten modifiering till. Växelströmsgenerator!

                    Ett generatorfäste från V4 blev utmärkt att börja men Bara att bulta dit och dessutom så löper remmen rakt direkt.

                    Några välplacerade plattjärn och vips…stumt

                    Förstärkt och målat.

                    Så blev det.. varför så högt placerad?

                    Jo då kan jag sätta tillbaka skyddet framför fördelaren utan att det blir konflikt med remmen

                    Övre fästet är tillhälften från 2T och andra hälften V4

                    Det verkar fungera bra, remmen är en längd 1050

                      augusti 14, 2008 at 00:18 #125438

                      Nu får du sluta med finlitet och komma till Årskogen med din “monster marskin”. Du har ett stort ansvar att visa var skåpet ska stå 😀

                      du ska väl inte låta en hälsinge köra ifrån dig….hehe

                        augusti 14, 2008 at 06:19 #125444

                        Om Stefans Kortnos inte räcker till så är du välkommen till Stockholm för lite tuffare motstånd….

                        /Fredrik

                          augusti 14, 2008 at 08:16 #125448

                          Stefan! Börja redan nu att träna på snabba växlingar, det drar ihop sig för 201 meter på Mittsverigebanan. Gör du minsta misstag då så är du rökt…tvåtaktsrökt. Tänk hur skämmigt att få spö av en snällare filad maskin, med oplanad topp, som dessutom har std vxllåda. Jag ska komma ner för ett litet “uppsamlingsheat”….

                          Fredrik, det skulle vara kul att åka ner till Stockholm. Jag ska se först hur mycket stryk… eller inte.. jag åker på nästa onsdag. Det kanske blir till att gå i sårlega ett tag… och fila mer.

                            augusti 14, 2008 at 10:36 #125451

                            Hua inte bra, jag som aldrig har blivit riktigt kompis med rattväxeln :sick:

                            Jag är nog rökt, men du ska fan mig inte vinna lätt 😀

                              augusti 14, 2008 at 11:35 #125456

                              Det är småfult att utnyttja och vinna på andras misstag, tyvärr så är det så världen ser ut, kanske även kan vara bra då det hjälper den sämre utrustade att ha en chans… som mig. :whistle:
                              På onsdag vet vi… om jag får bort den orena gången :skull: som jag trular med just nu.

                              Jag tänker inte förlora lätt heller… :racesmile:

                                augusti 14, 2008 at 12:50 #125460

                                Väldigt kul att se att du börjar få ordning på grejerna 🙂

                                vad menar du med “Kopplingen är på plats…efter lite möda”? va de nått som strula?

                                Mvh Nicke

                                  augusti 14, 2008 at 18:36 #125466

                                  Jo det tar sig men jag har problem med fetgång på högre varv men en lösning är på gång, den drar 1,2 liter milen vid landsvägskörning runt 90 knyck, det är väl högt även om det är trimmat så nog får den bränsle i mellanregistret också tydligen.

                                  Det var nitar i tryckplattans centrum som bråkade med nitarna i ryckutjämnarpaketet. Lite lätt nerslipning och lite bearbetning med kulhammare löste problemet.

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.