Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

  • Detta ämne har 197 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-22 15:02 av .
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 198 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443503
    ahlis
    Deltagare

    Trevligt med åka till jobbet var dag.

    DSC_2922

    Har lite problem med vevhus ventilation, Jag har noterat att vänster ventilkåpa har ”de lilla” röret och höger det stora. På min motor har jag inte kopplat in ventilationen till förgasaren utan åker med vanliga filter på. Problemet jag har är att vi fullt spett så trycker den ut olja genom trågpackningen.
    Finns det någon annan med liknande problem ?

    vh

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:
    #443664
    sabbe
    Deltagare

    Om det är fritt vevhusutblås i båda ventilkåporna har det ingen inverkan på läckande trågpackning. Jag kör aldrig med oljenivå högre än mitt i mellan min och max på stickan.
    Det minskar risken för läckage när mindre oljemängd piskas runt i vevhuset. Med tät vevhusventilation brukar oljan tryckas ut i axeltätningarna, framför allt innanför remskivan i framkant.

    Sabbe

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #443734
    ahlis
    Deltagare

    Hej sabbe,

    Jag har efterdragit tråget igen och ökat på vevhusvent på vänster sida till 20mm samt använder nya locket i plast med ventilation på.
    Ventilationen är helt öppen, fick inte plats med plattan med suget till vevhusventilationen.

    Har provkört ca 6 mil idag och de verkar fungera bättre nu.

    Ska göra om vevhusvent på höger kåpa med. Inte för att jag behöver de utan pga platsbrist kring webern.

    Tackar för tipsen om oljemängd.

    #444696
    ahlis
    Deltagare

    Hej Hej,

    30 mil till avverkat och det verkar avsevärt bättre nu. Det blir nån droppe olja som lämnar filtrena här och var men det är inget jag oroar mig för.
    Håller på med bestyckning för att få till min DGAV ordentligt. Tomgången börjar närma sig civil lydnad och jag måste säga att det är ROLIGT att ha så många olika munstycken att välja mellan, inget av valen behöver ju vara rätt och ändå går den.. men kackigt .. 😛

    Förhoppningsvis kommer ett eller två paket i postlådan under slutet av denna veckan med lite ”hjälpmedel”, ska bli ruskigt spännande att skrida till verket.

    Håll utkik i backspegeln, plötsligt är det en Sonett där 😉

    #444699
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du får väl göra en BMW – skriv Sonett spegelvänt i nosen.😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #444726
    ahlis
    Deltagare

    Tror texten blir för liten 😉

    Har läst en hel del nu om vevhusventilation vilket nog är nyttigt då jag använder bilen till vardags. Just nu har jag en helt öppen vevhusventilation vilket inte är så fördelaktigt som jag först tänkte…
    Om man orkar läsa hela Wikin så finns de såklart en bild på en V4a 🙂
    https://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system

    Det som man kommer fram till för länge länge sedan (60 talet) är att vevhusgaser inte bara är dåligt för miljön utan det förstör även oljans egenskaper, inte alls bra tänker jag som vill åka fräck bil varje dag.
    då jag lider av det en aning trånga utrymmet mellan förgasare och motorhuv så har jag problem att då till vacuum till vevhusventilationen, antingen får jag ta bort backelitplattan som skyddar lite mot värmen från motorn eller försöka få till ett nytt uttag på själva insuget, gärna i mitten så inte bara en cylinder får straffet att ta hand om ”skräpet”.

    Just nu lutar det ändå åt att jag kommer försöka få dit en vanlig ”sugplatta” under förgasaren istället för backelitplattan.

    En kul grej 🙂 jag har länge trott att den lilla kulan som finns inuti sugplattan bara är en backventil, men det ska den inte vara. Tydligen ska den reglera flödet en aning vid tomgång samt tillåta ökat flöde vid lätt last eller normal färd.

    #444821
    ahlis
    Deltagare

    Tomgånsproblem löst!

    Som misstanken var, det var progression port som spökade på grund av avsaknad vevhusventilation med PCV.
    Förgasaren jag fått fatt i är från en Ford Escort och den har vevhusventilation enligt regelverket.

    Det som hände när jag tog bort den är att jag fick öppna spjället motsvarande den luft som saknades och då öppnades progression port, såhär.
    http://www.viczcar.com/forum/uploads/monthly_11_2016/post-102479-0-72826400-1478244196.png
    (bilden kommer från Weber manual)

    Nu när jag gjort om en Solex tvåports mellanplatta och slipat upp ”något” för att få till 32/36 samt tagit bort uttaget för bromsservo för att få plats med justerskruven för bränsleblandningen(har ju ändå inget bromsservo) så går den som en dröm på tomgång.

    Ska få sig ett oljebyte sedan är de dags att ge sig ut på grönbete igen!

    #444844
    ahlis
    Deltagare

    oljebyte klart, imorgon blir de åka av till jobbet igen !

    Vevhusventilation med PCV ventil på plats ( från Solex 2 port ) nu går den som den ska :-))

    20180528_202352

    20180528_202330

    Bilagor:
    #445308
    ahlis
    Deltagare

    En i raden av förgasarfrågor.
    Finns det någon här som vet vad följande skruv (inringad) justerar?
    Den är fingängad.

    Bilagor:
    #445822
    ahlis
    Deltagare

    Det är en luftskruv, men oklart fortfarande lite oklart vilken effekt den har.

    Misab säger att den ska vara helt inskruvad helst. Jag är förvirrad

    #445991
    ahlis
    Deltagare

    Hoppsan hoppsan..

    20180630_153938

    20180630_153920

    Bilagor:
    #445997
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lambda?!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #445999
    ahlis
    Deltagare

    Lambda?!

    Ja, eller AFR om man hellre vill läsa de.

    Litar inte på att ”med dom här munstyckena går den som den ska !”
    Trots allt är de jag som portat och levt om på denna stackarn.. 🙂

    håller på att bygga lite grejer till en raspberry pi med så jag kommer få trottellägesgivare och rpm och lambda värde som jag sedan kan sätta upp i en graf så jag ser när den går fett eller tunt. kommer bli rätt enkelt men de kommer helt klart fylla en funktion 🙂

    #446000
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lambda?!

    Ja, eller AFR om man hellre vill läsa de.
    Litar inte på att ”med dom här munstyckena går den som den ska !” Trots allt är de jag som portat och levt om på denna stackarn.. 🙂
    håller på att bygga lite grejer till en raspberry pi med så jag kommer få trottellägesgivare och rpm och lambda värde som jag sedan kan sätta upp i en graf så jag ser när den går fett eller tunt. kommer bli rätt enkelt men de kommer helt klart fylla en funktion 🙂

    Ok, jag som är totalanalog slutade fatta något efter AFR…🤪

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446001
    ahlis
    Deltagare

    Lambda?!

    Ja, eller AFR om man hellre vill läsa de. Litar inte på att ”med dom här munstyckena går den som den ska !” Trots allt är de jag som portat och levt om på denna stackarn.. 🙂 håller på att bygga lite grejer till en raspberry pi med så jag kommer få trottellägesgivare och rpm och lambda värde som jag sedan kan sätta upp i en graf så jag ser när den går fett eller tunt. kommer bli rätt enkelt men de kommer helt klart fylla en funktion 🙂

    Ok, jag som är totalanalog slutade fatta något efter AFR…🤪

    Jag gillar munstycken, inte de, men vågar jag satsa min nybyggda motor ?
    som jag gärna laddar på med så mkt de går, den ”känns” rätt nästan jämt utom… kan inte sätta fingret på de… måste hitta.. hur gör man ?

    osv 😛

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng