Projekt 900:S '91 På "G"!?

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt 900:S '91 På "G"!?

Detta ämne innehåller 142 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-04-03 22:05.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 143 totalt)
  • Författare

Mr_SunBear
    Deltagare

Det lagret hade verkligen gjort sitt på rattaxeln. Sitter alla vakuumslangar fast på vredet på instrumentpanelen? Eller om ngn hoppat loss el sprucken slang.

Allt verkar sitta som det ska och ser inga skador på slangarna. Jag hör inget läck heller och splället under högtalargallert öppnar och stänger som det ska. Någon tidigare har ju bytt värmeelementet och som det beskrivs tidigare i tråden så var det si å så med slangar och bottendelen av huset m.m. Men det är ju ett stort hål in i balken där luften går in. Bilen är utan AC så det är inget friskläge som strular heller. Nej, jag blir inte klok på detta.

Jo, rattaxeln var helt färdig!

Josåatte!

IMG_20190311_080141

Gött!
    Nu kan man gå vidare med finisharbete!

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Härligt! Nu börjar det roliga.😊

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Ang. värmen…
    Nu när bilen är besiktigad har jag kört lite längre turer.
    När jag står still så kommer det svag värme ur vänstra ”ovansidan” men när fartvinden jobbar så svalnar det av.
    Jag har en teori jag vill testa med er.
    Värmeelementet är bytt mot något som nästan passar bra. Alltså inte Saab original. Kan det vara så att kvalitén är så ojämna att det inte blir det bastuvärmen man är van att gamla Saabar har och att ena sidan kyls av mer än andra….? Det är ju ett brett hål in i balken…
    Det går inte att känna någon skillnad på höger och vänsters tryck så troligen är allting lika tätt eller otätt om man så vill.

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .

Mr_SunBear
    Deltagare

Gott med avklarad besiktning! Grattis.

Gott med avklarad besiktning! Grattis.

Tackar!

Ikväll rotade jag runt under panelen.
    Jag tältade om underdelen på huset, kollade alla spjäll, och allt fungerar som det ska. Elementet ser riktigt ut, jämnvarmt osv. Jag hoppas att värmen läckt ut när fartvinden ökat men jag är tveksam…
    Passade även på att byta gummigenomföringen för värmekranen som var sönderskuren eller sönderbruten.

15524152932081053197926197446533

Bilagor:

Jaha… Idag har jag spolat ur värmeelementet osv men det blir bara varmt till hälften, diagonalt på något vis.
    Rören är glödheta. Det kommer varmluft längst ner, dvs i den lösa luftkanalen fram. Kännar man på kanten som ligger mot balken är plast huset svalt där. Jag tror inte elementet håller måttet helt enkelt….?

Regin
    Deltagare

Hur sitter slangarna monterat på värmekranen –
    är detta en OG 900 med eller utan ”ventil” ??

Jag har fått värme i bilen!!
    Ni som har sätt dessa värmeelement ser nog vad felet är.

IMG_20190317_195707

Jo, så är det!
    Det är ju som ett kyl. Det är alldeles för tunna å få kanaler för att funka som orginalelementet gör. Nu sitter ett original i och jag värme som i en bastu!

Bilagor:

Tar mig lite tid då å då.
    Igår kväll blev det ny nrplåt bak, den gamla klarade precis bes…

IMG_20190320_211741

Synd att dom nya är så fula, tyckte dom var snyggare och mer retro utan EU-symbol…

Bilagor:

M.Broberg
    Deltagare

Om man är lite fiffig går det att klippa bort EU symbolen, bocka till kanten så den ser ut som andra sidan och lacka yttersta biten svart.

har sett det göras med snyggt resultat.

såklart blir det olagligt då.

Om man är lite fiffig går det att klippa bort EU symbolen, bocka till kanten så den ser ut som andra sidan och lacka yttersta biten svart.
    har sett det göras med snyggt resultat.
    såklart blir det olagligt då.

Jo… Tanken har funnits… Men jag får hålla mig på rätt sida om lagen. Det är inte bara jag som kör bilen. Som för övrigt går riktigt bra nu!

lsoderlund
    Deltagare

Tyvärr är ju dagens typsnitt på regskyltarna rent av horribelt.Var väl som bäst kring tidigt 80-tal om man räknar bort de gamla skyltarna med länsbokstav.

Kanske det de borde föra in istället.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 143 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng