Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474650

    Som en bättre version av en verkstadshandbok!

    #474653
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Den som spar han har…… fredagsmyset kvar! (Denna tråd 😊👍❤)

    Tack för en trevlig tråd och uppdatering!

    Meeen 900 vs 9000, spolarvätskebehållare:

    1 – 0 till 900, en skruv!

    Mvh

    Mathias

    20200830_132828

    20200830_132335

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #474658
    dcjohansson
    Deltagare

    Håller med föregående skrivarna.
    Mycket mycket bra

    #474669
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Den som spar han har…… fredagsmyset kvar! (Denna tråd 😊👍❤)
    Tack för en trevlig tråd och uppdatering!

    You’re welcome 😊

    Meeen 900 vs 9000, spolarvätskebehållare:
    1 – 0 till 900, en skruv!
    Mvh
    Mathias

    😂 Åhhh, men det finns en hel del som OG 900 ”vinner på” 😂

    Ta bara belysning till instrumenthus, 2 skruvar till högtalargaller –
    2 glödlampor och så e det fixat.
    På en 9K däremot …. 🙄

    Sedan dubbelt upp med glödlampor enbart till belysningen –
    och så 3 extra till SID 😏

    Meen, sedan tycker jag att 9K vinner på växellådan –
    den ”känns skönare” att jobba med, samt alla årsmodeller på 9K har avtappningsplugg för oljebyte 😁

    Men nu skall vi inte vara sån, för ”kärleken” till bilarna handlar om så mycket mera –
    och dom gör alla det bästa dom kan för den tidens generation dom var/är till 🥰 👌

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #474671
    Regin
    Deltagare

    Som en bättre version av en verkstadshandbok!

    Håller med föregående skrivarna. Mycket mycket bra

    😊 Thnx 😊

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #474705
    Regin
    Deltagare

    Och se nu bara där –
    om inte Röde Baron:17 återigen igen har ”smugit” sig in på min infart 😂
    RB17-1

    Jag har genom en längre tid, försök få honom att ”satsa” lite mera på sin tös –
    bl.a genom yttre underhåll, d v s dom numera FD rostiga framskärmarna…..
    Men men –
    även lite av detta som kommer nu i denna update 😎 👌

    Vad sägs om bakre reflexramp, en som var spräckt och även hade ”polerad” emblem…..
    RB17-2

    Han lyckade minsann jaga ifatt en så mkt mera ”fräsch” 👍
    RB17-3

    Och där satt den på plats med ett fint org ”emblem
    RB17-4

    En ”Classic”! är jo född med 1/1 läderratt:
    RB17-5

    Men ……… 🙄
    RB17-6

    Här ”lockades” ägaren till den kanske –
    lite mera ”attraktiva” ratten från A50 😏
    RB17-7

    Lite av en annan ”sjuka” som A50 dras med –
    det kan vara stolarna.
    Inget undantag här 😣
    RB17-8

    Titta bara här 🙄
    RB17-9

    😣 Inget vackert 😣
    RB17-10

    Numera ”ersatt”:
    RB17-11

    Så som det egentligen skulle sett ut från 1á början:
    RB17-12

    RB17-13

    Men säg den lycka som vara evigt 🙄

    För en del av oss här på projektsidan, ja så ”står” den på –
    2 steg fram – 1 tillbaka, så även här 😣

    För då jag var nere och ”pilla” med monteringen av framstol –
    så fick jag syn på denna ”utsikt” 👀
    RB17-14

    Huvudcyl till koppling skall ”ses över/efter” 😏
    RB17-15

    Är beställd och lär komma början av nästa vecka 😎

    Bilagor:
    #474724
    Regin
    Deltagare

    Och ………….
    För att vara 110% säker på jag inte blandar ihop dessa ”baronerna” 😂 😂

    Röda Baron:14 befinner sig för tiden ända uppe i Sälen 😎 👌
    RB14-2

    RB14-1

    Bilagor:
    #474732

    Fantastiskt!
    Jag inser ju att inte allt skett i ”realtid” men att du har tid och energi att lägga upp och dela med dig av dessa fina projekttrådar är oerhört inspirerade och generöst. Vi hyser (ja, jag är rätt säker på att alla här tänker liknade om detta.) ytterst stor respekt för din tid, engagemang och dit arbete med detta! Det tar tid bara att fota, redigera och texta. Sedan få till trådarna så snyggt!
    Hatten av!

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #474813
    Regin
    Deltagare

    Fantastiskt! Jag inser ju att inte allt skett i ”realtid” men att du har tid och energi att lägga upp och dela med dig av dessa fina projekttrådar är oerhört inspirerade och generöst. Vi hyser (ja, jag är rätt säker på att alla här tänker liknade om detta.) ytterst stor respekt för din tid, engagemang och dit arbete med detta! Det tar tid bara att fota, redigera och texta. Sedan få till trådarna så snyggt! Hatten av!

    😊 Tackar och bockar, sån’t värmer 😊

    Har även från privat håll, fått veta att –
    jag kanske borde bli ”Bil..D” reporter 😂 …..😏 ❓

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #474832
    knut
    Deltagare

    Som en bättre version av en verkstadshandbok!

    Godt sagt!

    Selv en middelalders nordmann som tror at SAAB er en bil med frihjul 😉 leser dine tråder med stor interesse. Blir bare litt misunnelig (avundsjuk) på all kunnskap du har, og resultatene du får.

    Ser fram til fortsettelsen

    -57 Ferguson FE35, -72 96V4

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #474839

    ”Har även från privat håll, fått veta att –
    jag kanske borde bli ”Bil..D” reporter 😂 …..😏 ❓”

    Men detta är ju en strålande idé! 👍

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #474850
    Regin
    Deltagare

    För att återgår till Baron:17

    Order lades på delar Torsdag kväll, så dem kunde man kvittera ut Måndag –
    så i dag Tirsdag var det dags för operationen.
    Den e jo allt annat än ”grann” 😣
    RB17-16

    Här säkert läck ett bra tag, men som tur var –
    inget har runnit ner på mattan….

    Det måste ha ”sugit’s” upp av färgen runt cyl:
    RB17-17

    Men den demonterad, och jo tack –
    hade tidningar och plastunderlägg så det hete duga 😂 👍
    RB17-18

    Patienten” som han så ut efter demontering:
    RB17-19

    Vi gör en akut operation på ”honom” –
    öppnar upp:
    RB17-20

    Ser lite ”trött” ut:
    RB17-21

    Främre pack/tätning, ser så mycket bättre ut:
    RB17-22

    Jämfört med den bakre 😣
    RB17-23

    Nå ja…
    Hade en snack med ägaren av B:17 innan order lades –
    att det nog var lika bra handla på sig en helt ny…..

    Nytt är jo och blir nytt 😏
    Och dom är verkligen inte dyra i dag dessa ”Cyl” 👍
    RB17-24

    Så med den nya på sin plats:
    RB17-25

    I lite av grevens tid kanske –
    men det blev iallafall inga märken/läckage på mattan 😎
    RB17-26

    Återstår blott att ”trycksätta” systemet med stort T
    RB17-27

    Testa en gång och känna med pedal –
    oftast räcker det nämligen inte till 1’a gången 🙄

    Så en trycksättning till –
    och då är det klart 😎 👍
    RB17-28

    Resultatet efter detta, jo ägaren talar om för mig att:

    1- Kopplingen känns nu efter detta här, mera ”lén” –
    jobbar utan ”kanter/motstånd”

    2- Man känner skillnad på ”dragläget” till det mera positiva 😊

    Så som jag även själv upplevde det hela…..
    Alla nöjda här…. 🙂

    Bilagor:
    #474866
    Regin
    Deltagare

    Som en bättre version av en verkstadshandbok!

    Godt sagt!
    Selv en middelalders nordmann som tror at SAAB er en bil med frihjul 😉 leser dine tråder med stor interesse. Blir bare <span class=”d4pbbc-underline” style=”text-decoration: underline;”>litt</span> misunnelig (avundsjuk) på all kunnskap du har, og resultatene du får.
    Ser fram til fortsettelsen

    Skall be att få tala om –
    jag personligen själv har stor respekt för Saab folket med Saab 99 och 2 takt 😎

    Tror faktisk inte (hur löjligt det kanske må ”låta”) att jag skulle ”tämja” en 2 takt –
    har inte ens i hela mitt liv ägt en, eller en moped med 2 takt för den del 😌

    Nog körde jag ”2 hjul” då jag var 16, men det var en Honda CM125T –
    2 Cyl. 4 Takt 😑
    Honda-CM125T-1

    Fast ett för tiden, alldeles utmärkt fordon –
    som gjorde att man ”överlevde” framtiden ute i trafiken 👍

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #474922
    Regin
    Deltagare

    Under tiden att jag avvaktar till’s dom nästa ”kommer hit” –
    så kan man jo passa på köra ännu en som har varit här för mindre ”upgrade

    1998 A50 i den för 9000, lite ”rare” colour #257 midnight blue pearl –
    al’a ”Frida” 🥰
    Frida.

    Varför e den då ”rare” för 9000, jo därför att den färgen först kom 1997 –
    och att 9000 slutade tillverkades 1998 😢

    Som vissa här som kanske har läst tråden från första början –
    så minns man kanske att i slutet på Okt 2019, så dök det upp en 1’ägares A50 med strax över 17K mil på mätaren 😎 👍

    Senare kom det ett önskemål om att få dragkrok monterad 🙂

    Det är dock inte helt så lätt i dag att hitta fräsch delar, men för ägaren –
    var det inte så viktigt om den var ”fast” eller ”Demonterbar
    Så här fick jag dock använda mig av lite ”fantasi” d v s googla och slå på dom privata ”Djungeltrummorna

    Resultatet av detta, jo hittade på tradera detta monterings ”kitt
    Frida.1

    Frida.2

    Sedan dök den fasta delen upp 😎
    Frida.3

    Men det fattades fortfarande delar alá bild –
    dessa var dock inte så ”vackra”
    Frida.4

    Dom fick jag lämna bort……
    Frida.5

    Till ”bläster/pulverlack” 😎
    Frida.6

    Monteringssats ”redo”
    Frida.7

    Bruksanvisning ”ditto”
    Frida.8

    Blott att sätta igång:
    Frida.10

    balljan” rensad:
    Frida.9

    Sidobeklädnad av:
    Frida.11

    Och då kan grovjobbet börja 😊

    Bilagor:
    #474936
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Tack för trevliga uppdatering 👍!

    Mvh

    Mathias

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 310 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng