Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 343 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #477593
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Vilken omvårdnad!
    Många mil kvar på den.

    Mvh

    Mathias

    #477628
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Vilken omvårdnad! Många mil kvar på den.
    Mvh
    Mathias

    🙂 Ja det var jo tanken att ge tösen ännu en chans 🙂

    #477638
    Regin
    Deltagare

    Främre avgas, d v s biten med fläns:
    Lemansen-56

    Den viste vi redan att den hade ansökt om ”pension” –
    men att det var så pass illa 🙄
    Lemansen-57

    Det hade jag inte räknat med:
    Lemansen-58

    Nog har man ”jobbat” med den lite ”extra” –
    här och vart 😏
    Lemansen-59

    Med den nere, jamen så varför inte –
    lika bra ta ner resten där framme typ DP 😊
    Lemansen-60

    Fick även se att ”fästet” till katalysator –
    ja det hade sett sina bättre dagar 🙄
    Lemansen-61

    Med DP/katalysator nere, ja så blir det strax så mycket –
    lättare att jobba med vattenpump.
    Men innan dess –
    så måste multiremmen släppas/demonteras:
    Lemansen-62

    Med ACpump ”avlägsnad” –
    så ser man hela härligheten till vattenpump 😁
    Lemansen-63

    Med det mesta demonterad –
    samt redo för just ”demontering
    Lemansen-64

    Så ”kom den ur/ut
    Lemansen-65

    Återstår gör lite rengöring:
    Lemansen-66

    Man måste ”återanvända” bakstycket till den ny vattenpump:
    Lemansen-67

    Voilá 😊
    Lemansen-68

    Det tar sig –
    långsamt, men säkert 👍
    Lemansen-69

    Bilagor:
    #477689
    Regin
    Deltagare

    Något som 9K på äldre dagar oftast ”lider” av –
    det är en servoslang som ant ”svettas/läcker
    Lemansen-70

    Oftast är det närmast styr-vxl:
    Lemansen-71

    En lättare rengöring på det:
    Lemansen-72

    Anslutningen närmast pumpen –
    ja den brukar jag rent av ”såga av”: 😏
    Då blir det senare så mkt lättare att lossa en oftast rostig anslutning –
    som här med spärr/hylsa”:
    Lemansen-73

    Gammal vs ny från SSK lager 😎 👍
    Lemansen-74

    Nice utsikt där det gällde att passa på –
    så länge som växellådan inte var uppe på plats:
    Lemansen-75

    Andra ändan tar sig inte alls sämre ut 😊
    Lemansen-76

    Lemansen-77

    Triss i nytt 😏
    Lemansen-78

    Bilagor:
    #477714
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Magnefikt jobbat, den ser ut att kunna rulla 20 år till. 🙂

    #477743
    Regin
    Deltagare

    Magnefikt jobbat, den ser ut att kunna rulla 20 år till. 🙂

    🙂 Kanske får den en hel del år ute på vägarna ännu 🙂

    Är idag inte så säker på den kanske hade ”överlevt” i det långa loppet –
    med kopplingen etc etc som vi tar hand om nu 👍

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    #477747
    Regin
    Deltagare

    🙂 Nu så 🙂

    vänder det d v s –
    att den delen av projektet, har vi kommit halvvägs med 😁

    Det har åter blivit dags att ”hinka” tillbaka vxl-lådan, där vi ser slavcylinder –
    som har komplementerat med skyddsbälg samt det nya uttrampningslager:
    Lemansen-79

    I samma veva innan den där halva ”framen” skulle på plats –
    ja så blev det även där till nya lagerstöd:
    Lemansen-80

    Inte att förglömma, tösen skall raka vägen från mitt garage till besiktning –
    så det skadar nog inte om man möter upp med dessa typiska standardfell åtgärdade 😏
    Lemansen-81

    Och där e vi bra på G
    Lemansen-82

    Så pass att det återigen går mecka –
    utan ”Stödverktygen”
    Lemansen-83

    Något av allt detta man måste demontera för att få ner halva ”framen” –
    ja det är även gummi till K-staget.
    Tänkte att här byter vi i båda sidorna, lika bra göre det –
    enligt ”boken”, d v s gänga upp/fräsch 😊
    Lemansen-84

    Voilá:
    Lemansen-85

    Jag tömde även lådan på olja innan den demonterades –
    så lika bra hälla i nya sorten för ”skölja” så är det gjord 👍
    Lemansen-86

    Bilagor:
    #477808
    Regin
    Deltagare

    Eftersom tösen kommer gå en hel del 24/7 då vill man gärna –
    det mesta fungerar som det skall.

    Så…
    Vi dra igång med det ”obligatoriska” 😊
    Lemansen-87

    Vilket vill säga, Termostat samt vattentemp givare:
    Lemansen-88

    Med ”locket” av –
    så ser man termostaten:
    Lemansen-89

    Man ser även att det är bra mycket rostvatten i kylsystem 😑
    Lemansen-90

    Var samma sak då det tappades av kylaren –
    kanske kontentan av dessa 2.5 år ”stillastående” …..🙄
    Här måste vi nog ta och ”spooola” kylsystem lite 😏

    Ny vs gammal termostat –
    endast Org är att räkna med för min del:
    Lemansen-91

    Med den på plats, så var det dags för ”givaren” –
    ja d v s , det trodde vi i alla fall 😂
    Lemansen-92

    Men det s**t sig lite …..

    Där som….
    Ägaren lade order på samma givare som till sin Röda Baron
    men det är en MY 98 …….

    Det är en brytpunkt på denna givare omkring MY 97, där den egentliga skillnaden ligger sig i
    om det är 1/8″ NPT eller om det är M12 till ”gängning”

    Givaren som inhandlades, ja den passar till bil med motor.nr:
    Lemansen-93

    Tösen här e jo en MY 96 och då får vi fram följande 😏
    Lemansen-94

    Nåja, ny är på G och under tiden –
    så kan man lika bra påbörja delarna inför service och dit hör luftfilter:
    Lemansen-95

    Dags för byte:
    Lemansen-96

    Men man har i alla fall tagit hand om tösen –
    med Saab org filter 😎
    Lemansen-97

    Ena av ”klämmarna” satt som var det för livet 😛
    Lemansen-98

    Lemansen-99

    Men som tur e –
    så finns det på ”lager” 🙂
    Lemansen-100

    Så som man gärna vill det skall se ut 😊
    Lemansen-101

    Bilagor:
    #477835
    Regin
    Deltagare

    Tändstift ingår i att göra service –
    så av med ”kassetten:
    Lemansen-102

    Och i sedvanligt stil …… 🙄
    Lemansen-103

    Så blott av med ventilkåpan nästa:
    Lemansen-104

    Undra hur en sådan ser ut ”undertill” –
    en sån som tydligen har kört mycket på:
    Lemansen-105

    Men men –
    det ser ut så här:
    Lemansen-106

    Och här har vi ”syndabocken”
    Lemansen-107

    I sedvanlig ordning –
    vill inte gärna ”tappa” pluggen ner i motor 😏
    Lemansen-108

    En 17 hylsa, liten förlängare:
    Lemansen-109

    Ett par enkla/nätta små knackningar:
    Lemansen-110

    Och där kom den ut 😊
    Lemansen-111

    Lemansen-112

    Ännu en ”plugg” monteras 😂 👍
    Lemansen-113

    Lite rengöring på det –
    samt ”smörjning”:
    Lemansen-114

    Så sitter den där 👌
    Lemansen-115

    Redo var det även för den ny packning till ventilkåpa –
    men innan den kommer på, så lite ”packning” här runt halvmånen 🙂
    Lemansen-116

    Bilagor:
    #477864
    Regin
    Deltagare

    De gamla stiften som hade kvar både avstånd –
    samt ”gnistan”:
    Lemansen-117

    Dem ersätter vi med en omgång helt nya:
    Lemansen-118

    Tillbaka med ”kassetten” igen, den skulle dock visa sig –
    att vara äldre än själva tösen 👀
    Lemansen-119

    Lemansen-120

    Vi skall även ha tillbaka/upp DP/Katalysator, jag lägger gärna –
    lite extra tid på fixa med ”fräsch gäng” 😊
    Lemansen-121

    Staget som ”stöd” till DP/Katalysator var jo ”av” –
    nytt hade man på lager här 👍
    Lemansen-122

    Då var det redo för montering:
    Lemansen-123

    Lemansen-124

    AC nästa på tur –
    innan dess måste ”hållaren” till dito på plats:
    Lemansen-125

    Så där typ 🙂
    Lemansen-127

    Gött jobb för den dagen –
    det går t o m stänga huven för dagen 😊 👍
    Lemansen-128

    Bilagor:
    #477902
    Regin
    Deltagare

    Främre packbox ”svettades” bra den också –
    så den är medräknad på listan ”att göra”
    Lemansen-132

    Motor är annars efter 18K mil mycket fin och torr –
    så det var precis i rätta tid och ta hand om denna packbox 😊
    Lemansen-133

    I denna service hade vi även planerat med Multiremmen
    men Oboy vart vi stötte på ”patrull” med det 😣

    Nedre remskivan fick jag en fin omgång ”Déjà vu” av 👀
    Lemansen-134

    Samma fenomen utspelade sig nämligen med Sego:
    Lemansen-135

    Lemansen-136

    Det man ser är, att ”gummi” e på väg ut/ur skivan –
    i grönt som det skall vara, det i rött är ”mindre bra” 😏
    Lemansen-137

    Lemansen-138

    Känns inte riktigt bra och –
    ”hinka” tillbaka detta remhjul efter byte av packbox 🙄
    Lemansen-139

    Som om detta inte vore nog elände i sig –
    så är det ”galet” här med:
    Lemansen-140

    Bussningarna i/till Remspännaren är tokslut 😒

    Så pass, att ena ”hylsan” ligger ”på/emot” spännaren:
    Lemansen-141

    Lemansen-142

    Förr i tiden kunde man köpa ”Rep. sats” med nya bussningar/hylsor:
    Lemansen-143

    Det kan man inte mera, men dock hade SSK nya spännare på lager –
    en sådan hann det bli till innan dem tog slut 😏 😊 👍

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #477917
    Regin
    Deltagare

    Kanske dags att avsluta en del av själva huvudjobbet –
    d v s ”kopplingen” 😁

    Det görs oftast med att ”lufta” den –
    något som enligt många beskrivs som ett fy ”#¤%&/ <——-(Censur) 😂
    Lemansen-129

    För min del har detta aldrig varit något problem i sig –
    Blott man har en ”kortat” nyckel vid slavcyl:
    Lemansen-130

    Och så detta ”Aggregat” –
    som hela tiden ”fyller på” vid behov 😊 👍
    Lemansen-131

    Med detta avklarat –
    så redo för resten av framvagnen:
    Lemansen-144

    Vissa kanske ser att jag drog ner ”hela allt” –
    jo det är ganska onödigt i sig 😳
    Tyvärr ville det sig inte bättre än att, just dom 2 skruvarna som delar ”fjäderben” vs ”spindel” –
    ja dem hade rostat totalt ihop 👎

    Men men, med rubbet nere –
    så gick även detta att hitta en lösning på.
    Lemansen-145

    Med batterihylla etc etc på plats:
    Lemansen-146

    Fjäderben åter på sin plats:
    Lemansen-147

    Bromsar ”ditto” 😊
    Lemansen-148

    Men nog f-n skulle ”styrled” strula –
    så fick bli ett nytt från eget lager där:
    Lemansen-149

    Bilagor:
    #477928
    Regin
    Deltagare

    Lika så dags göra en replay på höger sidan 😎

    Lagerstöd:
    Lemansen-150

    Bussning:
    Lemansen-151

    K-stag:
    Lemansen-152

    Spindelled:
    Lemansen-153

    Allt detta bytts ut med nyt 😊 👍
    Lemansen-154

    Lemansen-155

    Lemansen-156

    Lemansen-157

    Lemansen-158

    Och som sista:
    Lemansen-159

    Bromsarna på det fram 😎
    Lemansen-160

    Bilagor:
    #477971
    Regin
    Deltagare

    Så har vi en sån där svacka med fel delar ✋
    Tänkte vi skulle hinna med byta värme element också –
    jag kände smått av lukten i kupé under körning ….

    Här kom det nya:
    Lemansen-183

    Det vill säga –
    det trodde jag iallafall 🙄
    På trots av man sökte delar med Reg.Nr
    så kom detta element till Torp:
    Lemansen-184

    Fick direkt känslan av att något var fel här –
    och vist 17 var det också det 😡

    Här fick vi ett element till de ”äldre” –
    d v s dem utan direkt slanganslutning.
    Lemansen-185

    Sökning på PPS hemsidan –
    ja det bekräftade direkt jag hade rätt …….🤨

    Bättre gick det då med paket från SSK
    här vet dem iallafall vad de sysslar med 😍👌
    Lemansen-186

    Hann lägga beställning på denna spännare –
    d v s innan den ”redan” tog slut 👀
    Lemansen-187

    Bilagor:
    #477978
    Regin
    Deltagare

    Men men, spännaren är för tiden ”värdelös” –
    därsom det tydligen inte behagar ”Schenker” att infria deras lev på 2-3 ”arbetsdagar” 😖

    Vi får helt enkelt, i annan ordning än jag hade planerat –
    ta tag i alla dom andra ”småsakerna 🙄

    Bromsarna bak, dessa efter 2.5 år ”stillestående” –
    var i duktigt behov av lite ”massage”
    Men, med ”kexiga” sköldar etc etc –
    så blir det inte bilder på sånt 😳

    Dock hittades en annan ”sak” undertiden vi höll på där bak –
    titta bara här 😏
    Lemansen-168

    Lemansen-179

    ”Vacker” var den inte:
    Lemansen-169

    Men lätt åtgärdat är den 👍
    Lemansen-170

    När vi ändå håller på ”dyka ner under” tösen –
    så lika bra ”hinka” på främre avgas/fläns/strumpbiten <—–”kärt barn många namn”
    Lemansen-171

    Lemansen-172

    Fick även den rätta 1/8″ NPT ”tempgivaren” på lager i dag –
    så lika bra få det överstökad med 🙂

    Här hittar vi den:
    Lemansen-173

    Ny vs gammal:
    Lemansen-174

    Rent och fint var det till den Ny:
    Lemansen-175

    Jobb well done –
    på sin plats redo för tjänstgöring👍
    Lemansen-176

    En annan sak inför besiktning….
    Belysningen på en 9K den e inte världens bästa.
    Så efter 2.5 år ”stillestående” –
    så anser jag det befogad med nya glödlampor X4:
    Lemansen-177

    Jobbigaste av dem 4 –
    ja det får man allt säga helljus på den högra sidan är 😣
    Men men, det mesta går med lite god vilja på saken
    Lemansen-178

    Aggregat till själva multiremmen –
    det hade lite att önska till det bättre, till det lite mera renare 🤔
    Lemansen-180

    Så vill jag gärna det skall se ut –
    när det lämnar mitt garage 😊
    Lemansen-181

    Lemansen-182

    Men återigen, så e man ”strandad” grundat saknade av det ”ny” remhjul……………… 😕

    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 343 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng