Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)
- Detta ämne har 180 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-16 20:16 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Ja när nu du har kikat i min tråd så måste jag ju kolla din med. 😉 Riktigt fin bil du har iaf. 🙂 Snyggt med svart 3dr och röd inredning. 😀
Själv har ja dock plyschsäten istället för skinn, men jag gillar dom nästan bättre. Främst för att skinn har en tendens att bli varmt som s*tan på sommaren. Textil är ju svalare på det viset. 😎Mycket trevligt med trappan där oxå. 😀 Jag vet inte om det är jag som ser fel, men den ser ut att bygga ut mer från rutan än vad min gör. 😛 Härligt retrostuk iaf. 😉 Hoppas på att få tag på Aerokjolar till min oxå, en dag. Dock måste den bli av med en massa ytrost på undersidan innan nåt sånt kan monteras.
@ReinO wrote:
Ja när nu du har kikat i min tråd så måste jag ju kolla din med. 😉 Riktigt fin bil du har iaf. 🙂 Snyggt med svart 3dr och röd inredning. 😀
Själv har ja dock plyschsäten istället för skinn, men jag gillar dom nästan bättre. Främst för att skinn har en tendens att bli varmt som s*tan på sommaren. Textil är ju svalare på det viset. 😎Mycket trevligt med trappan där oxå. 😀 Jag vet inte om det är jag som ser fel, men den ser ut att bygga ut mer från rutan än vad min gör. 😛 Härligt retrostuk iaf. 😉 Hoppas på att få tag på Aerokjolar till min oxå, en dag. Dock måste den bli av med en massa ytrost på undersidan innan nåt sånt kan monteras.
Tjenare! Tackar! Det finns en rad olika ”raggartrappor” genom åren vad jag kommit fram till och jag har fotat lite olika modeller som alla var saab original tillbör. Fanns ju redan på 99 combi-coupé tiden 🙂 Din modell verkar helt klart vara lite ”plattare” närmare rutan eller vad man ska säga, dom oklart om den då är äldre eller vad som var ”hett” på den tiden 🙂
En bekant här i Thn har en 900 Aero med lyxplysch inredning, och det är faktiskt inte dumt alls. Skinn ser snyggare ut tycker jag, men i alla andra aspekter är plysch bättre, framför allt svalare som du säger men det är faktiskt en markant ljudskillnad också, dom dämpar vägbruset.
Klart du ska ha Aero-kjolar! Om inte annat så får du köpa en skräpig T8 special eller motsvarande och slänga resten, säljs ju hela tiden tycker jag 🙂 Men man får nog passa på nu, bilarna börjar dö ut sakta med säkert!
//Henrik
@henrikg wrote:
@joH900 wrote:
Vackert!
Lyser laddlampan när du vrider på tändningen? Annars är nog lampan trasig, eller kabelbrott och då laddar det inte som det ska 🙂
Är det inte kolen som är dåliga så kan det vara värt och kontrollera lite jordpunkter (även om nu det inte borde va nått problem på just denna bilen med tanke på milen).
MVH
Laddlampan lyser vid tändning till, så den delen är nog reko 🙂
//Henrik
Nu är regulatorn bytt och bilen laddar som den ska.. Ska ha en liten temporär spänningsmätare i bilen samt extra batteri i bagagen ett tag så får vi se om det fungerar som det ska.. För bilen gick riktigt fint när vi körde till Läckö men plötsligt helkass på vägen hem.. Känns som generatorn borde ha fungerat tycker jag.
//Henrik
Verkar tyvärr inte ha givit något vidare resultat.. Igår kände jag att bilen var svag vid starten och när jag kom hem så var spänningen igen väldigt låg. När jag startar nu har jag bara 12.8V (och minskande) så nästa steg är väl isåfall att byta generatorn..
Ibland fungar det dock verkar det som.. I veckan har jag lött om APC-boxen samt justerat in den med APC-System Tester som användes internt på Saab. Laddar på fint nu, men skulle må bra av en 2.8 bar bränsleregulator. Något som har en blank och fin i nyskick? 🙂
Mvh
Henrik@henrikg wrote:
Verkar tyvärr inte ha givit något vidare resultat.. Igår kände jag att bilen var svag vid starten och när jag kom hem så var spänningen igen väldigt låg. När jag startar nu har jag bara 12.8V (och minskande) så nästa steg är väl isåfall att byta generatorn..
Ibland fungar det dock verkar det som.. I veckan har jag lött om APC-boxen samt justerat in den med APC-System Tester som användes internt på Saab. Laddar på fint nu, men skulle må bra av en 2.8 bar bränsleregulator. Något som har en blank och fin i nyskick? 🙂
Mvh
HenrikHur funkar en sådan testare? Kör den lite impulser ut till olika komponenter?
@Beeos wrote:
@henrikg wrote:
Mvh
HenrikHur funkar en sådan testare? Kör den lite impulser ut till olika komponenter?
Den har ju dels några dioder (t.ex. spikdiod), samt switchar för att stänga av vissa inputs, t.ex. stänga av knackregleringen samt tryckregleringen för att kunna ställa P och F pottarna i bra relation till varandra samt max ladd. Eftersom varje bil/motor är unik vad den klarar för maxladd så kan man ju inte göra detta på skrivbordet och sen bara ut och köra 🙂 Samt man kan med den analoga mätaren se att man inte bottnar regulatorn m.a.p. utsignalen till MV när man skruvar P/F. Det är ju generellt lite lurigt att ställa dom för att man ska få en bra och snygg reglering.
Det är mycket känsla att göra detta helt klart och jag fick hjälp av en erfaren person 😉
Mvh
Henrik@henrikg wrote:
Om inte annat så får du köpa en skräpig T8 special och slänga resten //Henrik
Det var det jävligaste, dags att tvätta munnen henrik.. nu tycker du jag du ska ta en titt längst ner bland alla projekttrådar, vad finner du för bil?
Borde inte bilen längst ner bland trådarna krångla minst och den högst upp mest? 😆Ruskigt fin bil du funnit. Vad är det för matta du har på instrumentbrädan? En sådan vore perfekt att få tag i, har två små sprickor i min bräda och vill inte att de ska bli större.
En sådan matta lär ju få ner temperaturen från ett par tusen grader till bara några hundra under de soligaste dagarna. 🙄
Vart fick du tag på den?@Beeos wrote:
Kan tänka mig att de är lite klurigt 🙂
Hade varit skoj å få den ”mappad”Ja, detta var nog det närmaste man kan komma till ”mappning” på gamla APC-systemet 🙂 Och just därför behöver jag nu ingen röd APC-box 🙂 (Förutom för att flytta över det jag har till en snygg röd låda! man kan ju inte skruva sönder en röd original box)
//Henrik
@Robert SG wrote:
@henrikg wrote:
Om inte annat så får du köpa en skräpig T8 special och slänga resten //Henrik
Det var det jävligaste, dags att tvätta munnen henrik.. nu tycker du jag du ska ta en titt längst ner bland alla projekttrådar, vad finner du för bil?
Borde inte bilen längst ner bland trådarna krångla minst och den högst upp mest? 😆Ruskigt fin bil du funnit. Vad är det för matta du har på instrumentbrädan? En sådan vore perfekt att få tag i, har två små sprickor i min bräda och vill inte att de ska bli större.
En sådan matta lär ju få ner temperaturen från ett par tusen grader till bara några hundra under de soligaste dagarna. 🙄
Vart fick du tag på den?Jag kan nog minnas att jag skrivit det där någostans… Saken är den att även om min T8 special är underbar att köra är det (i mitt tycke iallafall) bättre att slakta en sådan än en äkta aero. Givetvis får man ta hänsyn till skicket. Det såldes 809st T8 special och finns således rätt många aeropaket att hitta ute i Sverige. Och det är nog inte hemlighet här inne att det finns rätt många rostiga och krånglande T8:or i vårt avlånga land.
Man kan tycka att denna bil borde krångla mindre, men även om den har stått i varmgarage så har den inte flyttats en millimeter på 12 år, och det tar på sakerna. Karossen har iallafall gillat att stå där 😉
Angående mattan på instrumentpanelen så är den köpt ifrån USA, landet där det är lite varmare än här 🙂 Faktum är att jag har pratat med ansvarig för instrumentpaneler på Saab och det är inte värmen som knäcker panelen, det är UV-strålningen. Jag har någostans exakt vilket material som og900 panelen är gjord av, men i vilket fall som helst så tål den i runda slänger 10 år i ljuset. Dock oklart om dom visste om det redan på den tiden eller om det visat sig senare.
Tillbaka till din fråga iallafall, det går nog fortfarande köpa dom på Ebay. Tyvärr är passformen när dom kommer dålig, eller t.o.m. katastrofal. Den jag har i min bil har min fru klippt och sytt om efter att ha gjort en pappersmall (Tack igen sweetie!) Och det gjorde hon även på en till som jag sålde till en här i klubben, du vet vem du är 🙂 Men jag har faktiskt en kvar… En grå som jag köpte långt tidigare till min T8 (behöver inte fixas om, men har ett litet fult hål). Skicka ett PM om du är intresserad så skickar jag bild.
Mvh
Henrikaugusti 7, 2011 kl. 20:22 #186611Finns att köpa en variant från USA här:
http://www.sasab.com/Fabric-Dash-Cover-i893.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;@Anderslindh wrote:
Finns att köpa en variant från USA här:
http://www.sasab.com/Fabric-Dash-Cover-i893.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;Ah, precis en sådan som jag har över, i den färgen!
Mvh
Henrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.