SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
februari 2, 2016 kl. 16:34 #385266
Sådär måste den ju sett ut från fabrik, riktigt snyggt. Man kanske skulle göra något liknande med 90an…
En fråga, vart har du pallbockarna? Domkraftsfästet?Pallbockarna sitter vid domkraftsfästena på dessa bilder.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
februari 3, 2016 kl. 17:06 #385318Hej å hå igen 🙂
Nu plöjer vi igenom Juli 2011.
Blev en hel del gjort denna månaden ändå.Här har jag gjort en grundlig tvätt av denna kloss. Ny fläktmotor installerad och gummitätningslisten som tätar mot karossen runt luftinsläppet har jag bytt mot en hel och fin.

Passade på att montera en isoleringsmatta, tagen från en 92a.

Här är hela paketet på plats igen 🙂

Lite prylar ditsatta. Lite kul med vacumburken i skärmen faktiskt. Det är en som är svart original som jag hitta. Någon som kanske vet när man fann dem i 900orna? tyckte det var snyggare än med vit. Tror dem sitter i dem första årgångarna av 900a.

Blev lite dörrmixter med. Dem har fått sig en liten uppfräschning. Blästrade några rostfläckar samt lacka lite. elhissaxarna har även fått sig en omgång tvätt och insmörjning. Sen rostskyddade jag som fasen inv.

Fixade till ratten som är tänkt ska sitta i, men jag brukar byta rattar stup i ett så det kan bli vad som känns rätt för dagen. Detta är förövrigt min favoritläderratt 🙂
Många av er ratar den nog, sitter standard i någon variant av 9000 om ja fattat det rätt.
Den var hel och fin i lädret,men var sliten i färgen, sen var tyvärr den grå dekorbiten borta med.

Så blev den med lite ny färg. Här har jag även gjort en egenbyggd dekorbit. Passar bra som fan.

Helhetsbild på ratten, blev riktigt fin, jo den dekorbiten byggde jag utav material jag skurit ur en gammal dörrsida från en 900a 🙂
Den modellen som är i hårt skum, så jag täljde till en bit som jag sedan limmade på grått konstläder på. Blev bra.

februari 3, 2016 kl. 17:35 #385319Jag gillat oxå den ratten! Tycker den känns Saabig med design från bla rutskärningen på bakdörrarna och Aerodesignen över lag.
februari 5, 2016 kl. 15:13 #385377Jag gillat oxå den ratten! Tycker den känns Saabig med design från bla rutskärningen på bakdörrarna och Aerodesignen över lag.
Precis 🙂 gött att jag inte är ensam om att tycka om den 🙂
februari 5, 2016 kl. 15:28 #385378Jag återkommer med en åsikt när jag ser den på plats i bilen, lite osäker när man ser den bara sådär löst.
februari 5, 2016 kl. 15:37 #385379Tja! {AUGUSTI 2011}
Ny månad, vi inleder Augusti 2011 med att rota lite i domkraftsfästena.
Hittade faktiskt lite svetsjobb kring ett fäste.övriga tre såg bra ut,endast lite renskrap och blästring.Hede lös fästet och renblästrade det, här är det klart för att börja svetsa.

Grundmålat, kittat och täckmålat.

Här är det klart, blev väl bra detta. Sen en massa rostskydd inuti tröskeln.

Passade även på att fixa till nedre yttre delen av tröskeln, blästrade av den rost som fanns och målade vitt.

Värmeskölden bak har fått sig lite färg.

Någon hel främre värmesköld hade jag tyvärr ingen liggandes, så det blev att laga den jag hade. Fick knacka till en främre bit.Blev helt ok.

Passade på att renblästra den efter jag svetsat klart. Nu ska det på lite färg.

Här har jag gjort klart underredet. Blästrat den sista rosten och målat och sprutat ny massa. Värmesköldarna är på plats och målade.

Torpedplåten på plats, nitade blindnitsmuttrar så jag kunde skruva fast den med rostfria skruv. Tycker det blev fint att ha den vit.

-
Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av
saab putte.
-
saab putte.
februari 5, 2016 kl. 15:43 #385382Jag återkommer med en åsikt när jag ser den på plats i bilen, lite osäker när man ser den bara sådär löst.
Det låter bra det 🙂
februari 6, 2016 kl. 14:09 #385414Vi fortsätter med bilder från Augusti 2011.
Nu bjuds det på lite blandat mixter.
Gött att få montera lite grejer igen 🙂Tvättat rent tanken, fy va tråkigt,speciellt när det är massa underredsmassa på. det är ju nödvändigt på en plasttank:).

Provmonterade golvmattorna som ska sitta i. Blir nog fasen fint detta.Tyvärr svårt att få bra på bild. Jag har färgat dem svarta.

Denna ska få sig en liten omskärning så den passar mot knäskyddet som satt i 900 med airbag. Har även färgat denna svart.

Testmonterade sidoklädseln, har färgat dem svarta. Kan nog bli bra.

Nya lås som ska hamna på min vita. knottriga och fina nycklarna är när dem är nya:) Låssatsen jag hade var till en Combi Coupe så cylindern till bakluckan blev en begagnad i bra skick som jag flytta över dem nya stiften från cc låset.

Här syns skillnaden på bakluckecylindrarna mellan cc och sedan. Den till cc är längre. så jag löste detta genom att flytta över alla mässingstift från mitt nya cc lås till en cylinder till sedan. Dock ej den på bild.den var i sämsta laget. Så nu sitter det nya lås i dörrar och baklucka. härnäst ska ett spakställ fixas till.

Här har jag fixat till spakstället,lite nytt fett,nytt tändlås och chimsad bussning på stången. blev kanon:)

En styck genomgången elantenn, haft isär den och smort in den med nytt fett. Nu ska det bara smidas ett fäste så den passar i sedan.

Börjat lägga lite kabel 🙂

Lite mer kablage monterat, även spakstället på plats.

Bromsrören som går inuti bilen på plats.Dem har jag även sprutat på lite galvfärg på.

Värmepaketet på plats med en ny värmekran. samt ett skavskydd för kultråden till vacumdosan som håller i gasvajern. antar det är det. jaja dit kom det i allafall:)

En härva till upphängd. Blev lite sugen att montera dit farthållarsystem med. Tänkte först skippa det men det är lika bra att montera dit.

Vakumkontakter, bromsljuskontakt och vacumdosan till farthållarsystemet monterat. Även rattstången har kommit på plats.

februari 6, 2016 kl. 19:57 #385421Intressant det där med att färga mattor…
Gjorde du det själv!?
Berätta gärna mer…februari 6, 2016 kl. 21:55 #385426Underredsmassa är ju inte tokfel på en plasttank heller. Skyddar mot grussprutet.
96 V4 1975 ”Bollen”
februari 7, 2016 kl. 08:40 #385433Intressant det där med att färga mattor… Gjorde du det själv!? Berätta gärna mer…
Japp, jag har färgat den med färgsprutan. Det är en tyginpregneringsspray jag lagt på, används till bla att färga båtkapell. Så jag har bara tvättat mattan ordentligt och sedan sprutat på.
Underredsmassa är ju inte tokfel på en plasttank heller. Skyddar mot grussprutet.
Jo det är klart 🙂
februari 7, 2016 kl. 09:18 #385435AUGUSTI 2011
God Morgon alla saabvänner! Fortsätter med lite Augustibilder 2011. Det är en bra månad, då fyller jag nämligen år med, ska bli kul att se om jag gjorde något vettigt med bilen på min födelsedag 🙂
Nu kom jag bara till den 23e, fyller den 25 så det får bli i nästa uppdatering.
Lite blandat mixter.Nu sitter en hel tanklockshållare på plats med fina skruv. Blev förtjust i det gröna tanklocket. dock har jag ingen nyckel till det. Men det borde gå att byta höljet. Även tankluckan ska få sig en omgång.

Två kassa tanklock blev ett fint:) Dem tre delarna till vänster var ett lock som var trasigt i plasten men jag hade två nycklar till det. Så det blev att flytta över den låscylindern till det gröna. Då jag kunde slakta det svarta med gott samvete så såg jag hur det satt ihop. Så för att ta isär locket sätter man det i pressen. ett mothåll under plasthöljet och sen pressa på låscylindern. Då får man bort höljet. Sen grejen nr2 på bild sitter sedan i grej nr3 med små flikar i plasten. När detta är gjort och man har locket i tre delar, då är det bara att plocka ur låscylindern. Lite onödigt vetande kanske. Smidigast vore kanske att skaffa ett nytt lock:) Men nu fick jag mitt gröna härliga lock i funktion med två nycklar å allt:). Men uppbyggnaden är ju ganska kass. vill man slanga bensin kan man i stort sett ta en tång och rycka bort höljet,sen rycka ur cylinderhållaren. sen är det bara att skruva ur den gängade delen. :). Hoppas dock jag får ha min bensin i fred.

Glasblästrade rent dessa mässinghållare för bromsslangarna fram och lade på lite klarlack, blir riktigt fint med glasblästrad mässing 🙂 Här har jag även monterat dem.

Plåtfästet till bränsleboxen på plats, har målat det en sväng .

Lite småsaker monterat under huven, några fästen för kabel och hastighetsvajern. plinten till bromsrören,även den glasblästrad. samt fästena för bromsrören är på plats. Blev även en ny gasvajer.

Rev isär en kolkanister. så ser den ut i delar. Ja man ska allt behöva ta isär allt. Haha! Kanske skulle köpa lite aktivt kol och byta i den. antar det är samma som när man renar sprit:).

Äntligen är bränsleledningarna klara. Tagna från en 900s. Fick byta ut den slangen som går till pumpen från filtret, då jag ska ha bosch pump som har ringanslutning. Sen fick jag korta returledningen då den ej sitter i pumpen som på 900s.utan sitter mitt uppe på tanken typ. Fick även flytta över anslutningen till returledningen.(den vita grejen på bild). Bytte även ut den mindre ringbanjon till filtret mot en fräsh. brukar ju bli rostiga. Så nu ska tanken och ledningarna monteras här näst. Bränslefiltret kommer nu hamna där bak undertill. Värdelöst ur rostsynpunkt men gött å få det lite renare i motorrummet med.

Tanken och bränsleledningarna äntligen på plats. Kletade fett på pinnskruvarna till tankbanden och trädde sedan på silikonslang. Nu bör dem inte rosta mer.:) Blev även en underredstvätt, därför den är blöt. Massa blästerdamm å skit överallt.

Alla slangar och rör på plats här.

februari 8, 2016 kl. 10:20 #385487Bränsleledningsproblematiken känner jag igen från sedanen jag byggt om
Slutade med att jag tog tank och bränsleledningar från en ”S” . Kändes ok att ta bort tanken när jag ändå skulle svetsa i närheten.
Ok! Jo det är lite mixter. Men ganska kul ändå 🙂
februari 8, 2016 kl. 10:54 #385488Hej igen!
Nu klämmer jag ur resten från Augusti månad 2011 🙂
Jo jag ser att jag gjorde något vettigt med bilen även på min födelsedag. Bältet byggdes om samt dörrhandtagsknappen putsade jag bort kromet på.
Lite blandat mixter igen, konsolen mellan stolarna byggs om lite, stereokonsolen fixas till mm.
Bara att kika in bilderna på galenskaperna 🙂Stötte på ett problem om man vill ha dem nyare stolarna i den äldre karossen. Frambältena är inte lika, fästena skiljer i karossen, men det löste jag genom att slipa bort nitarna ur det äldre bältet så jag fick lös fästet,det silvriga på bild. Sen var det bara att borra ett skruvhål och sedan skruva det i det nyare bältet. Det har redan en svetsad mutter så det blev perfekt:) Så nu sitter det 91ans bälten fram.

Kromet som är på handtaget var kass på ena dörren,så jag blev lite sugen att prova våtslipa bort kromet så det blev plastsvart istället. Blev riktigt fint tycker jag. Lite kass bild tyvärr.

Provade även att våtslipa bort kromet på ett handtag, krom vs svart. Tycker det blev jäkligt fint med svart,skulle passa väldigt bra i 92-93or som inte har krom på instrumentpanelen. tror det skulle se väldigt orginal ut. blev lite modernare.. jaja kul å prova:)

Här är nästa problem jag stött på.Då jag ska sätta dem nyare stolarna i en kaross med dem äldre fästena så bör man även sätta i den smalare konsolen som sitter i dem nyare.Men den passar riktigt dåligt mot golvmattorna som är modell äldre. det blir att glipa väldigt mycket som ni ser på bilden,så detta ska det pysslas lite med.

Här har jag börjat lite smått,den nedre plastbiten kapade jag från en äldre konsol,det är den delen som ligger mot golvet,har anpassat den biten för den nyare konsolen, så nu ska denna brännas på den nyare konsolen. Provade att svetsa ihop den med lödkolven och det verkade fungera riktigt bra så det blir morgondagens pyssel:)

Här är den ihopbränd,så nu sitter den fint nere mot golvet. Nu återstår lite slipning,spackling och målning.

Då var konsolen färdigmodifierad för att passa fint i den äldre karossen.Dock ej fastskruvad på bild, då klämmer det ner den lite extra. Målad i halvblank svart,det får duga. Hade gått å målat den lite mattare men faktiskt så matcha den väldigt bra mot plasten i stereokonsolen. Just dessa konsoler har en förmåga att kunna bli lite grådassiga jämfört med stereokonsolen.

Stereokonsolen omskuren för det bredare knäskyddet. samt noga utvalda delar till konsolen.Rotade fram dem finaste delarna jag hade. fick även en ordentlig tvätt.

Handbromsspak från 91-. avklädd och väl rengjord. I samband med att den nyare konsolen kom mellan stolarna så kom det till en liten plastflik på höljet på spaken, därför jag byter ut spaken till en nyare.

Lite mer grejer invändigt i bilen har kommit på plats, bälten och bränsleledningarna är på plats.

-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Slutade med att jag tog tank och bränsleledningar från en ”S” . Kändes ok att ta bort tanken när jag ändå skulle svetsa i närheten.