Saab 900i 1987
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987
- Detta ämne har 238 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-01-06 22:44 av
wallero.
-
FörfattareInlägg
-
Hej igen!
Undrar om Ditt K-Jetronic system ”blir öve”? Dvs om du skulle vilja sälja det komplett? Jag fikar efter att kunna uppgradera min SAAB 99 2.0L -73 till insprutare vad det lider. Väljer nog inte
D-jetronic utan K-jetronic. Som du vet har jag fårgat på bränsletank för insprutare med påfyllnad på vänster sida…..
Hör gärna av dig.
MvhMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej igen!
Tack. Jag är förmodligen intresserad av mycket kring insprutet. Gör gärna en prislista, TACK. Dumt nog brukar ”kabelhärvan” vara en svår del att få tag på….Du verkar kunna det mesta om SAAB. Ska passa på att fråga Dig om jag kan utgå ifrån ett Bosch LH sprut istället? Den springande punkten är insuggrenröret till B201 motorn ur min
okunniga synpunkt sett.Jag har nämligen ett komplett (sånär som på luftburken) Bosch LH (2.4?) system från en 900 2.1L. Insugninsgrenröret lär inte passa från en B212 till en B201 B-typ.
Vidare spridarna sitter ju på en ”rail” som matas via ett rör. Dessa spridare lär inte passa i B201 grenröret. Har du några ideer.
Om detta system kom till nytta så skulle mitt problem koka ner till tanken och bränslepumpen samt moddning av insugsgrenröret.Har inte i huvudet om Bosch LH systemet integrerar med det brytarlösa tändsystemet …. vilket leder till mer moddningar: Kommer ihåg att det satt en knacksensor på 2.1L motorn.
Intressant projekt?
Kommentarer emottages tacksamt!
Mvh
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallichar ju en 900i H motor med K jet så behöver du borra upp hålen till spridarna (har jag för mig) dock inte hela vägen!
handlar om att K jet spridarna har en längre tunn del kan man la säga.
sen behöver by bygga en special fuelrail, alltså den som matar spridarna med soppa, 8v har inte samma hålbild som 16v och inte heller heltt symetrisk. det är uppdelat 2 + 2 spricare
dessutom kommer du få problem med vevaxeklgivaren från 2.1 system, det går att lösa om du har fördelare med hallgivare dock.
så ganska mycket pussel med LH 2.4.2
OK det pekar på att jag får lägga pengar och krut på att få ihop ett komplett K-jetronic system. Återkom gärna med vad du har till salu med priser, TACK.
(Ang tanken. Min orginal plåttank är 90 x 20 x 28 cm L x H x B något rombiskt tvärsnitt. Påfyllningsröret sticker ut ca 1.5 cm utanför vä gavel där det också finns ett tunnare rör.
Vet idag att EMS 72–74 hade bränslepumpen externt, men inget om accumulatorn etc.)
Mvh AdamMvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicDu ser tanken längst upp i bild..
Skicka ett pm så ska du få priser på det jag har mvhAttachments:
Nu är iallafall ryggdelen klar..
Tatt skinnet från en 9000 cd 1992 å satt på 900ans ryggskiva blev ok ska justera lite till ..nackstöden passade rakt i 900ans hål om man kapade upp spåret lite.. Nu ikväll ä grejorna rengjorda med lädertvål…å i morgon ska ja smörja in läder balsam dock efter montering. Bilder kommer på det sen.Attachments:
Snyggt jobbat Niklas! Man kan undra över var i hela världen du bara får fram en mörkgrå skinninredning från en 9000 sådär. Grattis.
Jag har ”ömsat skinn” på mina framstolar i min 900S -91 CRN 149 till mörkgrått skinn från en 9000 men ”tappad bakom en vagn som jag är” fattade jag
inte att jag kunde ha nytta av ett 9000 baksäte (”om jag drog upp långkallingarna till armvecken”). Nu har jag ett 900 säte med sliten kant mot hatthyllan.
Ska bli intressant att följa Din utveckling. Ser lovande ut
Mvh
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicSnyggt jobbat Niklas! Man kan undra över var i hela världen du bara får fram en mörkgrå skinninredning från en 9000 sådär. Grattis. Jag har ”ömsat skinn” på mina framstolar i min 900S -91 CRN 149 till mörkgrått skinn från en 9000 men ”tappad bakom en vagn som jag är” fattade jag inte att jag kunde ha nytta av ett 9000 baksäte (”om jag drog upp långkallingarna till armvecken”). Nu har jag ett 900 säte med sliten kant mot hatthyllan. Ska bli intressant att följa Din utveckling. Ser lovande ut Mvh Adam Zdunek
Mörkgrå???? Det är mörkblå
Har tatt av alla extraljus å monterat nos nya lyckglas samt monterat en cromegrill I nyskick ä väldigt nöjd med denna combo
Anonymjanuari 16, 2022 kl. 00:06 #491472Har tatt av alla extraljus å monterat nos nya lyckglas samt monterat en cromegrill I nyskick ä väldigt nöjd med denna combo
? Ser bra ut, men va nu rädd om det –
Trubb grill/lampglas är inget som växer på träden i dag ?Extraljus har det oftast med att se bra ut på bilarna I R L –
men på bild är det en annan 5′a ?Dock tycler jag att du saknar dom där org Dim/varselsljusen undertill:
Här ihop med de ”US” blink jag köpte av dig –
från tiden då jag hade gamla KvartzHåller på å gör iordning en usa front som ska på 900an.
Har slipat å lackat sargarna odorado grå.
Samt tatt av glasen å pollerat med autosol å sen limmat tillbaka.. strålkastarna köpte ja i Polen.. å ljuspotterna ska blästras å sen pulverlackas sen montera på 900an det blir niceAttachments:
Nu har det hänt lite på 900an.
Usa fronten nu klar i nyskick..
Blästrade å pulverlackade kåpor å nya strålkastare från polen.
Nytt extraktor grenrör monterat ..
Nytt sportluftfilter monterat..
I morgon blir usa fronten monterat hoppas jag mvh .Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Saab 900i 1987” är stängt för nya svar.