Saab 900i 1987
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987
- Detta ämne har 208 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-17 16:32 av wallero.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 8, 2021 at 22:31 #489337
Ser finfint ut!
Jag tror inte att ingen vill hjälpa till. Det är nog så många inte har koll på dessa bromsar.
Jag har bara varit ute för dom en enda gång och då på en importerad bil från USA. Då hade jag ingen tanke på hur dom var monterade. Det fanns nog inga lösa mellanlägg iaf… ?Blir nog kalas med nya dämpare oxå! ?
oktober 10, 2021 at 14:44 #489387Nu blir jag mer nyfiken än tidigare.
Hummm…är det “samma” ok som vanligt fast med en annan bygel?
Eller är kolven större?
Många frågor…Oken är ca 1 cm bredare annars identiska som de till solida skivorna…
Ja la emellan en 3 mm distans bakom hubben efter ja satt I nya ljullager… Sen en 2 mm bricka mellan ok å nav
Sen fungerar det fint… underbart med nos delar…
Ä ju 3dje gången ja gjort denna ombyggnad.
De första 2 gångerna va på min silver aero från 1984 å min svarte aero från 1985…men nu ä oken slut hos min vän som haft dessa ok…. mvhnovember 12, 2021 at 07:20 #489995När du skriver att allt är klart så antar jag att det blir uppdateringar av tråden mer sällan framöver. Jag passar därför på att tacka för intressant läsning. En snygg bil från början som du nu har förfinat till någon väldigt snyggt. Vilket fint arbete du har lagt ner. Mvh Bengt
När du skriver att allt är klart så antar jag att det blir uppdateringar av tråden mer sällan framöver. Jag passar därför på att tacka för intressant läsning. En snygg bil från början som du nu har förfinat till någon väldigt snyggt. Vilket fint arbete du har lagt ner. Mvh Bengt
Blir lite uppdateringar i vinter.. Ska byta inredningen till blått skinn ä det planerat mm mvh
Har köpt en blå skinninredning I Polen som kommer hem inom kort ska bygga om allt då den ä till 9000 cd egentligen. Bygger adapterskenor till framstolarna å baksäte ska med byggas om… vore bra om nån har lite bilder mm ang å bygga om baksäte från 9000 till 900
Lär bli jävligt snyggt iallafall. Elstolar ä det med. Å jag har ju bytt hela el systemet till 1992 års system så jag har de rätta el kontakterna till stolarna bara å plugga i..
Återkommer när inredning ä hemma å arbetet har börjat å bygga om allt mvhAttachments:
Har fixat en nästan komplett blå skinninredning nu.. tyvärr var förarstolen helt kass.. så om nån har en eldriven förarstol till saab 9000 i skinn så vill ja köpa den gör inget om det ä lite slitet mm bara den ä hel..
Har börjat å göra iordning passagerarstolen å tvättat med lädertvål å läderbalsam ..
Ska börja med baksätet i mellan dagarna..
Även köpt nya luftkåpor från saab klubben..
Kanonfina nytillverkade kåpor.. precis som originalet..
Så trött på folk som klagar på ssk nytillverkade delar..allt ja köpt har varit 100% perfeckt..Godjul å gott nytt år mvh niklas
Attachments:
Bytt höger motorkudde då den gamla va helt slut.
Även bytt motorvärmaren i blocket då den som satt där läckte vatten..
Sen hittat en cromegrill I perfeckt skick har planer å montera usa front å cromegrill å ta bort alla extraljus…
God fortsättning alla saab vänner..Attachments:
Hej o God Fortsättning!
Vilken energi och motivation du har. Stor eloge. Fin 900 du fått tag på bara att gratulera. Önskar jag hade utrymmen o lite verkstad att hålla till i.
Något som jag blir undrande över är övergången från insprut till dubbelförgasare. Ett är det inte svårt att ställa in dubbelförgasare. SAABs lösning på 900GLs bar inte omtyckt på verkstäderna vet jag.
Samma sak gällde den gamla Volvo PV 544 Sport. (Ålderdomlig förgasare liknade SAABs lösning. Problemet var ofta sliten länk om jag minns rätt)
Har en granne som har en Pantera. Han går åt andra hållet förgasare till avancerat insprut.
Förgasare låter mer “brute force” (i dubbel bemärkelse). Insprut borde man kunna “mappa” mer optimalt. Eller?
Vänliga Hälsningar
Adam Zdunek -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.