Saab 900i 1987

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 208 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2021 at 22:31 #489337

      Ser finfint ut!
      Jag tror inte att ingen vill hjälpa till. Det är nog så många inte har koll på dessa bromsar.
      Jag har bara varit ute för dom en enda gång och då på en importerad bil från USA. Då hade jag ingen tanke på hur dom var monterade. Det fanns nog inga lösa mellanlägg iaf… ?

      Blir nog kalas med nya dämpare oxå! ?

        oktober 9, 2021 at 18:49 #489370

        Hej,

        Detta är första gången i mitt liv som jag sett ventilerade skivor för en 900og 1987.
        Tack för att du delar med dig 🙂

          oktober 9, 2021 at 20:52 #489380

          Se där ja.
          Detta ä min 3dje 900 som ja byggt om till usa bromsar på ifram …alltid skoj med fabriksnya delar å såna här ok ä inte det lättaste å hitta fabriksnya mvh

            oktober 10, 2021 at 12:50 #489381

            Ett par bättre närbilder…

              oktober 10, 2021 at 14:44 #489387

              Nu blir jag mer nyfiken än tidigare.
              Hummm…är det “samma” ok som vanligt fast med en annan bygel?
              Eller är kolven större?
              Många frågor…

                oktober 10, 2021 at 17:30 #489390

                Polisen använde också de här större oken.
                /M

                  oktober 10, 2021 at 19:11 #489399

                  Oken är ca 1 cm bredare annars identiska som de till solida skivorna…
                  Ja la emellan en 3 mm distans bakom hubben efter ja satt I nya ljullager… Sen en 2 mm bricka mellan ok å nav
                  Sen fungerar det fint… underbart med nos delar…
                  Ä ju 3dje gången ja gjort denna ombyggnad.
                  De första 2 gångerna va på min silver aero från 1984 å min svarte aero från 1985…men nu ä oken slut hos min vän som haft dessa ok…. mvh

                    oktober 11, 2021 at 21:53 #489434

                    Nu ä allt klart …bilen blev ca 6 cm högre underbart nu ska de främre bromsarna slitas in.

                      november 12, 2021 at 07:20 #489995

                      När du skriver att allt är klart så antar jag att det blir uppdateringar av tråden mer sällan framöver. Jag passar därför på att tacka för intressant läsning. En snygg bil från början som du nu har förfinat till någon väldigt snyggt. Vilket fint arbete du har lagt ner. Mvh Bengt

                        november 12, 2021 at 18:53 #490007

                        När du skriver att allt är klart så antar jag att det blir uppdateringar av tråden mer sällan framöver. Jag passar därför på att tacka för intressant läsning. En snygg bil från början som du nu har förfinat till någon väldigt snyggt. Vilket fint arbete du har lagt ner. Mvh Bengt

                        Blir lite uppdateringar i vinter.. Ska byta inredningen till blått skinn ä det planerat mm mvh

                          november 16, 2021 at 15:15 #490089

                          Har köpt en blå skinninredning I Polen som kommer hem inom kort ska bygga om allt då den ä till 9000 cd egentligen. Bygger adapterskenor till framstolarna å baksäte ska med byggas om… vore bra om nån har lite bilder mm ang å bygga om baksäte från 9000 till 900
                          Lär bli jävligt snyggt iallafall. Elstolar ä det med. Å jag har ju bytt hela el systemet till 1992 års system så jag har de rätta el kontakterna till stolarna bara å plugga i..
                          Återkommer när inredning ä hemma å arbetet har börjat å bygga om allt mvh

                            december 25, 2021 at 16:30 #490990

                            Har fixat en nästan komplett blå skinninredning nu.. tyvärr var förarstolen helt kass.. så om nån har en eldriven förarstol till saab 9000 i skinn så vill ja köpa den gör inget om det ä lite slitet mm bara den ä hel..
                            Har börjat å göra iordning passagerarstolen å tvättat med lädertvål å läderbalsam ..
                            Ska börja med baksätet i mellan dagarna..
                            Även köpt nya luftkåpor från saab klubben..
                            Kanonfina nytillverkade kåpor.. precis som originalet..
                            Så trött på folk som klagar på ssk nytillverkade delar..allt ja köpt har varit 100% perfeckt..

                            Godjul å gott nytt år mvh niklas

                              januari 5, 2022 at 02:35 #491213

                              Bytt höger motorkudde då den gamla va helt slut.
                              Även bytt motorvärmaren i blocket då den som satt där läckte vatten..
                              Sen hittat en cromegrill I perfeckt skick har planer å montera usa front å cromegrill å ta bort alla extraljus…
                              God fortsättning alla saab vänner..

                                januari 5, 2022 at 11:11 #491228

                                Hej o God Fortsättning!
                                Vilken energi och motivation du har. Stor eloge. Fin 900 du fått tag på bara att gratulera. Önskar jag hade utrymmen o lite verkstad att hålla till i.
                                Något som jag blir undrande över är övergången från insprut till dubbelförgasare. Ett är det inte svårt att ställa in dubbelförgasare. SAABs lösning på 900GLs bar inte omtyckt på verkstäderna vet jag.
                                Samma sak gällde den gamla Volvo PV 544 Sport. (Ålderdomlig förgasare liknade SAABs lösning. Problemet var ofta sliten länk om jag minns rätt)
                                Har en granne som har en Pantera. Han går åt andra hållet förgasare till avancerat insprut.
                                Förgasare låter mer “brute force” (i dubbel bemärkelse). Insprut borde man kunna “mappa” mer optimalt. Eller?
                                Vänliga Hälsningar
                                Adam Zdunek

                                  januari 5, 2022 at 11:25 #491231

                                  Väldig skillnad å jämföra ett par slitna 150cd stromberg med nya weber 45or…..hur lätt som helst å montera förgasare när det vart insprutning.. bara å ta bort el pumpen å sätta I ett vanligt bensinfilter med en slang i tanken som suger bensin.. mvh.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 208 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.