SAAB 96 V4 -79 (orginal)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 V4 -79 (orginal)

  • Detta ämne har 232 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-03 10:26 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 233 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110041
    Per-Erik
    Deltagare

    Har personligen aldrig sett en spegel där, men vet inte om det är ett orginal-tillbehör eller inte – förmodligen inte…

    #110448
    Molte
    Deltagare

    Det skulle kanske kunna vara så att någon har klippt ur en spegel från ett annat solskydd o satt i. Någon finurlig nisse…

    Just nu pågår vaxning men de sker i etapper. Simoniz är verkligen inget roligt vax att jobba med. Men hoppas de sitter i lite längre så slitet lönar sig.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #110839
    Molte
    Deltagare

    Då har det hänt något igen.
    Ville ha lite bättre tryck i ljudet så jag skaffade en färdigbyggd låda att sätta in mitt element i. Den jag själv hade byggt hade jag inte räknat på hur stor volym den skulle ha, hur stor lutning det skulle vara på ryggen för att få så bra fjong som möjligt i ljudvågorna eller hur stor basporten skulle vara. Med den nya lådan blev det mycket mer fart i djupbasen. Jag passade på att skaffa ett slutsteg till för att få bättre kontroll på ljudet mellan ”framsystemet” och basen i skuffen.
    Nu återstår bara att fästa stegen på något snyggt vis, gömma sladdarna och ställa in ljudet ordentligt.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #110860
    Molte
    Deltagare

    Tyvärr blir det trångt i skuffen när man ska ta med sig brassestolar till stranden, men den sässongen är ju iofs över nu känns de som.

    Hade tänk klä plattan som stegen sitter på med samma matta som ligger i bagaget, eller…

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #112033
    Molte
    Deltagare

    Nu har en stortvätt och en vaxning gjots på bilen och den har satts in i garaget här hemma.
    Dags att säga tack för den här sässongen, som avslutades med besiktning igår. Tråkigt att bilprovningen hade slarvat bort min tid i systemet men det löste sig ändån.
    Fick frågorna:
    Är det pappa som har renoverat bilen?
    Är det pappa som kör med bilen?
    Är det pappas bil?
    Gissar att folk i min ålder inte brukar komma in med gammla saabar 😀
    Fick i alllafall ingen anmärkning och inget bra att veta så nu kan man ställa in med gott samvete och hoppas att vinterns fukt och kyla inte ska ställa till med något besvär.
    Kanske vi tar oss till Lödde på tisdag om det verkligen blir kanonväder. Förmodligen blir det in i vinterförvaring till nästa helg.

    Eftersom det är första vintern som jag verkligen ska ställa in bilen så undrar jag vad ni har för tips, ni som är lite mer erfarna. Ska jag har något skynke över bilen? Det skyddar ju mot smuts och evntuellt fågelbajs om det skulle komma in någon lite rackare men samtidigt håller det ju kvar fukten. Kanske bara lägga ett lakan över tak och motorhuv?
    Ha rutorna lite nervevade?
    Hur skyddar ni er mot möss?

    Oven and out

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #112038
    lsoderlund
    Deltagare

    Det beror ju helt och hållet på vart bilen skall stå någonstans! Om du inte vill ha rått eller musäten inredning så ska du lägga i några kvistar enris. Det håller dem nämligen borta!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #112039
    emul
    Moderator

    Enris under / i (?) bilen lär obehagligt för mössen, nån som sade det förra hösten om jag minns rätt.

    EDIT: Ha, finns fler som skriver bra saker ibland.. 😉 Ang lakansdelen så kanske det kan vara smart, iaf mot damm. Finns risk för fuktig skit så kanske det är mer suboptimalt då jag kan tänka mig att det då ligger och pyr på ett annat sätt..?

    Kom på vem som skrev om enris, Martin som byggt teardrop. Kolla inledningen på hans tråd så står det om hur han gjorde när han satte ut 93:an i trädgården för vintern!

    #112587
    Molte
    Deltagare

    Ska ha den i en länga med betonggolv så den kommer stå tort.
    Ska testa att lägga in enris och en torrboll i bilen och hoppas på de bästa.

    Besiktigade bilen för ett tag sedan med 1,1 i CO. Fick tipset av Walle att höja upp det till 3,0.
    Det märkliga va att när CO mättes upp denna gången låg det på 0,14.
    Satte den på 2,35. Verkade bli helt perfekt. HC sjönk från 1200 till 600 och lambda hamnade på 1,033 vilket nästan är godkänt för en bil med katalysator (1,03).
    På köpet fick jag en jämn och fin tomgång som håller sig på samma varv fast den står länge. Stannar inte de första minutrarna när man kör och ska bromsa inför en korsning. Summa kardemumma det är en helt annan bil på tomgång. Jag är supernöjd!

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #112630
    lsoderlund
    Deltagare

    En fråga bara Mange, hur i hela fridens namn har du fått ett värde på Lambda när du inte ens har ngn??

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #112637
    stefan
    Deltagare

    Lambda är bara ett uttryck för optimal blandning, självklart kan ett insprutningssystem själv ändra detta värde med hjälp av input från ”lambdasonden” men själva värdet är alltså mätbart på vilken bil som helst.

    #114172
    Molte
    Deltagare

    Snart åker bilen i vinterförvaring men innan dess så hade jag tänkt förbereda lite inför våren (som jag redan längtar till). Man får abstinens av att köra moderna bilar ju 😉

    Vecka 46 blir det en komplett rostskyddsbehandling men innan dess så hade jag tänkt få på ett par extraljuse. Det ser ju så häfftigt ut. Lite bus/rallystuk faller mig helt i smaken.
    Skaffade mig ett par NOS Hella Ralley 1000, ultimat vore ju att få tag på ett ljus till. Det ända som är bättre än två är ju tre. Ska ha tag på fästen till dem också men de ska säkert lösa sig. Vill dock inte göra åverkan på annat än baksidan av kofångaren.
    Har någon fästen eller ett Hella 1000 ljus i bra skick så hojta till!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #117719
    Molte
    Deltagare

    Första gången på hela vintern som jag gjort något som har med bilen att göra om man inte räknar snurra runt däcken ett halvt varv.
    Inte mycket till update men i allafall
    Har haft mina extraljusfästen liggandes på skrivbordet ett par månader och var gång jag gått förbi dem som har de skrikigt puttsa upp mig!
    Ikväll tog jag mig tiden och gick ut i garaget. Tog 1,5 timmar att få fason på dem. Och de med en borrmaskin från 70-talet! Kan lova att jag känner mig riktigt trött i öronen. Den skramlar och skriker så grannarna måste tro att jag kasstrerat en gris i garaget. Men snabbt snurrar den allafall

    Nu har jag kallförzinkat dem också. Nu är frågan, vilken färg ska de ha. Har en burk chamottbrunt som jag fått blandad till mig men de känns mer rätt med någon färg som är metallik.

    P.S. Längtar till våren!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #117943
    saabfredde
    Deltagare

    Du har en väldigt bra bil som du ska vara rädd om 😉

    jag har också en brun 79 som jag ska ha då jag fyller 18 😀

    här är en bild http://www.geting.se/viewimage.php?image=83812-brun%2079.JPG

    #119135
    Molte
    Deltagare

    I förgår va de strålande väder och eftersom jag och några kompisar har planer på att åka V4.a till Elmia så va de ut med bilen från vinterförvaringen som gällde. Lite småplock finns ju alltid att göra 😉
    Fick hem han i torsdagskväll och kunde inte hålla mig utan va tvungen att se hur det blev med extraljus så de skruvades på plats.
    Idag va Herrsiba här så då kopplade vi in dem också. Perfekt att känna elektriker 🙂
    Kan bara säga att jag blev supernöjd, det finns inga mörka vägar längre..

    Nästa steg går också i sportighetens riktning…

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #120666
    Molte
    Deltagare

    Glappande spindelled bytad idag. Härligt med tyst och skön framvag igen, nu kan jag köra över brundlock utan att de skramlar.
    Perfekt väder va de för att ligga på uppfarten och skruva, riktigt varmt och skönt.

    Testade bilen på Knutstorp på stcs banträff, de va verkligen grejer de! Men bankörningen va ju inget för v4.ans bromsar precis, efter ett par varv så luktade de svedda bromsar så nästa gång får jag hålla mig i konbanan om jag ska köra med den. För de va verkligen kul! Men förbättringar önskas inför nästa runda. Kommer kanske också, den som lever får se.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 233 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.