Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan

Detta ämne innehåller 403 svar, har 64 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-03 08:34.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36630

    cabmange
    Deltagare

    @counterparts wrote:

    @cabmange wrote:

    Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

    En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

    Hur skulle en topp lista kunna se ut?

    – UrSaaben
    – Paddan
    – Rallybil vilken
    – Sonett vilken
    – Talladega 9000 bilen
    – Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
    – 99 turbon pearlwhite

    och så vidare

    Magnus

    Vad är det totala värdet på de befintliga bilarna på museet?
    Någonstans vid 6 till 8.000.000:-?
    Någon/några vet säkert det verkliga värdet. (kanske Bäckström?)

    Förutom 2-3000 SSK medlemmar har vi också STCS med ett liknande antal medlemmar-
    för att inte tala om de Saab-freaks som inte är med i någon klubb.

    Någon form av medial insats borde kunna få fram ett antal tusen hängivna saab-människor-
    som ställer upp med ett bidrag.
    Hypotetiskt: engångskostnad för samlingen: CA 6 till 8.000.000:- plus driften om man nu skall tro
    på den tidigare nämda i denna tråd: 6.000.000:- /år

    12.000.000:- delat på, låt säga 6000 personer (borde existera fler dock) blir 2000:- per person.
    Driften går säkerligen att få ner en bra bit, borde också ligga i Trollhättans kommun att bidra med
    en större del för driften.

    Ett antal tusen utländska saab-vänner skulle förmodligen inte tveka att gå in heller!?
    Så en engångskostnad på 2000:- (kan sannolikt bli mindre per person) är för mig en struntsumma-
    som säkrar museet för framtiden.
    Bara känslan att kunna åka dit på på besök utan
    nervpirringar att GM eller andra sk*tstövlar står där som gamar och skall plundra och förinta
    ett stort industriarv från Sverige är ju en mäktig valuta för pengarna!

    Med reservation för värde-beloppen, borde detta inte vara särskilt svårt att förverkliga-
    dock vet man ju inte vad som skrivits i avtalen när GM ”släppte” SAAB.

    Man skulle slutligen kräva media på stora skadeståndsbelopp för den skada man anbringat
    SAAB genom alla okunniga skitartiklar som gjort skadan värre än vad den hade behövat bli.

    Aftonbladet: ”minns du bilarna” 15bilder på saabar-
    99turbon är en dekaltrimmad 4-D GLE med plåtfälgar fram och Inca bak samt halvt insnöad och skitig.
    Snacka om att sparka på/förnedra någon som redan ligger.

    ”Phoenix…I hope you rise again, and get even with the bastards who let you down”

    Att göra en beräkning att få ihop pengar till köp är ganska enkelt, och kan sannolikt också genomförbar.
    Men den stora frågan kvarstår och är inte lika enkel.

    Driften! Vilken form av bolag/förening skall driva den, vilka skall ingå i styrelsen.
    Hur skall man kunna få avtal med en plan som ger en förlust av 6-8 miljoner per år.

    Den pilsnern är svårare att knäcka. Tror inte samma personer som lagt in pengar är villiga att betala samma belopp varje år i drift.
    För vem skall då betala inträdet till muset, och att ta ut hyra av de som vill anordna Saabens dagar.

    Ett museum i mindre skala är nog vad Komunen/förening skulle kunna klara av och att man jobbar idiellt.

    Så ett museum i Thn, ett i skåne, ett i Linköping, ett i Mälardalen, ett par i norrland. Och att man roterar bilarna det skulle kanske kunna fungera.

    //MH

    #36632

    phermansson
    Deltagare

    Youngman har en plan som innebär att man inom de närmaste kvartalen ska kunna återuppta en produktion av den nuvarande 9-3:an som, enligt uppgift, inte ska omfattas av samma restriktioner som de nya bilarna.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4866906

    Nu kan man väl iaf hålla tummarna för att det någon gång ska gå Saabs väg…

    #36636

    900jubileum
    Deltagare

    Det känns som om Youngman skulle kunna bli en lämplig framtida ägare till Saab och jag ser inte alls några problem att man vill fokusera på dem delar som är icke-GM beroende, det är bara positivt. Sen är det ju osäkert om huvudkontor osv. kommer att bli kvar i Sverige, om företaget fortfarande kommer vara ett svenskt företag eller om allt flyttas till Kina.

    Jag tror denna spekulant är än mer bättre än t.ex. Turkiets regering som tydligen också skulle vara intresserade. Tydligen hade dem visat intresse för hela konkursboet men att då flytta allting till Turkiet för att där tillverka egna bilar. Om det skulle bli på detta ser jag nog ändå helst att Saab AB och Scania håller fast i varumärket och inte låter det hamna på några inhemska turkiska bilar.

    #36637

    turbolamko
    Deltagare

    Kom ihåg detta!!

    http://www.youtube.com/watch?v=dyILRTrrF74

    :AP

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36638

    900jubileum
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Kom ihåg detta!!

    http://www.youtube.com/watch?v=dyILRTrrF74

    :AP

    Helt rätt! Det finns alltid hopp för Saab!

    #36639

    turbolamko
    Deltagare

    @900jubileum wrote:

    @dansaab wrote:

    Kom ihåg detta!!

    http://www.youtube.com/watch?v=dyILRTrrF74

    :AP

    Helt rätt! Det finns alltid hopp för Saab!

    Jag ger inte upp som de flesta av er vet 😉

    Googlade lite och hittade en artikel om att KIA även var i konkurs, förutom att deras regering tog över ägandet ett tag…

    Samma kan det vara med Saab, de blir uppköpta och lever vidare!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36644

    moongoose
    Deltagare

    http://www.affarsvarlden.se/hem/teknik/article3373264.ece

    Egentligen skulle jag bara länkat men måste säga nått.. Jämföra Saab med MG.. Jämföra oss med Audi(V.A.G). OCH!! Säga: – Saab blev obekväm för GM med sin profil av individualism, teknisk förfining och premium-märke, skriver Matthias Holweg.

    Ett stort skämt! Han menar tekniken som dom pillat på men inte kommit nånstans sedan 70talet? Eller tekniken som Saab tog fram?

    #36646

    skomakarn
    Deltagare

    @moongoose wrote:

    http://www.affarsvarlden.se/hem/teknik/article3373264.ece

    Egentligen skulle jag bara länkat men måste säga nått.. Jämföra Saab med MG.. Jämföra oss med Audi(V.A.G). OCH!! Säga: – Saab blev obekväm för GM med sin profil av individualism, teknisk förfining och premium-märke, skriver Matthias Holweg.

    Ett stort skämt! Han menar tekniken som dom pillat på men inte kommit nånstans sedan 70talet? Eller tekniken som Saab tog fram?

    Jag förstår det som att han syftar på SAAB, inte GenemanipulatedMissfits,
    När han skriver individualism, teknisk förfining mm.

    #36650

    moongoose
    Deltagare

    @skomakarn wrote:

    @moongoose wrote:

    http://www.affarsvarlden.se/hem/teknik/article3373264.ece

    Egentligen skulle jag bara länkat men måste säga nått.. Jämföra Saab med MG.. Jämföra oss med Audi(V.A.G). OCH!! Säga: – Saab blev obekväm för GM med sin profil av individualism, teknisk förfining och premium-märke, skriver Matthias Holweg.

    Ett stort skämt! Han menar tekniken som dom pillat på men inte kommit nånstans sedan 70talet? Eller tekniken som Saab tog fram?

    Jag förstår det som att han syftar på SAAB, inte GenemanipulatedMissfits,
    När han skriver individualism, teknisk förfining mm.

    ja det måste ha varit så men konstigt skrivet 🙂

    #34188

    Janne Hagnell
    Moderator

    @900jubileum wrote:

    Det känns som om Youngman skulle kunna bli en lämplig framtida ägare till Saab och jag ser inte alls några problem att man vill fokusera på dem delar som är icke-GM beroende, det är bara positivt. Sen är det ju osäkert om huvudkontor osv. kommer att bli kvar i Sverige, om företaget fortfarande kommer vara ett svenskt företag eller om allt flyttas till Kina.

    Jag tror denna spekulant är än mer bättre än t.ex. Turkiets regering som tydligen också skulle vara intresserade. Tydligen hade dem visat intresse för hela konkursboet men att då flytta allting till Turkiet för att där tillverka egna bilar. Om det skulle bli på detta ser jag nog ändå helst att Saab AB och Scania håller fast i varumärket och inte låter det hamna på några inhemska turkiska bilar.

    Husqvarna MC är ju italienskt… Eller har varit, i alla fall.

    #36651

    Karl Ask
    Moderator

    Ännu är det inte kört för Saab.

    Men jag har jobbat med museefrågan sedan tidigt i höstat och problemet är inte inköpet. Det ser inte regionen och kommunen som ett problem, utan det är driften. Det kostar 5-6 miljoner om året i drift. Och det är inte bara ett år, utan det är många år som alla måste betala in pengar. Det är 2000 kronor om året om 3000 personer betalar in de pengarna. Och folk klagar att medlemsavgiften till SSK är dyr (300kr om året). Vad som behövs är stora pengar för att kunna få långsiktigt lösning på museet.

    Att klubben skulle köpa in en bil? För vilka pengar? Vi har en stor reservdelförsäljning som kostar och vi skall ta fram nya delar. Vart skall bilarna stå? Och hur tusan skall man kunna enas om vilka bilar som skall sparas när många bara hackar på varandras bilmodeller??? Nej, bilsamlingen på museet måste till varje pris försöka hållas intakt. Då är finns det tyvärr inga långsiktiga lösningar där medlemmar går ihop, bara en bit på vägen i bästa fall.

    Sedan är det inte kronofogden som har hand om bilarna längre utan det ligger på konkursförvaltarens bord nu och museet är inte deras viktigaste fråga just nu…

    Men jag hoppas att detta inte skall bli aktuellt utan Kineserna kommer och startar upp Saab igen.

    #36657

    counterparts
    Deltagare

    Bara som en konstruktiv jämförelse:

    T.ex ”moderna museet” i Sthlm har funnits i årtionden och det är inte en liten barack direkt…
    Hur…finasieras en sådan instans fortlevnad?
    Vågar påstå att en sådan inrättning drar en stor kostnad från de/dem som betalar….
    Läget kontra Trollhättan är ju dessutom några 100-tals procent dyrare…

    Konst är ju inte inkomsbringande direkt, utan anses som en viktig del av ”kulturen”.
    Vore bara intressant att veta hur en sådan instans finansieras?

    Ett industriarv som detta, kan inte bli mindre viktigt i vilket sammanhang man än väljer-
    så man tycker det skulle vara inbyggt i den svenska självbevarelsedriften att värna om
    vad den svenska industrin har gett här hemma OCH i utlandet!

    Känns illa till mods att säga ”vad”….. hoppas på en nystart där bl.a ”phoenix”
    blåser om alla konkurenter!

    GM ser jag inte längre som en förkortning….utan som en svår j*vla svordom…

    #36671

    Martin
    Deltagare

    Ett beslut i frågan ligger givetvis utanför detta forum, så vi kan på sin höjd ägna oss åt spekulationer.

    MEN, kan man från Saabs/Konkursförvaltarens sida tänka sig att decimera museet till färre Saabar (de mest intressanta) och som inryms i lite mer anspråkslösa lokaler. Nuvarande lokaler är mycket fina och representativa, men om man ställer det mot en spridning av alla museisaabar till skrupellösa spekulanter, kanske man kan acceptera mer anspråkslösa lokaler? Uppenbarligen är det driftkostnaden som är det kritiska, inte köpet av samlingen i sig.

    Kanske en samlokalisering med fabriken för att spara pengar? Kom ihåg att museet under många år huserade i en källare i THN.
    Kanske inte önskvärt, men kanske nödvändigt.

    Om man utgår från de flesta Saabentusiasters hållning att museet skall få vara intakt, anser jag att vår Saabanda just inbegriper att museet skall få vara intakt så långt det går. Det vill säga, kapitalstarka samlare som kan köpa ut bilar må väl göra det, men det gagnar inte Saabandan. (Detta går delvis emot vad jag skrev ovan, men om musei-Saabar utbjuds till försäljning på initiativ från Saab/KF för att rädda den resterande samlingen och driften av densamma ser jag det som en annan sak)

    Vi fokuserar gärna på bilarna, men museet består av så mycket mer. All dokumentation och saker som inte är bilar är en minst lika stor del av Saabs intressanta arv. Det måste också bevaras!!!

    Jag håller givetvis tummarna för att konkursen innebär en nystart för vårt Saab och de anställda på Saab. MEN det hindrar inte att man gör en ”om det värsta inträffar planering” som kan aktiveras om våra farhågor inträffar.
    Den förberedde överlever som det heter…

    Jag drog igång ett initiativ för cirka två år sedan, men som det nu ser ut anser jag att Saabklubben bäst driver frågan. Däremot kan vi alla hjälpa till att fundera, bilda opinion och lämna förslag på hur Saabklubben kan stötta processen att låta museet få fortleva så intakt som möjligt.

    Kan Saabklubbens stipendiefond som vi instiftade för många år sedan användas till att bidra till driften av ett bantat museum?
    Syftet med fonden stämmer i varje fall med behovet vi ser.

    Eller är jag helt fel ute i mina tankegångar?

    #36672

    simme_90
    Deltagare

    Om det nu är driftkostnaderna som är problemet borde det då inte vara lämpligt att iaf köpa in samlingen i sin helhet så att den inte sprids ut och är förstörd för all framtid. Jag menar att förvara alla bilarna någonstans måste ju vara möjligt och inte kosta några enorma summor. Om man sen inte kan ha någon museeverksamhet eller liknande så får det väl vara, samlingen är ju iaf bevarad. Man kan sedan jobba för att hitta en lösning att ställa ut bilarna i lugn och ro utan någon tidspress och lyckas man inte med det så kan man i ett sådant läge ta ställning till om samlingen ska (gud förbjude) styckas upp och säljas.

    Är inte själv medlem i SSK (ska, men har inte fått tummen ur… 🙄 ) men jag skulle absolut kunna tänka mig att bidra med några tusen för att samlingen skulle få vara intakt.

    #36673

    turbolamko
    Deltagare

    http://www.saabsunited.com/2011/12/never-ever-give-up-2.html#comments

    NEVER EVER GIVE UP :AP

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 404 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng