Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan

  • Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36598
    900jubileum
    Deltagare

    Medlemmarna i Saabklubbarna borde starta en insamling till stöd för museet och uppvakta både kommunen och regionen. Det får bara inte bli så att en utförsäljning av museet passerar omärkt förbi. Saab är en epok i svensk industrihistoria och på museet finns denna epoks unika historia. Detta måste räddas!

    #36599
    cabmange
    Deltagare

    Genomföra
    @900jubileum wrote:

    Medlemmarna i Saabklubbarna borde starta en insamling till stöd för museet och uppvakta både kommunen och regionen. Det får bara inte bli så att en utförsäljning av museet passerar omärkt förbi. Saab är en epok i svensk industrihistoria och på museet finns denna epoks unika historia. Detta måste räddas!

    Det låter enkelt men är betydligt svårare att genomföra. Tänk på alla har olika storlekar på plånboken, sanningen är ju att folk här som behöver delar till sina klenoder helst av allt vill ha delarna typ ”gratis” till att betala, hur skall dessa då kunna betala till en insamling.

    Men lek med tanken att det blir pengar så man kan köpa bilarna (eller ett scenario där man kan köpa några ), då kommer frågan vart ställa dom. Driften på museet är för dyrt och vad tror du en hyra kostar att ställa alla på samma ställe. Platts finns säkert men fastighetsbolag låter hellre yta stå tom istället för att rea ut den. Och en lada är inte bästa lösningen, allt från risk med möss till att byggnaden brinner.

    De vanliga bilarna bör vara enkla att sätta ett pris på, men projektbilarna hur skall de värderas? Och hur många bilar finns det där?

    Jag är skeptisk att samlingen skall kunna få vara komplett när kommun inte är intresserad vem skall då vara det som har pengar?

    Magnus

    #36600
    phermansson
    Deltagare

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1471340-saabmuseet-for-dyrt-for-kommunen

    5-6 miljoner om året i driftskostnader som kommunen inte tycker man har råd med.

    #36603
    cabmange
    Deltagare

    Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

    En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

    Hur skulle en topp lista kunna se ut?

    – UrSaaben
    – Paddan
    – Rallybil vilken
    – Sonett vilken
    – Talladega 9000 bilen
    – Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
    – 99 turbon pearlwhite

    och så vidare

    Magnus

    #36604
    900jubileum
    Deltagare

    Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

    #36611
    rikard
    Deltagare

    @900jubileum wrote:

    Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

    seger kärra ären kopia som jaghar hört , men oavset ALLA bilar i museet ÄR unika förstsa , sista , prototyper , seger bilar och det
    TILLHÖR SVENSKT HISTORI !!!

    hoppas att museet blir kvar i sin helhet..

    #36614
    Janne Hagnell
    Moderator

    Att ha en insamling är väl inte fel, det behöver ju inte göras en lista på vem som har skänkt vad. Har man inte råd så har man inte, det hoppas jag alla kan acceptera. Sedan får man rätta mun efter matsäck och köpa det pengarna räcker till, om det nu blir så att samlingen splittras.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #36615
    turbolamko
    Deltagare

    http://svt.se/2.22620/1.2653420/fortsatt_intresse_for_saab_fran_youngman

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #36616
    Janne Hagnell
    Moderator

    En konkursexpert i P1 sa igår att konkursen var ett glädjebesked för att nu kan man göra en RIKTIG nystart. Kanske får han rätt?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #36619
    counterparts
    Deltagare

    @cabmange wrote:

    Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

    En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

    Hur skulle en topp lista kunna se ut?

    – UrSaaben
    – Paddan
    – Rallybil vilken
    – Sonett vilken
    – Talladega 9000 bilen
    – Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
    – 99 turbon pearlwhite

    och så vidare

    Magnus

    Vad är det totala värdet på de befintliga bilarna på museet?
    Någonstans vid 6 till 8.000.000:-?
    Någon/några vet säkert det verkliga värdet. (kanske Bäckström?)

    Förutom 2-3000 SSK medlemmar har vi också STCS med ett liknande antal medlemmar-
    för att inte tala om de Saab-freaks som inte är med i någon klubb.

    Någon form av medial insats borde kunna få fram ett antal tusen hängivna saab-människor-
    som ställer upp med ett bidrag.
    Hypotetiskt: engångskostnad för samlingen: CA 6 till 8.000.000:- plus driften om man nu skall tro
    på den tidigare nämda i denna tråd: 6.000.000:- /år

    12.000.000:- delat på, låt säga 6000 personer (borde existera fler dock) blir 2000:- per person.
    Driften går säkerligen att få ner en bra bit, borde också ligga i Trollhättans kommun att bidra med
    en större del för driften.

    Ett antal tusen utländska saab-vänner skulle förmodligen inte tveka att gå in heller!?
    Så en engångskostnad på 2000:- (kan sannolikt bli mindre per person) är för mig en struntsumma-
    som säkrar museet för framtiden.
    Bara känslan att kunna åka dit på på besök utan
    nervpirringar att GM eller andra sk*tstövlar står där som gamar och skall plundra och förinta
    ett stort industriarv från Sverige är ju en mäktig valuta för pengarna!

    Med reservation för värde-beloppen, borde detta inte vara särskilt svårt att förverkliga-
    dock vet man ju inte vad som skrivits i avtalen när GM ”släppte” SAAB.

    Man skulle slutligen kräva media på stora skadeståndsbelopp för den skada man anbringat
    SAAB genom alla okunniga skitartiklar som gjort skadan värre än vad den hade behövat bli.

    Aftonbladet: ”minns du bilarna” 15bilder på saabar-
    99turbon är en dekaltrimmad 4-D GLE med plåtfälgar fram och Inca bak samt halvt insnöad och skitig.
    Snacka om att sparka på/förnedra någon som redan ligger.

    ”Phoenix…I hope you rise again, and get even with the bastards who let you down”

    #36621
    turbolamko
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    En konkursexpert i P1 sa igår att konkursen var ett glädjebesked för att nu kan man göra en RIKTIG nystart. Kanske får han rätt?

    Det hoppas jag verkligen asså 😮

    Kan även intyga att jag har sovit väldigt dåligt i natt med tanke på SAAB asså 🙁 😥 Så jag hoppas att man lyckas sälja HELA Saab så att man kan få njuta av bilarna i framtiden…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #36624
    900jubileum
    Deltagare

    @rikard wrote:

    @900jubileum wrote:

    Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

    seger kärra ären kopia som jaghar hört , men oavset ALLA bilar i museet ÄR unika förstsa , sista , prototyper , seger bilar och det
    TILLHÖR SVENSKT HISTORI !!!

    hoppas att museet blir kvar i sin helhet..

    Precis, att bevara museet i sin helhet borde vara av högsta prioritet för alla just nu. Vore som sagt inte klokt om ett sådant här unikt arv sprids iväg.

    #36625
    stefan
    Deltagare

    frågan är bara vad man ska nystarta med? Visst kan det komma nån aktör som köper loss resterna men vad ska han bygga på sen då om inte GM släpper tekniklicenserna till någon (vilket dom säkerligen aldrig tänkt) Att börja om på noll i dagens läge är troligen en omöjlighet om man nu inte inriktar sig på superbilar för 80 miljoner st

    #36626
    turbolamko
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    frågan är bara vad man ska nystarta med? Visst kan det komma nån aktör som köper loss resterna men vad ska han bygga på sen då om inte GM släpper tekniklicenserna till någon (vilket dom säkerligen aldrig tänkt) Att börja om på noll i dagens läge är troligen en omöjlighet om man nu inte inriktar sig på superbilar för 80 miljoner st

    Hellre att det tar ett tag att starta upp Saab på nytt än att de aldrig mer finns kvar…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #36628
    phermansson
    Deltagare

    Youngman har tydligen en idé om att köpa upp och utveckla på Phoenix-plattformen. Tillverkning om två år…

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 404 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng