Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 19, 2011 at 13:54 #36550

      @cabmange wrote:

      Muset bör drivas av några andra än en Saabklubb. Se till att Komun köper samlingen och driver museet, de bör vara de som har störst intresse och möjlighet att driva det vidare.

      //MH

      Jag skrev inte att Saabmuseet skall drivas av Saabklubben. Det är ju helt orealistiskt. Jag menar att Saabklubben ska göra allt för att påverka rätt instanser så att samlingen kan räddas för framtiden. Det behöver inte ens finnas ett öppet museum under den närmaste framtiden. Huvudsaken är att de unika bilarna räddas för en framtida utställning i någon form.

      Diskussioner om tvåtakt vs. turbo osv. tycker jag vi låter bli i denna tråd. Hela Saabs historia är intressant och värd att rädda.

        december 19, 2011 at 16:38 #36555

        @DanSaab wrote:

        @roger wrote:

        Försvinner inte varumärket när Saab konkat? Bilarna är ju inte dom enda om varumärket.

        Det har ju sagts att det finns en chans även för varumärket Saab att leva vidare… Men vi får se hur det utvecklas dock inom veckor!

        Efter vad jag förstått äger “flygplanssaab” och scania rätt till varumärket Saab efter konkursen. Det borde då vara dessa som ska godkänna om det får stå Saab i grillen på nån bil i framtiden?

          december 19, 2011 at 16:39 #36556

          Det är ju klart att inte Saabklubben själva kan köpa museet men vi kan ju, precis som Fredrik skriver, vara en pådrivande kraft tillsamans med de andra klubbarna, kommunen och andra som vill behålla museet intakt i framtiden. Som det är nu är det ju också upp till konkursförvaltaren att bedömma vad som ska hända med företaget. Enligt Muller fanns det ju en del intressenter som var villiga att köpa upp hela konkursboet och driva det vidare vilket naturligtvis skulle vara mycket glädjande. En del analytiker talar ju också om att konkursbegäran kan vara ett taktiskt agerande från Mullers sida, för att genom detta eliminera GM:s chanser att fortsätta hindra eventuella affärer. Det är klart att många känner sig bedrövade för tillfället, men med lite tur kommer kanske konkursen att innebära någon form av nystart för Saab. Det är bara att hoppas, vänta och se.

            december 19, 2011 at 16:42 #36557

            @Dan S wrote:

            @DanSaab wrote:

            @roger wrote:

            Försvinner inte varumärket när Saab konkat? Bilarna är ju inte dom enda om varumärket.

            Det har ju sagts att det finns en chans även för varumärket Saab att leva vidare… Men vi får se hur det utvecklas dock inom veckor!

            Efter vad jag förstått äger “flygplanssaab” och scania rätt till varumärket Saab efter konkursen. Det borde då vara dessa som ska godkänna om det får stå Saab i grillen på nån bil i framtiden?

            Det är alldeles riktigt. För att namnet “Saab” ska kunna användas måste både Saab AB och Scania godkänna detta. Om en seriös köpare är intresserad av konkursboet som har möjlighet att driva det vidare så tror jag nog att även namnet ska kunna få användas.

              december 19, 2011 at 17:38 #34109

              Jag menade inte heller att klubben ska driva museet, utan var intresserad av vad styrelsen har för strategi i den uppkomna situationen.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                december 19, 2011 at 17:42 #34107

                Eftersom SaabsUnited är nere just nu så kan jag citera Jörgen Trueds kommentarer ur SaabsUnited Facebooksida:

                1:
                Rolf say he has been approached by several interested parties. This has been told both to Swe. Government and the Saab Unions. He could not say who the interested parties where. He sounded sincere and reasonable. Sounds like he will enter the stage when the bankruptcy has been properly filed and handled by the district court.
                In my ears it sounded promising.
                Keep calm and carry on! It is not completely over yet just new people…..
                Right now at 17:35 Annie Lööf on Swedish Radio confirms that there are interested parties who want to come into discussions with the people that will run the bankrupcy!

                2:
                I just come off the phone with Rolf Åbjörnsson. He has had a busy day. Keep calm and carry on! I bet there could be a nice end to this story.

                Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                  december 19, 2011 at 17:44 #34063

                  @Dan S wrote:

                  @DanSaab wrote:

                  @roger wrote:

                  Försvinner inte varumärket när Saab konkat? Bilarna är ju inte dom enda om varumärket.

                  Det har ju sagts att det finns en chans även för varumärket Saab att leva vidare… Men vi får se hur det utvecklas dock inom veckor!

                  Efter vad jag förstått äger “flygplanssaab” och scania rätt till varumärket Saab efter konkursen. Det borde då vara dessa som ska godkänna om det får stå Saab i grillen på nån bil i framtiden?

                  Ja, det är jag medveten om att flygkoncernen Saab äger namnet. Men en överenskommelse går ju alltid att uppnå iallafall om att använda namnet Saab.

                  Bilar:
                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                    december 19, 2011 at 18:47 #34089

                    @DanSaab wrote:

                    I just come off the phone with Rolf Åbjörnsson. He has had a busy day. Keep calm and carry on! I bet there could be a nice end to this story.

                    Jag visste väl att Rolf Åbjörnsson var ivrig att få säga något…

                      december 19, 2011 at 20:22 #36570

                      Samme Rolf som nyss sa att förruttnelse processen har gått för långt i SAAB
                      i kvällens Aktuellt 😯 😯 😯

                      Gunnar

                        december 19, 2011 at 21:23 #36576

                        @GunnarS wrote:

                        Samme Rolf som nyss sa att förruttnelse processen har gått för långt i SAAB
                        i kvällens Aktuellt 😯 😯 😯

                        Gunnar

                        Skitsnack säger jag bara… 👿

                        Det är väl bara att kämpa ända tills man vet vad som kan/kommer ske!

                        Bilar:
                        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                          december 19, 2011 at 21:32 #36578

                          @GunnarS wrote:

                          Samme Rolf som nyss sa att förruttnelse processen har gått för långt i SAAB
                          i kvällens Aktuellt 😯 😯 😯

                          Gunnar

                          Nu var det ju inte Rolf Åbjörnsson som sa detta utan en viss Peter Smedman. Media har för det mesta lyft fram det negativa med Saab under hela den här tiden och nu när bolaget begärts i konkurs så lär det ju inte bli bättre med detta, utan man kommer säkerligen fortsätta att nedvärdera Saab och dess framtida chanser. Situationen ser såklart mörk ut men jag tror nog ändå det kan finnas en chans till överlevnad eftersom intressenter uppenbarligen visat intresse för att ta över hela företaget och det är precis det som är en konkursförvaltares första uppgift, dvs. att först och främst titta på möjligheterna om det finns någon chans att bolaget kan fortleva. Så än anser jag att finns det hopp!

                            december 20, 2011 at 06:25 #36591

                            https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.804404-saabmuseum-inget-for-kommunen

                            Förmodligen en av de lättaste sakerna att sälja av detta för konkursförvaltaren, skulle inte bli paff om dom börjar här….

                              december 20, 2011 at 06:52 #36592

                              Fanns det inte en dialog mellan klubbarna och kommunen? Vi måste ju kunna påverka detta på något sätt! Det är inte nödvändigt att bilarna står permanent uppställda som idag bara samlingen räddas! Det är ju helt otroligt att man kan låta ett kulturarv som detta spridas för vinden. Ska den sista återstende delen avSaabs historia säljas ut?! Vansinne!

                                december 20, 2011 at 06:55 #36593

                                Hoppas, hoppas att det finns något hopp för muséet ändå. 🙂

                                  december 20, 2011 at 06:58 #36594

                                  Eller för Saab 😉

                                  Hittade nämligen denna länk bland kommentarerna på Saabsunited:

                                  http://www.dn.no/dnBil/article2295423.ece

                                  Bilar:
                                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 404 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.